Gå til innhold

Sommerjobb, frikort, feriepenger og skatt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har min første sommerjobb og jeg prøver å sette meg inn skatteberegning og hvordan det funker. Vi har beregnet at jeg kommer under frikortsgrensa med tanke på timene jeg har jobbet, men jeg har ikke tenkt på feriepengene. Får jeg feriepengene når jeg nå er ferdig i august? Jeg skal ikke fortsette hos denne bedriften, så de avslutter meg vel i systemet. Betaler jeg da skatt av det? Med feriepengene vil jeg altså komme over frikortsgrensa - betaler jeg da skatt av hele beløpet eller bare beløpet over frikortsgrensa? 

Hvis jeg har regnet riktig med hva jeg får i feriepenger blir det 56k eller 57k totalt. Lønna fra timene jeg har jobbet er på 50.942

Tilleggsinfo: jeg har satt in full pott på BSU tidligere i år. 

Får all lønnen min i august for hele sommeren 

Anonymkode: c6eb1...99a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! 

Kommer ut under firkortsgrenesen så tjener du under 55k denne sommeren. Feriepengene får du nesteår (neste sommer) og ligger i summen du tjener nå. Så ikke tenk på feriepengene, bare det du får i lønn😊 

du betaler bare skatt om inntekten din er over 55k. Da må du også skatte av de 55k du allerede har tjent. Du får ikke 57k i feriepenger, men en liten sum av det du var fått. Tjener du 55k blir feriepengene dine ca 10% av det du har tjent. Altså litt under 6k vil du få til sommeren 2019. Håper det hjalp litt

Anonymkode: 06d5d...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det neste sannsynlige er at du trekkes skatt for hele beløpet. Hvis du betaler for mye i skatt får du det igjen på skatteoppgjøret neste år. 

Du betaler skatt på feriepengene ja, uavhengig av når du får dem. Får du dem i år skatter du av dem, men får du dem neste år skatter du ikke direkte av dem - men feriepengene teller inn i det beløpet du skal skattes for. 

Anonymkode: 4cb9d...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Kommer ut under firkortsgrenesen så tjener du under 55k denne sommeren. Feriepengene får du nesteår (neste sommer) og ligger i summen du tjener nå. Så ikke tenk på feriepengene, bare det du får i lønn😊 

du betaler bare skatt om inntekten din er over 55k. Da må du også skatte av de 55k du allerede har tjent. Du får ikke 57k i feriepenger, men en liten sum av det du var fått. Tjener du 55k blir feriepengene dine ca 10% av det du har tjent. Altså litt under 6k vil du få til sommeren 2019. Håper det hjalp litt

Anonymkode: 06d5d...f6d

Dette stemmer nødvendigvis ikke. Dersom du ikke skal jobbe mer for denne bedriften er det sannsynlog at du får feriepengene utbetalt på siste lønning. 

Anonymkode: 4cb9d...bfb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du satt inn fullt på bsu så får du også 5k igjen fra skatten, Detter er lurt dersom man skatter. Så du får dermed ikke tilbake noe penger men låser pengene dine slik at de ikke kan brukes. Opp til deg hva du vil gjøre. 

Anonymkode: 06d5d...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei! 

Kommer ut under firkortsgrenesen så tjener du under 55k denne sommeren. Feriepengene får du nesteår (neste sommer) og ligger i summen du tjener nå. Så ikke tenk på feriepengene, bare det du får i lønn😊 

du betaler bare skatt om inntekten din er over 55k. Da må du også skatte av de 55k du allerede har tjent. Du får ikke 57k i feriepenger, men en liten sum av det du var fått. Tjener du 55k blir feriepengene dine ca 10% av det du har tjent. Altså litt under 6k vil du få til sommeren 2019. Håper det hjalp litt

Anonymkode: 06d5d...f6d

Takk for svar! Jeg mente altså at lønn og feriepenger tilsammen blir rundt 56-57.000, de 50.942 pluss de litt under 6k jeg får in feriepenger :) 

Og mitt ansettelsesforhold avsluttes i år, så da får jeg vel feriepengene sammen med lønna? 

Anonymkode: c6eb1...99a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du satt inn fullt på bsu så får du også 5k igjen fra skatten, Detter er lurt dersom man skatter. Så du får dermed ikke tilbake noe penger men låser pengene dine slik at de ikke kan brukes. Opp til deg hva du vil gjøre. 

Anonymkode: 06d5d...f6d

Nå er det slik at jeg har fått muligheten til å ta fri noen dager til uka om jeg ønsker å sørge for å havne under frikortsgrensa. Jeg prøver å regne på det for å finne ut av hva jeg bør gjøre, men føler meg jo helt grønn.. Så tusen takk til dere alle for tankene deres! :)

Anonymkode: c6eb1...99a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke skal tjene mye over så er det lurt å ikke tjene over da man må skatte de 55k samt det du går over 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg skulle ønske folk lot være å svare så bastant på ting de ikke har peiling på...

Som du selv sier, avsluttes arbeidsforholdet  vil opptjente feriepenger utbetales i år. Utbetalt i opptjeningsåret er feriepengene ikke trekkfrie (de er aldri skattefrie). 

Dersom du tjener 58.000 kr i år, vil skatten din totalt bli på 838 kr. Siden du i tillegg har satt inn på BSU, vil du ikke betale skatt i det hele tatt. Strengt tatt er det ikke lønnsomt for deg å spare så mye i BSU i år, du bør vente til du får utnyttet skattefradraget fullt ut.

Det er forøvrig aldri ulønnsomt å jobbe, mhp skatt.

Endret av Eliza Doalot
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...