Gå til innhold

Når en kjent person dør


Crobern

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Enig. Det er ganske naturlig at det vil bli skrevet om, når det er en person veldig mange vet hvem er. Det er ikke naturlig at halve Norge sørger over personer de ikke har en anelse om hvem er, om man kan si det på den måten. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicecar

Jeg synes det skal være lik respekt for alle. Man er ikke forhøyet på noe vis selvom man var en kjendis, de andre pårørende som også har mistet sine kjære i ulykker er det like mye synd på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, nicecar skrev:

Jeg synes det skal være lik respekt for alle. Man er ikke forhøyet på noe vis selvom man var en kjendis, de andre pårørende som også har mistet sine kjære i ulykker er det like mye synd på.

Selvfølgelig er det like trist om en ukjent dør, er ingen som påstår noe annet. 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, nicecar skrev:

Jeg synes det skal være lik respekt for alle. Man er ikke forhøyet på noe vis selvom man var en kjendis, de andre pårørende som også har mistet sine kjære i ulykker er det like mye synd på.

Og hva så? Hva mener du med dette? At siden det skal være lik "respekt" for alle skal man ikke skrive om kjendisen? Eller man skal gjøre tilsvarende mange intervjuer med den ukjentes venner og bekjente? Gjør det at man skriver om kjendisen at man har mindre "respekt" for den ukjente?

Jeg er naturlig nok helt enig med HI.

For øvrig tviler jeg på det kjennes som noen fordel for familien at vedkommende var kjent. De vil nok heller sørge i fred uten at se og hør ringer for å be om tillatelse til å publisere bilder og uttalelser.

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, nicecar skrev:

Jeg synes det skal være lik respekt for alle. Man er ikke forhøyet på noe vis selvom man var en kjendis, de andre pårørende som også har mistet sine kjære i ulykker er det like mye synd på.

Selvsagt er det synd på dem også! Og respekten er der, mener jeg, selv om man ikke skriver en status om det. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest nicecar
1 minutt siden, Crobern skrev:

Selvsagt er det synd på dem også! Og respekten er der, mener jeg, selv om man ikke skriver en status om det. 

Ja men det virker som om man enkelte ganger glorifiserer kjendisen som døde. Det synes jeg blir litt vel ut på kanten. Gutten som derimot døde i samme type ulykke var det såvidt man skrev et nyhetsinnslag om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, nicecar skrev:

Ja men det virker som om man enkelte ganger glorifiserer kjendisen som døde. Det synes jeg blir litt vel ut på kanten. Gutten som derimot døde i samme type ulykke var det såvidt man skrev et nyhetsinnslag om.

Men dette er to forskjellige saker. Hvordan er person blir framstilt er ikke poenget mitt. Poenget er at det er naturlig at det blir skrevet mer om en person som har vært i media i mange år, framfor en person som har levd utenfor medias søkelys. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicecar
1 minutt siden, Crobern skrev:

Men dette er to forskjellige saker. Hvordan er person blir framstilt er ikke poenget mitt. Poenget er at det er naturlig at det blir skrevet mer om en person som har vært i media i mange år, framfor en person som har levd utenfor medias søkelys. 

Så mye at man spammer ned de første delene av avisene når man egentlig burde gi den plassen til nyheter som har langt større alvorlighetsgrad som igjen kan berøre langt flere mennesker? Du synes det er ok?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tragisk når unge mennesker dør, uansett hvor kjent de var. En bekjent av meg døde for en uke siden, ung og av sykdom, det hele ble kjent på fb et par dager senere. Jeg må si jeg finner det underlig at folk som var venner med min bekjente ikke har nevnt det med et ord på fb, mens Skofterud som de hverken kjente eller hadde møtt, får tre (!) ulike statuser med bilder, tekst, roser, og hva hun betydde for dem. Syns det er tankevekkende, en kjent person er ikke mer verdt. 

Redigert pga glemt ord.

Endret av Marissa
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicecar
Akkurat nå, Marissa skrev:

Det er tragisk når unge mennesker dør, uansett hvor kjent de var. En bekjent av meg døde for en uke siden, ung og av sykdom, det hele ble kjent på fb et par dager senere. Jeg må si jeg finner det underlig at folk som var venner med min bekjente ikke har nevnt det med et ord, mens Skofterud som de hverken kjente eller hadde møtt, får tre (!) ulike ststuser med bilder, tekst, roser, og hva hun betydde for dem. Syns det er tankevekkende, en kjent person er ikke mer verdt. 

Det er nettopp dette jeg vil frem til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, nicecar skrev:

Så mye at man spammer ned de første delene av avisene når man egentlig burde gi den plassen til nyheter som har langt større alvorlighetsgrad som igjen kan berøre langt flere mennesker? Du synes det er ok?

 

Jeg forstår at unge kjendiser som dør får så mye oppmerksomhet. Er jo like trist at en 18 åring dør, men nå har jo ikke halve Norges befolkning et "forhold" til den personen.

Blir jo på godt og vondt kjendiser blir omtalt, vil tro både Annecath og Northug skulle ønske de var hvem som helst andre når de hadde fyllekjørt for eks.

Endret av Summer lady
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Marissa skrev:

Det er tragisk når unge mennesker dør, uansett hvor kjent de var. En bekjent av meg døde for en uke siden, ung og av sykdom, det hele ble kjent på fb et par dager senere. Jeg må si jeg finner det underlig at folk som var venner med min bekjente ikke har nevnt det med et ord på fb, mens Skofterud som de hverken kjente eller hadde møtt, får tre (!) ulike statuser med bilder, tekst, roser, og hva hun betydde for dem. Syns det er tankevekkende, en kjent person er ikke mer verdt. 

Redigert pga glemt ord.

Helt enig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, nicecar skrev:

Så mye at man spammer ned de første delene av avisene når man egentlig burde gi den plassen til nyheter som har langt større alvorlighetsgrad som igjen kan berøre langt flere mennesker? Du synes det er ok?

 

Igjen, to forskjellige saker. Jeg snakker om reaksjonene på FB og unødvendige kommentarer. 

Men siden du tar opp medias enorme dekning av saken...Ja, jeg kan være enig i at det kan være andre nyheter som er mer interessante for noen. Men for noen er kjente personers død hovednyheten for dem, og de vil vite mest mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicecar
Akkurat nå, Crobern skrev:

Igjen, to forskjellige saker. Jeg snakker om reaksjonene på FB og unødvendige kommentarer. 

Men siden du tar opp medias enorme dekning av saken...Ja, jeg kan være enig i at det kan være andre nyheter som er mer interessante for noen. Men for noen er kjente personers død hovednyheten for dem, og de vil vite mest mulig. 

Det er like mye spam om det på FB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Marissa skrev:

Det er tragisk når unge mennesker dør, uansett hvor kjent de var. En bekjent av meg døde for en uke siden, ung og av sykdom, det hele ble kjent på fb et par dager senere. Jeg må si jeg finner det underlig at folk som var venner med min bekjente ikke har nevnt det med et ord på fb, mens Skofterud som de hverken kjente eller hadde møtt, får tre (!) ulike statuser med bilder, tekst, roser, og hva hun betydde for dem. Syns det er tankevekkende, en kjent person er ikke mer verdt. 

Redigert pga glemt ord.

Her tror jeg at det rett og slett blir for nært. Om man kjenner en person veldig godt, så kan det være vanskelig å skrive noe. 

En kjent person er en som man har en enveisforhold med (om man kan kalle det det), en venn er toveisforhold og da blir det andre følelser og tanker. Og kanskje ikke Facebook er det rette stedet å formidle følelsene sine da. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, nicecar skrev:

Det er like mye spam om det på FB.

Men på Facebook er det ikke så mye nyheter som er av allmen interesse. 😜

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kjente personligheter blir på en måte bare "alles kjære". Man blir ganske grepet av det øyeblikket hvor alt er i sin skjønneste orden i det ene sekundet og fullstendig snudd på hodet det andre sekundet. 

Når noen ukjente dør så tenker jeg alltid på familiene deres og at de nå opplever dette øyeblikket, og kjenner alltid på medfølelse selv om jeg ikke ytrer det. Men jeg kjenner ikke på det øyeblikket overfor mennesker jeg ikke kjenner noe til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HerrBæsjerumpehull

Selvfølgelig er det mer oppstyr rundt det når en kjent person dør. Det skulle bare mangle. At Turid-Laila fra indre Velle i Volle valgte å spise hagla en lørdagskveld er så klart ikke like nyhetsverdig som dersom Aksel "Banker Alle Som Snakker Dritt Om Dama Mi" Hennie valgte å gjøre det samme. Men allikevel, noen "hate facts" om den menneskelige tilstand er det å spore her:

Det er jo en kjent sak at pene mennesker får mer gratis i livet. De får bedre karakterer, gjør det bedre på jobbintervju, opplever bedre service og ja...listen er nærmest uendelig. Og det er jo ganske fucket i seg selv, men det er nå bare en gang sånn det er. Men det som kanskje er enda mer fucket er at pene mennesker også behandles bedre i døden. Samfunnet sørger rett og slett mer når pene mennesker dør, enn når mennesker som ikke er så pene dør. Ja, det blir nærmest landesorg når en kjent person, som også er pen, dør. Eller, vedkommende trenger ikke være kjent engang. Det holder at vedkommende er pen for at utenforstående også skal begynne å sørge over det, eller evt. sørge hardere. Og selv om det også bare er sånn det er, så er allikevel litt fucket å tenke på at vi ikke engang unner stygge mennesker den samme sorgen i døden som det vi gjør pene mennesker. 

...bare en liten hate fact å smake litt på en søndags aften.

Endret av HerrBæsjerumpehull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med TS. Folk skal kverulere om alt i dag. Jeg ser på dette på denne måten;

I å være "kjendis" innebærer det å dele livet med offentligheten. Da har denne personen som regel "godkjent" livet i offentlighet. Da blir automatisk deres bortgang også en del av offentligheten, noe som på en måte er "godkjent" av avdøde og pårørende.

En "ukjent" privatperson deler ikke privatlivet sitt med andre enn sine nærmeste. Det ville vært respektløst mot den avdøde og dens pårørende å utdype bortgangen til en privatperson med offentligheten.

Uansett så er alle dødsfall like tragiske.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...