Gå til innhold

Mulig p faktisk lære et språk når du har gitt opp et par ganger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Klarte meg i 2 uker i strekk, men så mistet jeg bare motivasjonen igjen. Vil begynne igjen, men hvordan? 

Anonymkode: 1fe62...eb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Del inn jobbingen din i bolker på 25 minutter, og bestem deg for å ta én og én bolk om gangen. Det høres kanskje litt teit ut, men det hjelper meg veldig hvis jeg kvier meg for å sette i gang, for da vet jeg at jeg bare trenger å jobbe i skarve 25 minutter. Når disse 25 minuttene er omme, gjør jeg gjerne det samme en gang eller to eller tre til. Jeg bruker dette lure-meg-selv-systemet mye til språkinnlæring.

Anonymkode: 439a9...335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To uker? Hvor mange timer jobbet du faktisk? Hvilket språk?

Det tar tid å komme inn i et språk. Det som funker er å gi språket mye hardt arbeid. Både muntlig og skriftlig, tale og lytte, lese og skrive. Man må gå all-in  Til å begynne med er alt mange løse tråder og ingenting henger sammen. Men så begynner ting å henge sammen. Det går gjerne litt i rykk og napp.

Helst bør man ikke lære et språk alene, men i en gruppe med noen språkpartnere som er omtrent på samme nivå. Da er det lettere å hjelpe hverandre siden man ofte strever med omtrent det samme.

I fjor brukte jeg omlag 500 timer på å lære meg mandarin. Det var en hard jobb, men veldig givende når plutselig de kinesiske tegnene begynte å gi mening. Jeg kan nå anslagsvis tusen ord, så omtrent to ord i timen i snitt 😀

 

Lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, mandarin! Jeg bøyer meg i hatten for deg, som en eller annen idrettskjendis visstnok sa. :) Selv har jeg foreløpig holdt meg til europeiske språk. Lærte litt farsi for mange år siden, men det meste har gått i glemmeboken.

Endret av Arabella
Tilføyelse.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...