Gå til innhold

-


supermario1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har kjæresten din noen planer om å betale deg tilbake når han får penger igjen? Hvorfor får han ikke noen penger fra NAV?

Anonymkode: cab39...893

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, supermario1 skrev:

Kjæresten min flyttet inn hos meg for ca et halvt år siden og har så og si bodd gratis her. Jeg betaler alt av kostnader til leiligheten (som jeg eier) som vil si strøm, kommunale avgifter, internett/tv og lån+renter osvosv. Dette er litt i overkant av 10 000kr i måneden. I tillegg har jeg kjøpt alt av mat, bensin og andre slike felles utgifter. Jeg er student, men har også 2 deltidsjobber på siden og jobber til jeg er helt utslitt hver eneste måned. Kjæresten min har ikke jobbet siden han flyttet inn (driver å søker, men har ikke funnet noe enda), og dette er da grunnen til at jeg har godtatt å forsørge han en liten periode. Men denne lille perioden har vart litt lenger enn jeg trodde den skulle gjøre og nå føler jeg at noe burde gjøres. Vi er i tidlig 20 årene og kjæresten min flyttet rett fra foreldrene sine og til meg etter at han var ferdig med skolen. Han får fortsatt litt penger av foreldrene til å kjøpe småting som røyk og litt mat innimellom (men da kun til seg selv, det er som sagt jeg som handler inn alt felles som middag osv). Men utenom disse få hundrelappene i månden har han altså ikke noe å rutte med. Jeg hadde en venninne som leide gjesterommet i en periode, noe som hjalp veldig, men nå flyttet hun ut i starten av sommerferien og utgiftene har derfor blitt for store for meg alene.

Jeg vet at det ikke er meningen at jeg skal forsørge samboer min på denne måten, men hvordan kan man løse det når han ikke har noen inntekter i det hele tatt? Vi dro innom NAV en dag og forklarte situasjonen og spurte om han kunne få hjelp til å skaffe jobb, men fikk som svar at de ikke kunne hjelpe med det. De sa at en annen løsning kunne være at han flyttet tilbake til foreldrene, problemet er at han ikke har et så godt forhold til dem og det var de som kastet han på dør fordi "han var blitt for gammel til å bo hjemme" og derfor endte opp med å flytte inn hos meg. Så selv om jeg er enig i at det hadde vært det beste er det dessverre ingen mulighet. Men jeg har virkelig ikke mulighet til å forsørge oss begge lenger, jeg har skrapt vekk alt av sparepenger og er nødt til å kutte ned på jobbinga fremover for å fokusere mere på skole (henger langt bak ettersom jeg har jobbet så mye den siste tiden).

Er det noen som har peiling på hva man kan gjøre? Setter virkelig pris på alt av tips da jeg selv ikke har en anelse om hvordan jeg skal håndtere situasjonen.

Du har jo i praksis bare overtatt foreldrenes rolle. Der de var fornuftige og satte foten ned, så overtok du og lot han fortsette å leve et luksusliv på din regning. Gjør som foreldrene gjorde; still krav til ham og/eller kast ham ut. Du har ingen forsørgerplikt ovenfor han og han kan søke Nav og sosialstøtte. Både for å bidra i husholdningen deres eller for å klare seg på egne ben. 

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig rart at dere har fått den tilbakemeldingen ettersom det er NAVs oppgave å få mennesker ut i arbeid? 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan jo melde seg som arbeidsledig, motta dagpenger, jobbsøkerkurs osv. Ble dere ikke informert om dette? Først må han melde seg arbeidsledig. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor aktiv er han som jobbsøker? Er han villig til å ta "hva som helst" en periode for å få inntekt? Kan han eventuelt begynne å studere for å øke kompetansen sin? Jeg leser vel mellom linjene at han har det ganske bekvemt slik han har det nå, og ikke anstrenger seg spesielt mye for å skaffe seg jobb og inntekt.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han student eller arbeidsledig? Høres ikke ut som at han studerer..

Hvis han ikke studerer så har han rettigheter hos NAV. NAV har ikke lov til å avvise en søknad om støtte muntlig, alt skal foregå skriftlig. Hvis han ikke har rett til dagpenger, så har han uansett rett på sosialstønad, men det medfølger aktivitetsplikt, som sikkert er ganske kjent nå. Det er bare tull at en voksen person skal måtte flytte hjem til foreldrene, som ikke lengre har plikt til å forsørge. Det er bare å hente søknad hos NAV. 

Anonymkode: d1188...b58

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 2 år får man ingen støtte fra nav dersom man har penger på sparekonto. Selv om dette er låst i bsu.

Han må bare søke på alt han kan. Hvor langt er han villig til å pendle? Er han villig til å flytte fra deg for jobben sin del? Hva med kurs gjennom nav (AMO, jobbsøkerkurs, salg og service osv. Da skal han få dagpenger, selv om han har vært ledig i over to år)?

Anonymkode: 139d8...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri godtatt dette her. Kjøper røyk for pengene han får av foreldre? Det er hverken din eller foreldrene dine sin plikt å forsørge han. Han må da virkelig klare det selv. Har han gått rundt og spurt på barer/restauranter om de trenger folk? Min erfaring er at de ofte er i utskiftning av personale og stadig trenger folk. Eventuelt kan han ta noen småjobber på Finn og tjene litt? Jeg hadde virkelig ikke godtatt å jobbe så mye som du gjør, mens han later seg og røyker....

Anonymkode: c88ed...a43

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, supermario1 skrev:

Vi har ikke snakket noe om at han skal betale tilbake, jeg blir egentlig bare glad om han begynner å hjelpe til fremover så bryr jeg meg ikke så mye om tiden som har vært. De vi snakket med på NAV kontoret var veldig lite behjelpelige og vi fikk ikke så mange konkrete svar, de ba han flytte tilbake til foreldrene og fortsette å søke jobb. Da vi spurte om han kunne få hjelp til å søke jobb fikk vi bare et kort "nei" tilbake. Har tenkt til å ta turen tilbake og kanskje få snakket med noen andre som kan hjelpe litt bedre, men jeg har ikke peiling på sånne her ting så jeg vet ikke hva man har "krav" på og ikke når det kommer til hjelp.

Ok. Han har i alle fall rett på økonomisk sosialhjelp fra NAV. Dette har alle som ikke har penger på konto rett på.

Anonymkode: cab39...893

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om han ikke er student har han rett på sosial stønad. Dette kan et enkelt Google sæk forklare, så jeg tror ikke den typen din har prøvd så hardt. Om han hadde fått sosial stønad fra start ville han kunne bidratt. Hadde blitt dritsur om typen min snyltet slik på meg uten å skjekke rettighetene sine på nav engang. Hvor tafatt går det ann å bli? 

Anonymkode: 965f4...497

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, supermario1 said:

Fikk ingen informasjon om noe av dette overhode... Synes vi ble tatt ekstremt dårlig i mot på NAV kontoret her. Kanskje vi bare møtte på feil person, så har tenkt til å prøve igjen og håper på noe ordentlig svar denne gangen.

Det er superenkelt å finne informasjon på NAV.no om både støtte og tiltak. Er han i det hele tatt registrert som arbeidssøker?

Anonymkode: 932e8...0e4

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn pga nav sine nettsider og meld han arbeidsledig. Da kan han også søke om arbeidsledighetspenger. 

Og for å være helt ærlig så synes jeg ikke han skal bo med deg nå, for han har ikke blitt et ansvarlig menneske enda. Han må bo litt alene slik så han skjønner hvordan han skal ta vare på seg selv. Det er tydelig at han ikke er der enda, for du har tatt over mammajobben. Det er ikke greit! 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan muligens søke om sosialpenger på nav.no

21 minutter siden, Skilpadden said:

Det er utrolig rart at dere har fått den tilbakemeldingen ettersom det er NAVs oppgave å få mennesker ut i arbeid? 

Nei, det er egentlig ikke navs oppgave. Friske mennesker skal egentlig klare seg selv, men får sosialpenger om de ikke har krav på dagpenger/ sykepenger e.l. I noen tilfeller får de aktivitetskrav når de får sosialpenger fordi enkelte som sitter med millionlønn høyere oppe i systemet tror at alle som ikke får seg jobb er late. Fordi de tror at mennesker "nede på rangstigen" er så enkle at de trives med minimalt med penger som ikke dekker fornøyelser en gang og arbeidsledighet

Anonymkode: 5abbc...fe5

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, supermario1 skrev:

Fikk ingen informasjon om noe av dette overhode... Synes vi ble tatt ekstremt dårlig i mot på NAV kontoret her. Kanskje vi bare møtte på feil person, så har tenkt til å prøve igjen og håper på noe ordentlig svar denne gangen.

 

Du har helt rett, han koser seg nok veldig her han sitter hjemme og får alt servert på gullfat. Men ja, han søker på alt han kommer over, men med veldig lite arbeidserfaring har han ikke fått noe enda.

Han er arbeidsledig. Takk for informasjon! Skal ned og snakke med NAV en gang til, og forhåpentligvis få noe ordentlig hjelp denne gangen.

"Vi"? Mener du at du må hjelpe ham med å gå på NAV også?  For et varp du har gjort!

Anonymkode: 35e4c...4e4

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var dere sammen på NAV slik at du også hørte hva dem sa eller er dette det han har fortalt deg i etterkant av møte med dem dersom han møtte alene..?

Unnskyld TS, men der høres jo virkelig ut som du har en proff snylter på deg. Hvorfor skal han jobbe når noen andre betaler alt for han? 

Anonymkode: 45c61...1fa

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irened75

Regner med at han har meldt seg som arbeidsledig, har han ikke det, har ikke NAV Arbeid eller NAV Sosial plikt til å hjelpe han.

Har han ikke jobbet nok til å få arbeidsledighetstrygd de 3 siste årene må han søke om livsopphold, noe som har aktivitetsplikt for de under 30 år.  

Han har etter Norsk lov rett på sosialstønad, men da setter de selvsagt krav til han. Skal han i tillegg ha bostøtte plikter han å søke husbanken om tillegg. Dette blir utbetalt i ettertid. 

Det dere gjør er; Meld han arbeidsledig via NAV sine hjemmesider, om han allerede ikke har gjort dette, kryss av for at han vil ha en samtale med en veileder. Dette kan de ikke si nei til, Fyll ut CV og gjør denne til søkbar for arbeidsgivere ( viktig ) osv. Vær en aktiv jobbsøker for sånt liker NAV. 

Skriv en søknad om støtte til livsopphold og bostøtte, dette kan ta opp til en mnd, så da kan han søke matpenger for den perioden han må vente på søknaden, såkalt nødhjelp så blir disse trukket fra på det han vil få som  livsopphold, der dere legger ved husleiekontrakt ( dette må være mellom deg og han siden du eier leiligheten ) utskrifter over bankkontoer de 3 siste månedene, ligningen for 2017, samt de dokumenter som blir satt av NAV. De kan hjelpe med dette på NAV kontoret. Får dere et muntlig Nei si dere vil sende inn søknad, dette kan de ikke nekte dere. 

Har han ikke meldt flytting til deg og din adresse, vil han måtte gjøre dette på Altinn.no tar ca en uke.

Han må registrere seg på de fleste bemanningsbyråer, be NAV veileder sette opp aktivitets plan + at han gjør dette selv på Min side på NAV.no 

Til sist vil jeg si at du er alt for snill, du bør først og fremst ta vare på deg selv, din utdanning og passe på at du ikke blir utbrent i ung alder. 

 

Lykke til! 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...