Gå til innhold

Bare halvparten av barn under 10 år er svømmedyktige


T-Rex

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er vel dessverre ikke så rart, mange skoler har nedprioritert å vedlike holde svømmehall, eller kommunen har tømt/lagt ned kommunale bad osv. Da blir resultatet at man ikke lenger har svømmetrening i skolen, og de barna som ikke er så heldige å ha foreldre som er vant til vann og svømming lærer ikke å svømme. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Capt. Obvious said:

Det er vel dessverre ikke så rart, mange skoler har nedprioritert å vedlike holde svømmehall, eller kommunen har tømt/lagt ned kommunale bad osv. Da blir resultatet at man ikke lenger har svømmetrening i skolen, og de barna som ikke er så heldige å ha foreldre som er vant til vann og svømming lærer ikke å svømme. 

Du har vel rett. Jeg tenker litt på barna som ble reddet ut fra hulen i Thailand. De hadde heller ikke svømmekunnskaper.

Vi må da kunne være bedre enn det her i rike Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen jeg gikk på har ikke hatt svømmetrening på ti år fordi kommunen nedpriorirerer å bruke penger på svømmehallen. De nedprioriterer også å sende barna avgårde til andre basseng for å få svømmetrening der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat

Oi! Jeg lærte å svømme da jeg var 6 år; sommeren før jeg begynte på skolen.

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, T-Rex skrev:

Du har vel rett. Jeg tenker litt på barna som ble reddet ut fra hulen i Thailand. De hadde heller ikke svømmekunnskaper.

Vi må da kunne være bedre enn det her i rike Norge?

I mange andre land er det heller ikke så stort fokus på svømmeopplæring. Vi har hatt flere utenlandske kolleger, som aldri har lært å svømme, heller ikke i godt voksen alder. Altså utdannede folk fra India, Pakistan, Asia osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Capt. Obvious said:

I mange andre land er det heller ikke så stort fokus på svømmeopplæring. Vi har hatt flere utenlandske kolleger, som aldri har lært å svømme, heller ikke i godt voksen alder. Altså utdannede folk fra India, Pakistan, Asia osv. 

I gamle dager ville ikke en del fiskere i Norge lære å svømme, fordi de heller ville drukne raskt, om uhellet var ute.

Men søren, vi må da kunne lære ungene i vår tid å svømme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, T-Rex skrev:

I gamle dager ville ikke en del fiskere i Norge lære å svømme, fordi de heller ville drukne raskt, om uhellet var ute.

Men søren, vi må da kunne lære ungene i vår tid å svømme?

Ja, det er jo idiotisk. Heldigvis har de fleste moderne fiskere overlevelsesdrakter med flyteevne nå, så overlevelsesprosenten er høyere enn den var i gamle dager (Og jeg har prøvd en slik selv da jeg fikk låne fra en i familien for å prøve, i "Titanic" kaldt vann. Den isolerte godt). Men ja, man burde fått mer fokus på å vedlikeholde offentlige bad, eller at man f. eks. bygger felles bassenganlegg for flere skoler slik at barna i det minste får grunnleggende svømmetrening.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i skolen, og de minst svømmedyktige lærer ikke å svømme av undervisningen på skolen. Her ber vi foreldre ta med barna på svømmetimer privat også.

Start tidlig med svømming med barna! De som er vant med vann fra de er små, lærer omtrent å svømme av seg selv. 

 

Må si jeg ble overrasket over 10-åringer som ikke turte å ta ansiktet under vann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kjempeliten skrev:

Jeg jobber i skolen, og de minst svømmedyktige lærer ikke å svømme av undervisningen på skolen. Her ber vi foreldre ta med barna på svømmetimer privat også.

Start tidlig med svømming med barna! De som er vant med vann fra de er små, lærer omtrent å svømme av seg selv. 

 

Må si jeg ble overrasket over 10-åringer som ikke turte å ta ansiktet under vann...

Våre barn er godt vant med vann fra de er små, og er omtrent mer under vann enn over når de bader. Men akkurat dette med å knekke svømmekoden har ikke vært så lett, selv om de elsker vann. De går i småskolen begge to. Den ene har også vært med på svømmekurs, uten at det hjalp så mye. Men ja, jeg er helt enig i at foreldrene har et ansvar, særlig for dette med vanntrening - men jeg synes det blir for lett å si at de «lærer omtrent å svømme av seg selv». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater å gå i svømmehallen men har måttet bite i det sure eplet for at ungene skal lære å svømme. Bader masse i sjøen nå om sommeren, og vi øver stadig vekk. Er foreldrenes ansvar og det er grenser for hvor lenge ungene synes det er gøy å bruke armringer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, T-Rex said:

Du har vel rett. Jeg tenker litt på barna som ble reddet ut fra hulen i Thailand. De hadde heller ikke svømmekunnskaper.

Vi må da kunne være bedre enn det her i rike Norge?

Rike Norge hva mener du med dette? Norske flest har gjeld ned over ørene, norsk unge voksene flytter hjem til mor og far spesielt unge kvinner. Om du tenker på at 1% av toppen som har millioner i året så betaler ikke de skatt, kommunene må kutte i ikke viktige saker siden staten bruker så mye penger på div andre ting som opera bygget i Oslo, gavepakker for byrådet der og enorm asyl og immigrasjon industri betalt av deg og meg. 

Det som skjer nå er at det kuttes hvor det legges minst merke til, ukontrollert velferd som vi har i dag er et monster som må mates ellers blir det konsekvenser politisk og sosial uro som kommer til skje uansett hva vi gjør. Bare synd at ungdom og unge voksene må betale prisen. Når ungdom i dag ikke får seg jobb i større og større grad og et boligmarked som gjør de bokstavelig gjelds slaver for 30+ år så er noe som skurrer. Media som sier at aldri flere har vært i jobb så tar de med de som er i praksis og de som jobber for "subsidierte" bedrifter og invasjon Norge som får gratis penger for å gjøre tull bokstavelig talt.       

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mmmwhatever said:

Våre barn er godt vant med vann fra de er små, og er omtrent mer under vann enn over når de bader. Men akkurat dette med å knekke svømmekoden har ikke vært så lett, selv om de elsker vann. De går i småskolen begge to. Den ene har også vært med på svømmekurs, uten at det hjalp så mye. Men ja, jeg er helt enig i at foreldrene har et ansvar, særlig for dette med vanntrening - men jeg synes det blir for lett å si at de «lærer omtrent å svømme av seg selv». 

Jeg mente det jo ikke slik du forstår det, derfor ordet «omtrent». Men for å omformulere: Du kommer ganske langt ved å venne barnet til vann fra de er små. 

Et annet godt tips jeg har fått, er å droppe å ta på barna sånne svømmeringer på ermene. De kan trives godt i vannet, men de vil ikke lære å svømme. De lærer bare å leke og flyte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Senil

Lære å svømme er på lik linje med sykling foreldrenes ansvar. Hvis de selv ikke klarer det må de da kontakte svømmeklubb og få opplæringen der. 

Ble helt forferdet når vi flyttet ut av byen og til "landet". 60% av barna i klassen til mitt barn hadde aldri vært på badelandet 20min unna med bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke skylde manglende svømmeopplæring på skolen. Ja skolene burde hatt mer midler til å ha svømmeundervisning men det er uansett oss som foreldre som har ansvaret for at barna er svømmedyktige!! På lik linje som vi lærer barna å sykle og ferdes i trafikken må vi lære barna våre å bli flyte- og svømmedyktige! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 minutter siden, Maskopi skrev:

Man kan ikke skylde manglende svømmeopplæring på skolen. Ja skolene burde hatt mer midler til å ha svømmeundervisning men det er uansett oss som foreldre som har ansvaret for at barna er svømmedyktige!! På lik linje som vi lærer barna å sykle og ferdes i trafikken må vi lære barna våre å bli flyte- og svømmedyktige! 

Problemet er at mange av foreldrene kan ikke svømme selv engang, så hvordan skal de får lært opp barna? Særlig gjelder dette en del innvandrerfamilier, som kommer fra land der det ikke er like vanlig å lære å svømme. Og der kommer skolen inn med et minimum av svømmeundervisning, for å gi de barna som ikke har mulighet til å lære det hjemme en sjanse. Og når disse barna selv blir voksne og får barn, så vil vi se den samme dårlige sirkelen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, ElinX0Xpoliti said:

Rike Norge hva mener du med dette? Norske flest har gjeld ned over ørene, norsk unge voksene flytter hjem til mor og far spesielt unge kvinner. Om du tenker på at 1% av toppen som har millioner i året så betaler ikke de skatt, kommunene må kutte i ikke viktige saker siden staten bruker så mye penger på div andre ting som opera bygget i Oslo, gavepakker for byrådet der og enorm asyl og immigrasjon industri betalt av deg og meg. 

Det som skjer nå er at det kuttes hvor det legges minst merke til, ukontrollert velferd som vi har i dag er et monster som må mates ellers blir det konsekvenser politisk og sosial uro som kommer til skje uansett hva vi gjør. Bare synd at ungdom og unge voksene må betale prisen. Når ungdom i dag ikke får seg jobb i større og større grad og et boligmarked som gjør de bokstavelig gjelds slaver for 30+ år så er noe som skurrer. Media som sier at aldri flere har vært i jobb så tar de med de som er i praksis og de som jobber for "subsidierte" bedrifter og invasjon Norge som får gratis penger for å gjøre tull bokstavelig talt.       

Det hadde hjulpet om du hadde hatt flere avsnitt. Jeg, som sliter litt med synet, orker ikke å prøve å lese alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med at skolen trappet ned svømmetimene, gjorde at jeg sendte mine barn på svømmekurs en gang i uken på kveldstid. Dette gjorde dem til veldig gode svømmere og jeg anbefaler dette på det sterkeste. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok desverre riktig.  Jeg husker en av valgkampene der Jens Stoltenberg sto nede i et tomt skolebasseng og lovet vann i alle skolebasseng.  Etter han var valgt inn kom han med en uttalelse om at det var ikke egentlig det han mente da han ikke kunne innfri.

Nå er det blå regjering og problemet er nok like aktuelt, Det er ikke noen forandring., det blir ikke bevilget penger til dette beklageligvis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...