AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #1 Skrevet 23. juli 2018 Vi har et barn som er 17 måneder gammelt. For ca 3 mnd siden "lærte" hun å gi kos og kyss (på kinnet). Hun gav meg, pappaen, fetteren og kosedyret sitt kos på eget initiativ. Eller om jeg spurte "kan mamma få en kos?", og så sagt "tusen takk, så snill du er". Jeg kysser og klemmer henne veldig mye, kanskje hun blir lei... jeg respekteter når hun gir uttrykk for at hun ikke vil. Hun har I hvertfall sluttet, og gir heller ikke kos om jeg spør. Hun tar i mot klemmer, men gi kos tilbake er ikke her lenger.. Ting går jo litt sånn i faser, var en periode hun var veldig opptatt av katt og "å klappe kake", men jeg er livredd for at jeg har gjort noe feil. Anonymkode: 5fb34...aa5
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #2 Skrevet 23. juli 2018 Synes du overdramatiserer. Anonymkode: 2cb95...422 34
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #3 Skrevet 23. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes du overdramatiserer. Anonymkode: 2cb95...422 Det synes du nok. Men så er det endringer i atferden som får en til å sette spørsmål, det forstår du vel.. Anonymkode: 5fb34...aa5 1
Munchlax Skrevet 23. juli 2018 #4 Skrevet 23. juli 2018 Helt normalt. Både hun på 2 år og tvillingene på 3 er veldig sånn her hjemme. Kos skal skje på dems initiativ. Det var ikke sånn før. Spør du meg, så er det godt dem får egne meninger når det kommer til blant annet følelser og kos. Bra dem kan sette grenser. 15
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #5 Skrevet 23. juli 2018 Det er heilt normalt. Det handlar om sjølvstendighet og grenser. Gi det nokre veker. Anonymkode: 26367...e07 9
Gjest Mass Skrevet 23. juli 2018 #6 Skrevet 23. juli 2018 (endret) Det går veldig i faser det der. Kanskje barnet syntes at det var veldig gøy i starten når responsen sikkert var veldig stor - som den ofte er når barna lærer noe nytt. Min yngste er kun raus med kos og klemmer på eget initiativ eller når hun vil når man spør. Merker at hun er veldig vár på intimsonen og må styre det litt selv. Men hun kan ombestemme seg og gjøre fremstøt til kos, og da må jeg være der og gi kos slik at hun ikke føler seg avvist. Jeg var helt lik som barn på det området. Men de lærer samtidig å sette grenser. Kanskje barnet også holder på å lære å sette noe i sammenheng her, at det kan si nei og at det kan bestemme over seg selv. Bare ikke gi opp og fortsett med å spørre. Evt sett deg ned og vær åpen i lek og samspill slik at det blir lettere for barnet å ta initiativ. Læringsprosesser, er ikke alltid like lett det der. Men du gjør det helt riktig ved å respektere barnet ditt. Endret 23. juli 2018 av Mass
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #7 Skrevet 23. juli 2018 2 minutter siden, Mass skrev: Det går veldig i faser det der. Kanskje barnet syntes at det var veldig gøy i starten når responsen sikkert var veldig stor - som den ofte er når barna lærer noe nytt. Min yngste er kun raus med kos og klemmer på eget initiativ eller når hun vil når man spør. Merker at hun er veldig vár på intimsonen og må styre det litt selv. Men hun kan ombestemme seg og gjøre fremstøt til kos, og da må jeg være der og gi kos slik at hun ikke føler seg avvist. Jeg var helt lik som barn på det området. Men de lærer samtidig å sette grenser. Kanskje barnet også holder på å lære å sette noe i sammenheng her, at det kan si nei og at det kan bestemme over seg selv. Bare ikke gi opp og fortsett med å spørre. Evt sett deg ned og vær åpen i lek og samspill slik at det blir lettere for barnet å ta initiativ. Læringsprosesser, er ikke alltid like lett det der. Men du gjør det helt riktig ved å respektere barnet ditt. Tusen takk for godt svar! Jeg har vært veldig obs på dette med intimsoner og grensesetting, særlig når det er mye de MÅ gjennomgå som bleieskift og dusjing når hun heller vil leke, og neglklipping som "aldri" passer. Jeg ønsker å lære henne at "noe bestemmer mamma, og noe bestemmer du helt selv". Det er nok noe i det du sier, at det kanskje er noe mer i utviklingsprosessen rundt dette. Det har skjedd mye der i det siste:) Anonymkode: 5fb34...aa5 1
Gjest BearMama Skrevet 24. juli 2018 #8 Skrevet 24. juli 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har et barn som er 17 måneder gammelt. For ca 3 mnd siden "lærte" hun å gi kos og kyss (på kinnet). Hun gav meg, pappaen, fetteren og kosedyret sitt kos på eget initiativ. Eller om jeg spurte "kan mamma få en kos?", og så sagt "tusen takk, så snill du er". Jeg kysser og klemmer henne veldig mye, kanskje hun blir lei... jeg respekteter når hun gir uttrykk for at hun ikke vil. Hun har I hvertfall sluttet, og gir heller ikke kos om jeg spør. Hun tar i mot klemmer, men gi kos tilbake er ikke her lenger.. Ting går jo litt sånn i faser, var en periode hun var veldig opptatt av katt og "å klappe kake", men jeg er livredd for at jeg har gjort noe feil. Anonymkode: 5fb34...aa5 Du overtenker. Liker du at noen hele tiden er på deg og konstant skal kose og dikke med deg? Det er et lite menneske med egne behov og intimgrenser. La det gå naturlig og ikke stress....
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #9 Skrevet 24. juli 2018 Vi har en på 20,5 måneder nå som veeeldig gjerne gir klem både når vi spør, når pappaen skal ut døra eller når han slår og vi sier «au» kan godt spørre «kan mamma få klem?» så kommer han løøøøpende. Han har gjort det lenge nå, ikke godt over heldigvis! Anonymkode: 1b03c...608
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #10 Skrevet 24. juli 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har en på 20,5 måneder nå som veeeldig gjerne gir klem både når vi spør, når pappaen skal ut døra eller når han slår og vi sier «au» kan godt spørre «kan mamma få klem?» så kommer han løøøøpende. Han har gjort det lenge nå, ikke godt over heldigvis! Anonymkode: 1b03c...608 Du skal da vel ikke tillate at et barn slår også et det liksom greit rett etterpå, fordi dere sier au og da får dere en klem! Det er noe av det verste jeg har hørt på lenge. Du oppdrar jo en fremtidig kvinnemishandler; -han slår kjæresten nesten helseløs, men det gjør ikke noe. Hun får jo en klem etterpå... Anonymkode: 2de17...742 5
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #11 Skrevet 24. juli 2018 Høres ut som alt dine konstant kosing og kyssing ble alt for mye. Slutt å kvele henne og ikke gi inntrykk at du er lei deg når hun ikke vil klemme- da lærer du henne at hun burde gjør noe hun egentlig ikke vil, bare fordi andre blir lei seg. Anonymkode: 66ddb...6ff 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #12 Skrevet 24. juli 2018 Wow er du seriøs? Har også en på 17mnd og han klemmer av og til. Har også tenåringer i hus og der kan det gå måneder mellom hver klem. Det ordner seg 👍 Anonymkode: 64956...890
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #13 Skrevet 24. juli 2018 Jeg har aldri følt det naturlig eller komfortabelt å klemme min mor og jeg forstår at det har vært vanskelig for henne, men samtidig er det ikke noe jeg kan kontrollere. Det har aldri føltes riktig, helt fra så tidlig som mine første minner. Jeg er veldig komfortabel med klemmer fra kjærester og nære venner og et annet familiemedlem, så jeg aner ikke hva det kommer av. (Har hatt en veldig trygg og gpd oppvekst og ingen problemer med min mor ellers) Det verste hun kunne gjøre da jeg var mindre var å tvinge seg til klemmer og jeg tror kanskje det gjorde saken litt verre for min del. Anonymkode: 91447...211 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #14 Skrevet 24. juli 2018 Jeg tror mange her burde lese innlegget en gang til. Hvor står det at jeg tvinger meg til klemmer? Skriver jeg ikke litt lenger ned at jeg er veldig obs på intimsoner og grensesetting? Særlig dere siste der.. Makan. Til dere andre som faktisk kommer med råd som har med innlegget å gjøre: tusen takk for råd, det går seg sikkert til, hun er nok inni en periode nå og mye går jo i faser. Anonymkode: 5fb34...aa5
Hactar Skrevet 24. juli 2018 #15 Skrevet 24. juli 2018 Siden du er bevisst på dette med intimgrenser, tenker jeg det kan være så enkelt som at nyhetens interesse har dalt litt. Det er så veldig mye annet å utforske, og så passer det ikke alltid å stoppe opp for å gi kos. Og så begynner hun vel å finne ut at hun kan bestemme selv, også, og et nyoppdaget "nei" utforskes gjerne nøye. Fortsett med å repektere når hun ikke vil, og gi henne kanskje litt ekstra rom til å ta initiativet selv. For eksempel la være å "hanke henne inn" for å sitte på fanget eller klemme om hun ikke er på vei til deg i utgangspunktet. Og så vet jeg ikke om jeg ville koblet kos til å være snill. Mulig jeg tenker feil, men jeg føler på at en kos ikke er noe man skal avgi for å tekkes noen. Noen lærer også barnet å gi kos når barnet skal si unnskyld, men om det er et barn som skal motta unnskyldingen, er det ikke gitt at dette barnet ønsker noen kos. Jeg ville tatt vekk alle formuleringer som legger vekt på hvordan denne kosen skal føles for andre. Jenta skal gi kos helt fritt etter hvordan hun føler det selv, og lære at andre muligens ikke vil ha kos uten at det er en avvisning av henne som person. 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #16 Skrevet 24. juli 2018 Jeg ble "tvangskost" med som barn, hatet det da og hater det i voksen alder. Skulle vi gå fra besteforeldre eller tanter og onkler jeg ikke hadde sett på lenge, var det best å se etter tegnene, kle på seg og spurte nedover gaten før jeg måtte bli klemt og kysset på av hele gjengen. Likte heller ikke at foreldrene mine skulle klemme, la meg sitte på fange eller leie. Første gangen jeg husker dette er fra jeg er fire år, men kan godt ha kjent på følelsen tidligere. La barn få bestemme selv, og ha sine egne intimsoner. Anonymkode: 9ab32...cd6
Sushi Skrevet 24. juli 2018 #17 Skrevet 24. juli 2018 Du har nok ikke gjort noe feil. Fokuser på å være en trygg voksen som barnet kan komme til for å få/gi kos, uten at det er noe press eller skryt involvert. Selvfølgelig ønsker man å få klemmer at barna sine, men som voksen må man tåle å bli avvist. Som en bruker over her sier: å gi kos er ikke å være snill med dere. Synes dere skal passe på så barnet ikke føler at dere blir skuffa eller lei dere hvis hun ikke uttrykker kjærlighet på «riktig» måte. Må innrømme at jeg trodde denne tråden skulle handle om en tenåring som ikke ville klemme foreldrene lenger 😛
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #18 Skrevet 24. juli 2018 3 minutter siden, Sushi skrev: Du har nok ikke gjort noe feil. Fokuser på å være en trygg voksen som barnet kan komme til for å få/gi kos, uten at det er noe press eller skryt involvert. Selvfølgelig ønsker man å få klemmer at barna sine, men som voksen må man tåle å bli avvist. Som en bruker over her sier: å gi kos er ikke å være snill med dere. Synes dere skal passe på så barnet ikke føler at dere blir skuffa eller lei dere hvis hun ikke uttrykker kjærlighet på «riktig» måte. Må innrømme at jeg trodde denne tråden skulle handle om en tenåring som ikke ville klemme foreldrene lenger 😛 Ja, synes brukeren hadde et godt poeng der. Må bare være litt mer avslappa og la henne komme til meg i stedet. Er litt vanskelig, for hun er så søt ^^ tåler selvsagt å bli avvist, hun er jo opptatt med spennende oppdagelser og lek, ikke alltid like gøy å få mammanuss da for å si det sånn:) 22 minutter siden, Hactar skrev: Siden du er bevisst på dette med intimgrenser, tenker jeg det kan være så enkelt som at nyhetens interesse har dalt litt. Det er så veldig mye annet å utforske, og så passer det ikke alltid å stoppe opp for å gi kos. Og så begynner hun vel å finne ut at hun kan bestemme selv, også, og et nyoppdaget "nei" utforskes gjerne nøye. Fortsett med å repektere når hun ikke vil, og gi henne kanskje litt ekstra rom til å ta initiativet selv. For eksempel la være å "hanke henne inn" for å sitte på fanget eller klemme om hun ikke er på vei til deg i utgangspunktet. Og så vet jeg ikke om jeg ville koblet kos til å være snill. Mulig jeg tenker feil, men jeg føler på at en kos ikke er noe man skal avgi for å tekkes noen. Noen lærer også barnet å gi kos når barnet skal si unnskyld, men om det er et barn som skal motta unnskyldingen, er det ikke gitt at dette barnet ønsker noen kos. Jeg ville tatt vekk alle formuleringer som legger vekt på hvordan denne kosen skal føles for andre. Jenta skal gi kos helt fritt etter hvordan hun føler det selv, og lære at andre muligens ikke vil ha kos uten at det er en avvisning av henne som person. Mest sannsynlig så er det nok det, det er jo så mye som skjer nå, og hun er veldig opptatt med alt mulig Du har også et poeng i det du sier angående "å være snill" og gi klem. Jeg har alltid sagt når hun har gitt meg klem på eget initiativ "å så deilig med en klem av deg, tusen takk, så snill du er", men da er det kanskje lurt å droppe den siste biten.. Har liksom ikke tenkt over det:p Når jeg derimot har spurt om jeg kan få, og hun har gitt meg, så har jeg sagt "tusen takk for en god klem". Men tror jeg burde la henne ta litt mer initiativ også selv.. hehe Anonymkode: 5fb34...aa5
Elaine Marley Skrevet 24. juli 2018 #19 Skrevet 24. juli 2018 Tråden er ryddet for brukerdebatt og svar til dette. Elaine Marley, mod. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #20 Skrevet 24. juli 2018 Er hun nylig vaksinert? Anonymkode: b619a...0d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå