Gå til innhold

Personer med gammeldagse holdninger blir beskyldt for å være dømmende


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Virker som veldig mange blir defensive så fort de blir veid og funnet for lette, eller når andre har helt andre idealer enn dem selv. En kan jo se på irritasjonen en del voser ovenfor kvinner som har et mer eksklusivt forhold til kropp og sex enn det som er mote, og de som foretrekker disse kvinnene, eller de som velger å prioritere familie foran karriære. 

 

I mange tilfeller tror jeg det er en forsvarsmekanisme for å slippe å ta innover seg at en kanskje har gjort noen valg en burde gjort annerledes, eller at en ikke er så komfortabel med egen situasjon som en gir uttrykk for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 20.7.2018 den 23.21, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det slik at så snart en person med det mange beskriver som "gammeldagse/tradisjonelle holdninger" uttaler seg om egne synspunkter på riktig og galt, skal snakkes ned? Ofte da i form av "vi lever i 2018, de holdningene du har må du dra lengre ut på landet med" osv? 

Og dette fordi man er mer tilbakeholden med sex, nakenhet og kanskje har en annen type familieorganisering.

Ofte er det slik at mange som har disse holdningene blir beskyldt for å være dømmende og moralvoktere, når veldig mange egentlig rett og slett bare har en annen mening og kunne ikke brydd seg mindre om hva andre gjør. 

Eksempel: Hva synes du om å sole deg toppløs?

Person med "gammeldagse holdninger": Nei, det liker jeg ikke. 

Person med "vi er i 2018" holdninger: ja, hvorfor ikke?

Person nr 1 blir argumentert mot og kalt det ene og det andre. Selvom personen ikke skriver noe stygt eller dømmende, blir personen antatt å ha en dømmende holdning over de som ikke mener det samme. 

Det finnes selvsagt måter en person sier det. Om jeg hadde sagt "nei, hvorfor skal man absolutt blotte seg?" Så er det meget tydelig at jeg ser ned på hele handlingen og personene som gjør dette.

Dere som beskylder mennesker for å være dømmende, hvorfor gjør dere det? 

Dette er kun fordi jeg er nysgjerrig.. 

Anonymkode: 88441...632

Fordi er det noe folk har fått opplæring i, er det nettopp dette. 

Vi er opplært til det. Noen bare følger programmeringen sin. De stoler på at programmeringen er bra og at de som har laget programmene er bra personer som kun tenker på engler og bløtekaker og hvordan de skal klare å treffe innenfor doskålen neste gang..... 

De tror vel at de er akkurat som dem, derfor får de en falsk selvtillit (som igjen programmeringen står for) og ikke ta fra noen selvtilliten deres, den gir for mye glad-hormoner til at man orker å kvitte seg med god selvtillit. 

Det jeg mener er at du begynner å grine om noen skulle ta fra deg bollen du spiser på. Eventuelt blåskjellene du spiser på. 

Sannheten er at det føles JÆVLIG DEILIG, og det er ingen ‘motforestillinger’ mot det. Det er som en øde motorvei 2 mil frem uten en eneste bil i sikte og med vissheten om at hele politikorpset ligger i bakrus. 

Det føles digg. Det føles digg å bare la det slippe løs. 

Akkurat som på en motorvei med litt gassing. Er ikke vanskelig å forstå. Samme behov. 

Og behovet MÅ UT. 

Anonymkode: ff2f0...b65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner mer av empati og gode verdier. Gode verdier er ikke å ligge rundt. Slik spres sykdommer som kan være dødelige. Når vi vet hvordan man kan få kreft så må holdningsendringer til. Nå vil de vaksinere unge jenter mot livmorhalskreft. Joda forsåvidt greit, men sier de HVORDAN det smitter og HVORDAN man kan unngå det? Fint lite. Livmorhalskreft er økende. 300 pr år får det og 100 dør av det årlig. 

Livmorhalskreft smitter kun sexuelt. Jo flere partnere jo farligere. Kondom hjelper ikke. Det forskes enda og noen vaksiner lan beskytte. Det er også økning i munnhule kreft og kreft i svelg. Det skyldes økning i mer av oralsex både blant hetrofile og homofile. Så beste løsning mot dette er jo avholds eller så FÅ partnere som mulig. Å drive russisk rulett på tinder er ikke smart. Ta smarte valg! Så at alle ligger rundt med kreti og pleti burde snakkes om og advart mot. Så jeg ønsker mer av dette i media og via folkehelseinstituttet. Men de vil jo selge vaksinene sine så oppgir ikke grunnen til å SLIPPE få hvp virus. De snakker hvertfall ikke mye om det. Dette vil jeg ihvertfall snakke mye om til unge jenter. Ikke ligg rundt. Du kan få livmorhalskreft og i verste fall dø. Husk sjekkdeg og ha i bakhodet kampanjen Thea Steen hadde. Hun døde bare 26 år gammel. 

Anonymkode: e7644...8fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på meg selv som en person som er ganske åpen for andre og for andre holdninger. Det betyr ikke at jeg nødvendigvis ser poenget med at alle skal gå rundt toppløse å stranda.. Men det betyr heller ikke at jeg dømmer dem som gjør det og tror at de er promiskuøse osv. Jeg ville bare ikke gjort det selv, og ser ikke helt problemet med at man får et skille etter bikinien..

Anonymkode: b4825...637

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På generelt grunnlag: Fordi de nettopp er dømmende. Ikke noe galt i å ha konservative verdier/meninger dersom man holder dem for seg selv eller kun sier at man ikke er enig eller ikke ville gjort det på personlige vegne, men du kan banne på at mange av de konservative ikke lar det bli med det. Veldig mange konservative holder ikke akkurat tilbake når det gjelder å gni hvor umoralsk og fæle med andre verdier er, ofte på en nedlatende måte. 

Anonymkode: eea5d...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På meg virker det som at folk praktiserer evnen ‘fordomsfrihet’ mens de går i godteributikken. Det at man aldri har ‘bruk’ for fordomsfrihet i en eventyrbutikk full av godterier faller ikke folk inn, egentlig. Men hvis man kan klistre til fordomsfrihet + godteributikk så har man jo gjort det veldig, veldig behagelig for seg selv da. Litt som å plukke og mikse det man liker.

Sa du fordomsfrihet og sex i samme setning...? MOI like, det er noe jeg tror *host* jeg kan klare å tilpasse meg, selv om det blir en stor utfordring jeg skulle vært foruten, men OKI DA, siden jeg må tilpasse meg. Og nei, dette kommer aldri til å gå i min favør. Jeg ofrer meg kun for fordomsfrihet (og sex da!!!!! )

Dette er gjerne de personene som er superstolte av å være fordomsfri

Og så når de havner i en situasjon hvor de må bruke fordomsfriheten på ekte lurer du på hvor bevisene er.... 

Nei, fordomsfrihet-prinsippet fungerte egentlig bare mens de befant seg i godte-butikken, og med en gang de går ut av godtebutikken regjerer jungelversjonen av dem selv. Mens de tenker på hvor fordomsfrie de er. 

Synes dette er flaut jeg

Anonymkode: ff2f0...b65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil ikke ha empati. 

Jeg vil bare ha noe som fungerer. 

Føler meg ødelagt av alle de som elsker å svømme og bade i sympati, empati og ekle følelser. Og det er mer Labels de bruker om seg selv, som om de har kjøpt empati på en superdyr, kul trendy klesbutikk ingen andre har råd til.

Empati skaper ikke noe. Empati er trøst. 

Når man liker det empatiske liker man å bli konstant trøstet til sinns. 

Hva er egentlig så bra med det? 

Og en annen ting, er empati en uuttømmelig kilde? Kan vi gå rundt og være empatiske uten at det går på bekostning av noe? 

Kan empati bare slenges ut av vinduet, som en verdiløs sokk? Fordi man har så syyykt mange sokker fra før av?

eller må man ta vare på empatien...?

kan empati slites ut? Er empati verdifullt? 

Føles som at empati er bestillingsvare. 

‘Jeg krever empati, disk opp!!’ 

Anonymkode: ff2f0...b65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2018 den 23.35, AnonymBruker skrev:

Jeg startet nå en tråd om løse unge jenter som ender som enslige mødre på bakgrunn av valg av mann. Jeg har forskning som underbygger dette, likevel er det masse motstand å spore. Hvorfor? Tåler de ikke å høre sannheten? At situasjonen enkelte av dem står i, økonomisk og relasjonelt, er et direkte resultat av VALGENE de gjorde som unge? Dette forbauser meg, helt enkelt.

Anonymkode: 7b918...0d2

Men alle er jo et unntak. Forstå det da. 

Du er også er unntak i slike situasjoner. Alle har magiske unntak. Jippi. 

Anonymkode: ff2f0...b65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...