AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #1 Skrevet 1. august 2018 Jeg mener at det er sunt for barn (og ikke minst nødvendig for voksne) at de hjelper til med ting hjemme som for eksempel: 1) Rydde rommet sitt 2) Brette og organisere tøyet sitt 3) dekke bord 4) Ta ut av oppvaskmaskin 5)vaske 6) Støvsuge + sikkert en mye mer som jeg ikke kommer på i farta. Hvor mye hjelper barna deres til med hjemme og hvor gamle er de? Anonymkode: 22064...058 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #2 Skrevet 1. august 2018 9 år Vasker, støvsuger, setter inn i vaskemaskinen, fyller på mat og vann til dyrene og tar dokassen, rydde rommet og stua si, rydde klærne inn i skapet sitt, rydde etter seg. Vi burde kanskje bli litt flinkere å følge opp da jeg ofte tar meg selv i å gjøre mye av oppgavene hans 😂 Anonymkode: 3d8e4...0aa
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #3 Skrevet 1. august 2018 4, straks 5 år: rydder opp etter seg selv etter måltider, hjelper til med å dekke på, rydder leker hun har lekt med og på rommet sitt. Hun passer på at katten har mat og vann. Av og til hjelper hun til med å vaske og støvsuge. Barnehagesekken ryddes for matboks og drikkeflaske, og skitne klær går i skittentøyskurven. Anonymkode: 3e8af...820 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #4 Skrevet 1. august 2018 11 og 14, de har ingen andre plikter enn å holde sine egne soverom ryddige. Anonymkode: 02ac0...e5b
Gjest BearMama Skrevet 1. august 2018 #5 Skrevet 1. august 2018 3 år. Putter klær i vaskemaskinen og setter på maskinen 😅
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #6 Skrevet 1. august 2018 Akkurat fylt 6. Rydde opp etter seg selv (måltider, rommet osv.) samt hjelpe til med å vaske rommet sitt. Han vil selv hjelpe til (noen ganger) med klesvasken, gi mat og medising til hunden og til å lage middag. Han hjelper nesten alltid til med å bake, spesielt hvis det er kaker eller annet godt 😋 Anonymkode: 0cf6c...48d
MVN90 Skrevet 1. august 2018 #7 Skrevet 1. august 2018 Snart 2,5. Hjelper til å ta ut og inn av oppvaskmaskin, vaske, henge opp og brette klær, rydde av bordet, dele opp grønnsaker til middagen osv. Men det har fra hun var ett år vært hennes oppgave og rydde opp lekene etter bruk og hver kveld, så å rydde etter seg er hun en racer på 😊 så har hun alltid fått egen fille og kost så hun vasker stuebordet, lekekjøkkenet sitt hver uke.
Prelunia Skrevet 1. august 2018 #8 Skrevet 1. august 2018 6. år - tar ut søpla - rydder opp etter seg selv etter middagen - rydder det verste rotet på rommet sitt, så hjelper jeg til med "småpusset". - Gir mat og vann til katten -
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #9 Skrevet 1. august 2018 8 og 10 år, holder rommene sine iorden, klær i skittentøyskurven, noen ganger oppvask og støvsuging/støvtørking. Anonymkode: 41420...463
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #10 Skrevet 1. august 2018 1 time siden, BearMama skrev: 3 år. Putter klær i vaskemaskinen og setter på maskinen 😅 😂 Det elsker min 3, straks 4 åring, også. Anonymkode: c1029...1a8
Gjest BearMama Skrevet 2. august 2018 #11 Skrevet 2. august 2018 (endret) 9 timer siden, AnonymBruker skrev: 😂 Det elsker min 3, straks 4 åring, også. Anonymkode: c1029...1a8 😂 Han hviner av glede hver gang jeg tar frem vaskekorgen 😂 Løper inn på badet med meg og skal selv putte klærne inn. Ekstra spennende å trykke på «på» knappen og se på når vaskemaskinen setter i gang 😅 Endret 2. august 2018 av BearMama
Oslogs Skrevet 2. august 2018 #12 Skrevet 2. august 2018 (endret) Vi har barn 50/50 (hans barn, 11 år), og må ærlig innrømme at jeg får dårlig samvittighet om jeg ber h*n gjøre for mye, og det gjelder for far også... Hvilke arbeidsoppgaver gir dere "deltidsbarn"? h*n gjør: Rydder rommet (frivillig) Rydder etter seg selv, og setter tilbake i kjøleskapet etter måltider. Gjør ikke, som jeg hadde likt at ble gjort: Endret 2. august 2018 av Oslogs
Oslogs Skrevet 2. august 2018 #13 Skrevet 2. august 2018 (endret) Posta litt for fort der: Sette inn og ta ut av oppvaskmaskinen Støvsuge rommet og ta av sengetøy (hjelpe å legge på). Blir så lett at jeg/vi gjør unna vask av rom osv når h*n ikke er hjemme, så får vi heller kvalitetstid sammen når h*n er hos oss... Endret 2. august 2018 av Oslogs
asterix Skrevet 2. august 2018 #14 Skrevet 2. august 2018 Å ha ansvar for sitt eget rom ser jeg som en selvfølge fra de greier det og i hvert fall fra før de begynner på skolen. Han på 12 har som sin jobb å støvsuge stue, kjøkken og gang hver dag og ta ut all søppel. Hun på 14 har ansvar for alt av klesvask, vaske, henge opp, sette i tørketrommel. Alle bretter og legger på plass sine egne klær, men hun bretter og legger på plass håndklær etc. Han på 16 lager middag stort sett hver dag og setter i og tar ut av oppvaskmaskina. Han på 18 vasker badet og gulv på stue, kjøkken og gang når det trengs og vasker det som ikke går i oppvaskmaskina. Han tar også plenklipping og snømåking ved behov. Alle hjelper ellers til med ting utenom dette som trengs når de blir bedt om det.
Angelheart2 Skrevet 2. august 2018 #15 Skrevet 2. august 2018 11 og 14 år: Holder rommene sine ryddige Tar inn og ut av oppvaskmaskinen annenhver dag Hjelper til med fast fredagsrengjøring, 11-åringen støvsuger og 14-åringen vasker badet (egne valg) Ellers hjelper de til med dagligdagse ting som å gå ut med søpla, dekke av/på bordet, legge bort egne klær etter vask ol. 14-åringen har i tillegg fast "jobb" med å vaske bilene våre, men dette får han betalt for.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #16 Skrevet 2. august 2018 Her har ungene måttet rydde etter seg og holde rommet sitt i nogenlunde orden siden de ble gamle nok til å hjelpe med det. Og siden barnehagealder har de også ryddet kopper/asjetter/tallerkner bort etter seg ved måltidene. I starten satte de det på kjøkkenbenken, etter hvert har de lært å sette det ned i oppvaskmaskinen. I tillegg til å henge opp jakker og sette sko pent når de kommer inn, legge tøyet pent når de kler av seg på kvelden og kaste det som er skittent til vask osv. Fra skolealder må de også huske å ta opp matboks/flaske fra sekken. Dette er ting som SKAL gjøres, uten spørsmål eller klaging. Utover dette hjelper de til med ta ut søppel, lage middag (hjelper til, eldste mann på 13 kan nå lage middag til familien), brette klær, støvsuge, tørke støv, tømme oppvaskmaskinen, dekke bordet, bytte sengetøy, vaske bil m.m. Dette er basert på ukelønn (fast pris på hver oppgave) og de bestemmer litt selv hva de vil gjøre. De eldste gjør selvfølgelig mer enn yngste (har gutter på 8, 11 og 13). Det hender jeg pusher litt gjennom at de MÅ gjøre ting om de ikke vil også, rett og slett fordi de trenger å lære det (som å bytte sengetøy). Har tenkt å la eldstemann bidra med klesvasken framover også. Lære seg å sortere tøy og sette på maskinen på riktig program. Har barna 50%, men vi har samme system både hos meg og hos faren. Jeg gjør mye husarbeid den uka de ikke er hos meg selvfølgelig, men med 3 unger med venner som flyr ut og inn blir det jammen nok som må gjøres når der er der også. Syns også det er viktig at de skal se og lære hva som trengs å gjøres. Det blir likevel masse tid til både familiekos og egenaktiviteter for dem. Anonymkode: 77b31...b65
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #17 Skrevet 2. august 2018 4 minutter siden, asterix skrev: Å ha ansvar for sitt eget rom ser jeg som en selvfølge fra de greier det og i hvert fall fra før de begynner på skolen. Han på 12 har som sin jobb å støvsuge stue, kjøkken og gang hver dag og ta ut all søppel. Hun på 14 har ansvar for alt av klesvask, vaske, henge opp, sette i tørketrommel. Alle bretter og legger på plass sine egne klær, men hun bretter og legger på plass håndklær etc. Han på 16 lager middag stort sett hver dag og setter i og tar ut av oppvaskmaskina. Han på 18 vasker badet og gulv på stue, kjøkken og gang når det trengs og vasker det som ikke går i oppvaskmaskina. Han tar også plenklipping og snømåking ved behov. Alle hjelper ellers til med ting utenom dette som trengs når de blir bedt om det. Imponert. Hva gjør dere voksne? Anonymkode: 77b31...b65 6
asterix Skrevet 2. august 2018 #18 Skrevet 2. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Imponert. Hva gjør dere voksne? Anonymkode: 77b31...b65 Alt annet som trengs.
Wonders Skrevet 2. august 2018 #19 Skrevet 2. august 2018 (endret) 2 og 4 år. Rydde leker. Dekke bordet, og ta av bordet. Gjerne bare tallerken, servietter, glass og bestikk da mye annet er tungt. Putte inn og ta ut av vaskemaskin. Det meste er for lekens skyld, mestring og ansvar. Ikke for ett plettfritt resultat. Endret 2. august 2018 av Wonders
Villa2000 Skrevet 2. august 2018 #20 Skrevet 2. august 2018 Har ei på 3,5 år som er ganske opptatt med å hjelpe til i heimen ja. Bruker mye av dagen med å omorganisere stua og kjøkkenet så det blir hjemmekoselig med bamser og leker over alt. Bruker også en del tid i tv stua med å sette frem alt som er av leker slik at man skal slippe å lete etter dem. Sørger for å bruke mest mulig av bestikk og servise slik at man slipper å sette på vaskemaskinen halvfull. Hun har plassert klær, sko, kjoler, sokker over hele huset så man slipper å gå helt opp på rommet hennes for å finne noe. Alt er lett tilgjengelig…overalt ! Er også opptatt av å legge nok smuler og matrester ned på gulvet ved spisebordet slik at det er litt til katten (og til minsten på 14mnd!) dersom dem er sugne på litt snack på ettermiddagen. På verandaen så er sykler, sparkesykler, trehjulsykler, lekebord og stoler jevnt fordelt slik at man slipper å hente dette i garasjen og ikke minst så skaper det et inntrykk av at verandaen er møblert fremfor å bare ha en tom plass. Når hun vasker hendene så vasker hu like godt vasken, såpen, bamsen, toalettruller og lignende som ser ut som det trenger en vask. Hun hopper opp og ned i sofa og stoler for å få bort støvet og holde dem myke og spretne. Er også flink til å støvsuge. Det er aldri så strøkent som det er etter at hun har sveipet over med støvsugeren + at man får samlet en del hårstrikker, ringer, mynter nede i sentralstøvsugeren. Praktisk! På kjøkkenet så er hun kjempeivrig og det er INGEN som er så flink som hun til å vispe i sausgryta! Stort fortere er det ikke mulig å gjøre det og selv om ca 1/3 havner utenfor så har det aldri skjedd at den har brent seg! Nei. Tror hun har nok av oppgaver i heimen for en stund:) 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå