Gå til innhold

Invitere noen til middag og flere til fest?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 7.8.2018 den 0.31, SS skrev:

Jeg har lest her på kg at mange synes det er en fornærmelse å bli bedt på festen, men aldri hørt noen si det i virkeligheten. 

Her blir vi alltid glade for å bli bedt i bryllup. En gang tok vi inn på hotell, for å være med på bryllupsfesten. Måtte vente litt, siden det var forsinkelser på middagen. Men uansett  var stemningen høy. 

(Men så er det jo mange rare ting folk ber inne blir fornærmet av).

Våre kretser er det vanlig med kaffegjester, min bror hadde ikke lyst til å invitere kaffegjester fordi han ville ha en stille og rolig bryllup, men følte han måtte..

Anonymkode: 46cb5...934

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 7.8.2018 den 0.31, SS skrev:

Jeg har lest her på kg at mange synes det er en fornærmelse å bli bedt på festen, men aldri hørt noen si det i virkeligheten. 

Her blir vi alltid glade for å bli bedt i bryllup. En gang tok vi inn på hotell, for å være med på bryllupsfesten. Måtte vente litt, siden det var forsinkelser på middagen. Men uansett  var stemningen høy. 

(Men så er det jo mange rare ting folk ber inne blir fornærmet av).

Jeg er egentlig enig med deg, jeg er vant med kaffegjester selv, men etter opplevelsen min ser jeg at det må gjøres på riktig måte, eller ikke i det hele tatt.  

Kaffegjestene bør føle seg like velkomne og ønskede som alle andre gjester, ikke som et uønsket vedheng som ble invitert av plikt.

Anonymkode: 92c79...f39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er egentlig enig med deg, jeg er vant med kaffegjester selv, men etter opplevelsen min ser jeg at det må gjøres på riktig måte, eller ikke i det hele tatt.  

Kaffegjestene bør føle seg like velkomne og ønskede som alle andre gjester, ikke som et uønsket vedheng som ble invitert av plikt.

Anonymkode: 92c79...f39

Det er jeg enig, men min bror gjorde det helt korrekt selvom det var plikt,

Han var ikke ute gaver!

Anonymkode: 46cb5...934

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg er av dem som har måttet vente et par timer ute på gangen, og for egen del må jeg si at det hadde vært bedre å ikke bli invitert.

Jeg reiste i 5 timer for å delta i bryllupet.  Da visste jeg ikke at jeg var den eneste kaffegjesten, og den eneste som måtte sitte i en mørk gang å vente et par timer på at middagen skulle  bli ferdig.  (Middagen startet klokken 17, jeg var invitert til kl 19, men middagen var ikke ferdig før nærmere kl 21)

Jeg trodde jeg ble invitert til kaffen fordi brudeparet ville ha meg der, men ikke hadde plass til middagen, men jeg skjønte etterhvert at jeg ble invitert til kaffen av plikt, og da hadde det vært bedre å ikke bli invitert.

 

Ps. Jeg vet ikke om jeg var den eneste som var invitert til kaffe, eller om jeg var den eneste som takket ja, men uansett var jeg alene. 

Og jeg lærte at hvis jeg skulle invitere noen til kaffe noen gang, og det er bare en, to, eller tre som takker ja, vil jeg finne plass til dem ved middagsbordet.

Kaffegjesten er helt greit det, men bare hvis de er en større gruppe, ikke bare noen få.  (Eks nærmeste familie til middag, venner kommer til festen etter middagen)

Anonymkode: 92c79...f39

Denne skjønner jeg, men stort sett så er det da ikke slik det fungerer. 

 

Anonymkode: 274e1...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fleur de lis

Jeg har vært kaffegjest en gang, og det var ikke en veldig hyggelig opplevelse.

Resten av gjestene skrøt av den gode maten, og var alle ganske gode i laget egentlig. Snakket om hvor fin seremonien var, hvor flott alt hadde vært, og hadde allerede veldig etablerte bord de satt på. Vi som var kaffegjester holdt oss litt for oss selv, og følte oss litt annenrangs. Det hjalp ikke at vi måtte ta med egen alkohol.

Jeg hadde ikke umiddelbart takket ja til å være kaffegjest igjen. Hadde det krevd reising, hadde jeg sagt nei. Hadde det krevd at jeg kjøpte nye klær, hadde jeg sagt nei. Og hadde de krevd gave, hadde jeg nok også sagt nei. Å være kaffegjest kan funke om det er i samme by man bor i (til nød nabobyen om den er nærme), og man kjenner flere som kommer som kaffegjest, men - jeg syns ikke noe om det personlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, fleur de lis skrev:

Jeg har vært kaffegjest en gang, og det var ikke en veldig hyggelig opplevelse.

Resten av gjestene skrøt av den gode maten, og var alle ganske gode i laget egentlig. Snakket om hvor fin seremonien var, hvor flott alt hadde vært, og hadde allerede veldig etablerte bord de satt på. Vi som var kaffegjester holdt oss litt for oss selv, og følte oss litt annenrangs. Det hjalp ikke at vi måtte ta med egen alkohol.

Jeg hadde ikke umiddelbart takket ja til å være kaffegjest igjen. Hadde det krevd reising, hadde jeg sagt nei. Hadde det krevd at jeg kjøpte nye klær, hadde jeg sagt nei. Og hadde de krevd gave, hadde jeg nok også sagt nei. Å være kaffegjest kan funke om det er i samme by man bor i (til nød nabobyen om den er nærme), og man kjenner flere som kommer som kaffegjest, men - jeg syns ikke noe om det personlig. 

Hvem er det som krever?

"hei, du kan komme som kaffegjest, men du må kjøpe gave til 500 kr", er det noen i det tatt har opplevd det?

Jeg hadde dog av sosiale normer kjøpt gave, men den hadde vært 50 prosent billigere enn hvis jeg var invitert under hele,

 

Og du det at du følte deg annen rangs og ikke prøvde å inkludere deg med andre gjestene er din egen feil..

Anonymkode: 46cb5...934

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er det som krever?

"hei, du kan komme som kaffegjest, men du må kjøpe gave til 500 kr", er det noen i det tatt har opplevd det?

Jeg hadde dog av sosiale normer kjøpt gave, men den hadde vært 50 prosent billigere enn hvis jeg var invitert under hele,

 

Og du det at du følte deg annen rangs og ikke prøvde å inkludere deg med andre gjestene er din egen feil..

Anonymkode: 46cb5...934

"noe som er normalt.

Anonymkode: 46cb5...934

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fleur de lis
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvem er det som krever?

"hei, du kan komme som kaffegjest, men du må kjøpe gave til 500 kr", er det noen i det tatt har opplevd det?

Jeg hadde dog av sosiale normer kjøpt gave, men den hadde vært 50 prosent billigere enn hvis jeg var invitert under hele,

 

Og du det at du følte deg annen rangs og ikke prøvde å inkludere deg med andre gjestene er din egen feil..

Anonymkode: 46cb5...934

Har sett flere innlegg her på bryllupsforumet hvor folk klager på at brudene krever gave, men ikke opplevd det selv. Derfor utelukker jeg det ikke som en fremtidig problemstilling. Og å dukke opp i et bryllup uten en gave er som du sier ikke innafor. Men å halvere summen er en god idé, det skal jeg heller gjøre om jeg blir bedt som kaffegjest igjen :) 

Og jeg beklager, men du tar feil, jeg og flere av de andre kaffegjestene gjorde vårt for å prøve å inkludere oss med de andre gjestene. Vi minglet, satte oss på samme bord som de andre gjestene og forsøkte å holde en samtale, problemet var bare at de kun snakket om hvor fin middagen og seremonien var, til dels begynte å bli fulle, og ikke hadde interesse av å prate med oss som kom sent. Alt kan ikke legges på meg her :)  Hadde en ok kveld fordi et par venninner også var kaffegjester, men å inkluderes med "de fullverdige gjestene" var svært vanskelig. Var ikke bare jeg som ikke fikk det til. Fikk i alle fall gratulert brudeparet, som uttrykte at de var glade for at vi kom. 

Jeg sier bare at for meg personlig var det ikke veldig gøy å være kaffegjest i dette bryllupet. Kanskje andre opplever det annerledes eller løser det på en annen måte, for all del, men dette var min subjektive opplevelse jeg fortalte om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, fleur de lis skrev:

Har sett flere innlegg her på bryllupsforumet hvor folk klager på at brudene krever gave, men ikke opplevd det selv.

Nei, det har vært at de går utifra at når de blir invitert som gavegjest er det fordi brudeparet, i alle år her har jeg aldri sett at noen ha opplevd at det har blitt krevt, kun at de ha følt det.

Anonymkode: 46cb5...934

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, det har vært at de går utifra at når de blir invitert som gavegjest er det fordi brudeparet, i alle år her har jeg aldri sett at noen ha opplevd at det har blitt krevt, kun at de ha følt det.

Anonymkode: 46cb5...934

"vil ha gaver og er annen rangsgjester.

Anonymkode: 46cb5...934

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn: Hvis jeg hadde takket ja til å være kaffegjest, så hadde bryllupet måtte holdes i nærheten av meg. Hadde ikke spandert mer enn busspenger til og fra det lokalet på transport til den festen. Ellers hadde jeg takket nei.

Anonymkode: 75fa6...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

For å si det sånn: Hvis jeg hadde takket ja til å være kaffegjest, så hadde bryllupet måtte holdes i nærheten av meg. Hadde ikke spandert mer enn busspenger til og fra det lokalet på transport til den festen. Ellers hadde jeg takket nei.

Anonymkode: 75fa6...17a

Det kan jeg være helt enig i!

Anonymkode: 46cb5...934

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
På 5.8.2018 den 12.34, AnonymBruker skrev:

For et par år siden ble jeginvitert i bryllusfesten og ikke selve middag til et vennepar av meg. Jeg synes det var helt topp, det var mange gjester og vi danset hele natten. De hadde vielsen etter middagen sånn at alle gjestene fikk ta del i den. Da jeg fortalte det til en venninne synes hun det hørtes litt kjipt ut å bare bli invitert på festen. Hadde ikke tenkt over at noe kunne reagere på det.

Jeg tenker at det er positive og negative sider:

Positive sider:

Man kan invitere enda flere uten at det blir veldig kostbart som fører til at man kan bruke mer penger på alkohol eller andre morsommet ting til bryllupet og dermed blir det kanskje en enda morsommere fest. 

Negative sider:

Siden ikke alle har deltatt i middag og vielsen blir det kanskje et skille med de som har interne vitser og referanser og de som ikke har vært med hele dagen.

Det blir et tydelig skille på hvem som er de nærmeste og hvem som er litt fjernere venner. Men om disse uansett ikke hadde blitt invitert i bryllupet vil det jo være et skille uansett.

 

Hva tenker dere om det? 

Anonymkode: eb1b4...a4a

ER det kaffegjester  så skal det være fri bar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer på hvilke bryllup dere har vært i, som må vente lenge på gangen, føler dere som annenrangs gjester og alt er bare negativt. 

Har selv vært i 15-20 bryllup både som middagsgjest og kaffegjest. Kaffegjest flest ganger. Har aldri opplevd at middagen drøyer noe mer enn en halvtime og ikke altfor lange taler. Som kaffegjest har middagen vært ferdig og folk har ofte vært utendørs for en pause, så det har vært naturlig at kaffegjestene mingler sammen med de andre etter ankomst. Aldri opplevd å måtte vente flere timer i gangen. Kun ved ett bryllup hadde vi med alkohol selv, og det var helt greit. Heller dét enn betalbar. Får vel nevne at jeg aldri har følt meg som en annenrangs gjest heller. Blir like godt tatt vare på som alle andre gjester. 

At noen gjester kun snakker om den nydelige middagen som noen nevner, får være på deres kappe. Jeg blir ikke sur for at de andre har spist en nydelig middag i alle fall. 

Anonymkode: d5321...cd1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes ikke noe om å bli invitert til kaffen/festen, i hvertfall ikke på den måten jeg selv har opplevd.

 

Jeg tenker meg at det kan fungere ok dersom dere kun har et fåtall venner under middagen, slik at de absolutt fleste kommer etterpå, og kanskje kan ha vorspiel sammen eller lignende. Dere må også være strenge på tid, slik at fest-gjestene slipper å vente på å slippe inn.

 

De gangene jeg har vært invitert til kaffe har det kun vært et fåtall som var invitert på denne måten (kanskje totalt 10-15), vi kjente hverandre ikke godt, slik at det ikke var naturlig å være sammen i forkant. Og uten unntak har middag vart minst en time lenger enn forutsatt, så vi nærmest måtte vente på gangen. Ikke fikk man med seg hilserunden heller.

 

 Alle gangene var før jeg giftet meg selv, og da vi planla bryllupsfest var jeg fast bestemt på ikke å ha kaffe-/etterpågjester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det hørtes veldig fint ut det du skrive rom at vielsen var etter middag. 
Da får alle gjestene vært med på bryllupsbiten og være litt mer med. Det har jeg aldri opplevd. 
Men da passer det bra med kake og fest etter vielsen. DA synes jeg egentlig det er innenfor å invitere festgjester. 
Normalt synes jeg alle skal bli invitert, men likte det med sen vielse. 

Ville da ha skrevet i inbydelsen at du er festgjest. "Vi har ikke mulighet til å invitere alle på middag, en vil gjerne ha med dit glade ansikt på festen om du har mulighet til det."
Det inviteres venner litt lengre ut, deres partner og eventuelt kolleager. Men ikke inviter noen som bor langt unna som kaffegjest. Må man betale fly og overnatting blir man invitert på alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om jeg gifter meg;
Kirka er åpen for alle.
Middag/kaffe+kake+festen - Nærmeste familie + ett par venner...

Ønsker ikke noe gigasvært, samboer har litt mer familie enn meg, hos meg ville det blitt:
Mor, stefar, far, bror+partner. Ett par tanter+onkler, 1 bestevenninne.
Samboer; Mor+partner, 3brødre+partnere og barn, en haug av onkler, tanter og søskenbarn,  + venner.
Totalen ville blitt 40-50stk.

Såklart, gjestene mine ville blitt spurt i gooood tid før om de ønsker å delta på middag, eller bare være med på fest :) 
Takker man nei, til middag eller fest, så er det OK ^^

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ingenting om kaffe/fest-gjester.

Du føler deg annenrangs.

Jeg synes betalbar eller bonger er bedre.

Jeg har vært kaffegjest to ganger. Den ene gangen var ikke de andre gjestene ferdig med middagen da jeg kom. Jeg og faren min, som kjørte meg, kjørte en liten tur og kom tilbake når de var ferdig. Jeg syntes det var ubehagelig. Vet ikke hvorfor, men jeg syntes det var ekkelt med de middagsgjestene som så meg da jeg kom for tidlig.

De to gangene jeg ble invitert til kaffe/fest, var jeg med på vielsen tidlig på dagen. Fint å være med på vielsen, men det er kjedelig å gå hjem og vente på at festen skal starte.

Blir jeg invitert til kun kaffe/fest, kommer jeg ikke til å gå. Jeg synes det er uhøflig å invitere kun til kaffe/fest. Betaler heller for drikken.

 

 

Anonymkode: baef7...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes ingenting om kaffe/fest-gjester.

Du føler deg annenrangs.

Jeg synes betalbar eller bonger er bedre.

Jeg har vært kaffegjest to ganger. Den ene gangen var ikke de andre gjestene ferdig med middagen da jeg kom. Jeg og faren min, som kjørte meg, kjørte en liten tur og kom tilbake når de var ferdig. Jeg syntes det var ubehagelig. Vet ikke hvorfor, men jeg syntes det var ekkelt med de middagsgjestene som så meg da jeg kom for tidlig.

De to gangene jeg ble invitert til kaffe/fest, var jeg med på vielsen tidlig på dagen. Fint å være med på vielsen, men det er kjedelig å gå hjem og vente på at festen skal starte.

Blir jeg invitert til kun kaffe/fest, kommer jeg ikke til å gå. Jeg synes det er uhøflig å invitere kun til kaffe/fest. Betaler heller for drikken.

 

 

Anonymkode: baef7...74d

Ja enig i at det er kjedelig å vente mellom vielse og festen. Det er leeeeenge. 
Derfor synes jeg TS forslag/beskrivelse av det å ha vielse etter middag var så fint. 
Da blir alle en del uansett om det er middag eller bare fest

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.8.2018 den 20.50, AnonymBruker skrev:

TS her.

 

Takk for tilbakemeldingene, vi vurderer enda hva vi skal gjøre, men jeg ser at  det tydeligvis er mange sterke meninger rundt å bli invitert til bare festen. Jeg er faktisk overrasket over hvor negative folk er til dette.

Jeg ville selvsagt ikke invitert noen som ikke bor i nærheten til festen, nå tenker jeg på venner i byen. Vi har planer om å ha åpen bar, så her skal ingen føle seg snytt selv om de ikke får gratis middag. Forventer heller ikke gave fra festgjestene, dog tror jeg de flere vennene våre ville gitt gave selv om de "bare" var invitert til festen. 

Vil heller ikke kalle de kaffegjest, da de faktisk blir invitert til en fest. Noe annet jeg ser på som positivt ved å ha folk som kommer til festen er at middagen begrenser seg selv hvis man må være ferdig til et spesifikt tidspunkt. Da har man en god grunn til å være litt streng på taletidene (lange taler dreper et bryllup i mine øyne). 

Min opplevelse var ikke at jeg følte meg som annenrangs gjest, men var kjempeglad for å kommer på morsom fest med mange fine folk. Siden vi ikke er veldig nære venner at brudeparet "slapp vi også unna" taler fra familiemedlemmer vi ikke kjenner og fikk på en måte den beste delen av feiringen spør du meg ;) Men man kan selvsagt velge å tenke at man er en kostnad spart, noe som i og for seg stemmer, men det er man jo om man ikke blir invitert også.. 

Tror kanskje jeg skal høre litt rundt blant vennegjengen. Vi har en stor omgangskrets og har veldig lyst til å dele dagen med så mange som mulig, men skal alle bli invitert på middag vil det gå kraftig utover mat/drikke/underholdningsbudsjettet.

Anonymkode: eb1b4...a4a

Sånn som du tenker høres innafor ut syns jeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...