Gå til innhold

Vaskepulver til tøy - foreldre ler av meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, AnonymBruker said:

:rolleyes:

Det første du skriver skjønner jeg ikke. Hvite på klærne er farget hvitt, så da bruker jeg fargepulver?

Hva mener du?

Er så lei av at man ikke kan spør om noe uten å bli beskyldt for å være troll..

Anonymkode: 1bb62...2b0

Jeg mener at ett tøy som har hvitt og farger bruker stoff/farge som ikke smitter av/tar til seg farge lett. Hvordan ellers skulle man vasket disse plaggene?

Anonymkode: b2ec5...6ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

:rolleyes:

Det første du skriver skjønner jeg ikke. Hvite på klærne er farget hvitt, så da bruker jeg fargepulver?

Hva mener du?

Er så lei av at man ikke kan spør om noe uten å bli beskyldt for å være troll..

Anonymkode: 1bb62...2b0

Det er to måter stoff kan bli helt hvitt på: Det kan blekes eller det kan farges. Naturlige stoffer som bomull og lin er ofte bleket. Da er det lurt å bruke vaskepulver for hvitt tøy (altså med blekemiddel) for å holde tøyet hvitt. Syntetiske stoffer er oftere farget hvite, dvs. hvitfargen er tilsatt på samme måte som andre farger. Da er det lurt å bruke vaskemiddel for farget tøy for å holde hvitfargen vedlike, siden hvitfargen på syntetisk tøy kan "blekes" akkurat som andre farger, bortsett fra at resultatet da blir gråere i stedet for hvitere. 

Anonymkode: be7f7...531

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hjelpes... Hvitt er kun til hvitt tøy, du kan ikke "isolere" de hvite stripene når du vasker. Vask med vanlig farge-pulver.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker bare vanlig fargepulver når det er til klær som er fargede eller stripete. Foreldrene burde egentlig bli flaue over at TS ikke vet hva h*n skal bruke. 

En flerfarget genser som for eksempel er rød og hvit, skal vaskes med vaskemiddel for farget tøy, slik at fargen bevares lengst mulig. Skulle man få vanskelige flekker eller oppleve at de hvite stripene blir grå så kan man prøve å vaske med vaskemiddel for hvitt tøy en gang i blant. 

Anonymkode: 0d2f5...d11

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Grønn te skrev:

Å hjelpes... Hvitt er kun til hvitt tøy, du kan ikke "isolere" de hvite stripene når du vasker. Vask med vanlig farge-pulver.

 

 

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruker bare vanlig fargepulver når det er til klær som er fargede eller stripete. Foreldrene burde egentlig bli flaue over at TS ikke vet hva h*n skal bruke. 

En flerfarget genser som for eksempel er rød og hvit, skal vaskes med vaskemiddel for farget tøy, slik at fargen bevares lengst mulig. Skulle man få vanskelige flekker eller oppleve at de hvite stripene blir grå så kan man prøve å vaske med vaskemiddel for hvitt tøy en gang i blant. 

Anonymkode: 0d2f5...d11

Men vil ikke hvittpulveret væske det hvite og sortmiddelet væske det sorte?

Anonymkode: 1bb62...2b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Bladlusa skrev:

Vel, dette er jo ikke en sak som dreier seg om meningsforskjeller og der alle meninger er like gyldige, men om fakta. Fakta er at vaskemiddel for hvitt tøy og vaskemiddel for farget tøy i beste fall "slår hverandre ut" om du blander dem. Som andre har sagt: Det er ikke sånn at det hvite vaskemiddelet holder seg til de hvite stripene og omvendt. Og det sorte vaskemiddelet har heller ingen innebygget funksjon som gjør at det "forstår" at det ikke har noe på de hvite stripene å gjøre. 

Omo Black, tenker jeg. 

Omo Black er testet av TV2 eller forbrukerinspektørene. Resultatet var at vaskemiddelet er knall dyrt og og innholdsmessig omtrent likt med langt billigere Omo Color. 

Så det ts tror hun sparer er som å spare på myntene og kaste papirpengene ut vinduet.  :ler: og :ler:.

Anonymkode: 2d62c...404

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Omo Black er testet av TV2 eller forbrukerinspektørene. Resultatet var at vaskemiddelet er knall dyrt og og innholdsmessig omtrent likt med langt billigere Omo Color. 

Så det ts tror hun sparer er som å spare på myntene og kaste papirpengene ut vinduet.  :ler: og :ler:.

Anonymkode: 2d62c...404

Det er ikke på vaskemiddelet jeg prøver å spare penger, men på å ikke få utvasket tøy. I tillegg er det miljøvennlig 

 

Ts

Anonymkode: 1bb62...2b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Men vil ikke hvittpulveret væske det hvite og sortmiddelet væske det sorte?

Anonymkode: 1bb62...2b0

Nei, de blander seg. Det går an å vaske fargede klær med hvitt vaskepulver f.eks, resultatet blir bare ikke like bra som med farget pulver. Men rent blir det uansett. Så hvitt pulver vasker hvilke som helst farger, går ikke an å få det til kun å vaske de hvite stripene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, jeg skjønner hva du egentlig lurer på. Greia er at man faktisk ikke kan bevare fargene perfekt på et plagg som både er hvitt og en annen farge, f.eks stripete plagg, som du beskriver. Vanlig vaskepulver til farget tøy vil skade et slikt plagg minst. Pulver til hvitt tøy vil skade den andre fargen mer enn vanlig pulver skader hvitfargen. Pulver til svart tøy kan også skade det hvite på plagget. Det er ikke slik at vi har så smarte vaskepulver at de kan virke på akkurat den delen av plagget man ønsker. 

Konklusjon; bruk OMO color fra nå. 

Anonymkode: 0e4ac...ce6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bruker bare vanlig fargepulver når det er til klær som er fargede eller stripete. Foreldrene burde egentlig bli flaue over at TS ikke vet hva h*n skal bruke. 

En flerfarget genser som for eksempel er rød og hvit, skal vaskes med vaskemiddel for farget tøy, slik at fargen bevares lengst mulig. Skulle man få vanskelige flekker eller oppleve at de hvite stripene blir grå så kan man prøve å vaske med vaskemiddel for hvitt tøy en gang i blant. 

Anonymkode: 0d2f5...d11

Godt poeng, det var jo deres jobb å gi TS elementær "voksenkunnskap" som hvordan man vasker tøy. (Evt. er det deres gener som er skyld i at TS ikke skjønner det av seg selv.)

Anonymkode: be7f7...531

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Grønn te skrev:

Nei, de blander seg. Det går an å vaske fargede klær med hvitt vaskepulver f.eks, resultatet blir bare ikke like bra som med farget pulver. Men rent blir det uansett. Så hvitt pulver vasker hvilke som helst farger, går ikke an å få det til kun å vaske de hvite stripene. 

Men den ene er jo pulver, og den andre flytende. Så hvordan blander de seg da?

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts, jeg skjønner hva du egentlig lurer på. Greia er at man faktisk ikke kan bevare fargene perfekt på et plagg som både er hvitt og en annen farge, f.eks stripete plagg, som du beskriver. Vanlig vaskepulver til farget tøy vil skade et slikt plagg minst. Pulver til hvitt tøy vil skade den andre fargen mer enn vanlig pulver skader hvitfargen. Pulver til svart tøy kan også skade det hvite på plagget. Det er ikke slik at vi har så smarte vaskepulver at de kan virke på akkurat den delen av plagget man ønsker. 

Konklusjon; bruk OMO color fra nå. 

Anonymkode: 0e4ac...ce6

Igjen: den ene er pulver og den andre flytende. Det er ikke snakk om smart eller ikke-smart vaskemiddel, men hvilke bruksområder de er til 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt poeng, det var jo deres jobb å gi TS elementær "voksenkunnskap" som hvordan man vasker tøy. (Evt. er det deres gener som er skyld i at TS ikke skjønner det av seg selv.)

Anonymkode: be7f7...531

Jeg kan å vaske tøy. Hvor mange er det som har mastergrad i vaskemiddel egenskaper, liksom?

Anonymkode: 1bb62...2b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men den ene er jo pulver, og den andre flytende. Så hvordan blander de seg da?

Igjen: den ene er pulver og den andre flytende. Det er ikke snakk om smart eller ikke-smart vaskemiddel, men hvilke bruksområder de er til 

Jeg kan å vaske tøy. Hvor mange er det som har mastergrad i vaskemiddel egenskaper, liksom?

Anonymkode: 1bb62...2b0

Begynner å mistenke sterkt at dette er en trolletråd, har vanskelig for å tro at dette kan være seriøst. Men prøv å bland ut litt pulver i et glass vann og se hva som skjer. Ta deretter en dæsj av det flytende vaskemidlet oppi. Da vil du se ganske fort at de blander seg. Det har ingen hensikt å bruke to forskjellige vaskemidler, du kan holde deg til omo color. Klærne dine blir ikke mer utvasket av det. 

Forresten - hvis du vil være mer miljøvennlig så må du nesten vaske mer enn ett klesplagg om gangen. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kritt

Enig i at det var litt komisk. Skulle liksom kulørt-vaskemiddelet treffe de mørke stripene og hvit—vaskemidler det hvite?

 

Men synes det var litt slemt å le voldsomt av deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ValarMorghulis skrev:

Begynner å mistenke sterkt at dette er en trolletråd, har vanskelig for å tro at dette kan være seriøst. Men prøv å bland ut litt pulver i et glass vann og se hva som skjer. Ta deretter en dæsj av det flytende vaskemidlet oppi. Da vil du se ganske fort at de blander seg. Det har ingen hensikt å bruke to forskjellige vaskemidler, du kan holde deg til omo color. Klærne dine blir ikke mer utvasket av det. 

Forresten - hvis du vil være mer miljøvennlig så må du nesten vaske mer enn ett klesplagg om gangen. 

Jeg vasker selvfølgelig alle stripete/tofargede plagg jeg har. 

Vil det hjelpe å putte vaskemidlene i forskjellige kamre? For eksempel det flytende i forvasken og pulver i hovedvasken?

Anonymkode: 1bb62...2b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vasker selvfølgelig alle stripete/tofargede plagg jeg har. 

Vil det hjelpe å putte vaskemidlene i forskjellige kamre? For eksempel det flytende i forvasken og pulver i hovedvasken?

Anonymkode: 1bb62...2b0

N E I, det vil ikke hjelpe. Herregud. Vasker du med flytende i forvasken så blir HELE plagget vasket med det flytende vaskemidlet. Vasker du med pulveret i hovedvasken så blir HELE plagget vasket med pulver. Putter du begge i samme så vil de blande seg, og vaske hele plagget med blandingen. Vaskemidlet er ikke magisk og kan oppdage hvilken farge det er på plaggene som ligger i maskinen. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er hjemme på sommerferie hos foreldrene mine, og skulle i går vaske tøy. Jeg skulle vaske noen hvit og sort stripete topper, og for å bevare fargene tok jeg i både flytende sort-fargevaskemiddel og omo hvit-pulverfarge. Moren min kommer inn og ser dette, og begynner å skrattle.  Hun roper på pappa og ber han komme inn og se. De synes begge to at det er hysterisk morsomt at jeg bruker to typer vaskemiddel til stripete klær.

Hva bruker dere? Sort eller hvitt?

Anonymkode: 1bb62...2b0

Enig med foreldrene dine. Det er hysterisk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vasker selvfølgelig alle stripete/tofargede plagg jeg har. 

Vil det hjelpe å putte vaskemidlene i forskjellige kamre? For eksempel det flytende i forvasken og pulver i hovedvasken?

Anonymkode: 1bb62...2b0

Hahaha tosk. 

Anonymkode: d2a9e...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør du når du vasker plagg som både har svart, hvitt og farger på seg da? Putter du oppi 3 forskjellige vaskemidler da? Ett for svart, ett for farger og ett for hvitt? 

 

Anonymkode: fadae...f31

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS skal ha for å være oppfinnsom da. Hadde aldri klart å komme opp med slike trolletråder selv. 

Anonymkode: d2a9e...d93

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...