lady90 Skrevet 1. august 2018 #1 Skrevet 1. august 2018 Har en 8-åring som alltid har vært litt engstelig av seg, men nå er det veldig ille. Etter å ha sett noe skummelt på tv for mange måneder siden klarer han ikke lenger å sovne i egen seng uten at vi sitter der til han sovner. Og han våkner gjerne 2-3 ganger hver natt. Ofte må en av oss legge oss sammen med ham. Han tenker mye skumle tanker om kvelden sier han, og er redd hvis det regner ute, redd for insekter på rommet osv. Dette går utover søvnkvaliteten til alle. Han har begynt å påvirke lillesøsteren sin også så nå har hun begynt å bli redd for å sove i egen seng også. Forslag?
7v8 Skrevet 1. august 2018 #2 Skrevet 1. august 2018 Tror jeg ville vurdert å la han ha en madrass på gulvet inne hos dere, hvor han kan sove for en periode. Enten la han sovne i egen seng for så, om han våkner på natta, la han legge seg der resten av natta. Alternativt la han også legge seg der på kvelden, så dere slipper å sitte hos han. Da slipper dere å ligge hos han eller å få han opp i egen seng. Og kanskje han sover hele natta. Ved å gjøre det på denne måten lager dere ikke noe stor sak ut av det, og lillesøster lar seg for håpentligvis ikke påvirke mer. Mine foreldre gjorde det samme med meg da jeg var liten, og det tok ikke mange ukene før jeg igjen var så trygg at jeg lå på eget rom. Lykke til :) 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #3 Skrevet 1. august 2018 Min niese er akkurat lik. Redd "ekte" ting, som tyver, brann, at noen skal dø, at hun skal dø mens hun sover, samt alt som man ser og hører om rundt i verden. Altså ikke "uekte" ting som monster og romvesner. Min søster og hennes mann snakker mye med henne, men endret for et par år tilbake (nå er hun 10), at man skal snakke om dette før man går på soverommet, som fungerte fint. Denne praten foregår gjerne over kveldsmat/i sofaen før hun gikk å la seg hvor de grundig gikk igjennom at hun var trygg og at de passet på henne. De fikk også ordnet timer hos barnepsykolog/BUP/noe sånt igjennom kommunen, som også kan hjelpe barnet med å dra tankene over til noe annet. Minnes tilbake til når søsteren min ikke klarte å sove på nettene, fordi klassen til datteren skulle ha politi på besøk på skolen dagen etter.... Søsteren min var dog også slik som barn, mener hun hørte på lydbok/eventyr på CD for å prøve å sovne. Anonymkode: 5527a...519 1
Gjest BearMama Skrevet 1. august 2018 #4 Skrevet 1. august 2018 Har du prøvd bok og nattbamse med musikk og lys? https://www.adlibris.com/no/bok/bo-er-morkredd-9788282490139 http://www.smabarnsforeldre.no/smarte-barneprodukter-magiske-nattlamper/
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #5 Skrevet 1. august 2018 Jeg hadde det på samme måte da jeg var på den alderen. Og yngre og eldre, for den saks skyld. Lite visste jeg den gangen at det var begynnelsen på et liv med angst. Siden han er såpass ung kan du jo håpe at han vokser det av seg, men jeg ville vurdert å ta kontakt med BUP hvis det ikke bedrer seg Anonymkode: dd9e2...696 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 #6 Skrevet 1. august 2018 Vår sønn har vært på samme måte, men var spredd at han ikke kunne være i et annet rom enn oss på dagtid.... Nå er han 9,5 år og først nå ser vi bedring. Har vært i 2 år snart. Lagt med oss hver natt, så samboer ligger på et annet rom i ukedagene. Han så noe i en reklame på YouTube 😕 og så mønstre overalt. Det vittige var at nabojenta som er 3 år yngre enn ham, var alt hamntrengte til å føle seg trygg 🤪 Det er mange som er sånn. Det går over, men ikke alltid så raskt man kunne ønske 😕 Anonymkode: 83ead...ed6
lady90 Skrevet 1. august 2018 Forfatter #7 Skrevet 1. august 2018 12 timer siden, 7v8 skrev: Tror jeg ville vurdert å la han ha en madrass på gulvet inne hos dere, hvor han kan sove for en periode. Enten la han sovne i egen seng for så, om han våkner på natta, la han legge seg der resten av natta. Alternativt la han også legge seg der på kvelden, så dere slipper å sitte hos han. Da slipper dere å ligge hos han eller å få han opp i egen seng. Og kanskje han sover hele natta. Ved å gjøre det på denne måten lager dere ikke noe stor sak ut av det, og lillesøster lar seg for håpentligvis ikke påvirke mer. Mine foreldre gjorde det samme med meg da jeg var liten, og det tok ikke mange ukene før jeg igjen var så trygg at jeg lå på eget rom. Lykke til Det hjelper ikke å legge ham på vårt rom, han må likevel ha oss der til han sovner. Og er litt trangt til å ha en ekstra madrass på gulvet der
lady90 Skrevet 1. august 2018 Forfatter #8 Skrevet 1. august 2018 10 timer siden, BearMama skrev: Har du prøvd bok og nattbamse med musikk og lys? https://www.adlibris.com/no/bok/bo-er-morkredd-9788282490139 http://www.smabarnsforeldre.no/smarte-barneprodukter-magiske-nattlamper/ Bok er han ikke interessert i. Han har alltid lyset på hele natta, problemet ligger dessverre ikke der.
lady90 Skrevet 1. august 2018 Forfatter #9 Skrevet 1. august 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde det på samme måte da jeg var på den alderen. Og yngre og eldre, for den saks skyld. Lite visste jeg den gangen at det var begynnelsen på et liv med angst. Siden han er såpass ung kan du jo håpe at han vokser det av seg, men jeg ville vurdert å ta kontakt med BUP hvis det ikke bedrer seg Anonymkode: dd9e2...696 Ja har tenkt tanken på psykolog hvis det ikke bedrer seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå