Gå til innhold

Må være helt rolig i minst 12 uker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått skader som gjør at jeg må sitte/ligge i ro mest mulig, og bruke rullestol i forflytning (snakk om både overkropp og underkropp, derfor umulig med krykker). Må følge dette regimet i minst 12 uker, kanskje lengre hvis skaden ikke blitt bra enda da. 

Jeg er vant til å trene 4-5 dager i uken, og synes dette er viktig for velværet og helsen. Det er jo også mye "mas" overalt om hvor viktig det er å være aktiv og få opp pulsen, for å unngå komplikasjoner/sykdommer. 

Derfor er jeg ganske bekymret nå, siden jeg faktisk må være HELT inaktiv så lenge. Og kanskje enda lengre enn 12 uker også. 

Noen andre som har erfaring med dette og vet om det finnes løsninger? Må jo kutte drastisk ned på kaloriinntaket, men likevel passe på å få i meg alle nødvendige næringsstoffer hver dag. Men tenker nå mer på fysisk aktivitet, vil ikke kroppen min bli veldig "usunn" når den ikke får rørt på seg på såpass lenge?

Anonymkode: f8a94...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Løsningen er at du forholder deg til det som du har fått beskjed om. Beste er om du slutter å bekymre deg så mye ang at du ikke får trent. Nå vet jeg ikke hvordan skade dette er, men jeg tipper du vil gjøre ting mye verre om du prøver å ikke høre på beskjedene du har fått. Trener du ikke, så spiser du mindre enn du pleier når du trener.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fluffe skrev:

Løsningen er at du forholder deg til det som du har fått beskjed om. Beste er om du slutter å bekymre deg så mye ang at du ikke får trent. Nå vet jeg ikke hvordan skade dette er, men jeg tipper du vil gjøre ting mye verre om du prøver å ikke høre på beskjedene du har fått. Trener du ikke, så spiser du mindre enn du pleier når du trener.

Jeg må selvfølgelig gjøre som jeg har fått beskjed om, tenker ikke noe annet. Og jeg skal jo spise litt mindre. Men her tenker jeg på selve helsegevinsten av økt puls/fysisk aktivitet. Det er jo veldig viktig for helsa, for å forebygge f.eks. livsstilssykdommer. Det er jo ikke slik at en stillesittende person som spiser lite, har god helse (bare fordi han/hun ikke legger på seg til tross for å være inaktiv). Mulig det ikke kom godt nok fram i HI :)

Anonymkode: f8a94...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må selvfølgelig gjøre som jeg har fått beskjed om, tenker ikke noe annet. Og jeg skal jo spise litt mindre. Men her tenker jeg på selve helsegevinsten av økt puls/fysisk aktivitet. Det er jo veldig viktig for helsa, for å forebygge f.eks. livsstilssykdommer. Det er jo ikke slik at en stillesittende person som spiser lite, har god helse (bare fordi han/hun ikke legger på seg til tross for å være inaktiv). Mulig det ikke kom godt nok fram i HI :)

Anonymkode: f8a94...2ac

Du får nok ikke livsstilssykdommer av å være inaktiv i 12 uker. Slapp av. 

Anonymkode: e2c93...1ef

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke livsstilssykdommer av å måtte ta det med ro i 12 uker. Prøv heller å finne på ting for hjernen, det er like viktig. 

Anonymkode: ed261...0ca

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 uker har ingenting å si for et liv på 80 år+. Du kan være inaktiv i 5 år av livet ditt uten at det gjør noe om du trener regelmessig de resterende 75 årene

Anonymkode: 1e3b7...312

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som de andre sier, du har nok misforstått. 12 uker har ikke noe å si. Man må være inaktiv i åresvis før man blir syk av det.

Anonymkode: 1ddfa...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til de over her, så skjønner jeg hva du mener. Kroppen din vil nok slite med omstillingen fra trening til ikke trening. Du bør få fysioterapi når du skal være inaktiv så lenge. Dette er viktig for å unngå at muskler degenereres. Kontakt fastlege eller den som har sagt at du må være inaktiv og be om fysiohenvisning. God mulig du kan få hjemmefysio dersom det er nødvendig.

God bedring.

Anonymkode: 0c63c...9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I motsetning til de over her, så skjønner jeg hva du mener. Kroppen din vil nok slite med omstillingen fra trening til ikke trening. Du bør få fysioterapi når du skal være inaktiv så lenge. Dette er viktig for å unngå at muskler degenereres. Kontakt fastlege eller den som har sagt at du må være inaktiv og be om fysiohenvisning. God mulig du kan få hjemmefysio dersom det er nødvendig.

God bedring.

Anonymkode: 0c63c...9f9

Psst. Man trenger ikke henvisning lengre!

Anonymkode: f238a...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I motsetning til de over her, så skjønner jeg hva du mener. Kroppen din vil nok slite med omstillingen fra trening til ikke trening. Du bør få fysioterapi når du skal være inaktiv så lenge. Dette er viktig for å unngå at muskler degenereres. Kontakt fastlege eller den som har sagt at du må være inaktiv og be om fysiohenvisning. God mulig du kan få hjemmefysio dersom det er nødvendig.

God bedring.

Anonymkode: 0c63c...9f9

Jeg vet ganske godt hva jeg jeg snakker om. Men vannskelig å svare når ts ikke spør om spesifikke ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var totalt inaktiv i over et halvt år pga alvorlig utbrenthet. Kroppen taklet det egentlig veldig fint. Fikk selvfølgelig hengeræv og tynne legger av det, men det var null problem å trene seg opp igjen etterpå. Høres ut som at du har et litt angstfylt forhold til å ikke trene. Kanskje disse 12 ukene faktisk er bra for deg og din psyke. Se på det som en utfordring - å takle å ikke se smashing ut akkurat nå. Du dør ikke av litt dårligere kondis heller... Går bra dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare 12 uker. Du mister ikke alt av muskler og helsegevinster du har jobbet for selv om du ligger stille i 12 uker. Gjør som legen sier og ligg i ro. Da er sannsynligheten mindre for at du får belastningsskader osv. når du begynner treningen igjen. Ville ikke kuttet drastisk i matinntaket, for kroppen trenger næring for å leges

Anonymkode: 8d32f...cd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...