Gå til innhold

Vaskepulver til tøy - foreldre ler av meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er hjemme på sommerferie hos foreldrene mine, og skulle i går vaske tøy. Jeg skulle vaske noen hvit og sort stripete topper, og for å bevare fargene tok jeg i både flytende sort-fargevaskemiddel og omo hvit-pulverfarge. Moren min kommer inn og ser dette, og begynner å skrattle.  Hun roper på pappa og ber han komme inn og se. De synes begge to at det er hysterisk morsomt at jeg bruker to typer vaskemiddel til stripete klær.

Hva bruker dere? Sort eller hvitt?

Anonymkode: 1bb62...2b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da vasker jeg med farger

Anonymkode: 4b74b...5b8

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulver for farger inneholder ikke noe blekemiddel og men det gjør hvitt. Du kunne like gjerne brukt litt mindre for hvitt. 

Anonymkode: 036e3...910

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var spesielt å blande to typer vaskemiddel, synes jeg. 

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at de ler 🤣

Anonymkode: a2a48...9a7

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man bruker vanlig pulver til farget tøy hvis man vasker plagg som har andre farger i tillegg til hvitt.

Anonymkode: 0e4ac...ce6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student og har ikke råd til å kjøpe nye klær hele tiden. Jeg bruker begge to for å unngå at klærne blir utvasket. Synes det var dprlig gjort av foreldrene mine å ikke se min side av saken :(

Anonymkode: 1bb62...2b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er hjemme på sommerferie hos foreldrene mine, og skulle i går vaske tøy. Jeg skulle vaske noen hvit og sort stripete topper, og for å bevare fargene tok jeg i både flytende sort-fargevaskemiddel og omo hvit-pulverfarge. Moren min kommer inn og ser dette, og begynner å skrattle.  Hun roper på pappa og ber han komme inn og se. De synes begge to at det er hysterisk morsomt at jeg bruker to typer vaskemiddel til stripete klær.

Hva bruker dere? Sort eller hvitt?

Anonymkode: 1bb62...2b0

Å blande vaskemidler på den måten er i verste fall farlig. Du kan lage kjemiske forbindelser som ikke skal lages, uten at du vet om det. 

Omo hvitt har blekemidler i seg, og omo for farge mangler blekemidler men har andre kjemiske ting i seg for å bevare fargen. 

Du har litt å lære.....

Anonymkode: 2d62c...404

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er student og har ikke råd til å kjøpe nye klær hele tiden. Jeg bruker begge to for å unngå at klærne blir utvasket. Synes det var dprlig gjort av foreldrene mine å ikke se min side av saken :(

Anonymkode: 1bb62...2b0

Hvis det skulle vært noen mening i å blande vaskemidler, måtte du vært sikker på at hvitvaskemidlet kun vasket de hvite stripene, mens fargevaskemidlet kun vasket de svarte stripene. Det sier seg forhåpentligvis selv at det ikke går. Hvitvaskemidlet vil medføre at de svarte stripene blekes. De hvite stripene vil uansett gråne med tiden, da de vaskes sammen med andre farger. Derfor kan du likegjerne bruke kun fargevaskemiddel. 

Anonymkode: f647e...471

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Det var spesielt å blande to typer vaskemiddel, synes jeg. 

Det har jeg gjort helt siden jeg flyttet hjemmenfra

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sommerferie...

Anonymkode: 60c17...d9e

Ja? Jeg studerer vanligvis i Oslo, men siden jeg fikk mulighet til å korttidsleie ut hybelen min flyttet jeg hjem for sommeren 

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man bruker vanlig pulver til farget tøy hvis man vasker plagg som har andre farger i tillegg til hvitt.

Anonymkode: 0e4ac...ce6

Men da bevarer man jo ikke hvitfsrgen?

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å blande vaskemidler på den måten er i verste fall farlig. Du kan lage kjemiske forbindelser som ikke skal lages, uten at du vet om det. 

Omo hvitt har blekemidler i seg, og omo for farge mangler blekemidler men har andre kjemiske ting i seg for å bevare fargen. 

Du har litt å lære.....

Anonymkode: 2d62c...404

Har aldri opplevd problemer :)

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det skulle vært noen mening i å blande vaskemidler, måtte du vært sikker på at hvitvaskemidlet kun vasket de hvite stripene, mens fargevaskemidlet kun vasket de svarte stripene. Det sier seg forhåpentligvis selv at det ikke går. Hvitvaskemidlet vil medføre at de svarte stripene blekes. De hvite stripene vil uansett gråne med tiden, da de vaskes sammen med andre farger. Derfor kan du likegjerne bruke kun fargevaskemiddel. 

Anonymkode: f647e...471

Hvitt vaskemiddel vasker hvitt, mens sort vaskemiddel bevarer det sorte. Hvordan det fungerer vet ikke jeg, men det er nå det jeg har blitt fortalt 

Anonymkode: 1bb62...2b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg gjort helt siden jeg flyttet hjemmenfra

Ja? Jeg studerer vanligvis i Oslo, men siden jeg fikk mulighet til å korttidsleie ut hybelen min flyttet jeg hjem for sommeren 

Men da bevarer man jo ikke hvitfsrgen?

Har aldri opplevd problemer :)

Hvitt vaskemiddel vasker hvitt, mens sort vaskemiddel bevarer det sorte. Hvordan det fungerer vet ikke jeg, men det er nå det jeg har blitt fortalt 

Anonymkode: 1bb62...2b0

?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er student og har ikke råd til å kjøpe nye klær hele tiden. Jeg bruker begge to for å unngå at klærne blir utvasket. Synes det var dprlig gjort av foreldrene mine å ikke se min side av saken :(

Anonymkode: 1bb62...2b0

Trur du vaskepulveret deler seg opp til å vaske hver sine striper i genseren eller?

Det gjør de nemlig ikke, så du kunne fint droppet det ene vaskepulveret.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er det hvite på klærne farget hvitt. Så jeg ville brukt vaskemiddel til farget tøy. Har du helt hvite klær bruker du selvsagt vaskemiddel for hvite klær. 

Gjør du som du gjør, altså blander farget og hvitt vaskemiddel så dominerer det hvite vaskemiddelet siden det er bleking i det. Da bleker altså vaskemiddelet fargen i tøyet, som i dette tilfellet er de svarte stripene.

Men det er ikke greit å le av noen som ikke vet dette. Det må jo læres :)

Anonymkode: f3a57...678

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er student og har ikke råd til å kjøpe nye klær hele tiden. Jeg bruker begge to for å unngå at klærne blir utvasket. Synes det var dprlig gjort av foreldrene mine å ikke se min side av saken :(

Anonymkode: 1bb62...2b0

Vel, dette er jo ikke en sak som dreier seg om meningsforskjeller og der alle meninger er like gyldige, men om fakta. Fakta er at vaskemiddel for hvitt tøy og vaskemiddel for farget tøy i beste fall "slår hverandre ut" om du blander dem. Som andre har sagt: Det er ikke sånn at det hvite vaskemiddelet holder seg til de hvite stripene og omvendt. Og det sorte vaskemiddelet har heller ingen innebygget funksjon som gjør at det "forstår" at det ikke har noe på de hvite stripene å gjøre. 

3 minutter siden, Lutetium 71 skrev:

?

Omo Black, tenker jeg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hysterisk var det nå ikke men litt smårart.

Og hvis ett tøy har hvitt + en annen farge i seg så vil det enten være slik at det hvite ikke tar til seg mye farge eller det mørke ikke smitter av.

Anonymkode: b2ec5...6ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Lutetium 71 skrev:

:overrasket:

Visste ikke det fantes en gang. No more charcoal!

Har hørt/lest at omo Black egentlig ikke fungerer så bra. Er bare dyrt vaskemiddel :vetikke:

Anonymkode: f3a57...678

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ofte er det hvite på klærne farget hvitt. Så jeg ville brukt vaskemiddel til farget tøy. Har du helt hvite klær bruker du selvsagt vaskemiddel for hvite klær. 

Gjør du som du gjør, altså blander farget og hvitt vaskemiddel så dominerer det hvite vaskemiddelet siden det er bleking i det. Da bleker altså vaskemiddelet fargen i tøyet, som i dette tilfellet er de svarte stripene.

Men det er ikke greit å le av noen som ikke vet dette. Det må jo læres :)

Anonymkode: f3a57...678

Det første du skriver skjønner jeg ikke. Hvite på klærne er farget hvitt, så da bruker jeg fargepulver?

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hysterisk var det nå ikke men litt smårart.

Og hvis ett tøy har hvitt + en annen farge i seg så vil det enten være slik at det hvite ikke tar til seg mye farge eller det mørke ikke smitter av.

Anonymkode: b2ec5...6ac

Hva mener du?

Innlegget er ryddet for sitater og svar til ryddet innhold. 

Anonymkode: 1bb62...2b0

Endret av Olava
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...