Gå til innhold

Når en kjent person dør


Crobern

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, HerrBæsjerumpehull skrev:

Selvfølgelig er det mer oppstyr rundt det når en kjent person dør. Det skulle bare mangle. At Turid-Laila fra indre Velle i Volle valgte å spise hagla en lørdagskveld er så klart ikke like nyhetsverdig som dersom Aksel "Banker Alle Som Snakker Dritt Om Dama Mi" Hennie valgte å gjøre det samme. Men allikevel, noen "hate facts" om den menneskelige tilstand er det å spore her:

Det er jo en kjent sak at pene mennesker får mer gratis i livet. De får bedre karakterer, gjør det bedre på jobbintervju, opplever bedre service og ja...listen er nærmest uendelig. Og det er jo ganske fucket i seg selv, men det er nå bare en gang sånn det er. Men det som kanskje er enda mer fucket er at pene mennesker også behandles bedre i døden. Samfunnet sørger rett og slett mer når pene mennesker dør, enn når mennesker som ikke er så pene dør. Ja, det blir nærmest landesorg når en kjent person, som også er pen, dør. Eller, vedkommende trenger ikke være kjent engang. Det holder at vedkommende er pen for at utenforstående også skal begynne å sørge over det, eller evt. sørge hardere. Og selv om det også bare er sånn det er, så er allikevel litt fucket å tenke på at vi ikke engang unner stygge mennesker den samme sorgen i døden som det vi gjør pene mennesker. 

...bare en liten hate fact å smake litt på en søndags aften.

Det har vel ganske lite med utseendet å gjøre. Jeg merker på meg selv at jeg blir ekstra grepet når en kjent person som virkelig lever og makes it count dør. De har bare en helt annen utstråling, ektehet og energi over seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er så fælt at reaksjoner til nære og kjære av avdøde kjendiser skal kringkastes omtrent samtidig som de får dødsbudskapet. 

Når en kjent person dør er det oppslag på oppslag om reaksjon fra familie, venner, lagkamerater, medpolitikere, kolleger osv osv. Jeg leste en gang tilbake i tid at "det har ikke lykkes (norsk avis) å få kontakt med xxx etter kollegaens dødsfall".

Jeg mener?? Hva faen? Selv om en kjent person dør, så er det ikke en automatikk i at samfunnet skal få lov til å ta del i de pårørendes tanker, følelser og sorg. Det virker noen ganger som om at dødsfall skal melkes for de klikkene det er verdt. Både fra nettaviser og privatpersoner/bloggere. Det gjør meg kvalm.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uendelig trist når alle dør, spesielt unge mennesker med livet foran seg. Men: jeg er mer trist om min venn dør enn din venn jeg ikke kjenner. Jeg er mer trist når en kjendis jeg liker dør enn en kjendis jeg ikke har noe forhold til dør. Folk bryr seg mer om at Thorvald Stoltenberg døde enn min bestefar. Det er helt naturlig. VS var en person mange av oss har et forhold til, gjennom mange år. Selvfølgelig blir det mer oppmerksomhet rundt det enn om en ukjent dør. Å klage på dette syns jeg er usmakelig. Vi er mange som har felt noen tårer for henne i dag. Jeg gjorde ikke det med den unge gutten som døde før henne, men jeg føler med familien og syns det er grusomt. Men for MEG personlig så var det ikke er tap. Vibeke var er tap for meg, som har "kjent" henne og hatt glede av henne i mange år. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Fotballflue skrev:

Enig. Det er ganske naturlig at det vil bli skrevet om, når det er en person veldig mange vet hvem er. Det er ikke naturlig at halve Norge sørger over personer de ikke har en anelse om hvem er, om man kan si det på den måten. 

Nemlig. Blir så lei de som klager over folk som er lei seg når en kjendis dør. Man føler på en måte man "kjenner" h*n og har fulgt mye med på karrieren. Vet mye om personen. Blir noe helt annet når en fremmend man aldri har hørt om dør. Så klart er det trist,men blir noe annet. Kan ikke folk få sørge hvis de vil? Slutt å bry dere!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt det samme som når kjendiser, og kongelige får barn. Kommentarfeltene på facebook er fulle av sure folk som skriver: "Hvorfor skal vi vite dette?", "Det havnet ikke på førstesiden da jeg fikk barn". 🙈🙄

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Hjarte skrev:

Det blir litt det samme som når kjendiser, og kongelige får barn. Kommentarfeltene på facebook er fulle av sure folk som skriver: "Hvorfor skal vi vite dette?", "Det havnet ikke på førstesiden da jeg fikk barn". 🙈🙄

Men det er da virkelig helt uinteressant. Mennesker er skapt for å få barn, de mest primitive menneskene i verden får det til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, Nussepus skrev:

Men det er da virkelig helt uinteressant. Mennesker er skapt for å få barn, de mest primitive menneskene i verden får det til. 

Jeg synes ikke det er helt uinteressant 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Nussepus skrev:

Men det er da virkelig helt uinteressant. Mennesker er skapt for å få barn, de mest primitive menneskene i verden får det til. 

Du beviser jo bare at det jeg sier er sant :ler: 

Usj, og fysj, tenk at avisene kan finne på å skrive om noe så banalt som en barnefødsel. Lat oss heller finne fram de depressive sakene fra krigsherjede områder, og hva som er sist nytt innen realitysjangeren. For ikke å snakke om sakene om hvem som har forstørret rumpa, og artikler om hvordan man kan forandre kroppen sin slik at man passer inn i A4-malen. Altså, hvem er det som har lyst til å høre om fødselen til en ny tronfølger når man heller kan lese om sport, og tv-show? 

:ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Hjarte skrev:

Du beviser jo bare at det jeg sier er sant :ler: 

Usj, og fysj, tenk at avisene kan finne på å skrive om noe så banalt som en barnefødsel. Lat oss heller finne fram de depressive sakene fra krigsherjede områder, og hva som er sist nytt innen realitysjangeren. For ikke å snakke om sakene om hvem som har forstørret rumpa, og artikler om hvordan man kan forandre kroppen sin slik at man passer inn i A4-malen. Altså, hvem er det som har lyst til å høre om fødselen til en ny tronfølger når man heller kan lese om sport, og tv-show? 

:ironi:

Sport, realityshow og plastic fantastic er jo og helt uinteressant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...