Gå til innhold

Svensk Politi skjøt og drepte 20-åring med DS


Gjest Kariannne

Anbefalte innlegg

Faren til gutten sier jo at det umulig kunne se ut som en ekte pistol, dessuten så er vel alle lekevåpen knalloransje på tuppen?🤔

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Kariannne skrev:

Det hele er en stor feiltolkning av politiet. Etter min mening bør politiet drilles til å klare å avgjøre ulike situasjoner og hvor potensielt farlig de er. 

 

Dette er ekstremt vanskelig, alle våpen er veldig farlige, om det er "lekevåpen" vet man aldri, og man prøver å gripe inn før det løsnes skudd mot deg, alternativet er at de må vente og se, da kan det være et ekte våpen og politiet må ta imot. Det kan du bare ikke forvente, da vil du aldri få et eneste menneske til å bli politi. Har selv erfaring fra utenlandsoperasjoner i strid, og vet hvor vanskelig dette kan være. Ja nesten helt umulig, og man må ta valget der og da.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, PussLe! skrev:

Foreldrene varslet jo at sønnen rømte og politiet svarte med at det ikke var skiltet, man trenger heller ikke skilt for å se om noen med downs oppfører seg som 3 år med et orbruk til en3 åring.

Har du noen opplysninger som tilsier at disse betjentene visste om denne situasjonen i det hele tatt? 

I så fall hadde en link til den opplysningen vært fint.  Eller faktisk hadde det uansett vært fint om vi ventet på konklusjon av etterforskningen før vi lekte folkedomstol. Men i alle fall, vis den anstendigheten at du dokumneterer påstandene dine når du legger til grunn at disse politibetjentene visste hvem de stod overfor.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kariannne
6 minutter siden, Honey Dew skrev:

Veldig trist.

Når vi ser det fra politiets side, visste de ikke at det var en lekepistol

Herregud.. en lekepistol han hadde fått til bursdagen sin, en plastpistol. Ossen klarer ikke et trent politi å se forskjell. Tre politimenn skjøt mot han, TRE stykker! Helt sykt hele greiene. Minner om hvordan politiet i USA oppfører seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ♥ skrev:

Har du noen opplysninger som tilsier at disse betjentene visste om denne situasjonen i det hele tatt? 

I så fall hadde en link til den opplysningen vært fint.  Eller faktisk hadde det uansett vært fint om vi ventet på konklusjon av etterforskningen før vi lekte folkedomstol. Men i alle fall, vis den anstendigheten at du dokumneterer påstandene dine når du legger til grunn at disse politibetjentene visste hvem de stod overfor.

 En gang iløpet av natten klarte han å rømme hjemmefra, og faren meldte sønnen savnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, PussLe! skrev:

 En gang iløpet av natten klarte han å rømme hjemmefra, og faren meldte sønnen savnet.

Igjen, kan du dokumentere at betjentene kjente til dette?

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Kariannne skrev:

Herregud.. en lekepistol han hadde fått til bursdagen sin, en plastpistol. Ossen klarer ikke et trent politi å se forskjell. Tre politimenn skjøt mot han, TRE stykker! Helt sykt hele greiene. Minner om hvordan politiet i USA oppfører seg.

De fleste våpenduplikater er i plast, de er også veldig naturlige faktisk, du klarer ikke å se forskjellen på de før du har de i hendene dine! Truer noen med disse ville iallefall jeg forholdt meg til dette som om det var ekte våpen. I strid skyter man da alltid for å drepe, men politiet skyter nesten alltid for å skade. Men å treffe noen med et skudd innbefatter enorm risiko for død uansett hva kroppsdel det er, litt uheldig og det oppstår enorme skader. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, PussLe! skrev:

Ja for all del ikke kritiser politiet som skjøt mot en 20 åring som var som en 3 åring..

Tre politimenn, som alle ser på situasjonen som så farlig at alle skyter mot mannen, virker ganske overbevisende. Husk at dette skjedde midt på natta. Den sterkt utviklingshemmede mannen var sikkert livredd, men ovenfor politiet virket han tydeligvis truende. Fra avstand, og i halvmørket, så nok politiet en mann med maskinpistol som virket ruset/full og truende. Husk at statistikk for alvorlig kriminalitet som drap, er ekstremt mye høyere i Sverige enn i de andre nordiske landene.

Når det er sagt blir alt for mange mennesker skutt og drept av politiet i Sverige. Man kan ikke bare skylde på mye alvorlig kriminalitet, at politiet er bevæpnet og at politiet i Sverige er sterkt presset og veldig underbemannet. Noe må være galt. Vi får håpe at denne fryktelig tragiske episoden kan bidra til at lignende ting ikke skjer igjen.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ♥ skrev:

Igjen, kan du dokumentere at betjentene kjente til dette?

Mener du de tre som ikke klarte å håndtere en funksjonshemmet person? Jeg går utifra de fleste politibetjenter får informasjon av sentralen om en bortkommet person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, PussLe! skrev:

Ja for all del ikke kritiser politiet som skjøt mot en 20 åring som var som en 3 åring..

Nå sier jeg ikke at politiet handlet rett her, men mener du at det ikke finnes noen tenkelig måte at situasjonen kunne oppfattes som truende av politiet? Rent teoretisk.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Kariannne said:

Pappaen hadde meldt inn at sønnen med Downs Syndrom var forsvunnet. Så støter politiet på han og skyter han. Man kan se at en person har Downs Syndrom. 

Men man kan ikke alltid se om en maskinpistol er ekte eller falsk, i løpet av det sekundet man har på å avgjøre om vedkommende er en trussel eller ikke. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, PussLe! skrev:

Mener du de tre som ikke klarte å håndtere en funksjonshemmet person? Jeg går utifra de fleste politibetjenter får informasjon av sentralen om en bortkommet person.

Jeg prøver igjen, mot bedre vitende: Har du noen som helst holdepunkter for at disse tre politibetjentene kjente til meldingen om at denne mannen var ute med lekepistolen sin?

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, PussLe! skrev:

Mener du de tre som ikke klarte å håndtere en funksjonshemmet person? Jeg går utifra de fleste politibetjenter får informasjon av sentralen om en bortkommet person.

Men den bortkommende personen trengte ikke være den som truet med våpen! Hvor vanskelig skal dette være å forstå? Når du står der og skal vurdere situasjonen er det 100 ganger vanskeligere enn å vite fasiten i ettertid, det er helt latterlig faktisk å bare snakke slik. Dere vet ikke hva dette går i, det er problemet deres.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Ella1 said:

Faren til gutten sier jo at det umulig kunne se ut som en ekte pistol, dessuten så er vel alle lekevåpen knalloransje på tuppen?🤔

Nei alle leke våpen er ikke det, fler av de som er det kan man fjerne med tiden da det blir slitt, heller ikke vanskelig for ett barn å farge tuppen svart med en tusj forde ungen vil at det skal være mer ekte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kariannne skrev:

Herregud.. en lekepistol han hadde fått til bursdagen sin, en plastpistol. Ossen klarer ikke et trent politi å se forskjell. Tre politimenn skjøt mot han, TRE stykker! Helt sykt hele greiene. Minner om hvordan politiet i USA oppfører seg. 

Det er en god grunn til at jeg nekter de to tenåringssønnene mine å nærme seg et vindu eller ytterdøra vår med sine "lekepistoler". Og vi bor i et svært fredelig villastrøk. Disse ser veldig realistiske ut, og det er selvfølgelig umulig å studere en slik på avstand..

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Miklo Velka skrev:
26 minutter siden, Kariannne skrev:

 

Men man kan ikke alltid se om en maskinpistol er ekte eller falsk, i løpet av det sekundet man har på å avgjøre om vedkommende er en trussel eller ikke.

Akkurat du har veldig liten tid å vurdere noe som helst, et skudd avfyrt kan fort bety et prosjektil i dobbelt av lydens hastighet som kan treffe deg mellom hjelm og skuddsikker vest, noe som betyr død eller alvorlig skade. Derfor må de ta avgjørelser, altså politiet der og da som er ekstremt vanskelig. Men de må gjøre det, og så i ettertid kommer fasiten. Som soldat i strid kunne jeg drite i dette, jeg trengte ikke vurdere det en gang, ble vi truet skjøt vi først og spurte etterpå. Politiet er i samme situasjon, men slik jeg kjenner de vegrer de seg stort mot å skyte for å drepe, men å skyte for å skade er minst like vanskelig.

Endret av Duftavsommerregn
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

At mannen var meldt savnet til politiet, er ikke det samme som at enhver politibetjent ute den natten visste om det.

Og lekevåpen kan se helt ekte ut på bare noen meters avstand - selv vårt eget politi har jo flere ganger gått ut og advart om at bruk av slikt i offentlig rom kan gjøre at politiet er nødt til å åpne ild.

Og det er heller ikke lett å se at en person er utviklingshemmet på avstand - om jeg står på 10-20 meter unna noen, er det mange detaljer man ikke plukker opp. Man kan heller ikke vite om en eventuell «rar» oppførsel skyldes psykose, aggressivitet eller lignende heller. 

I tillegg til alt dette: Det var mørkt ute og de måtte handle i en presset situasjon hvor vurderinger må tas raskt.

De aktuelle betjentene har det nok forferdelig med seg selv, og fortjener ikke masse dritt fra folk som aldri vil måtte ta en så vanskelig vurdering så raskt. 

Noe sier meg for øvrig at de som ensidig kritiserer og hyler om straff og uansvarlighet er samme gjeng som ville blitt rasende om politiet feilvurderte den andre veien også. «Hva!? Skjøt ikke fordi de fryktet det var en lekepistol? Skjøt ikke fordi de tolket atferden som utviklingshemming? Skandale!»

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kariannne skrev:

Det er en gutt med Downs Syndrom og en lekepistol. Om ikke politiet er bedre trent til å avgjøre en situasjon burde de ikke vært politi. Helt sykt! Håper politibetjenten som skjøt får passelig straff!

Tror du politiet hadde skutt og rykket ut slik hvis de trodde det var en lekepistol? Gjerne i mørket? 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Thildamor skrev:

Til dere som synes at politiet kan se forskjell på lekepistol og en ekte. 

IMG_6037.JPG

IMG_6038.JPG

Det er dønn umulig før man får våpenet i hendene faktisk, og kan sjekke det. Aldri om jeg hadde vurdert å la være å skyte på noe slikt, da hadde det blitt skudd og tatt konsekvensene etter  det. Men det er jo mye mer i situasjonen som må vurderes når man tar avgjørelsen. Ligger jeg i dekning og har kontrollen kan jeg ta meg bedre tid, og rope ut kommandoer og avvente, uten dekning er dette helt uaktuelt. Har selv opplevd dette også, avventet skudd fordi jeg lå godt skjult og viste at målet ikke så meg, da avventer man, fyrte av et skudd like ved, og det skuddet gjorde at målet gav opp.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...