Gå til innhold

Bare halvparten av barn under 10 år er svømmedyktige


T-Rex

Anbefalte innlegg

5 hours ago, T-Rex said:

Det hadde hjulpet om du hadde hatt flere avsnitt. Jeg, som sliter litt med synet, orker ikke å prøve å lese alt.

Om du faktisk er seriøs så har jeg forenklet skriveriet og større skrift.  

Hva mener du med rike Norge? Norge er ikke rik, du har rike personer ja, men den største gruppen som ikke har penger til å starte en familie eller engang en bolig er ungdommen i dag.

Kommunen bruker enorme summer på immigrasjon, tulle prosjekter og offentlig bygginger. Så staten må kutte der syns minst.  

Så hvor er rikdommen hen? 

Endret av ElinX0Xpoliti
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, Capt. Obvious skrev:

Det er vel dessverre ikke så rart, mange skoler har nedprioritert å vedlike holde svømmehall, eller kommunen har tømt/lagt ned kommunale bad osv. Da blir resultatet at man ikke lenger har svømmetrening i skolen, og de barna som ikke er så heldige å ha foreldre som er vant til vann og svømming lærer ikke å svømme. 

Det er da en som forelders oppgave å lære barna å svømme, uavhengig av om en er vant til vann eller ei.

Min mann kunne ikke svømme før etter han var 40(!), født og oppvokst i Norge...

Foruten de under 7år så kan alle mine barn foruten 1 svømme, ikke svømmeren har vannskrekk

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Kjempeliten skrev:

Jeg jobber i skolen, og de minst svømmedyktige lærer ikke å svømme av undervisningen på skolen. Her ber vi foreldre ta med barna på svømmetimer privat også.

Start tidlig med svømming med barna! De som er vant med vann fra de er små, lærer omtrent å svømme av seg selv. 

 

Må si jeg ble overrasket over 10-åringer som ikke turte å ta ansiktet under vann...

Ikke alle har råd til å betale for at barna skal få svømmetrening

Hvorfor ble du overrasket, det skyldes gjerne vannskrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, ElinX0Xpoliti skrev:

Rike Norge hva mener du med dette? Norske flest har gjeld ned over ørene, norsk unge voksene flytter hjem til mor og far spesielt unge kvinner. Om du tenker på at 1% av toppen som har millioner i året så betaler ikke de skatt, kommunene må kutte i ikke viktige saker siden staten bruker så mye penger på div andre ting som opera bygget i Oslo, gavepakker for byrådet der og enorm asyl og immigrasjon industri betalt av deg og meg. 

Det som skjer nå er at det kuttes hvor det legges minst merke til, ukontrollert velferd som vi har i dag er et monster som må mates ellers blir det konsekvenser politisk og sosial uro som kommer til skje uansett hva vi gjør. Bare synd at ungdom og unge voksene må betale prisen. Når ungdom i dag ikke får seg jobb i større og større grad og et boligmarked som gjør de bokstavelig gjelds slaver for 30+ år så er noe som skurrer. Media som sier at aldri flere har vært i jobb så tar de med de som er i praksis og de som jobber for "subsidierte" bedrifter og invasjon Norge som får gratis penger for å gjøre tull bokstavelig talt.       

De betaler skatt gjennom finansskattesystemet/selskapsskatt, eiendomsskatt (i flere og flere kommuner), forbruksskatt (MVA -den som ble innført i 1970 som erstatning for omsetningsavgiften og som skulle på sikt erstatte personskatten), bompasseringer (noe som bare er skjult overvåkning) m.m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullstendig enig med de som mener at foreldre bør ta ansvar og gjøre det de kan for å gjøre ungene vant med å være i vannet. Det er i mange tileller kun viljen det står på. 

Når det er sagt, mener jeg likevel at skolen bør tilby langt mer svømmeundervisning enn det som blir gjort nå. Ikke for å lette byrden for foreldrene, men fordi det er barna som betaler prisen dersom de faller i vannet og verken skole eller foreldre har gitt dem de kunnskapen de trenger for å holde seg flytende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Fru Uperfekt said:

Ikke alle har råd til å betale for at barna skal få svømmetrening

Hvorfor ble du overrasket, det skyldes gjerne vannskrekk.

Små barn starter du med i badekaret eller badebalja. Øv på å dykke under. Det koster ingen verdens ting. Da er du på vei mot å gjøre barnet trygg i vann. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mest av alt foreldrene sin feil. Selv svømte jeg da jeg var tre-fire år, det samme gjorde mine søsken. Det er fordi foreldrene mine prioriterte det.

Det er ikke så rart at vi får såpass mange drukningsulykker når barna svømmer så dårlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kjempeliten skrev:

Små barn starter du med i badekaret eller badebalja. Øv på å dykke under. Det koster ingen verdens ting. Da er du på vei mot å gjøre barnet trygg i vann. 

Det fungerer dessverre ikke på alle og kan gjøre vondt verre

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Fru Uperfekt said:

Det fungerer dessverre ikke på alle og kan gjøre vondt verre

 

Det kommer helt an på hvordan man gjør det. Det forstår du også. Alle er forskjellige, og det fins forskjellige metoder. Er du redd for å gjøre ting verre, og dermed ikke tør å venne barnet ditt til vann så kommer du ingen vei. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Kjempeliten skrev:

Det kommer helt an på hvordan man gjør det. Det forstår du også. Alle er forskjellige, og det fins forskjellige metoder. Er du redd for å gjøre ting verre, og dermed ikke tør å venne barnet ditt til vann så kommer du ingen vei. 

Jeg sendte barnet og til proffe og betalte over 50k av egen lomme uten at det hjalp

Siden alle de andre barna mine kan svømme innen skolestart (tar forbehold på de under 5år her) så kan ikke metodene jeg bruker være totalt feile.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innlegg skrevet av utestengt bruker. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/21/2018 at 11:55 PM, Stina234 said:

Dette er nok desverre riktig.  Jeg husker en av valgkampene der Jens Stoltenberg sto nede i et tomt skolebasseng og lovet vann i alle skolebasseng.  Etter han var valgt inn kom han med en uttalelse om at det var ikke egentlig det han mente da han ikke kunne innfri.

Nå er det blå regjering og problemet er nok like aktuelt, Det er ikke noen forandring., det blir ikke bevilget penger til dette beklageligvis.

Nå er temperaturen i sjøen mange steder rundt 20 grader. Jeg håper alle foreldre og andre utnytter dette til å lære barn å svømme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette problemet kommer til å vokse, og det pokkers så fort. Nå er tiden inne til å snu det.

Dessverre tror jeg ikke politikerene forstår problemet før det blir 99% i de mest utsatte områdene.

Det vil alltid finnes foreldre med dårlig råd som ikke prioriterer svømmekurs. Og mange steder er det bare badeland, med skikkelig dyr inngang. Og foreldre som selv ikke kan svømme, og ikke tør å vise det. Og foreldre som ikke skjønner problemet. Og foreldre som ikke tillater svømmeundervisning av religiøse årsaker.

For alle disse gruppene, unntatt den siste, så ville mer svømmeundervisning på skolen, som starter tidligere og er en del av undervisingen ukentlig, være en stor hjelp. Jeg voks opp med en enslig mor som var så fattig at jeg gikk i brukte klær som hun fikk fra folk hun vasket hus for. De ga henne sine barns utvokste klær, så jeg kunne få de. Hun kunne heller ikke svømme. Men skolen min hadde basseng, og jeg lærte å svømme der. 

Det er noen foreldre som ikke lar barna (spesielt jentene) få svømme, men de er absolutt ikke så mange som 10%. Disse vil alltid være et problem, selv om 100% av landets skoler hadde eget svømmebasseng.

Innvandrere fra utviklingsland skaper en underklasse med fattigdom i Norge, men selv de som har ønske og vilje til å lære barna å svømme, kommer til kort fordi de ikke kan svømme selv, og heller ikke har råd til å betale svømmeundervisning. Fattigdom går oftest i arv. Dette problemet forsvinner ikke ved at politikerene sitter stille og håper ting ikke blir verre.

Mer undervisning i skolens regi er svaret.

 

Endret av ops2
Rettet et tall
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 7/21/2018 at 4:08 PM, T-Rex said:

Hvordan er egentlig dette mulig i dagens Norge?

Jeg har levd ganske mange år så langt, uten å kunne ta et eneste svømmetak. Har overlevd så langt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var vaktmester på en skole, så hadde vi ikke råd til å vedlikeholde bassengene, grunnet lite overførnger til kommunen via statsbudsjettet. Etter en tid, så måtte bassenget stenge, fordi kommunen ikke hadde råd til å betale oppvarmingen til bassenget.

Når har det vært slik på flere skler i Norge, at bassengene er blitt dyr å drive, grunnet kommuneøkonomi. Problemet er mangel på vedlikehold grunnet lite økonomiske overføringer. Dette har stengt mange bassenger i Norge.

At unger ikke får nødvendig svømmeopplæring, er politikerne sin feil. For å holde Norge i gang økonomisk, så har penger blitt flyttet på i budsjettene, og konsekvensene er ingen svømmeopplæring og stengte bassenger.

Jeg for min del, er hvorfor vi gir flyktninger og innvandrere svæmmeopplæring, når etniske nordemenn ikke får være delaktig med å få slik opplæring av staten i tillegg. Det er diskriminerende. Rike familier sender sine unger til svømmeopplæring med egne penger, mens de fattige må ta til takke med å ikke få slik trening. Det er ikke rettferdig og at unger drukner grunnet null svømmetrening, vil jeg si at staten og politikerne har mye av skylden for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/24/2018 at 6:42 PM, TrekStar said:

Da jeg var vaktmester på en skole, så hadde vi ikke råd til å vedlikeholde bassengene, grunnet lite overførnger til kommunen via statsbudsjettet. Etter en tid, så måtte bassenget stenge, fordi kommunen ikke hadde råd til å betale oppvarmingen til bassenget.

Når har det vært slik på flere skler i Norge, at bassengene er blitt dyr å drive, grunnet kommuneøkonomi. Problemet er mangel på vedlikehold grunnet lite økonomiske overføringer. Dette har stengt mange bassenger i Norge.

At unger ikke får nødvendig svømmeopplæring, er politikerne sin feil. For å holde Norge i gang økonomisk, så har penger blitt flyttet på i budsjettene, og konsekvensene er ingen svømmeopplæring og stengte bassenger.

Jeg for min del, er hvorfor vi gir flyktninger og innvandrere svæmmeopplæring, når etniske nordemenn ikke får være delaktig med å få slik opplæring av staten i tillegg. Det er diskriminerende. Rike familier sender sine unger til svømmeopplæring med egne penger, mens de fattige må ta til takke med å ikke få slik trening. Det er ikke rettferdig og at unger drukner grunnet null svømmetrening, vil jeg si at staten og politikerne har mye av skylden for.

En skole jeg jobbet på har et svømmebasseng som aldri er blitt brukt noen gang. Synd.

Nå får elevene svømmekurs fra 2.-7.klasse. De har noe på ungdomsskolen og vet jeg. Det er mer svømmeundervisning nå enn det var før. Det negative er at svømmeundervisningen foregår mens elevene egentlig skulle hatt andre fag. Joda, at denne svømmeundervisningen redder livet til barn som uten kanskje ville ha druknet en dag er fint. Det er viktigere enn en norsk- eller mattetime. Men målene for disse fagene senkes ikke selv om du mister en time matte i uka i fem uker. 

Jeg syns det burde startes opp etter skoletid-svømming som er gratis for elever i 2.-10.klasse. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...