Gå til innhold

Hva gjør dere alenemødre om morgenen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en liten en på 1 år som skal begynne i barnehagen nå og jeg skal begynne å jobbe. Han våkner ca 05:30 om morgenen og vi må være i barnehagen til 08:00. Problemet er at jeg aldri vet hvor lang tid det tar meg å få gjort det jeg må gjøre (spise dusje etc.). Noen dager går det fint, noen dager hyler han om han ikke blir bært, og så vil han opp og ned hele tiden. Om jeg skal begynne å stå opp før han er det virkelig ikke mye søvn jeg får...

Hva gjør dere andre. Vil ikke sette han foran tv heller, ignorere han? 

Anonymkode: e1240...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke alenemor, men har pga mannens jobb vært helt alene med barna hver morgen. 

Du må bare lage gode rutiner. Slutte å godta dill. Med ettåring og treåring som skulle avgårde hver morgen var det ikke tid til noe dilldall. Jeg sto ikke og akkederte i et kvarter hvis noen ikke ville ta på skoene, de SKULLE ta på skoene. NÅ. Bare som et eksempel. Og ja, jeg brukte TVen. Ellers ville jeg ikke klart å dusje. Har null dårlig samvittighet for det, og det burde ikke du ha heller. 

Anonymkode: aa394...265

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, to og en halv time er MASSE tid til å gjøre klar en voksen og ett barn om morgenen. Du må stramme inn på rutinene.

Anonymkode: aa394...265

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får han bare hyle. Du må holde hverdagen i gang og det krever litt jobb på morgenen, og det er for begges beste. Jeg tror han kommer til å sove lenger når han begynner i bhg.

Anonymkode: 2306f...847

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en liten en på 1 år som skal begynne i barnehagen nå og jeg skal begynne å jobbe. Han våkner ca 05:30 om morgenen og vi må være i barnehagen til 08:00. Problemet er at jeg aldri vet hvor lang tid det tar meg å få gjort det jeg må gjøre (spise dusje etc.). Noen dager går det fint, noen dager hyler han om han ikke blir bært, og så vil han opp og ned hele tiden. Om jeg skal begynne å stå opp før han er det virkelig ikke mye søvn jeg får...

Hva gjør dere andre. Vil ikke sette han foran tv heller, ignorere han? 

Anonymkode: e1240...b2f

Kjøp deg en lekegrind, putt han oppi der, si at mamma må dusje, og gå i dusjen :) 

Anonymkode: 76b1b...c6a

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt ærlig, to og en halv time er MASSE tid til å gjøre klar en voksen og ett barn om morgenen. Du må stramme inn på rutinene.

Anonymkode: aa394...265

å ja, glemte å si at det tar oss ca en time  å komme til barnehagen. 

TS

Anonymkode: e1240...b2f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp deg en lekegrind, putt han oppi der, si at mamma må dusje, og gå i dusjen :) 

Anonymkode: 76b1b...c6a

Da hyler han hele tiden :( 

TS

Anonymkode: e1240...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Dusj på kvelden i stedet
2. Stå opp samtidig som ditt barn
3. Felles frokost
4. Ikke godta tull og tøys på morgenkvisten. Vær streng og konsekvent. Nekter barnet å gå ut døra, så bærer du barnet med deg under ermene...overse hylingen. Sett barnet i bilen, og hent resten av tingene som skal med.

Anonymkode: e70d3...f20

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da hyler han hele tiden :( 

TS

Anonymkode: e1240...b2f

Du må snakke med hsn og fortelle at nå er du opptatt. Han tar ikke skade av at mamma må gjøre nødvendige ting. Javisst er det vondt å høre på, men han må bare venne seg til det.

3 minutter siden, Fattigfolk_er_møkk skrev:

Alenemødre har seg selv å takke om ungen er vanskelig. Knip igjen, så slipper en problemet. Evt finn en mer dugende mann neste gang.

Dette problemet finner du i alle slagt familier uansett størrelse.

Anonymkode: 2306f...847

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er alene med en på fire, men rutinene har vært de samme siden gan begynte i barnehagen (1 år gammel) 

Våkner Kl 6. Jeg smører frokost til oss, vi bruker ca 20 min på å pise. Så setter jeg på barne TV mens jeg går og dusjer og gjør meg klar. Ca 20 min der å.

Så vasker jeg og kler på mini. Det tar ca 5 min å få han klar. Så drar vi til barnehagen.

og jeg rekker å være på jobb til Kl 8 😊

Anonymkode: ca3ec...d82

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må snakke med hsn og fortelle at nå er du opptatt. Han tar ikke skade av at mamma må gjøre nødvendige ting. Javisst er det vondt å høre på, men han må bare venne seg til det.

Dette problemet finner du i alle slagt familier uansett størrelse.

Anonymkode: 2306f...847

Ja men er man et par kan faren ta ungen hvis den griner. Så slipper man å høre på bråket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alenemor, men her er vi ofte alene på grunn av nattevakter og lange jobbdager for begge. 

Man må bare være konsekvent og streng. En ett-åring begynner å forstå, og blir flinkere og flinkere til å tøye grenser. Du vet at han er mett, varm, tørr og har det bra. Da er grining og sutring som regel uttrykk for "kjeder meg". 

Dusj - han sitter gjerne på gulvet og pludrer, gjerne inni dusjen (men er heldig og har stort dusjhjørne. Sminke og hår - tyr gjerne til litt iPad. Frokost - sitter i høy stol mens jeg ordner til, prater, pludrer og gir fruktbiter. Lunsj, klær og pakking fikses kvelden før. 

Vil ikke kle på seg eller ut døra. Slik er det bare. Men må innrømme at jeg har levert unge intullet i ullpledd i barnehagen.... (selvfølgelig med oppvarmet bil, slik at han ikke sitter slik i bilsetet)

Anonymkode: 4ef4f...a2a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du dusjer og smører matpakke på kvelden, så er mye tid spart bare der. Påkledning og frokost i en fei, pusse tenner og ut av døra. Du blir nok en mester i effektivitet etter hvert :)

Anonymkode: 57341...c8d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må du dusje på morgenen da? Dusj på kvelden heller?

Anonymkode: f63de...c1c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må snakke med hsn og fortelle at nå er du opptatt. Han tar ikke skade av at mamma må gjøre nødvendige ting. Javisst er det vondt å høre på, men han må bare venne seg til det.

Dette problemet finner du i alle slagt familier uansett størrelse.

Anonymkode: 2306f...847

Han er 1. Han skjønner ikke hvis jeg sier til han at ‘mamma er opptatt.’ Han er for liten til å skjønne forklaringer og hyyyyler hele morgenen når han bare vil bli båret. 

Ts

Anonymkode: e1240...b2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er ikke alenemor, men mannen starter såpass tidlig at jeg alene med to (snart tre) hver morgen. 

Jeg dusjer på kvelden

barna spiser frokost mens jeg ordner meg på badet. Jeg har åpen dør og kan se barna mens de spiser. Selv spiser jeg frokost i bilen på vei til jobb. Matpakker smører jeg kvelden i forvegen. Prøver å gjøre det mest mulig rutine slik så barna vet hva de skal. (De er 1,5 og 5). Pga pendling må de være i bhg til kl 0700, så vi har ikke all verdens tid på morgenen. Vi står opp kl 0600, og må være i bilen til 0645. Min erfaring er at det beste er å gjøre så mye som mulig klart på kvelden før, inkl klær barnet skal ha på seg. Femåringen er med å bestemme hva han skal ha på seg, så slipper jeg diskusjon på morgenen. Det er kjekt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må du dusje på morgenen da? Dusj på kvelden heller?

Anonymkode: f63de...c1c

Ja, noe kan jeg gjøre andre ganger, spise frokost må jeg om morgenen, kle på meg, pusse tenner. Det handler ikke om dusjingen...

ts

Anonymkode: e1240...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

å ja, glemte å si at det tar oss ca en time  å komme til barnehagen. 

TS

Anonymkode: e1240...b2f

Hvorfor er barnehagen så langt unna? Bor du langt ute på landet?

Anonymkode: d5072...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

å ja, glemte å si at det tar oss ca en time  å komme til barnehagen. 

TS

Anonymkode: e1240...b2f

Den kjøper vi ikke.

Anonymkode: a2a87...09f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...