Gå til innhold

Hvordan drepe en krabbe?


stan

Anbefalte innlegg

Hvordan dreper man en krabbe på best måte? Uten å påføre den unødvendig smerte og lidelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Koke den.

Anonymkode: 73e87...27a

Er ikke det ganske smertefullt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Bøff Eløff skrev:

https://www.mattilsynet.no/fisk_og_akvakultur/fiskevelferd/veso_forsvarlig_avliving_av_tifotkreps_2003.5927/binary/VESO Forsvarlig avliving av tifotkreps 2003

 

Denne er fra 2003, nå i moderne tider er ofte avliving med kniv/syl brukt da man anser det som mest humant.

Her var det mye spennende. 

Jeg er enig i at syl eller kniv virker som det mest realistiske alternativet. 

Ønsket er jo å få tatt livet av den så fort som mulig. Helst med engang når garn eller teiner dras ombord i båten. 

Særlig med garn kan det ta lang tid før krabben er løsnet fra garnet. Det vil være en fordel om krabben er død før det gjøres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den skal spises bør den ikke dø lenge før, for da blir den dårlig.

Anonymkode: 085f9...d02

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis den skal spises bør den ikke dø lenge før, for da blir den dårlig.

Anonymkode: 085f9...d02

Enig i det. Men samtidig er det hensynet til dyrevelferd. 

Prøver avkjølings metoden, nevnt i artikkelen, med et par i dag. Gir nok gode krabber, men jeg er usikker på om krabbene har det så godt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars krabbe :( Hvorfor vil du ikke være vegetarianer?

Anonymkode: a9d69...200

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars krabbe :( Hvorfor vil du ikke være vegetarianer?

Anonymkode: a9d69...200

Fordi krabbe smaker mye bedre enn kål sammen med loff, majones og sitron. :) 

Anonymkode: d1f0e...99f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Gent82 skrev:

Æ villa brukt sprængstoff

Crabjuice! Yum!

Anonymkode: 73e87...27a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi krabbe smaker mye bedre enn kål sammen med loff, majones og sitron. :) 

Anonymkode: d1f0e...99f

Her i heimen er det med en saus av eddik, soyasaus og litt krydder som er tilbehøret. 

De "feil drepte" krabbene i går var så gode at jeg helt glemte å drikke ølet mitt. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars krabbe :( Hvorfor vil du ikke være vegetarianer?

Anonymkode: a9d69...200

Hvorfor vil noen være vegetarianer? Jeg har flere i nær familie, så jeg har full aksept, men ingen forståelse for valget. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare vært med på å koke, Syns de stivner rimelig fort ved å koke dem, vet ikke om de er dø da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I artikkelen det lenkes til, hevdes det av Jamie Oliver at hummer dør momentant om den slippes i kokende vann. Det er ikke helt riktig, såvidt jeg kan bedømme, for den får rykninger/spasmer når den slippes ded i (rikelig) kokende vann. Det samme gjelder krabber.

Jeg tror kanskje det mest humane vil være å fryse skalldyrene før koking, men andre mener noe annet. Dette vil sannsynligvis påvirke matkvaliteten negativt.

Anonymkode: bb0b7...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slippes ned i...

Ellers er trikset for å få krabbene ut av garnet levende å frigjøre skallet først (få det gjennom en garnmaske), så de bakerste bena og til slutt klørne. Griper krabben om garnet med klørne, kan det hjelpe å gi den en pinne å klype på i andre klo.

Anonymkode: bb0b7...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, stan said:

Hvorfor vil noen være vegetarianer? Jeg har flere i nær familie, så jeg har full aksept, men ingen forståelse for valget. 

Du spør om hvordan redusere lidelsen til krabber. Noen vil være vegetarianere fordi de vil fjerne dyrs lidelse. Så istedetfor å spørre hvordan drepe kuer raskere, så velger de å unngå drepe kuer til å begynne med. Om det gir mening? Om du ikke spiste krabber ville du heller ikke trenge bekymre deg for eller ha dårlig samvittighet for å påføre den unødvendig lidelse. Om dy bryr deg om dyr er det jo veldig logisk å velge et kosthold som ikke dreper dem eller setter dem i en situasjon der de må drepes.

Anonymkode: eeda4...184

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fikk levende krabber, hadde jo som flere av oss som bor ved havet, jørt at de døde momentant ved koking. Slapp krabben rett oppi kokende vann og det kom et skrik som var helt forferdelig å høre på, ikke spist krabber siden, er over 30år siden. Har fått jøre det er luften som siver ut av krabben som lager den lyden, men samvittigheten av å pine et dyr, har aldri forsvunnet. 

Blir de i dag drept før koking, så kan skje det er på tide å igjen spise krabbe.

Anonymkode: 815c4...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du spør om hvordan redusere lidelsen til krabber. Noen vil være vegetarianere fordi de vil fjerne dyrs lidelse. Så istedetfor å spørre hvordan drepe kuer raskere, så velger de å unngå drepe kuer til å begynne med. Om det gir mening? Om du ikke spiste krabber ville du heller ikke trenge bekymre deg for eller ha dårlig samvittighet for å påføre den unødvendig lidelse. Om dy bryr deg om dyr er det jo veldig logisk å velge et kosthold som ikke dreper dem eller setter dem i en situasjon der de må drepes.

Anonymkode: eeda4...184

Hvordan har du tenkt at dyr (og mennesker) skal dø smertefritt da? Gi dem en overdose heroin?

Anonymkode: bb0b7...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan har du tenkt at dyr (og mennesker) skal dø smertefritt da? Gi dem en overdose heroin?

Anonymkode: bb0b7...946

Man kan for eks la være drepe dem 😃 Med mindre de er så syke at å leve vil innebære lidelse. Når det er sagt, om du søker opp på hvordan for eks griser blir drept i Norge, så er det en smertefull og stressende prosess som innebærer lidelse. Så hver gang du spsier gris spiser du av et dødt dyr som led før det ble drept. 

Det finnes mange plantealternativer som gir deg alt du trenger av næring. Det er noe av det fantastiske med å leve idag, vi kan enkelt unngå la dyr lide for at vi skal overleve! 

Anonymkode: eeda4...184

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Man kan for eks la være drepe dem 😃 Med mindre de er så syke at å leve vil innebære lidelse. Når det er sagt, om du søker opp på hvordan for eks griser blir drept i Norge, så er det en smertefull og stressende prosess som innebærer lidelse. Så hver gang du spsier gris spiser du av et dødt dyr som led før det ble drept. 

Det finnes mange plantealternativer som gir deg alt du trenger av næring. Det er noe av det fantastiske med å leve idag, vi kan enkelt unngå la dyr lide for at vi skal overleve! 

Anonymkode: eeda4...184

Det kan man jo, men den døden de da vil oppleve (en gang i tiden) er formodentlig hundre ganger verre enn de får ved å bli drept mest mulig humant av mennesker.

Anonymkode: bb0b7...946

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...