Gå til innhold

Vallergan 2 åring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Får sikkert en del hat her nå, men jeg prøver..

Har fått vallergan til sønnen min som er 2 år ganmel. Han våkner ca 6/7 ganger PR natt og av og til våkner han kl 01 og skal være våken til 03. 

Ga han en tabl på 10mg. 

Er det noen som har erfaringer med å gi dette til en på 2 år? 

Anonymkode: 2e86c...6d4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sover han på dagtid?

Ang erfaring med Vallergan anbefaler jeg at du prøver en tablett selv og så tar en vurdering....

Anonymkode: 6e045...602

• Liker 11
Skrevet

Jeg har ingen erfaring, men ville aldri ha medisinerte ungen min uten å ha snakket med lege.

Kanskje melatonin er bedre? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Skal du først gi ungen din noe type for sovemedisin går du til legen først, og gjør sånn vedkommende anbefaler. Du trikser iallfall ikke med dette på egen hånd. 

Anonymkode: 86bff...67b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så små barn skal ikke ha sovetabletter. Den legen burde meldes

Anonymkode: 30457...84e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Måbarefåsiat... skrev:

Jeg har ingen erfaring, men ville aldri ha medisinerte ungen min uten å ha snakket med lege.

Melatonin er også frarådet å bruke til barn.

• Liker 3
Skrevet

Uff,virka som en stor dose å gi til et lite barn om du nå må gi burde du gitt mindre dose kanskje bare 2,5 mg første gangen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sover han på dagtid?

Ang erfaring med Vallergan anbefaler jeg at du prøver en tablett selv og så tar en vurdering....

Vi har prøvd alt når det gjelder soving. 10min, 30 mon, 45 min, 2 timer..! Ingen forskjell. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk vallergan når jeg var 20. Det er de verste sovepillene jeg noen sinne tatt! Og jeg har tatt flere forskjellige typer. ”Hangoveren” var så ille at jeg sovnet i tannlege stolen dagen etterpå. Klarte nesten ikke snakke. Hadde aldri gitt det til et lite barn.

Anonymkode: d6a3c...b59

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Vallergan er det første alternativet legen ga dere? Syntes det er litt ekkelt å tenke på, med tanke på at det faktisk er kraftig sovemedisin som leger o.l gir til alkoholikere og rusmisbrukere. Selvfølgelig, andre mennesker får disse også, men det er bare for å påpeke hvor kraftige i bruk disse kan være. Har selv brukt dem tidligere, de ga ikke ønsket effekt på meg. 

Jeg har ei venninne som har gått på sovemedisiner siden hun var 2-5 år, husker ikke nøyaktig året. Hun har Aspergers syndrom, og hun sier at det var det eneste som hjalp hun som baby/barn, hun ble diagnosert med Insomnia som 2-5 åring . De fant ut av Aspergeren senere.

Anonymkode: 31572...c67

• Liker 4
Skrevet

er dette gjort i samråd med lege? reagerer også på at det er en høy dose til et barn.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi har prøvd alt når det gjelder soving. 10min, 30 mon, 45 min, 2 timer..! Ingen forskjell. 

Syns Vallergan uansett er en dårlig løsning. Han er bare 2 år.

Har selv en 9-åring som alltid har hatt søvnproblemer, men har aldri vurdert sovemiddel av noe slag. Jeg vet altså godt hva søvnmangel er. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Doseringen sier 10-30mg??

Barn 2-14 år:Tilpasses individuelt pasientens alder og tilstand. 1-3 tabletter (10-30 mg) eller 2,5-5 ml mikstur (12,5-25 mg) 1/2-1 time før sengetid.

ts

Skrevet

vallergan er i utgangspunktet antihistamin/allergimedisin. Så direkte sovemedisin er det ikke. Men det gir tung søvn og "hangover" ja.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Doseringen sier 10-30mg??

Barn 2-14 år:Tilpasses individuelt pasientens alder og tilstand. 1-3 tabletter (10-30 mg) eller 2,5-5 ml mikstur (12,5-25 mg) 1/2-1 time før sengetid.

ts

Hvorfor ikke bare stole på legen?

Anonymkode: cebc1...f33

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå synes jeg dere skremmer meg her.. det er ikke sånn at jeg må holde meg våken i hele natt for å sjekke at han puster osv?😔 

jeg har selv tatt vallergan, og det hadde ikke særlig effekt.. ikke noe hangover heller🤔

ts

Gjest marie_82
Skrevet

Problemet med Valergan er at du er sløv hele dagen derpå også. Det er faktisk ikke anbefalt å kjøre bil engang dagen etter at man har brukt det. 

Jeg fikk Valergan på resept hos legene når jeg slet med å sove en periode hvor jeg hadde det vanskelig. Brukte det bare i noen dager for jeg klarte knapt å komme meg på jobb når jeg brukte det. 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Får sikkert en del hat her nå, men jeg prøver..

Har fått vallergan til sønnen min som er 2 år ganmel. Han våkner ca 6/7 ganger PR natt og av og til våkner han kl 01 og skal være våken til 03. 

Ga han en tabl på 10mg. 

Er det noen som har erfaringer med å gi dette til en på 2 år? 

https://www.felleskatalogen.no/t/medisin/vallergan-sanofi-aventis-564981

Vallergan er en gammeldags førstegenerasjons allergimedisin. På grunn av bivirkninger i form av tretthet så er den ikke lenger i bruk som antihistamin. Faren ved både Vallergan og andre førstegenerasjonsantihistaminer er at de kan medføre psykose. Det vet legene og det er noe du som mor bør tenke godt over før du trøkker den typen medisiner i barnet ditt, på grunn av søvnmangel. Hva er på lang sikt verst, psykotisk unge eller å være litt trett på grunn av søvnmangel alle opplever i perioder med småbarn? 

Ser du på felleskatalogteksten så skal Vallergan gis sammen med annen behandling, ved søvnproblemer. 

Anonymkode: 85459...218

• Liker 8
Skrevet
18 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Hun har jo fått Vallergan til sønnen sin. Regner med at hun har fått dem av lege. 

• Liker 6
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå synes jeg dere skremmer meg her.. det er ikke sånn at jeg må holde meg våken i hele natt for å sjekke at han puster osv?😔 

jeg har selv tatt vallergan, og det hadde ikke særlig effekt.. ikke noe hangover heller🤔

ts

Du spør jo om erfaringer. Så om noen kommer med tips og råd som gjør deg skremt så må du forvente det. 
Er absolutt alle søvntiltak forsøkt? Det er virkelig drastisk å gi sovetabletter til et så lite barn. Har dere snakket med noen som gjerne har mer kompetanse på dette framfor kun en lege? Antar dette gjerne er fastlegen? Helsesøstre, barnepleiere, barnesykepleiere, barneleger, enkelte psykologer gjerne...De har sikkert god kompetanse på det området. På enkelte større sykehus finnes det også søvnsentre man kan bli henvist til, disse har spesialkompetanse. Kanskje de har dette på barn som sover lite og dårlig også.

Endret av Luckiness
  • Liker 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...