Gå til innhold

Hvordan drepe en krabbe?


stan

Anbefalte innlegg

Det er en grunn til at kjæledyreiere avliver dyrene når de blir alvorlig syke og lider.

Anonymkode: bb0b7...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

51 minutter siden, stan skrev:

Her i heimen er det med en saus av eddik, soyasaus og litt krydder som er tilbehøret. 

De "feil drepte" krabbene i går var så gode at jeg helt glemte å drikke ølet mitt. 

Hvorfor vil noen være vegetarianer? Jeg har flere i nær familie, så jeg har full aksept, men ingen forståelse for valget. 

Yum! Jeg kan forresten også varmt anbefale en pastasaus bestående av krabbe, chili, hvitløk, (masse) sitron og smør/olivenolje. Det er også "glemme de gode drikkevarene"-godt. :spise: 

(Jeg er forøvrig også av den formening at det er OK å drepe dyr for å spise dem, men det er ikke OK å pine dem. De skal ha et mest mulig godt liv mens de lever, og en mest mulig verdig og smertefri død før de havner på middagsbordet. Som konsekvens av dette spiser jeg lite svin, og velger hovedsakelig økologisk når jeg skal ha fjørfe og egg.) 

Anonymkode: d1f0e...99f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kan man jo, men den døden de da vil oppleve (en gang i tiden) er formodentlig hundre ganger verre enn de får ved å bli drept mest mulig humant av mennesker.

Anonymkode: bb0b7...946

Men betyr det at vi burde gå rundt og drepe alle dyr, fordi de kanskje dør smertefult ellers? Det er noe annet at mennesker velger å drepe, og at naturen dreper? At jeg dreper min katt er noe helt annet enn at den dør av alderdom. Du kan nok ikke sammenligne det at mennesker dreper dyr, med at naturen gjør det. 

Anonymkode: eeda4...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Men betyr det at vi burde gå rundt og drepe alle dyr, fordi de kanskje dør smertefult ellers? Det er noe annet at mennesker velger å drepe, og at naturen dreper? At jeg dreper min katt er noe helt annet enn at den dør av alderdom. Du kan nok ikke sammenligne det at mennesker dreper dyr, med at naturen gjør det. 

Anonymkode: eeda4...184

Nei, det har du helt rett i. Og vi synes jo ikke det er greit å drepe gamle mennesker, bare fordi de lider.

Men noen av oss mener at det er forskjell på dyr og mennesker her, selv om vi mennesker også er dyr. Og det er vel der du og jeg har forskjellig oppfatning av hva som er greit. Dyr dreper hverandre for mat. Mennesker er dyr, og vi kan drepe andre dyr for mat.

Anonymkode: bb0b7...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du spør om hvordan redusere lidelsen til krabber. Noen vil være vegetarianere fordi de vil fjerne dyrs lidelse. Så istedetfor å spørre hvordan drepe kuer raskere, så velger de å unngå drepe kuer til å begynne med. Om det gir mening? Om du ikke spiste krabber ville du heller ikke trenge bekymre deg for eller ha dårlig samvittighet for å påføre den unødvendig lidelse. Om dy bryr deg om dyr er det jo veldig logisk å velge et kosthold som ikke dreper dem eller setter dem i en situasjon der de må drepes.

Anonymkode: eeda4...184

Veldig gode argumenter. Men jeg ønsker spise kjøtt, krabber inkludert. Jeg synes det smaker godt, det er god ernæring og er en ressurs jeg har mulighet til å høste selv. 

Men jeg ser jo at fangsten av krabber foregår på en måte som utsetter dyret for lidelser. Selv om jeg ønsker å drepe og spise, ønsker jeg ikke å påføre mer lidelse enn nødvendig. Med fisk er det relativt greit, de er lette å drepe hurtig. 

Så de neste krabbene jeg får vil forhåpentligvis få en kvikk og smertefri død. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/31/2018 at 9:44 PM, stan said:

Veldig gode argumenter. Men jeg ønsker spise kjøtt, krabber inkludert. Jeg synes det smaker godt, det er god ernæring og er en ressurs jeg har mulighet til å høste selv. 

Men jeg ser jo at fangsten av krabber foregår på en måte som utsetter dyret for lidelser. Selv om jeg ønsker å drepe og spise, ønsker jeg ikke å påføre mer lidelse enn nødvendig. Med fisk er det relativt greit, de er lette å drepe hurtig. 

Så de neste krabbene jeg får vil forhåpentligvis få en kvikk og smertefri død. 

 

Jeg skrev mest fordi du sa du ikke forstod vegetarianere. Det vegetarianere tenker er da at de ønsker å spise dyr, men siden de vet at det innebærer lidelse og drap av dyr, så velger de det bort. Så selv om de liker smaken og liker å spise dyr, så velger de det bort fordi de vet at det er dyr med evne til å lide inne i bildet. De setter altså disse tankene om at de ikke ønsker at dyr lider over at de ønsker å spise dem. Vet ikke om dette ble bra forklart? Om du vet at noe som er bra for deg er dårlig for andre dyr eller mennesker, så velger du det kanskje bort for å beskytte de menneskene og dyrene. Det er det vegetarianere ønsker å gjøre. De ønsker å redusere lidelse og drap av dyr.

Anonymkode: eeda4...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev mest fordi du sa du ikke forstod vegetarianere. Det vegetarianere tenker er da at de ønsker å spise dyr, men siden de vet at det innebærer lidelse og drap av dyr, så velger de det bort. Så selv om de liker smaken og liker å spise dyr, så velger de det bort fordi de vet at det er dyr med evne til å lide inne i bildet. De setter altså disse tankene om at de ikke ønsker at dyr lider over at de ønsker å spise dem. Vet ikke om dette ble bra forklart? Om du vet at noe som er bra for deg er dårlig for andre dyr eller mennesker, så velger du det kanskje bort for å beskytte de menneskene og dyrene. Det er det vegetarianere ønsker å gjøre. De ønsker å redusere lidelse og drap av dyr.

Anonymkode: eeda4...184

Det forklarer du fint, og jeg har full respekt for at du ser det slik. Men jeg deler ikke synet ditt, jeg ønsker likevel, tross dette å spise kjøtt, særlig sjømat. 

Men ikke alle vegetarianere er det på grunn av dyrevelferd. Det er også andre grunner, ernæring, religion og flere. 

Hvis vi alle spiser mindre kjøtt vil det frigjøre store mengder mat og flere vil kunne spise seg mette. Tradisjonelt har kostholdet bestått av mindre andel kjøtt enn i dag. Så ble vi rike og vil bare ha det beste. Selv om det neppe er bra for oss. 

Men krabbene mine er jo en ressurs, matauk. Det er jo knapt realistisk å skulle spise det som krabbene spiser. Litt blåskjell går jo an å spise, men ellers er det vanskelig å både høste og spise det krabber lever av. 

Så våre få krabber og fisk har så langt vært 6 stk middager. Både velsmakende og sunne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, stan said:

Det forklarer du fint, og jeg har full respekt for at du ser det slik. Men jeg deler ikke synet ditt, jeg ønsker likevel, tross dette å spise kjøtt, særlig sjømat. 

Men ikke alle vegetarianere er det på grunn av dyrevelferd. Det er også andre grunner, ernæring, religion og flere. 

Hvis vi alle spiser mindre kjøtt vil det frigjøre store mengder mat og flere vil kunne spise seg mette. Tradisjonelt har kostholdet bestått av mindre andel kjøtt enn i dag. Så ble vi rike og vil bare ha det beste. Selv om det neppe er bra for oss. 

Men krabbene mine er jo en ressurs, matauk. Det er jo knapt realistisk å skulle spise det som krabbene spiser. Litt blåskjell går jo an å spise, men ellers er det vanskelig å både høste og spise det krabber lever av. 

Så våre få krabber og fisk har så langt vært 6 stk middager. Både velsmakende og sunne. 

Jeg sier ikke at du skal dele synet mitt, ville bare oppklare. Når man ser et dyr kan lide og har en selvstendig vilje til å leve, så blir det feil å frata det dyret livet. Selv om man liker smaken, selv om man ønsker å spise dyret, så mener man at det er feil å drepe et dyr som egentlig ønsker å leve. Nå kan jeg ingenting om krabber og vet ikke hvor bevisst eller smarte de er. Men når det gjelder for eks griser er jo de like smarte som hunder og ønsker leve i en flokk der de kan trives og ha det bra. Å drepe friske griser er som å drepe friske hunder. Begge er dyr som har evne til å være sosiale og der begge har en viss grad av intelligens. Om vi kan overleve uten å drepe de, burde vi ikke stille spørsmål om nødvendigheten av å drepe de?

Om dyr er en ressurs er vel mindre viktig enn om de kan føle og lide? Jeg regner med du er imot å drepe griser om det betyr at de må lide? Selv om de er en ressurs burde de behandles med et minimum nivå av respekt og man burde forsøke redusere lidelsen deres. Vegetarianere ønsker å fjerne kilden til lidelsen og drap totalt, derfor ønkser de ikke spise dem. 

Når det er sagt så skriver jeg dette for å oppklare. Du sa du ikke forstod vegetarianere, men forhåpentligvis forstår du dem litt mer nå? Om du er enig med dem eller ei. 

Skal sies at jeg ser på drap av krabber som mindre fælt enn drap av griser som er like intelligente, om ikke mer, enn hunder. 

Anonymkode: eeda4...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du sa du ikke forstod vegetarianere, men forhåpentligvis forstår du dem litt mer nå? Om du er enig med dem eller ei.

Takk for det. 

Jeg burde kanskje skrevet at jeg ikke skjønner konklusjonen. Jeg kjenner godt til argumentene, men kommer likevel til en annen konklusjon. 

Kanskje det har med ulik aksept for lidelser og død? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎31‎.‎07‎.‎2018 den 10.50, Bøff Eløff skrev:

https://www.mattilsynet.no/fisk_og_akvakultur/fiskevelferd/veso_forsvarlig_avliving_av_tifotkreps_2003.5927/binary/VESO Forsvarlig avliving av tifotkreps 2003

 

Denne er fra 2003, nå i moderne tider er ofte avliving med kniv/syl brukt da man anser det som mest humant.

Sitat

Jamie Oliver: Mat fra Jamies kjøkken, Gyldendal (1999): Oliver Jamie viser i flere av sine bøker at han er opptatt av dyrevelferd. Når det gjelder hummer, skriver han følgende: Legg et mørkt håndkle over hummeren – det gjør at den sovner. Kok opp rikelig med vann, saltet som sjøvann, eller urtekraft, og legg hummeren i med hodet først, når vannet fosskoker. Han fraråder å forsøke å avlive hummeren først med kniv, fordi metoden er vanskelig. Han hevder dessuten at hummeren dør øyeblikkelig i kokende vann. Skal hummerkjøttet brukes rått, skriver han at hummeren skal avlives ved å holde hodet under kokende vann minst ett minutt

Ikke kniv, bruk kokende vann som det står i artikkelen. 
 

Sitat

1) Sinels metode: Stor kjele med trerist i bunnen. Krepsdyret legges i kjelen i kaldt vann, full varme på platen. Det oppgis at dyret blir bedøvet et sted mellom 26 og 35 grader og ikke viser reaksjoner under den videre oppvarmingen. 2) Koksaltmetoden: Dyrene legges i mettet koksaltoppløsning (300-350 g salt pr. liter vann) i 5-6 minutter. Dette skal gi en hurtig innsettende og langvarig bedøvelse. Dyret legges deretter over i kokende eller kaldt vann.  
 
På oppskriftsidene (s 168-172) refereres imidlertid ikke på nytt til disse metodene. Her oppgis at hummer skal kokes i saltet vann (1 dl salt pr. liter vann) i 15-20 minutter, uten angivelse om den skal legges i kaldt eller kokende vann. Dersom hummeren skal deles rå, oppgis at hummeren kan bedøves ved å dyppe hodet i kokende vann i 1 minutt. 
 

 

Endret av Drakan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/5/2018 at 1:33 AM, stan said:

Takk for det. 

Jeg burde kanskje skrevet at jeg ikke skjønner konklusjonen. Jeg kjenner godt til argumentene, men kommer likevel til en annen konklusjon. 

Kanskje det har med ulik aksept for lidelser og død? 

Det er godt mulig. Du sier du ønsker spise kjøtt. Men er der tilfeller du ikke ville spist kjøtt? Er der dyr du ikke ville spist?

Om du kan få alt du trenger av næring fra å spise planter, kan vi rettferdiggjøre å drepe dyr som har følelser? Det er jo det filosofiske spørsmålet det kommer ned til. Personlig var jeg glad i smaken av kjøtt og ost var alfa og omega for meg. Men når jeg begynte å reflektere over disse temaene kom jeg frem til at jeg ikke hadde gode grunner til å drepe dyr med følelser (og mange mener også de har en viss grad av bevissthet). Så selv om jeg ønsker å spise kjøtt, så ser jeg ikke at jeg kan rettferdiggjøre det. Vi snakker om levende dyr som ikke kan forsvare seg selv og som ikke lever gode liv og som dør rått og brutalt. Så selv om det strider mot min personlige preferanse, så setter jeg logikken først og avstår fra å spise kjøtt. 

Anonymkode: eeda4...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er der tilfeller du ikke ville spist kjøtt? Er der dyr du ikke ville spist?

Så lenge dyret ikke er utrydningstruet så er det ikke egentlig noe jeg ikke kunne tenke meg å prøve. 

Jeg har prøvd slanger, larver, insekter, skilpadde, struts, alle mulige fisker og sjømat. Fruen satte grensen ved slimål. Men det finnes en koreansk oppskrift, kanskje neste gang jeg får noen. 

Siden jeg har hatt gleden av å reise og bo i Kina er det det jo knapt noe som ikke kan spises. Har enda ikke prøvd hund. Litt skeptisk til slakte måten. 

Men kom med forslag om noe uspiselig? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.8.2018 den 8.39, Drakan skrev:

Ikke kniv, bruk kokende vann som det står i artikkelen. 
 

 

https://www.nrk.no/sorlandet/hvordan-bor-hummeren-avlives_-mer-diskusjon-etter-pabud-i-sveits-1.13894174

RETTELSE: Etter at denne artikkelen ble publisert har Mattilsynet presisert overfor NRK at det ikke er lov å koke hummer levende i Norge. Mattilsynet skriver til NRK at Dagsrevyen-innslaget om koking av hummer 31. januar og NRKs nettsak om samme tema inneholder faktiske feil. Det er ingen diskusjon i Norge om det er lov eller ikke å koke levende hummer. Det er ikke lov. Det er forbudt, skriver tilsynet.

Vet ikke hvordan det er med krabber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, stan said:

Så lenge dyret ikke er utrydningstruet så er det ikke egentlig noe jeg ikke kunne tenke meg å prøve. 

Jeg har prøvd slanger, larver, insekter, skilpadde, struts, alle mulige fisker og sjømat. Fruen satte grensen ved slimål. Men det finnes en koreansk oppskrift, kanskje neste gang jeg får noen. 

Siden jeg har hatt gleden av å reise og bo i Kina er det det jo knapt noe som ikke kan spises. Har enda ikke prøvd hund. Litt skeptisk til slakte måten. 

Men kom med forslag om noe uspiselig? 

 

Det handler ikke om noe er spiselig eller ikke, det handler om å ta fokuset bort fra hva man selv ønsker for seg selv, og forsøke forstå hvordan dyr har det. Du kan alltids spise menneskebarn, men du ville aldri gjort det. Hvorfor ville du ikke spists et menneske som du var garantert å ikke bli syk av det? 

Du beveger deg bort fra kjernen av diskusjonen som handler om dyrs evne til å føle eller ha bevissthet, og hvilke konsekvenser dette har for mennesker. Mener du at dyrs evne til å føle og oppleve har null kosekvens for hvilken behandling vi gir dem? Skal ikke vi mennesker som er intelligente og i stand til å reflektere over våre valg, tenke over denne type problemstillinger i det hele tatt?

Jeg har spist mange uvanlige dyr selv, det er ikke det dette handler om. Dette handler om å ta stilling til våre liv og vårt kosthold fra et filososfisk perspektiv der vi stiller spørsmål ved vår logikk, våre antagelser og våre holdninger. Der vi ikke tar for gitt at det vi har vokst opp med og det vi tenker fra før av er den endelig og virkelige "sannhet". 

Anonymkode: eeda4...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, MyMy3 skrev:

https://www.nrk.no/sorlandet/hvordan-bor-hummeren-avlives_-mer-diskusjon-etter-pabud-i-sveits-1.13894174

RETTELSE: Etter at denne artikkelen ble publisert har Mattilsynet presisert overfor NRK at det ikke er lov å koke hummer levende i Norge. Mattilsynet skriver til NRK at Dagsrevyen-innslaget om koking av hummer 31. januar og NRKs nettsak om samme tema inneholder faktiske feil. Det er ingen diskusjon i Norge om det er lov eller ikke å koke levende hummer. Det er ikke lov. Det er forbudt, skriver tilsynet.

Vet ikke hvordan det er med krabber.

Fra din artikkel 
 

Sitat

Ikke nedfelt i lovverket

I Norge er det forbudt og koke dyr levende, men det er gjort unntak fra dette forbudet for krepsdyr. Det er blant annet på grunn av reker som det i praksis er umulig å avlive én og én.

Mattilsynet mener at heller ikke hummeren skal kokes levende, men det er ikke nedfelt i lovverket.

Uansett... jeg har aldri lyst å lage mat med krabbe, kreps eller hummer. 😮 
Tenk å putte noe levende i en kjele for å se det dø. Og om man feiler med kniv metoden. (grøss)
Neij, jeg har ikke lyst å drepe levende dyr :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

kjernen av diskusjonen

Er hvordan ta livet av en krabbe på best mulig måte. 

Det er du som blander inn det å ikke drepe krabba. Jeg tar det ikke så tungt at dyr må dø for at jeg må spise. Men jeg ønsker å plage mer enn nødvendig. 

Du spør om det er noen dyr jeg ikke kan spise, nei prinsipielt er det ikke det. 

Men det gjør meg ikke til en barnemorder og kannibal. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 10.8.2018 den 22.16, stan skrev:

Men jeg ønsker å plage mer enn nødvendig. 

Genialt sted å glemme et "ikke". 😂

Topic, jeg har alltid hørt koking. Trodde det var raskeste løsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Guile skrev:

Genialt sted å glemme et "ikke". 😂

Topic, jeg har alltid hørt koking. Trodde det var raskeste løsning. 

Sikker på at jeg glemte? 😈

Koking virker nok, men ofte tar det lang tid fra garnet tas inn til krabbene kan løsnes. I tillegg kan det være veldig vanskelig å få løs krabbene på lovlig måte. 

Har prøvd syl-metoden nå, to ganger. Første gang virket det veldig bra. Ett stikk og krabben ble formelig skrudd av, slapp og død momentant. Nummer to tok noen forsøk og den ble ikke slapp, men mer i spenn, som alle musklene fikk krampe. Et minutt senere var den helt slapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig polemikk mellom den kjøttetende og grønnsakstyggeren.  Interessant å se hvor hardt grønnsakstyggeren gang på gang prøver å overbevise den kjøttetende at han velger feil, mens den kjøttetende står på sitt. 

Jeg får assosiasjoner til Jehovas vitner når de står I døråpningen for å omvende meg. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...