Gå til innhold

Er mange menn i Norge sure fordi kvinner er likestilt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, er de egentlig det? Det er jo en del mobbing av kvinner fra menn selv om vi er likestilt.
Da jeg vokste opp for eksempel, så kunne mannen i huset si "det er fordi dere er kvinnfolk" når eg spurte hvorfor mamma alltid var den som ble mest bekymret/redd osv. "du blir nok sånn når du blir voksen du og" sa han til meg.

Hørt menn bare slenge ut av seg "kvinnfolk".

Selv om menn har utført mest bilulykker, så er det flest mannfolk som sier "kvinner bak rattet".

 

Anonymkode: f2cc2...3f2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest HerrBæsjerumpehull

Nei, det er nok mer det at de er likestilt, men fortsatt gnåler som om de ikke er det.

Endret av HerrBæsjerumpehull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det, ja. Menn liker definitivt ikke å tape. Hvilket kan lede til irrasjonelle påstander som kvinner bak rattet. Selv om påstaden i seg selv kan kan være holbar, så er meningen å fremheve menn som kjønn.

På den annen side etterspør kvinner suksessrike menn, så sannsynligheten for at det egentlig dreier seg om kvinner selv er høy.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over handler det nok mye om kombinasjonen av at kvinner har de samme mulighetene og rettighetene, men en del likevel klager som om de ikke hadde det og politikken i en del tilfeller utformes tilsvarende. Jeg vil tro det er ganske frustrerende å være en mann som sliter, og i tillegg oppleve å bli motarbeidet gjennom likestillingstiltak kun fordi du har en penis. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som irriterer meg er at alt skal gjøres til en kjønnskamp. Det er en selvfølge at kjønnene skal være likestilt og ha like rettigheter. 

Men det betyr ikke at kjønnene er like eller bør bli det. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er for likestilling, også må vi ta med at menn og kvinner har sine biologiske forskjeller. Å likestille alt uten å ta dette i betraktning er naivt. Kvinner kan være gode ledere, men stort sett så klarer dem ikke gjøre den jobben like godt som en mann. Det betyr selvsagt ikke at kvinner skal måtte avstå fra å bli leder, men at vi ikke må kave oss opp for at det er om å gjøre at det er 100 menn og 100 kvinner i lederstillinger ellers er det ikke likestilling.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Martin13 skrev:

Jeg er for likestilling, også må vi ta med at menn og kvinner har sine biologiske forskjeller. Å likestille alt uten å ta dette i betraktning er naivt. Kvinner kan være gode ledere, men stort sett så klarer dem ikke gjøre den jobben like godt som en mann. Det betyr selvsagt ikke at kvinner skal måtte avstå fra å bli leder, men at vi ikke må kave oss opp for at det er om å gjøre at det er 100 menn og 100 kvinner i lederstillinger ellers er det ikke likestilling.

Det er ikke alle menn som passer som leder heller da det er personavhengig. Kjønn er ikke relevant. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Martin13 skrev:

Jeg er for likestilling, også må vi ta med at menn og kvinner har sine biologiske forskjeller. Å likestille alt uten å ta dette i betraktning er naivt. Kvinner kan være gode ledere, men stort sett så klarer dem ikke gjøre den jobben like godt som en mann. Det betyr selvsagt ikke at kvinner skal måtte avstå fra å bli leder, men at vi ikke må kave oss opp for at det er om å gjøre at det er 100 menn og 100 kvinner i lederstillinger ellers er det ikke likestilling.

Det er ingen biologiske trekk som tilsier at menn et bedre ledere.

Det kommer ann på type ledelse kan man vel si. Skal du lede en hær for å krige og voldta,så egner vel menn seg best, men om du skal være mellomleder og ha ansvar for personalet og samarbeide med disse menneskene er det bedre å velge en kvinne 🙂

Men over til noe annet.. Ja det finnes biologiske forskjeller. Kanskje er det bedre med menn som tømrere og kvinner som sykepleiere sånn generelt sett. Det betyr ikke at man skal hetse og mobbe kvinner som velger "mannejobber" eller omvendt. Det betyr ikke at en kvinne som får en jobb som tømrer skal få høre at det er fordi hun får spesialbehandling eller at det er en jobb hun ikke klarer.

Når det kommer til det andre så har vi det vi trenger i Norge og bør heller jobbe for å bedre vilkår for de som ikke har det som oss. 

Dessverre så skriver mange menn "Jeg er for likestilling og like rettigheter, men......" og mange menn her inne er veldig flinke til å fortelle hvor søppel norske kvinner er. Det er mye mannehat her og, men det er mer i retning "Alle menn er utro/alle menn er drittsekker". Andre veien så er det at vi horer,feminazister,gale,stygge,feite,oppfører oss som menn,hore/madonna-komplekset,bør dø når vi er eldre enn 30 og hvem vil være med norske kvinner siden vi er så ekstremt ufeminine i forhold til resten av verden...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn skal nå alltid gjøre alt til en konkurranse. Derfor blir de ikke fornøyd før det er en vinner og en taper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg er da ikke noe sur for det. Det er en god ting. Jeg mener som andre at det er visse medfødte kjønnsforskjeller man ikke bør ha som mål å "utligne", da å utligne dem i praksis er å la biologien vike for politiske synspunkter, og synes det er synd at det virker som en del (kvinner som menn, for all del) insisterer på at kultur forklarer nær sagt alle kjønnsforskjeller selv om vi vet det er forskjeller fra naturens side også.

Slike forskjeller er imidlertid noe som finnes på gruppenivå, og derfor skal de selvfølgelig ikke være styrende for hva man venter av en enkeltperson. Det er kun drittfolk som snakker stygt om de som bryter med disse mønstrene. Målet må være at enhver liten jente som ønsker å drive med det man tradisjonelt har kalt "mannfolkarbeid", eller trives best med det man har kalt "gutteleker", har muligheten til det uten å møte på sosiale hindre en gutt ikke ville møtt - og vice versa. 

Når det gjelder kommentarer om "kvinnfolk" og denslags synes jeg det handler litt om hvilken situasjon der er og hvilken tone det sies i også. Kjæresten min, som da er kvinne, rister langt oftere på hodet og smiler mens hun sier "mannfolk" enn jeg gjør tilsvarende med "kvinnfolk". Når jeg velger dag å invitere et vennepar på besøk slik at jeg også rekker Champions League (og ja, det får selvfølgelig vike om alternativet er å ikke få møtt folk), eller synes det er moro at vi skal ut og fly med akkurat den flytypen, kan dama godt flire litt av meg og si at dette er sånt mannfolksurr. Når hun snakker om fargen fersken og forventer at jeg henger med kan jeg godt smile litt tilbake og si "Damer, altså".

Sånt synes jeg er helt harmløst mellom voksne som vet det er vennskapelig fleip, og det synes jeg ikke det er noe mål å utrydde heller. Men jeg er bevisst på når sånt kan sies, og ville selvfølgelig aldri sagt tilsvarende til en kollega eller likt om en kollega sa sånt til meg, for da ville det kunne oppfattes som en nedvurdering av vedkommendes evner eller interesser. Jeg ville heller ikke sagt det til barn, annet enn å jatte med om en tiåring sa "Gutter/Jenter er så teite" og så presisere at de vel egentlig er ganske ålreite. Heller ikke ville jeg sagt "Kvinnfolk er sånn og sånn" til dama dersom det var ment som et argument ved en uenighet fremfor kun sånn vennskapelig erting hun som sagt kommer med vesentlig oftere enn meg. For det er ekstremt nedlatende om det oppriktig brukes som et argument for noe som helst. Det er det ikke.

Anonymkode: f574d...d1c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likestilling har vi hatt siden 1913 etter at norsk menn kjempet dette gjennom for sine kvinner.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Neida, jeg er da ikke noe sur for det. Det er en god ting. Jeg mener som andre at det er visse medfødte kjønnsforskjeller man ikke bør ha som mål å "utligne", da å utligne dem i praksis er å la biologien vike for politiske synspunkter, og synes det er synd at det virker som en del (kvinner som menn, for all del) insisterer på at kultur forklarer nær sagt alle kjønnsforskjeller selv om vi vet det er forskjeller fra naturens side også.

Anonymkode: f574d...d1c

Det der er forøvrig ikke ment som noe argument "mot likestilling" i det hele tatt. Det forandrer ikke noe som helst på at det er en veldig god ting at menn og kvinner i dagens Norge i det vesentlig (om enn ikke fullt ut) er ganske likestilt. Det kunne kanskje se ut som jeg mente det der som et "Jeg liker likestilling, men...", men det gjør jeg ikke. Likestilling er et ubetinget gode. Poenget var snarere at likestilling og det å være bevisst at det på gruppenivå også kan finnes kjønnsforskjeller ikke er gjensidig utelukkende, det viktige er at kjønn ikke setter noen begrensning for hva man kan få gjøre i og med livet sitt.

Anonymkode: f574d...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, RoH skrev:

Likestilling har vi hatt siden 1913 etter at norsk menn kjempet dette gjennom for sine kvinner.  

Så kvinner satt passive når menn kjempet for kvinnene.? Kan høres slik ut fra din beskrivelse her. Og nei, vi har ikke hatt likestilling siden 1913. Om du genuint mener det er du imponerende uopplyst. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes likestilling er flott. Men er dobbelmoralen jeg ikke liker.

Ideen om at menn fortsatt skal betale på første date eller nå ren er ute og spiser generelt til tross for at kvinnen tjener like mye eller mer er totalt forkastelig og alle burde ta avstand fra det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er jo ikke likestillt. Kvinner har en hel haug med særgoder og kvoteringstilltak, mens menn fiskrimineres daglig.

Anonymkode: 616c9...393

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, veggteppe skrev:

Så kvinner satt passive når menn kjempet for kvinnene.? Kan høres slik ut fra din beskrivelse her. Og nei, vi har ikke hatt likestilling siden 1913. Om du genuint mener det er du imponerende uopplyst. 

Ehh du får opplyse meg.

Kvinner fikk stemmerett fordi norske menn mente de skulle ha dette, dette kun kort tid etter at de selv hadde oppnådd stemmerett. Hvem mener du ga kvinnene stemmerett i et fora de ikke hadde medbestemmelserett? 

Fra kvinner fikk likeverdig stemmerett har de hatt lik rett til å fremme saker de ønsker endret, slik det fungerer i et demokrati, men denne måten å tenke på er vel totalt fremmed for deg. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Martin13 skrev:

Jeg er for likestilling, også må vi ta med at menn og kvinner har sine biologiske forskjeller. Å likestille alt uten å ta dette i betraktning er naivt. Kvinner kan være gode ledere, men stort sett så klarer dem ikke gjøre den jobben like godt som en mann. Det betyr selvsagt ikke at kvinner skal måtte avstå fra å bli leder, men at vi ikke må kave oss opp for at det er om å gjøre at det er 100 menn og 100 kvinner i lederstillinger ellers er det ikke likestilling.

Det er bare mannlige egenskaper som foretrekkes i arbeidslivet. Kvinner må tilpasse seg menns krav. Jeg synes ikke det er likestilling.

Anonymkode: f356d...ba3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, RoH skrev:

Ehh du får opplyse meg.

Kvinner fikk stemmerett fordi norske menn mente de skulle ha dette, dette kun kort tid etter at de selv hadde oppnådd stemmerett. Hvem mener du ga kvinnene stemmerett i et fora de ikke hadde medbestemmelserett? 

Fra kvinner fikk likeverdig stemmerett har de hatt lik rett til å fremme saker de ønsker endret, slik det fungerer i et demokrati, men denne måten å tenke på er vel totalt fremmed for deg. 

Kvinner kjempet også selv for å få stemmerett. Det blir som å si at hvite ga farvede sin frihet. Så storsinnet av de hvite liksom, og heldige farvede mennesker som helt uten egen innsats fikk friheten sin dumpet i fanget 🙄

for å fortsette parallellen: etter segregering ble opphevet var det lovlig for farvede å gå på «all white» skoler. Var de likestilte da og fullstendig fri? Den første farvede studenten hadde jo «rettigheter» som tilsa at hun fikk gå på skole. Men hun ble (som et farvet mørkt barn på første skoledag) - kastet stein etter. Av sine hvit medstudenter.

og før du spør «hvorfor snakker du om rase, ikke kjønn», så er det fordi det er den samme prosessen med kvinner. Stemmerett ga dem fortsatt ikke økonomisk, kulturell eller sosial mulighet til å utdanne seg på lik linje som menn. Til å være økonomisk uavhengig på lik linje som menn.

Mange av de første kvinnene i «mannsyrker» og som inntok «mannsroller» ble nok møtt med den samme avsky som Ruby Nell Brigdes Hall, på første skoledag.

For ikke å snakke om kvinner med barn utenfor ekteskap osv.

«Lilestilling» i ordets rette forstand tar mange tiår å bygge opp, etter den «lovlige» rettigheten er implementert.

Norske kvinner idag er nok stort sett godt likestilt med menn, selv om vi fortsatt har helt andre sosiale forventninger til oss enn menn (ta vare på barn, familie, døende/syke, pleie de «myke» verdiene, sørge for at jul/påske/bursdager osv osv tradisjoner generelt blir videreført. Som igjen ofte er forklaringen på kvinners store sykefravær, men likevel ikke særlig mye snakket om..) - så ja, håper du ble litt mer opplyst nå, om dette var fullstendig ukjent for deg. 

TS: nei menn stort sett idag synes likestilling er fint, men de menn som har store «issues» med kvinner (kvinnehatere/«mannlige samfunnstapere») kommer ofte hit på KG for å spy ut oppgulpet og bitterheten sin. KG er en magnet for slike menn. Endelig kan de pøse ut sin avsky mot kvinner, til kvinner. Disse er ikke representativ for menn generelt da, heldigvis. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, RoH skrev:

Likestilling har vi hatt siden 1913 etter at norsk menn kjempet dette gjennom for sine kvinner.  

Vi har hatt stemmerett siden 1913, etter 30 års kamp av diverse kvinnebevegelser.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...