Gå til innhold

Hvorfor drar så mange på campingferie til Sverige?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, hvorfor? 

Hva slags "ferie" er det å drasse på en campingvogn 100 mil i stekende sol, med bilen full av bagasje og grinete barn og voksne? For deretter å sette seg på en overfylt campingplass (gjerne i Bottenvika) sammen med naboer, kolleger og folk som jobber på din lokale matbutikk? Bare lurer på hvorfor folk ser på det som ferie? Sove i en kokende varm campingvogn der det er klamt og trangt om plassen? Dyrt er det jo også, all den tid man bruker penger på mat, vognplass på campingen, drivstoff, for ikke å nevne hva campingvogna faktisk koster ... 

Noen som kan fortelle meg hva som er så bra med det?

Anonymkode: 8d309...622

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi vi ikke vil ha hytte. Kunne reise hvor vi vil :) Nå har vi ikke campingvogn, men combicamp. I år skal vi ikke campe i Sverige, men det blir to turer over grensen. Dette er pga av at vi har brukt en del dager til annet, og nå skal vi mot Stjørdal i neste uke. Dersom vi får bilen igjen fra verkstedet :( 

I alle de årene vi har campet i Sverige og ellers i Europa har vi bare en gang møtt noen kjente. En som jobber der mannen jobber, men det er en arbeidsplass med mange ansatte over hele Norge. 

Anonymkode: 0903b...2d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah - det lurte jeg også på for noen år siden, så da måtte jeg prøve det. Vi pakket hund og unger i barneskolealder i bilen og la avgårde 70 mil til nettopp; Bottenviken. Der traff vi både naboer, kolleger og den lokale kjøpmannen - som viste seg å være riktig så hyggelig. De første dagene gikk jeg med kulerunde øyne og var sjokkert over alle folkene, alle aktivitetene og ikke minst alle ungene og alle hundene(!). Litt vill vest. Etterhvert fant vi rytmen og roen og ungene hadde det så utrolig gøy! 

Egentlig var det som å være hjemme bare på et mye gøyere sted for ungene. Det var handling og klesvask, matlaging og annen logistikk, bare på et varmere sted der ungene var ute fra morgen til kveld og syklet, badet, lekte og spiste is med både kjente og ukjente unger.

Det var ikke dyrt, men heller ikke billig. Vi brukte omtrent like mye som på alle andre ferier vi har hatt. Ungene likte den ferien best av alle, så vi gjorde det noen år før vi fant på noe annet igjen. 

Anonymkode: 4edf7...310

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har campingvogn stående fast på en plass i Vestfold. Selve campingvogna er kun til å sove i/oppbevare klær. Ellers har vi helårstelt bestående av møbler, ett lite kjøkken. Så har vi en stor platting som vi bruker mest. Vi liker å campe fordi det er enkelt. Minimalt/ingen vedlikehold. Ungene elsker det. Det er bading, volleyball, de sykler rundt med andre unger. Campingplassen vi ligger på har 3 flotte badestrender, 300 m til en liten havneby med 3 resturanter, daglivarebutikk, flotte turstier. Vi har også en liten båt og kan ta turer ut i flott skjærgård. Nå var jo spørsmålet hvorfor folk camper i Sverige, men vil tro du lurer på hvorfor folk camper i det hele tatt. Det er som en hytte, men sosialt. Ungene kjeder seg ikke på camping, men vet om mange barn dom kjeder seg på hytta om de ikke har med venner hjemmefra og det er langt til hyttenaboer. Sånn sett er camping ett paradis for barn.

Anonymkode: ae43c...92f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært litt på campingplass både her og i Sverige. Har bodd i spikertelt, hytte og hytte med do og dusj. Og årsaken til at vi ikke har kjøpt campingvogn er denne: det er null privatliv, alle hører alt (vi har barn som kan bråke) og det er så ekkelt å bruke do og dusj andre mennesker også bruker. Ja det er do i vogna men den er rimelig nasty og lukter vondt vil jeg si. Trangt og. Men campingplass er supert, så lenge man kan bo på en hytte med do og dusj 🏕

Anonymkode: dca54...cbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vært litt på campingplass både her og i Sverige. Har bodd i spikertelt, hytte og hytte med do og dusj. Og årsaken til at vi ikke har kjøpt campingvogn er denne: det er null privatliv, alle hører alt (vi har barn som kan bråke) og det er så ekkelt å bruke do og dusj andre mennesker også bruker. Ja det er do i vogna men den er rimelig nasty og lukter vondt vil jeg si. Trangt og. Men campingplass er supert, så lenge man kan bo på en hytte med do og dusj 🏕

Anonymkode: dca54...cbb

Ser den med do. Her på campingen har vi helt nytt toalett og dusjanlegg, som blir rengjort 3 ganger pr dag. Aldri noe ekkelt å gå på toalettet her. Likevel tar jeg med ett par våtservietter og vasker over toalettringen.

 

Anonymkode: ae43c...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vokste opp med campingferie i Skandinavia, og for meg som kom fra gokk var det kjempeeksotisk å bo så tett på andre mennesker, og kunne velge hvilke barn jeg ville leke med, istedet for å være stuck med den ene naboen vi hadde. Ikke var det spesielt dyrt for familien heller, besteforeldrene mine hadde kjøpt inn en campingvogn, som alle barna deres rullerte på å låne hele sommeren. Siden vi bodde øde til ville det blitt mye dyrere å feks fly til syden, både fordi flybiletter er dyrere fra små flyplasser, og fordi reisen til flyplassen var et prosjekt i seg selv. 

Anonymkode: 83f35...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker campinglivet. (Bobil)

Men i år er bobilen byttet ut med hotellferie rundt i Norge. 

Anonymkode: 706ef...1c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor drar folk på campingferie og hvorfor til Sverige? Kanskje fordi det er fine campingplasser der? For meg er det avgjørende at campingen har godt renhold. Liker også at de er nylig oppusset, fin beliggenhet og god lekeplass/basseng. Det å komme tett på andre har sine positive og negative sider. Jeg synes disse campingseriene på tv fremstiller campisten i dårlig lys og å støtter oppom fordommer. Jeg har campet mest i Danmark og Tyskland og har en annen opplevelse av campinglivet. Det er mulig disse landene har flere friluftsfolk ettersom de ikke har allemannsretten, og at dette gir et større mangfold blant campistene?

Anonymkode: b21d0...449

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt og lettvint👍🏻😊 Pakker bilen, kjører noen timer, kommer frem til hytta og rett i badingen😄 Masse unger som barna kan leke med, stort sett alltid fint vær og enkelt å bli noen dager ekstra om man vil det. 

Vi har vært i Sverige i over en uke nå og stortrives. Fin strand og fint badeland ved siden av. Ikke så stor camping så ungene kan føle på litt frihet:) Reiser ikke til samme sted hvert år og overnatter gjerne i Finland på turen. I morgen skal vi til Finland og se på isbjørn. Blir stas! Så skal vi hjem 

 

Anonymkode: 38ee2...2ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...