Gå til innhold

Svensk Politi skjøt og drepte 20-åring med DS


Gjest Kariannne

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, TKP skrev:

At mannen var meldt savnet til politiet, er ikke det samme som at enhver politibetjent ute den natten visste om det.

Og lekevåpen kan se helt ekte ut på bare noen meters avstand - selv vårt eget politi har jo flere ganger gått ut og advart om at bruk av slikt i offentlig rom kan gjøre at politiet er nødt til å åpne ild.

Og det er heller ikke lett å se at en person er utviklingshemmet på avstand - om jeg står på 10-20 meter unna noen, er det mange detaljer man ikke plukker opp. Man kan heller ikke vite om en eventuell «rar» oppførsel skyldes psykose, aggressivitet eller lignende heller. 

I tillegg til alt dette: Det var mørkt ute og de måtte handle i en presset situasjon hvor vurderinger må tas raskt.

De aktuelle betjentene har det nok forferdelig med seg selv, og fortjener ikke masse dritt fra folk som aldri vil måtte ta en så vanskelig vurdering så raskt. 

Noe sier meg for øvrig at de som ensidig kritiserer og hyler om straff og uansvarlighet er samme gjeng som ville blitt rasende om politiet feilvurderte den andre veien også. «Hva!? Skjøt ikke fordi de fryktet det var en lekepistol? Skjøt ikke fordi de tolket atferden som utviklingshemming? Skandale!»

Enig! Og uansett, så fikk vel ikke politiet beskjed om at han var bevæpnet (spekulasjon fra min side), og enda en grunn til å ikke kople sakene sammen. Alt er så lett for de som sitter "og ser på". 

 

Når dette er sagt, synes jeg det er forferdelig trist. Hvordan foreldrene har det, orker jeg ikke tenke på engang :(

Endret av Tiara07
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 minutter siden, ♥ said:

Igjen, kan du dokumentere at betjentene kjente til dette?

Betviler du at faren varslet politiet? Mener du at han ringte noen helt andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bag said:

Betviler du at faren varslet politiet? Mener du at han ringte noen helt andre?

At han ringte politiet betyr ikke at politibetjentene på stedet visste at den drepte og den savnede var samme person. Men uansett så hadde han et våpen i hendene, så da er plutselig ikke situasjonen like uskyldig, downs eller ikke.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Bag skrev:

Betviler du at faren varslet politiet? Mener du at han ringte noen helt andre?

La oss si at du jobber på en stor arbeidsplass. Bjarne i økonomiavdelingen får en beskjed. Betyr det at du har fått beskjeden?

Edit: og er det din feil dersom Bjarne ikke har videresendt beskjeden til deg?

Det er alt for mange detaljer i denne saken vi ikke kjenner til. Det kan dreie seg om grov uaktsomhet, men det kan også være at situasjonen ble oppfattet som reelt livstruende av betjentene. Det er alt for tidlig å si.

Endret av studerende
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bag skrev:

Betviler du at faren varslet politiet? Mener du at han ringte noen helt andre?

Tror du faren sa at sønnen hlet sikkert hadde med seg en lekepistol når han rømte? I så fall, tror jeg politiet hadde vært mer obs. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Kariannne skrev:

Herregud.. en lekepistol han hadde fått til bursdagen sin, en plastpistol. Ossen klarer ikke et trent politi å se forskjell. Tre politimenn skjøt mot han, TRE stykker! Helt sykt hele greiene. Minner om hvordan politiet i USA oppfører seg. 

Fordi replika-pistoler er så og si identiske med virkelige pistoler

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Honey Dew skrev:

Fordi replika-pistoler er så og si identiske med virkelige pistoler

Kanskje. Men for å være nøytral: det kan også være at denne pistolen var en lyserosa sci-fi pistol som åpenbart var en leke. Jeg har ikke funnet noe info om dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, studerende skrev:

Kanskje. Men for å være nøytral: det kan også være at denne pistolen var en lyserosa sci-fi pistol som åpenbart var en leke. Jeg har ikke funnet noe info om dette.

Tror ikke politiet hadde skutt hvis han hadde en rosa pistol

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Bag skrev:

Betviler du at faren varslet politiet? Mener du at han ringte noen helt andre?

Jeg betviler at politiet i Stocholm er en enkeltperson. Og jeg betviler at alle meldinger som kommer inn i løpet av et skift i praksis kan sirkuleres til alle patruljer. I alle fall ikke-prioriterte meldinger, som dette ifølge artikkelen var.

Uansett er det unødvendig å spekulere i det, etterforskningen vil finne ut hvem som visste hva.

Motspørsmål; tror du betjentene visste at dette i praksis var en stor treåring med lekepistol?

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Honey Dew skrev:

Tror ikke politiet hadde skutt hvis han hadde en rosa pistol

Ikke jeg heller, men vi vet ikke det vi ikke vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Honey Dew skrev:

Tror ikke politiet hadde skutt hvis han hadde en rosa pistol

Ikke noe normalt menneske som inngår i politiet eller hæren, med dertil god opplæring både i etiske og moralske henseende har noen ønske å drepe noen som helst uten at det er tvingende nødvendig, det sier seg selv faktisk. Det får alvorlige konsekvenser om du feil bedømmer og er trigger happy. Dette vet alt utdannet personell, og ikke et eneste oppegående menneske vil ha noe slikt på samvittigheten sin heller. De gangene man er helt klar over at en "trussel" bare er tull eller galskap fra en potensiell trussel, holder man tilbake. Trent personell vet dette, og vet å søke dekning også. Men noen ganger kan situasjonen være så ekstremt uoversiktlig og vanskelig at man ikke har noe valg, da går det slik.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet kan ikke se forskjell på lekepistol eller ekte pistol. Det er faktisk en av grunnene til at lekepistoler ikke er lov å ha med ombord på fly, bare for å nevne noe utenom.

Politiet kunne helt klart skutt i beinet, ikke skutt for å drepe.

Hele saken er tragisk 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, ♥ skrev:

Igjen, kan du dokumentere at betjentene kjente til dette?

Kanskje ikke, men det burde de da, det var rapportert in. Vi lever vel ikke i Hviterussland (som sikkert hadde hatt mye bedre fakta og etterretning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, EvaLena skrev:

Politiet kan ikke se forskjell på lekepistol eller ekte pistol. Det er faktisk en av grunnene til at lekepistoler ikke er lov å ha med ombord på fly, bare for å nevne noe utenom.

Politiet kunne helt klart skutt i beinet, ikke skutt for å drepe.

Hele saken er tragisk 

Helt klart, faktisk!

Så heldige vi er, som har et vitne med oversikt over situasjonen her. Kan du ikke oppklare resten av spørsmålene våre også, og helst dele din viten med de som etterforsker hendelsen?

Eller, kanskje vi kan vente på at de som kan seg med dette konkluderer..

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, EvaLena skrev:

Politiet kunne helt klart skutt i beinet, ikke skutt for å drepe

Dette er også ekstremt farlig, skyter du en i låret, ja så kan du treffe helt vitale organer som en hovedpulsåre, ingen kan redde deg da. En millimeter bevegelse i det skuddet går av, utgjør mange cm der skuddet treffer. Det er bare å rykke av skuddet og man har null kontroll hvor prosjektilet faktisk treffer. Så ekstremt vanskelig er dette. Ligger man der med en sniper rifle har man mye mer kontroll, og kunne "presse" av skuddet med god kontroll. Da treffer en trent skytter akkurat der han vil. Men slike forhold har man sjelden andre steder en i strid, der man ligger skult og kan kontrollere alt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, studerende said:

La oss si at du jobber på en stor arbeidsplass. Bjarne i økonomiavdelingen får en beskjed. Betyr det at du har fått beskjeden?

Edit: og er det din feil dersom Bjarne ikke har videresendt beskjeden til deg?

Det er alt for mange detaljer i denne saken vi ikke kjenner til. Det kan dreie seg om grov uaktsomhet, men det kan også være at situasjonen ble oppfattet som reelt livstruende av betjentene. Det er alt for tidlig å si.

Nå blander du sammen person og organisasjon. Hvis Bjarne får en viktig beskjed og ikke formidler den til meg så er min arbeidsplass ansvarlig. Om eventuelt Bjarne skal stå ansvarlig er en intern sak. Om politiet har dårlig rutiner eller ikke ser noe poeng i å formidle informasjon internt så gjør ikke det de ansvarsfrie (kanskje unntatt i egne øyne.)

Dette er en sak som i likhet med Norge vil bli etterforsket, vurdert og dømt internt i staten. Alt vil bli gjort på statens premisser og både politiet som organisasjon og de enkelte politifolkene vil bli frikjent. I konflikt mellom staten og folket er folket alltid taperen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, ♥ skrev:

Helt klart, faktisk!

Så heldige vi er, som har et vitne med oversikt over situasjonen her. Kan du ikke oppklare resten av spørsmålene våre også, og helst dele din viten med de som etterforsker hendelsen?

Eller, kanskje vi kan vente på at de som kan seg med dette konkluderer..

Jeg har ikke sagt jeg er vitne, men NPR politiet ikke ser om det er ekte våpen eller ikke, så handler de ut fra at det er ekte og ladd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, lille humla skrev:

Kanskje ikke, men det burde de da, det var rapportert in. Vi lever vel ikke i Hviterussland (som sikkert hadde hatt mye bedre fakta og etterretning).

Hva de hadde, og hva de burde ha av informasjon, er ting som nok kommer fram i etterforskningen.

Jeg regner med at du hiver deg på telefonen og beklager til betjentene om det viser seg at du har dømt dem for en feil som ligger et annet sted i systemet. Om det da i det hele tatt er en feil, skal en vite det må en vite hvor mange meldinger som kommer inn, hva som ble sagt og hvordan meldingen ble oppfattet. 

Jeg holder fast ved det jeg har sagt hele tiden: Stakkars foreldre, stakkars betjenter og la oss holde oss for gode til å dømme uten grunnlag.

Endret av ♥
Retting av ugreie skrivefeil
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Duftavsommerregn said:

Dette er også ekstremt farlig, skyter du en i låret, ja så kan du treffe helt vitale organer som en hovedpulsåre, ingen kan redde deg da.

Absolutt, men sjansen for å overleve stiger betraktelig om man sikter på armen som holder våpenet, og ikke på eksempelvis hjertet, brystkassen eller hodet. Men så kan det også være at politiet i denne saken ikke kunne ta hensyn til dette, eller at de følte at det var trusselfaren var stor, enten med hensyn til offeret, eller eventuelle vitner eller uskyldige rundt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, EvaLena skrev:

Jeg har ikke sagt jeg er vitne, men NPR politiet ikke ser om det er ekte våpen eller ikke, så handler de ut fra at det er ekte og ladd.

Du konkluderer med at de helt klart kunne skutt i beinet, det ville vært umulig å vite uten å vite hvor de skjøt og hvordan situasjonen forløp. Altså antok jeg at du var tilstede.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...