Gå til innhold

Kan noen forklare meg proteinpulver?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja jeg og mannen er ganske ny i treningsverden. Han har begynt å trene en del styrke. Kan noen fortelle meg hva en trenger? Var innom proteinfabrikken i Sverige og det bar helt sykt mye! Aner jo ikke hva vi/han trenger. Så en liten Innføring hadde vert supert. Eventuelt hva man tar før hva man tar etter osv. 

Anonymkode: f14f8...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørs jo hva som er målet. Bare å fortelle de ansatte hvordan du trener og hva du vil oppnå så hjelper de deg å finne riktig type :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen trenger proteinpulver. Men er målet å gå masse opp i vekt i muskelmasse kan det være fint å bruke det i tillegg til vanlig sunn proteinrik mat. 

Anonymkode: b2f36...b98

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverken nybegynnere eller folk som ikke trener profesjonelt trenger proteintilskudd, vanlig mat holder i massevis.

Anonymkode: 6ffce...6fb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hverken nybegynnere eller folk som ikke trener profesjonelt trenger proteintilskudd, vanlig mat holder i massevis.

Anonymkode: 6ffce...6fb

Pisspreik. Mat kan fort komme opp i mange kalorier for å få samme mengde med protein. 

Anonymkode: 007ff...c81

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Pisspreik. Mat kan fort komme opp i mange kalorier for å få samme mengde med protein. 

Anonymkode: 007ff...c81

tilskudd

Anonymkode: 007ff...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kjøper det du liker smaken av og som føles bra å drikke. Finnes ingen fasit. Bruker selv risproteinpulver (uten søtning eller noe, for å få minst mulig rart i kroppen)

Anonymkode: 1fd28...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Pisspreik. Mat kan fort komme opp i mange kalorier for å få samme mengde med protein. 

Anonymkode: 007ff...c81

Da velger du feil type og feil mengde proteinkilder.

Anonymkode: 6ffce...6fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Pisspreik. Mat kan fort komme opp i mange kalorier for å få samme mengde med protein. 

Anonymkode: 007ff...c81

 

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Da velger du feil type og feil mengde proteinkilder.

Anonymkode: 6ffce...6fb

Eller alternativt så overberegner du hvor mye protein du egentlig (tror) du trenger.

Anonymkode: 6ffce...6fb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kariannne

Proteinpulver osv trenger man ikke. Men som en annen her sier, skal du øke veldig i muskelmasse trenger du å ligge i kalorioverskudd. Ikke alle orker eller har tid til å spise så mye mat at man ligger godt i overskudd, så da supplementer man med kaloriholdig og karbohydrat holding proteinpulver. 

Når det er sagt så ser jeg på det dom totalt unødvendig. Spis vanlig sunn mat og ligg litt over om du ønsker øke muskelmassen. Er ønsket bare å stramme opp gjør man lurt i å droppe kosttilskudd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig lite konkret i denne tråden. Alle kan bruke proteintilskudd om de ikke får nok protein i kosten sin.

En gammel tommelfingerregel, som senere har blitt tilbakevist, var at du skulle innta dobbelt så mange gram med protein om dagen i forhold til kroppsvekt for å oppnå optimale forhold for muskelvekst. Altså om du veier 80kg ønsker du å spise 160 gram protein. For å få 160 gram protein om dagen må du spise 650 gram biff eller 520 gram kylling. Det er veldig mye å måtte stappe i seg hver dag, og det blir veldig veldig dyrt. Da er det billigere og mer lettvint å heller spise 200 gram biff og drikke to proteinshaker.

Senere studier viser at det er så godt som ingen av oss som trenger så mye protein, da må du være genetisk disponert for slik muskelvekst og trene på internasjonalt nivå. For en mosjonist er 1-1,2 gram pr kg kroppsmasse. alstå ca 80-90 gram protein om dagen ved 80kg kroppsvekt er plenty.

Men proteinpulver står fortsatt som et godt supplement om du ikke får i deg nok protein i det daglige av forskjellige grunner er det billig og lett med en shake.

Anonymkode: 84d42...2c9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok skjønner! Men hva er lurest å få i  seg før trening? Mye å velge mellom der og. 

Anonymkode: f14f8...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok skjønner! Men hva er lurest å få i  seg før trening? Mye å velge mellom der og. 

Anonymkode: f14f8...64e

Sørg for å få i deg både protein og karbs før trening. 200g mager Kesam og en banan funker fjell. Det gir energi uten å gjøre det stappmett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Overrasket

Jeg vil si at alle som kategorisk avslår at man trenger proteintilskudd tar feil. Det er faktisk ikke korrekt å si at ingen trenger det og at absolutt alle får nok proteriner fra mat. For noen kan det være rett å bruke proteintilskudd. 

Når det er sagt så vil jeg advare mot å falle for lettvinte markedsføringstiltak. Mange tror at de skal kjøpe den boksen som lover høyest andel av protein i boksens innhold. Det er ikke nødvendigvis sant. Det er ikke viktig om pulveret sier at det inneholder 97 % proteiner.  Det viktige er hvor mange proteiner fra en pulverporsjon som kroppen faktisk kan ta opp og nyttegjøre seg. Kroppen nyttegjør seg ikke nødvendigvis flere proteiner fra et høykonsentrert proteinisolat enn den gjør fra et produkt som inneholder en lagt lavere andel proteiner i %. 

Selv bruker jeg kun veganske proteinblander av av erter, hamp, frø osv for å få næring som ikke bare har proteiner, men også fiber, en god fettbalanse osv. Ser man på pakningen ser det ut som om slike produkter ikke er bra nok fordi de har kanskje bare 50-60 % proteininnhold. Men igjen, spørsmålet er hva kroppen tar opp fra pulveret, ikke hvor høye tall produsenten kan sette på innholdsfortegnelsen.

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kariannne
6 minutter siden, Overrasket skrev:

Jeg vil si at alle som kategorisk avslår at man trenger proteintilskudd tar feil. Det er faktisk ikke korrekt å si at ingen trenger det og at man får nok proteriner fra mat. For noen kan det være rett å bruke proteintilskudd. 

Når det er sagt så vil jeg advare mot å falle for lettvinte markedsføringstiltak. Mange tror at de skal kjøpe den boksen som lover høyest andel av protein i boksens innhold. Det er ikke nødvendigvis sant. Det er ikke viktig om pulveret sier at det inneholder 97 % proteiner.  Det viktige er hvor mange proteiner fra en pulverporsjon som kroppen faktisk kan ta opp og nyttegjøre seg. Kroppen nyttegjør seg ikke nødvendigvis flere proteiner fra et høykonsentrert proteinisolat enn den gjør fra et produkt som inneholder en lagt lavere andel proteiner i %. 

Selv bruker jeg kun veganske proteinblander av av erter, hamp, frø osv for å få næring som ikke bare har proteiner, men også fiber, en god fettbalanse osv. Ser man på pakningen ser det ut som om slike produkter ikke er bra nok fordi de har kanskje bare 50-60 % proteininnhold. Men igjen, spørsmålet er hva kroppen tar opp fra pulveret, ikke hvor høye tall produsenten kan sette på innholdsfortegnelsen.

Feil. De som selger proteintilskudd og produsentene bak vil ha oss til å tro det. Man klarer seg fint uten proteintilskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ikke vet hvor mye protein man skal ha, og hvor mye protein man faktisk spiser så vet man heller ikke om man trenger proteintilskudd.

Start med å kartlegge kosten deres og få ryddet opp i hva dere spiser. Så kan dere finne ut om proteinpulver er nødvendig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Overrasket
7 minutter siden, Kariannne said:

Feil. De som selger proteintilskudd og produsentene bak vil ha oss til å tro det. Man klarer seg fint uten proteintilskudd.

Du kan faktisk ikke si at absolutt alle ikke kan ha et behov for næringspulver, fordi jeg vet at du ikke kjenner til absolutt alles behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kariannne
Akkurat nå, Overrasket skrev:

Du kan faktisk ikke si at absolutt alle ikke kan ha et behov for næringspulver, fordi jeg vet at du ikke kjenner til absolutt alles behov.

De grunnleggende fysiologiske behov er omtrent likt hos alle. Jeg ser ikke at protein inntaket skal variere så ekstremt mye fra person til person og så mye at man ikke får dekket det gjennom kosten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
9 minutter siden, Kariannne said:

De grunnleggende fysiologiske behov er omtrent likt hos alle. Jeg ser ikke at protein inntaket skal variere så ekstremt mye fra person til person og så mye at man ikke får dekket det gjennom kosten.

Du ser ikke det men det holder egentlig ikke i vitenskapelig forstand for å mene noe om alle. 

Næringspuler har faktisk også praktiske, ikke bare imaginære, fordeler. En svært liten del av kostholdet mitt består av næringspulver, men når jeg bruker det er det helt saklig og relevant for min hverdag. Jeg bruker et nøye utvalgt pulver som jeg blander med hjemmelaget juice eller smoothie av ferske ingredienser. Så får jeg et næringsrikt, mettende og velsmakende måltid som gjør meg glad og fornøyd. Det er jo tross alt det som er viktig, å få i oss næring som gjør oss fornøyde.

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå oppgir ikke TS at de har noen spesielle næringsbehov eller andre ernæringsmessige utfordringer annet enn at de har begynt å trene litt.

Anonymkode: 6ffce...6fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...