Gå til innhold

FRP politiker har muslimsk kjæreste


Hilly Banny

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Sitronmelisse skrev:

Ja, det neste er vel at Sandberg står fram som hemmelig agent. Eller dobbeltagent, kanskje??! 😄

Ja, hvem vet? Kanskje agent 0058 Sandberg var på hemmelig oppdrag i Iran for vestlig etterretning? Kanskje han ikke har gått i musefella - eller var det honningfella - likevel, men har spilt et dobbeltspill hele tiden? Jeg tror jeg finner fram popcornet.... :popcorn:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sitronmelisse
3 minutter siden, Vampen skrev:

Ja, jeg sliter litt med å skjønne hva som skulle være en god grunn her. :klo: Sånn bortsett fra simple drifter, selvfølgelig. Ellers er tanken på Sandberg som agent relativt komisk. :ler: 

Men jeg må si at jeg sliter litt med å forstå at Sandberg ikke skjønte at dette var en fryktelig dårlig ide. Det er kjent at regimer a la Iran sender ut regimefolk som asylsøkere. Og hele opplegget rundt Letnes er mildt sagt suspekt. 

Ettersom han nå angrer på at han ikke varslet, så kan det ikke ha vært så tungtveiende grunner. Men skjønner ikke helt tankegangen hans - varsler arbeidsgiver etter to dager, og lar dessuten Letnes legge ut bilder av dem på Facebook så det hele blir kjent. Merkelig opplegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse
1 minutt siden, NordicViking skrev:

Ja, hvem vet? Kanskje agent 0058 Sandberg var på hemmelig oppdrag i Iran for vestlig etterretning? Kanskje han ikke har gått i musefella - eller var det honningfella - likevel, men har spilt et dobbeltspill hele tiden? Jeg tror jeg finner fram popcornet.... :popcorn:

Agent 0000 Sandberg heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sitronmelisse skrev:

Ettersom han nå angrer på at han ikke varslet, så kan det ikke ha vært så tungtveiende grunner. Men skjønner ikke helt tankegangen hans - varsler arbeidsgiver etter to dager, og lar dessuten Letnes legge ut bilder av dem på Facebook så det hele blir kjent. Merkelig opplegg. 

Ja, det fascinerer meg også. Bilder av både Iran-tur og feiringer på ambassaden. Hvilken feiring var det han var invitert som statsråd igjen? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Vampen skrev:

Tja.. sånn bortsett fra å bryte regler, pleie omgang med et suspekt regime og delta på feiringer på nevnte regimes ambassade, mener du? 

Dette handler ikke om å ha en muslimsk kjæreste, men om at en statsråd ser ut til å ha koblet ut hjernen fullstendig. 

Det eneste kritikkverdige jeg kan se er at han tpk med seg jobbtelefonen til Iran. Det bør han kastes på grunnlag av. At politikere deltar på f.eks feiringer på ambassader er jo derimot nokså vanlig og skal være uproblematisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Sitronmelisse said:

Erna framstår som utrolig svak i denne saken. Helt gele faktisk. Hun kjører den vanlige taktikken med å forsøke å vifte temaet bort, men hun mangler en god nese når hun ikke skjønner at saken er litt mer alvorlig enn som så. PST er jo faktisk involvert.

Hvorfor sa ikke Sandberg i fra om reisen på forhånd? Han har jo vært i Iran før og kjenner til sikkerhetsrutinene. For ikke å nevne Miss Iran som liksom faller for 30 år eldre statsråd. Jadda.

Kan virkelig ikke forstå at noen mener Sandberg er skikket til å svære statsråd etter dette. Man må nesten bevisst prøve å få sparken når man som fiskeriminister klarer å utgjør en nasjonal  sikkerhetsrisiko. For ikke å snakke om hvordan man som fiskeriminister klarer å gjøre seg upopulær i eget parti ved å feire innføringen av Sharia i Iran.  Dette er jo såpass langt fra fiskeriministerens tradisjonelle ansvarsområde. 

Forstår virkelig ikke hvorfor han fortsatt har tillit. Selv sentrale stortingsrepresentanter i FrP har sagt han må gå av.  Det er jo INGEN som virker å støtte han utenom Erna Solberg. 

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Det eneste kritikkverdige jeg kan se er at han tpk med seg jobbtelefonen til Iran. Det bør han kastes på grunnlag av. At politikere deltar på f.eks feiringer på ambassader er jo derimot nokså vanlig og skal være uproblematisk. 

Du bør lese linken jeg postet. 

Og nei, det er ikke helt vanlig at statsråder deltar på feks feiringen av den islamske revolusjon i Iran. Irans ambassade er heller ikke en hvilken som helst ambassade. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Sitronmelisse skrev:

Men skjønner ikke helt tankegangen hans - varsler arbeidsgiver etter to dager, og lar dessuten Letnes legge ut bilder av dem på Facebook så det hele blir kjent. Merkelig opplegg. 

Ja, her er det noe som skurrer. Var det etter at dette skjedde at Sandberg plutselig kom på at han ikke hadde varslet statsministeren om sin lille utflukt til Iran? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Grandiosaergreit skrev:

Kan virkelig ikke forstå at noen mener Sandberg er skikket til å svære statsråd etter dette. Man må nesten bevisst prøve å få sparken når man som fiskeriminister klarer å utgjør en nasjonal  sikkerhetsrisiko. For ikke å snakke om hvordan man som fiskeriminister klarer å gjøre seg upopulær i eget parti ved å feire innføringen av Sharia i Iran.  Dette er jo såpass langt fra fiskeriministerens tradisjonelle ansvarsområde. 

Forstår virkelig ikke hvorfor han fortsatt har tillit. Selv sentrale stortingsrepresentanter i FrP har sagt han må gå av.  Det er jo INGEN som virker å støtte han utenom Erna Solberg. 

 

Det ser ut til at Ernas strategi for det meste er å sitte rolig i båten og klamre seg fast til stormen legger seg. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse
3 minutter siden, Vampen skrev:

Denne, som ble postet i den andre tråden, er forøvrig interessant lesing: https://www.dagbladet.no/kultur/per-den-persiske-flyktningen-og-presteregimet/70064556 Den får fram hvorfor dette handler om mer enn å ha muslimsk kjæreste. 

Enig. Og la meg sitere (for lesere som ikke åpner lenken):

"La meg si noen ord om iranske ambassader, i tilfelle noen skulle komme i skade for å tro at det er snakk om en institusjon à la Sjømannskirken som serverer vafler til norske studenter på 17. mai eller amerikanske ambassader som byr på burger med små flagg på hver 4. juli. Nei, den iranske ambassaden i Oslo, er som de andre iranske ambassadene i Europa, fryktet og forhatt av de aller fleste iranere som lever i eksil.

Iranske diplomater er presteregimets forlengede arm ut i verden, og har siden revolusjonen i 1979 stått bak og vært knyttet til terrorforsøk og attentater i flere europeiske land. Noen ganger har målet vært å forsvare islams ære, andre ganger å sabotere politisk opposisjon.

Blant eksiliranere er det en kjensgjerning at man skal passe seg, ikke bare for diplomater og ambassadefolk, men også dem som omgås disse. De få iranerne bosatt i Norge som deltar på arrangementer i regi av ambassaden i Drammensveien i Oslo, gjemmer derfor ofte ansiktet på vei inn. På merkedager står det nemlig som regel eksiliranere på utsiden, både for å notere seg hvem som er regimevenner og for å rope slagord mot dem.

Frykten er ikke ubegrunnet. Samme år som Bahareh fikk opphold i Norge, jobbet jeg som reporter i NRK Dagsnytt. Sammen med en kollega fant vi et brev til daværende justisminister Knut Storberget i postjournalene. Avsender var visepresidenten i Europaparlamentet, Alejo Vidal-Quadras, som advarte norske myndigheter mot at det «iranske regimet sender et antall etterretningsagenter til europeiske land i ly av å være asylsøkere».

Den gang sa informasjonssjef Martin Bernsen i PST til VG: «Vi har indikasjoner på at dette er noe som skjer i Norge». I 2011 meldte NRK om iranske asylsøkere i Norge som ble vervet av ambassaden til å spionere på andre norskiranere.

Når en kvinne som har fått opphold i Norge så sent som i 2008 pleier både sosial og profesjonell omgang med den iranske ambassaden i Oslo, bør det derfor være flere enn norskiranere som stiller spørsmål om hvorfor."
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Vampen said:

Det ser ut til at Ernas strategi for det meste er å sitte rolig i båten og klamre seg fast til stormen legger seg. 

Man skulle tro at landets kaptein faktisk burde utvise ledelse.  Om Sandberg ikke er uskikket til å være statsråd. Hva skal da til for å miste tilliten? 

 

11 minutter siden, Sitronmelisse said:

Agent 0000 Sandberg heller :)

Agent 5080 :P 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, NordicViking said:

Ja, her er det noe som skurrer. Var det etter at dette skjedde at Sandberg plutselig kom på at han ikke hadde varslet statsministeren om sin lille utflukt til Iran? 

I tillegg skurrer historien til den iranske kvinnen. Det virker jo veldig spesielt hvor tett kontakt hun har med den iranske ambassaden og hvor lett hun kan reise hjem til Iran. Samtidig som hun søkte asyl fra Iran og hevdet hun fikk opphold i Norge fordi Iran ikke ville la henne reise tilbake til Iran. 

Endret av Grandiosaergreit
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Sitronmelisse skrev:

Enig. Og la meg sitere (for lesere som ikke åpner lenken):

"La meg si noen ord om iranske ambassader, i tilfelle noen skulle komme i skade for å tro at det er snakk om en institusjon à la Sjømannskirken som serverer vafler til norske studenter på 17. mai eller amerikanske ambassader som byr på burger med små flagg på hver 4. juli. Nei, den iranske ambassaden i Oslo, er som de andre iranske ambassadene i Europa, fryktet og forhatt av de aller fleste iranere som lever i eksil.

Iranske diplomater er presteregimets forlengede arm ut i verden, og har siden revolusjonen i 1979 stått bak og vært knyttet til terrorforsøk og attentater i flere europeiske land. Noen ganger har målet vært å forsvare islams ære, andre ganger å sabotere politisk opposisjon.

Blant eksiliranere er det en kjensgjerning at man skal passe seg, ikke bare for diplomater og ambassadefolk, men også dem som omgås disse. De få iranerne bosatt i Norge som deltar på arrangementer i regi av ambassaden i Drammensveien i Oslo, gjemmer derfor ofte ansiktet på vei inn. På merkedager står det nemlig som regel eksiliranere på utsiden, både for å notere seg hvem som er regimevenner og for å rope slagord mot dem.

Frykten er ikke ubegrunnet. Samme år som Bahareh fikk opphold i Norge, jobbet jeg som reporter i NRK Dagsnytt. Sammen med en kollega fant vi et brev til daværende justisminister Knut Storberget i postjournalene. Avsender var visepresidenten i Europaparlamentet, Alejo Vidal-Quadras, som advarte norske myndigheter mot at det «iranske regimet sender et antall etterretningsagenter til europeiske land i ly av å være asylsøkere».

Den gang sa informasjonssjef Martin Bernsen i PST til VG: «Vi har indikasjoner på at dette er noe som skjer i Norge». I 2011 meldte NRK om iranske asylsøkere i Norge som ble vervet av ambassaden til å spionere på andre norskiranere.

Når en kvinne som har fått opphold i Norge så sent som i 2008 pleier både sosial og profesjonell omgang med den iranske ambassaden i Oslo, bør det derfor være flere enn norskiranere som stiller spørsmål om hvorfor."

Jeg bodde ganske lenge med en eksil-libyer, som kom som politisk flyktning. I 2006(?) i Tyskland ble det avslørt at libyske regimefolk levde i Tyskland som asylsøkere, for å overvåke eksilmiljøet og være en forlenget arm for Gaddafis regime. Dette sitatet, og denne artikkelen i sin helhet, virker veldig kjent. Jeg kjenner ikke like godt til det iranske miljøet, men eksillibyere hang ikke akkurat på ambassader. Snarere tvert i mot, mange var til og med redd for å omgås landsmenn og fortelle folk i hjemlandet hvor de oppholdt seg. De dro heller ikke på kjæresteferie i Libya, eller dro hjem for å delta i missekonkurranser. 

Min erfaring er at det som kjennetegner folk som har flyktet fra regimer og land som dette, er frykt. En frykt det er påfallende lite av hos Letnes. Og det er også svært merkelig at noen som i utgangspunktet har flyktet og brutt regimets regler, kan dra tilbake og oppføre seg på en måte som strider mot regimets regler. Men en norsk statsråd på slep. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Grandiosaergreit skrev:

Man skulle tro at landets kaptein faktisk burde utvise ledelse.  Om Sandberg ikke er uskikket til å være statsråd. Hva skal da til for å miste tilliten? 

 

Agent 5080 :P 

Nei, det er et godt spørsmål. Jeg tør være ganske sikker på at feks Siv Jensen hadde vært klokkeklar i talen om feks en statsråd fra AP hadde gjort dette da de var i opposisjon. Det ser litt ut til at jo høyere opp man kommer, jo mer handlingslammet blir man. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Vampen skrev:

Du bør lese linken jeg postet. 

Og nei, det er ikke helt vanlig at statsråder deltar på feks feiringen av den islamske revolusjon i Iran. Irans ambassade er heller ikke en hvilken som helst ambassade. 

Jeg tror nok ikke det er så uvanlig. Men fiskeriministeren er dog noe malplassert der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Vampen said:

Jeg bodde ganske lenge med en eksil-libyer, som kom som politisk flyktning. I 2006(?) i Tyskland ble det avslørt at libyske regimefolk levde i Tyskland som asylsøkere, for å overvåke eksilmiljøet og være en forlenget arm for Gaddafis regime. Dette sitatet, og denne artikkelen i sin helhet, virker veldig kjent. Jeg kjenner ikke like godt til det iranske miljøet, men eksillibyere hang ikke akkurat på ambassader. Snarere tvert i mot, mange var til og med redd for å omgås landsmenn og fortelle folk i hjemlandet hvor de oppholdt seg. De dro heller ikke på kjæresteferie i Libya, eller dro hjem for å delta i missekonkurranser. 

Min erfaring er at det som kjennetegner folk som har flyktet fra regimer og land som dette, er frykt. En frykt det er påfallende lite av hos Letnes. Og det er også svært merkelig at noen som i utgangspunktet har flyktet og brutt regimets regler, kan dra tilbake og oppføre seg på en måte som strider mot regimets regler. Men en norsk statsråd på slep. 

I Iran kan man straffes for å ha søkt asyl. Å søke asyl regnes som å bedrive  propaganda mot Iran som er straffbart.

In contrast, according to a 2011 article by Iran Human Rights (IHR), a non-profit human rights organization based in Norway that monitors human rights issues in Iran, including the use of the death penalty and the rights of minorities, women, children and human rights defenders (IHR n.d.), "Iranian authorities have recently signal[ed] that Iranians who have sought asylum abroad should be charged for 'dissemination of false propaganda against the Islamic Republic of Iran' and [should] be punished for that" (ibid. 23 Mar. 2011). Corroborating information could not be found among the sources consulted by the Research Directorate within the time constraints of this Response.

http://www.refworld.org/docid/551e5d1e4.html

I tillegg kan man selvsagt bli straffet om man har begått lovbrudd i Iran.Står i leserinnlegget du lenket til at det å motsette seg ekteskapet er lovbrudd. 

Likevel så har denne damen ingen problemer med å reise på ferie til Iran. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Husholdning1 said:

Jeg tror nok ikke det er så uvanlig. Men fiskeriministeren er dog noe malplassert der.

Du tror ikke det er uvanlig, men vet ikke om noen som har gjort det. Hva bygger du da magefølelsen på?

Hvilke statsråder er det som har ønske om å være med å feire innføringen av Sharia? Ikke bare er sharia forferdelig, men det er jo også politisk selvmord å være politiker å støtte sharia. 

Har vansker for å tro at noen andre enn Sandberg kunne finne på noe så lite gjennomtenkt. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Grandiosaergreit skrev:

I Iran kan man straffes for å ha søkt asyl. Å søke asyl regnes som å bedrive  propaganda mot Iran som er straffbart.

In contrast, according to a 2011 article by Iran Human Rights (IHR), a non-profit human rights organization based in Norway that monitors human rights issues in Iran, including the use of the death penalty and the rights of minorities, women, children and human rights defenders (IHR n.d.), "Iranian authorities have recently signal[ed] that Iranians who have sought asylum abroad should be charged for 'dissemination of false propaganda against the Islamic Republic of Iran' and [should] be punished for that" (ibid. 23 Mar. 2011). Corroborating information could not be found among the sources consulted by the Research Directorate within the time constraints of this Response.

http://www.refworld.org/docid/551e5d1e4.html

I tillegg kan man selvsagt bli straffet om man har begått lovbrudd i Iran.Står i leserinnlegget du lenket til at det å motsette seg ekteskapet er lovbrudd. 

Likevel så har denne damen ingen problemer med å reise på ferie til Iran. 

Nettopp. Og allikevel kan hun altså dra både til ambassaden og til selve landet, vise håret OG reise rundt med en mann hun (såvidt vi vet) ikke er gift med. Hun blir altså ikke bare «plutselig tilgitt», men ser også ut til å kunne bryte regler i landet uten frykt for konsekvenser. Legg til en del kosmetiske operasjoner og deltagelse i Miss Iran, samt forsøk på å få kontakt med Sandberg for noen år siden, så begynner hele greia å stinke. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sånn forresten, så sent som i år har Tyskland slått ned på mistenkte iranske spioner i Tyskland: https://www.bbc.com/news/world-europe-42701719

Ingen av oss kan vite om Letnes har dypere bånd til det iranske regimet, men så lenge hun er involvert med en norsk statsråd er det i beste fall dumt å være naiv nok til å ikke stille noen spørsmål. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...