Gå til innhold

Invitere noen til middag og flere til fest?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For et par år siden ble jeginvitert i bryllusfesten og ikke selve middag til et vennepar av meg. Jeg synes det var helt topp, det var mange gjester og vi danset hele natten. De hadde vielsen etter middagen sånn at alle gjestene fikk ta del i den. Da jeg fortalte det til en venninne synes hun det hørtes litt kjipt ut å bare bli invitert på festen. Hadde ikke tenkt over at noe kunne reagere på det.

Jeg tenker at det er positive og negative sider:

Positive sider:

Man kan invitere enda flere uten at det blir veldig kostbart som fører til at man kan bruke mer penger på alkohol eller andre morsommet ting til bryllupet og dermed blir det kanskje en enda morsommere fest. 

Negative sider:

Siden ikke alle har deltatt i middag og vielsen blir det kanskje et skille med de som har interne vitser og referanser og de som ikke har vært med hele dagen.

Det blir et tydelig skille på hvem som er de nærmeste og hvem som er litt fjernere venner. Men om disse uansett ikke hadde blitt invitert i bryllupet vil det jo være et skille uansett.

 

Hva tenker dere om det? 

Anonymkode: eb1b4...a4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det å bare invitere til festen er noe dritt. Det blir så stort skille mellom de som har vært i hele bryllupet og kun festen. Du er liksom en annenrangs gjest. Hvis jeg er en kostnad spart i ditt bryllup vil jeg heller bli hjemme.

Anonymkode: e92a8...e24

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på hvor mange og hvem som er invitert til middag, og hvor mange og hvem som er invitert til fest. 
Er det kun aller nærmeste familie f.eks. foreldre, søsken med partnere, besteforeldre, forlovere, evt egne barn til middag og resten til fest synes jeg det er ok. Er det derimot de samme, alle onkler/tanter, kusiner/fettere, store vennegjenger på begge sider til middag og noen perifere venner/familie til fest så synes jeg det blir snålt. Da blir det veldig tydelig skille. De fleste kan nok forstå dersom kun nærmeste familie er invitert til middag. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett at dere forsøker å holde middagen så kort som mulig dvs ikke ha taler på taler fra alt som kan krype og gå av onkler og tanter samt at dere legger opp til at det skal være en skikkelig party-fest etterpå så kan det bli riktig så bra. Husk nattmat da, en kjele med ertesuppe eller noe. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det å bare invitere til festen er noe dritt. Det blir så stort skille mellom de som har vært i hele bryllupet og kun festen. Du er liksom en annenrangs gjest. Hvis jeg er en kostnad spart i ditt bryllup vil jeg heller bli hjemme.

Anonymkode: e92a8...e24

Enig i dette. En ting er om man bor nærme og kan ta turen, likevel føler man seg andrerangs. Ble også invitert på andre siden av landet til «kaffe». Har nesten ikke hatt kontakt med vedkommende siden. Jeg har måttet betale fly, overnatting +++ for å få et kakestykke og en kopp kaffe. 

Anonymkode: 74323...e0a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns folk tar seg nær av fryktelig mye. Jeg vet da stort sett fra før hvor nære jeg er folk. Hadde blitt glad av å bli invitert uansett. Har ikke bryllupsinvitasjoner på løpende bånd jeg. 

Anonymkode: 274e1...022

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er bare å søke opp kaffegjest så får du mye svar på hva folk tenker om dette 😂 Skal du ha kaffe/festgjester er det ufint å invitere langveisreisende som kaffegjest. Betalbar blir da også ansett som ufint og at kaffegjestene er der kun for å fylle ut gavebordet. En gjenganger er at kaffegjestene må vente på at middagen skal bli ferdig. På det verste har folk måttet sitte i et par timer på gangen og blitt sultne mens det serveres mat de ikke får. 

Anonymkode: 75f44...24c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er bare å søke opp kaffegjest så får du mye svar på hva folk tenker om dette 😂 Skal du ha kaffe/festgjester er det ufint å invitere langveisreisende som kaffegjest. Betalbar blir da også ansett som ufint og at kaffegjestene er der kun for å fylle ut gavebordet. En gjenganger er at kaffegjestene må vente på at middagen skal bli ferdig. På det verste har folk måttet sitte i et par timer på gangen og blitt sultne mens det serveres mat de ikke får. 

Anonymkode: 75f44...24c

Er det bedre å ikke bli invitert? 

Anonymkode: 274e1...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørr nesten ikke invitere folk til noe som helst etter å halest tråder på KG. Hvor fine er folk egentlig? Kongelige hele gjbengen? 

Anonymkode: 274e1...022

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei takk. Heller la være med å invitere meg, enn å invitere meg som kaffegjest. 

Anonymkode: 39979...40c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

 

Takk for tilbakemeldingene, vi vurderer enda hva vi skal gjøre, men jeg ser at  det tydeligvis er mange sterke meninger rundt å bli invitert til bare festen. Jeg er faktisk overrasket over hvor negative folk er til dette.

Jeg ville selvsagt ikke invitert noen som ikke bor i nærheten til festen, nå tenker jeg på venner i byen. Vi har planer om å ha åpen bar, så her skal ingen føle seg snytt selv om de ikke får gratis middag. Forventer heller ikke gave fra festgjestene, dog tror jeg de flere vennene våre ville gitt gave selv om de "bare" var invitert til festen. 

Vil heller ikke kalle de kaffegjest, da de faktisk blir invitert til en fest. Noe annet jeg ser på som positivt ved å ha folk som kommer til festen er at middagen begrenser seg selv hvis man må være ferdig til et spesifikt tidspunkt. Da har man en god grunn til å være litt streng på taletidene (lange taler dreper et bryllup i mine øyne). 

Min opplevelse var ikke at jeg følte meg som annenrangs gjest, men var kjempeglad for å kommer på morsom fest med mange fine folk. Siden vi ikke er veldig nære venner at brudeparet "slapp vi også unna" taler fra familiemedlemmer vi ikke kjenner og fikk på en måte den beste delen av feiringen spør du meg ;) Men man kan selvsagt velge å tenke at man er en kostnad spart, noe som i og for seg stemmer, men det er man jo om man ikke blir invitert også.. 

Tror kanskje jeg skal høre litt rundt blant vennegjengen. Vi har en stor omgangskrets og har veldig lyst til å dele dagen med så mange som mulig, men skal alle bli invitert på middag vil det gå kraftig utover mat/drikke/underholdningsbudsjettet.

Anonymkode: eb1b4...a4a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det bedre å ikke bli invitert? 

Anonymkode: 274e1...022

Tja, hvis det står mellom å ikke bli invitert fordi brudeparet vil ha et intimt bryllup/har ikke budsjett til et stor, og å føle at jeg kun har blitt invitert for å få gave så veit jeg hva jeg ville valgt. De fleste  har forståelse for at de nærmeste prioriteres, men når man settes på gangen og må vente blir det litt «in your face». Hvis man i tillegg ikke unner kaffegjestene en liten drink eller nattmat blir det veldig tydlig at brudeparet ikke bryr seg om gjesten som person, men kun som gavegiver.

Anonymkode: 75f44...24c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

 

Takk for tilbakemeldingene, vi vurderer enda hva vi skal gjøre, men jeg ser at  det tydeligvis er mange sterke meninger rundt å bli invitert til bare festen. Jeg er faktisk overrasket over hvor negative folk er til dette.

Jeg ville selvsagt ikke invitert noen som ikke bor i nærheten til festen, nå tenker jeg på venner i byen. Vi har planer om å ha åpen bar, så her skal ingen føle seg snytt selv om de ikke får gratis middag. Forventer heller ikke gave fra festgjestene, dog tror jeg de flere vennene våre ville gitt gave selv om de "bare" var invitert til festen. 

Vil heller ikke kalle de kaffegjest, da de faktisk blir invitert til en fest. Noe annet jeg ser på som positivt ved å ha folk som kommer til festen er at middagen begrenser seg selv hvis man må være ferdig til et spesifikt tidspunkt. Da har man en god grunn til å være litt streng på taletidene (lange taler dreper et bryllup i mine øyne). 

Min opplevelse var ikke at jeg følte meg som annenrangs gjest, men var kjempeglad for å kommer på morsom fest med mange fine folk. Siden vi ikke er veldig nære venner at brudeparet "slapp vi også unna" taler fra familiemedlemmer vi ikke kjenner og fikk på en måte den beste delen av feiringen spør du meg ;) Men man kan selvsagt velge å tenke at man er en kostnad spart, noe som i og for seg stemmer, men det er man jo om man ikke blir invitert også.. 

Tror kanskje jeg skal høre litt rundt blant vennegjengen. Vi har en stor omgangskrets og har veldig lyst til å dele dagen med så mange som mulig, men skal alle bli invitert på middag vil det gå kraftig utover mat/drikke/underholdningsbudsjettet.

Anonymkode: eb1b4...a4a

Det høres jo ut som om du vil ha festgjestene der for deres skyld og unner de en god fest, ikke bare som gjestefyll. Eneste er at du nok er litt naiv til talene. Tror ikke jeg har opplevd et bryllup hvor middagen ikke har gått over tida fordi talene tar lenger tid enn beregna, et eller annet talentrengt menneske har følt et spontant behov for å snakke og bare reiser seg opp og setter igang. Skal dere være strenge på talene må dere ha en toastmaster som styrer med hard hånd, både på taler og dopauser.

Anonymkode: 75f44...24c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres jo ut som om du vil ha festgjestene der for deres skyld og unner de en god fest, ikke bare som gjestefyll. Eneste er at du nok er litt naiv til talene. Tror ikke jeg har opplevd et bryllup hvor middagen ikke har gått over tida fordi talene tar lenger tid enn beregna, et eller annet talentrengt menneske har følt et spontant behov for å snakke og bare reiser seg opp og setter igang. Skal dere være strenge på talene må dere ha en toastmaster som styrer med hard hånd, både på taler og dopauser.

Anonymkode: 75f44...24c

TS her.

Vi er VELDIG opptatt av at alle skal ha en fin dag og har nok mer fokus på festen enn der formelle i forkant. 

De beste bryllupene jeg har vært i har hatt ganske strenge tale-regimer. Hvis toastmaster gjør en god jobb i forkant (vi har valgt en meget rutinert toastmaster) blir middagen kortere og mer tid til sosialiseringen etter middagen. Jeg tror ofte fylla-talene (som jo er de verste) skjer fordi folk sitter så lenge rundt bordet og drikker og blir "inspirert" av de andre talene. Misforstå meg rett, jeg er glad i taler, men er av den oppfatning at en god tale ikke trenger å være på mer enn 3-5 minutter. "Tante Berit" trenger ikke prate i 10 minutter om oppveksten min. Det kommer selvsagt litt an på familie og venner, men tror vi skal klare å unngå spontane taler i løpet av kvelden :) Om vi velger å invitere noen til kun fest kan talene våre (min og min forlovedes) holdes når alle er til stedet. 

Anonymkode: eb1b4...a4a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja, hvis det står mellom å ikke bli invitert fordi brudeparet vil ha et intimt bryllup/har ikke budsjett til et stor, og å føle at jeg kun har blitt invitert for å få gave så veit jeg hva jeg ville valgt. De fleste  har forståelse for at de nærmeste prioriteres, men når man settes på gangen og må vente blir det litt «in your face». Hvis man i tillegg ikke unner kaffegjestene en liten drink eller nattmat blir det veldig tydlig at brudeparet ikke bryr seg om gjesten som person, men kun som gavegiver.

Anonymkode: 75f44...24c

Hmm.. Jeg ville blitt glad for å bli invitert. Merkelig så mye folk forventer. Blir man invitert i et bryllup ønsker man vel å feire dagen med dem? 

Anonymkode: 274e1...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner selvfølgelig med at man ikke blir invitert på grunn av pakken. Syns folk er kravstore og fprventer og være så fryktelig spesielle. 

Anonymkode: 274e1...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Vi er VELDIG opptatt av at alle skal ha en fin dag og har nok mer fokus på festen enn der formelle i forkant. 

De beste bryllupene jeg har vært i har hatt ganske strenge tale-regimer. Hvis toastmaster gjør en god jobb i forkant (vi har valgt en meget rutinert toastmaster) blir middagen kortere og mer tid til sosialiseringen etter middagen. Jeg tror ofte fylla-talene (som jo er de verste) skjer fordi folk sitter så lenge rundt bordet og drikker og blir "inspirert" av de andre talene. Misforstå meg rett, jeg er glad i taler, men er av den oppfatning at en god tale ikke trenger å være på mer enn 3-5 minutter. "Tante Berit" trenger ikke prate i 10 minutter om oppveksten min. Det kommer selvsagt litt an på familie og venner, men tror vi skal klare å unngå spontane taler i løpet av kvelden :) Om vi velger å invitere noen til kun fest kan talene våre (min og min forlovedes) holdes når alle er til stedet. 

Anonymkode: eb1b4...a4a

Da sier jeg kjør på. Du har et riktig fokus, og et nøkternt og realistisk bilde av bryllupet. Tror det blir bra 😊

Anonymkode: 75f44...24c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva skal skje på festen etterpå? Drikking og dansing? Eller blir det servert nattmat?
For meg er ikke det bryllupet, det er bare siste krampetrekning, og jeg gikk glipp av hele greia.
Hvis jeg skal bruke 500-1000 kroner på en gave, pluss alle utgiftene som kommer med(antrekk, hår, reise, etc.), så ønsker jeg å dele mer av dagen med dere enn kun slutten. Ingenting er tristere enn å komme festklar til et mett og trøtt selskap, og et utslitt brudepar, som et par timer senere trekker seg tilbake til brudesuiten.

Bryllupet er farens tårer under talen til bruden, historiene om alt det morsomme brudeparet fant på som små, sangen fra tante Berit og onkel Bent, latteren i rommet da alle mennene kysset bruden mens brudgommen var på toalettet. Det er bryllupet, ikke "gratis bar" og en DJ. Kunne ikke brydd meg mindre om alkoholen var gratis, jeg hadde mest sannsynlig ikke drukket mer enn to glass vin uansett. 
Dersom brudeparet ikke har råd til eller ønske om å inkludere alle i dette, så ville jeg helst ikke bli invitert. Da føler jeg meg kun som fyllmasse, og en ekstra gave på bordet.

Anonymkode: 39979...40c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mitt hjemsted er det helt vanlig med kaffegjester. Da er det snakk om minst 20-30 ekstra gjester, i tillegg til de som har hjulpet til under middagen og ellers. Alle inviterte kaffegjester bor i nærområdet slik at man slipper særlig mye reisetid. I disse bryllupene har det gjerne vært en god pause etter middagen slik at kaffegjestene slipper å komme midt i serveringen, og slik at hjelperne kan dra hjem og skifte. Som kaffegjest får man både kaffe/kaker, fest og nattmat. 

Selv har jeg ingenting mot å bli invitert som kaffegjest. Synes bare det er hyggelig å få komme i det hele tatt, hvis alternativet er å  gå glipp av feiringen. Selv kommer vi nok neppe til å ha kaffegjester, men da mest fordi vi kun kommer til å invitere de absolutt nærmeste. 

Anonymkode: 490d0...2b0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da sier jeg kjør på. Du har et riktig fokus, og et nøkternt og realistisk bilde av bryllupet. Tror det blir bra 😊

Anonymkode: 75f44...24c

Helt enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...