Gå til innhold

Fosterhjem

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan et barn eller en ungdom selv bestemme å flytte inn i et fosterhjem eller annet? Hvordan virker dette? 

Noen sosialarbeidere, eller andre,  som har noen svar? 

Anonymkode: 27f14...c46

Videoannonse
Annonse
Gjest BearMama
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan et barn eller en ungdom selv bestemme å flytte inn i et fosterhjem eller annet? Hvordan virker dette? 

Snakker du om deg selv?

Om du ikke kan bo hjemme pga omsorgssvikt så kan du selv kontakte barnevernet og forklare situasjonen og prøve å få plass i et fosterhjem. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du, ts?

Anonymkode: dfc60...c4e

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke om meg, er bare noe jeg lurer på :) Hvis et slikt spm noen kan kommer, så har man et svar

Skrevet

Nei, det er ikke bare å be om å komme til en ny familie. Det er stor mangel på fosterfamilier i Norge. Hørte de manglet 1200 hjem sist uke.
Det er ikke lett å få et nytt hjem, det er mange kriterier fra det offentlige som må være tilstede for å kunne flytte.
Er det en ungdom som ikke kan bo hjemme av forskjellige grunner, så må BV kontaktes for å få den hjelpen som trengs.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei barnet kan ikke bestemme selv. Barneverntjenesten i den kommunen barnet bor i må kontaktes. Det er de som, gjennom en undersøkelse, vurderer om det er grunnlag for flytting. Videre må saken muligens inn til vurdering i fylkesnemnda, gjerne gjennom en forenklet behandling hvis det er slik at barn/foreldre samtykker.

(Jeg jobber i barnevernet)

Anonymkode: 62f15...4d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men om ungdommen selv finner noen som vil ha han boende hos seg (foreldre av kompiser, slekt el), så har du vel ikke så mye å vinne på å nekte han å flytte ut for en begrenset periode, f.eks seks måneder? 

Anonymkode: 1837a...872

Skrevet

Jeg kjenner en som ikke kunne bo hos foreldrene. Ingen omsorgssvikt. De gikk bare ikke sammen.  Ved hjelp av rådgiver på skolen fant hun leilighet og søkte om borteboerstipend på spesielt grunnlag (hun bodde egentlig dor nærmt familien, men fikk likevel). I tillegg fikk hun barnebidragrt sitt og et lite bidrag fra foreldrene hver mnd. Hun var 16 år. Aner ikke hvor vanlig dette er, men jeg kjenner flere andre som også flyttet da de var 16 for å gå på vgs. Da med foreldrenes velsignelse...

Vil tro at dette kommer veldig an på hva foreldrene selv mener. Dersom de synes at det er OK å flytte inn midlertidig til venner e.l. er det ikke boe problem. Om foreldrene ikke ønsker dette må man gå til barnevernet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...