Gå til innhold

Personer med gammeldagse holdninger blir beskyldt for å være dømmende


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det slik at så snart en person med det mange beskriver som "gammeldagse/tradisjonelle holdninger" uttaler seg om egne synspunkter på riktig og galt, skal snakkes ned? Ofte da i form av "vi lever i 2018, de holdningene du har må du dra lengre ut på landet med" osv? 

Og dette fordi man er mer tilbakeholden med sex, nakenhet og kanskje har en annen type familieorganisering.

Ofte er det slik at mange som har disse holdningene blir beskyldt for å være dømmende og moralvoktere, når veldig mange egentlig rett og slett bare har en annen mening og kunne ikke brydd seg mindre om hva andre gjør. 

Eksempel: Hva synes du om å sole deg toppløs?

Person med "gammeldagse holdninger": Nei, det liker jeg ikke. 

Person med "vi er i 2018" holdninger: ja, hvorfor ikke?

Person nr 1 blir argumentert mot og kalt det ene og det andre. Selvom personen ikke skriver noe stygt eller dømmende, blir personen antatt å ha en dømmende holdning over de som ikke mener det samme. 

Det finnes selvsagt måter en person sier det. Om jeg hadde sagt "nei, hvorfor skal man absolutt blotte seg?" Så er det meget tydelig at jeg ser ned på hele handlingen og personene som gjør dette.

Dere som beskylder mennesker for å være dømmende, hvorfor gjør dere det? 

Dette er kun fordi jeg er nysgjerrig.. 

Anonymkode: 88441...632

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner ikke problemstillingen.  Selvfølgelig sier man seg uenig med synspunkter man er uenig i - og har man avvikende meninger fra de fleste, er de fleste uenige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Elghund skrev:

Skjønner ikke problemstillingen.  Selvfølgelig sier man seg uenig med synspunkter man er uenig i - og har man avvikende meninger fra de fleste, er de fleste uenige.

Jaja selvfølgelig. Men det er jo ingen som sier til en med 2018 holdninger og man er uenig bare "du er altfor promiskuøs, demp deg!" Uten å få sanksjoner. Men virker som det er mer innafor å kverulere en med gammeldagse holdninger.. ikke mange som sier imot det liksom. 

 

Anonymkode: 88441...632

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet nå en tråd om løse unge jenter som ender som enslige mødre på bakgrunn av valg av mann. Jeg har forskning som underbygger dette, likevel er det masse motstand å spore. Hvorfor? Tåler de ikke å høre sannheten? At situasjonen enkelte av dem står i, økonomisk og relasjonelt, er et direkte resultat av VALGENE de gjorde som unge? Dette forbauser meg, helt enkelt.

Anonymkode: 7b918...0d2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg startet nå en tråd om løse unge jenter som ender som enslige mødre på bakgrunn av valg av mann. Jeg har forskning som underbygger dette, likevel er det masse motstand å spore. Hvorfor? Tåler de ikke å høre sannheten? At situasjonen enkelte av dem står i, økonomisk og relasjonelt, er et direkte resultat av VALGENE de gjorde som unge? Dette forbauser meg, helt enkelt.

Anonymkode: 7b918...0d2

Du har elendig forskning fra USA, og du går til angrep på alle enslige mødre. Og kommer med masse feil informasjon, som du ikke har noen forskning som støtter opp om. Og det jeg leste, var artikkel, og ikke forskning.

Anonymkode: 2a1fe...244

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til TS. Jeg har samme holdninger som deg, kunne aldri gått toppløs, hatt ONS eller lignende. Jeg vil vente med sex til man er i ett forpliktende forhold. Og ja jeg er enslig mor, som i følge han over er så løs.

Anonymkode: 2a1fe...244

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har elendig forskning fra USA, og du går til angrep på alle enslige mødre. Og kommer med masse feil informasjon, som du ikke har noen forskning som støtter opp om. Og det jeg leste, var artikkel, og ikke forskning.

Anonymkode: 2a1fe...244

Det er artikler basert på forskning. Jeg gidder ikke å sitte å lese lange engelske forskningsartikler fra Googlescholar en sen fredagskveld🙄 har liksom et liv. Så artiklene er som å lese et sammendrag av ulike studier, og har derigjennom validitet. Men nå skal jeg legge meg og er ferdig med å kverulere. 

Anonymkode: 7b918...0d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folks holdninger blir som regel formet mens man er ung voksen og barn. Vi vil nok alle oppleve at samfunnet endrer seg fra det man er vandt til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Elghund skrev:

Skjønner ikke problemstillingen.  Selvfølgelig sier man seg uenig med synspunkter man er uenig i - og har man avvikende meninger fra de fleste, er de fleste uenige.

Du har sikker hørt uttrykket "Jeg trodde virkelig vi var kommet lengre i 2018". Ok, hvor "langt" er vi da kommet i 2030....?

Anonymkode: f7ff8...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes så mange løstøser at jeg blir kvalm.

Jeg kunne ikke fått meg til å ligge med en jeg ikke kjenner og har følelser for.

De som går ut på byen, drikker og har ons er billige og de bør aller minst skryte av det etterpå.

Anonymkode: 58057...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Noenlundelikefremt skrev:

Fordi mange gammeldagse holdninger er dømmende?

Riktig. Som dette prakteksempelet: 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finnes så mange løstøser at jeg blir kvalm.

Jeg kunne ikke fått meg til å ligge med en jeg ikke kjenner og har følelser for.

De som går ut på byen, drikker og har ons er billige og de bør aller minst skryte av det etterpå.

Anonymkode: 58057...49c

Altså, det er helt greit å ikke ha ONS selv; og det har heller ikke jeg, men hvorfor dette behovet for å stemple andre som løs og uttrykke hva man mener om hva andre foretar seg? Er det fordi en ikke føler en er tilstrekkelig selv at en dømmer andre? Fordi de jeg kjenner, inkludert meg, som er fornøyd med livet og har det bra oppfører seg ikke sånn som dette

Anonymkode: 66e79...37c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi mange med gammeldagse holdninger er dømmende. Det er helt greit å ha holdninger som setter grenser for seg selv og sitt eget liv og livsstil, det reagerer de færreste på. Det er når noen i den samme slengen begynner å uttale seg negativt om andre og deres valg i livet at det blir dømmende.

 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finnes så mange løstøser at jeg blir kvalm.

Jeg kunne ikke fått meg til å ligge med en jeg ikke kjenner og har følelser for.

De som går ut på byen, drikker og har ons er billige og de bør aller minst skryte av det etterpå.

Anonymkode: 58057...49c

Dette er et godt eksempel å ta tak i. Midterste setning er helt grei. Den sier noe om dine verdier og hva du velger. Det er ikke dømmende da det handler om deg og ditt valg.
Setning nr 1 og 3 derimot, er gode eksempler på dømmende holdninger som fortjener å bli reagert på og motsagt. Fordi de handler om en holdning man har til andre og deres valg, og et behov for å se ned på andre mennesker som ikke velger det samme som en selv. Det er gjerne sånne uttalelser og holdninger som får responsen "vi er i 2018!", og det synes jeg er helt greit. Det er samtidig selvsagt også helt forståelig at noen reagerer om noen skriver at "alle hjemmeværende mødre er underdanige snyltekoner som ikke gjør noe fornuftig" eller at "alle som ikke liker ons er snerpete gamle tanter med spindelvev i dåsa".

Hvis alle bare passer på seg selv og sitt eget (sex)liv, så slipper man å bli beskyldt for å være dømmende.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner meg igjen as! Synnes selv at holdninger som åpen seksualitet, nakenhet, sosiale medier og rusbruk/alkoholbruk er noe som ikke samsvarer med meg. Det hjelper ikke at jeg er ung selv, og at de rundt meg ikke forstår seg på meg.

Husker russetiden var en ganske ensomt og kjedsom opplevelse for meg. Jeg endte opp med å vær ærlig mot meg selv, og deltok ikke av den grunn i de fleste aktivitetene. Det var enten det, eller å gi etter pressen og tilfredstille klassekameratene mine. Jeg visste at et slikt valgt ville gjort meg deprimert, og at jeg ville brukt voksen livet mitt på å angre på valgene jeg tok.

Det verste er når folk spør meg om det er religion som ligger til grunne for de «konservative» valgene jeg tar. Hvorfor antar folk at dersom du ikke er så veldig seksuell eller festete, så må det vær fordi en stor og mektig Gud ser over deg? Jeg liker det bare ikke, så enkelt er det.  Og nei, det er ikke fordi jeg tror på Jesus og Den Hellige ånd. 😕

Så fort jeg sier at jeg ikke er troende og det ikke er noe religiøst til grunne for valgene jeg tar, blir jeg raskt dømt for å være ‘arrogant’, ‘rar’ eller ‘overlegen’. Særlig når jeg står imot drikkepress. Drar ikke på fester lengre på grunn av det.. Har også fått press fra venner i flere år om å opprette et instagram eller snapchat konto, men ser ikke selv vitsen.

Å ha det gøy er for meg er å ta en joggetur, lese en bok med en kopp kakao, dra på kaffeér med venner og oppleve nye kulturer. Jeg liker ikke høy støy, festing, drikking, sosiale media og føler at sex er noe spirtuelt (som jeg ikke har lyst å dele med hvem som helst). Og slik har det vært siden jeg kan huske. Skulle ønske det var rom for indivudalitet. Hvorfor må vi alle være like? Særlig oss unge.

Endret av hetia96
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også vil jeg bare påpeke at det ofte er de md litt mer ‘modern’ holdning som dømmer   ironisk nok 😕

Endret av hetia96
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jaja selvfølgelig. Men det er jo ingen som sier til en med 2018 holdninger og man er uenig bare "du er altfor promiskuøs, demp deg!" Uten å få sanksjoner. Men virker som det er mer innafor å kverulere en med gammeldagse holdninger.. ikke mange som sier imot det liksom. 

 

Anonymkode: 88441...632

Okei da.

Det med kverulering - det kommer antakelig av at de positive sidene ved å sole seg toppløs eller være promiskuøs - at de ligger veldig åpent i dagen - de fleste skjønner hvordan sol og sex kan være deilig.  Ingen gidder kverulere på det positive ved en orgasme.

Grunnene til at man holder seg selv tilbake eller sier man 'ikke liker' er mer mangslungne, og vekker nysgjerrighet.  Jeg kan absolutt tenke meg grunner som ikke innebærer fordømmelse av andre.  Som f.eks at man er i en livssituasjon/følelsesmessig stadie der det kreves fortrolighet og forpliktelse for at sex skal være godt og sunt, eller at man er slik av natur - samtidig som man innser at man ikke kan vite hva slags stadier andre mennesker er i eller hva slags natur de har, og om de med all promiskuøsiteten sin er på destruktive veier eller på en nyttig og deilig selverkjennelsesturné.

Jeg er enig i at det er urettferdig å kverulere med noen som sier "det bare kjennes ikke godt/riktig å gjøre det for meg, vet ikke helt hvorfor", eller legger ut med med forklaringer a la den over - hvis de er såpass selvopptatte.  Men.  De som ikke henviser til egne følelser av eget velbefinnende, og sier generelt - jeg liker ikke promiskuøsitet og toppløs-soling.  Seff får de spørsmålet - hvorfor det?  Da har du den digge sola og den digge sexen på ene siden av vektskåla, og på den andre siden aner man bare - fordi "tradisjon", fordi "patriarkatet", fordi "man kjøper ikke kua", fordi "snill pike", fordi alle mulige dårlige og utdaterte grunner. Dvs  "moralske" grunner.  Mens de som liker tilfeldig sex ikke trenger peke på noen moralsk grunn, bare orgasme.  Så.  Derfra får du "utdatert" og "moralens vokter".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, hetia96 skrev:

Også vil jeg bare påpeke at det ofte er de md litt mer ‘modern’ holdning som dømmer   ironisk nok 😕

Det er jo bare et inntrykk du har og ikke et faktum. Det er heller ikke spesielt ironisk, fordømmelse er like ille begge veier.

Anonymkode: 2eb8b...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange dømmer konservative muslimer og konservative kristne, men så har de nærmest samme holdninger selv. Kvinner skal holde seg for gode til å ha sex med ulike menn. Kvinner som har ONS er horer. Kvinner som får barn utenfor ekteskap er dårlige kvinner. 

De fordømmer selv det som er "forløperen" til det de selv står for, religion, men drar med seg det verste i dette, at kvinner må være ærbare og rene. At kvinner og kvinnes seksualitet er beleiret med "synd". 

Det er synd! Jeg skulle ønske vi generelt kunne løsrive oss fra slikt religiøst svada. Slutte å dømme folk etter religiøse fordømmelse vi selv (de fleste av oss) forkaster. 

 

Anonymkode: 31b2f...5ba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, hetia96 skrev:

Kjenner meg igjen as! Synnes selv at holdninger som åpen seksualitet, nakenhet, sosiale medier og rusbruk/alkoholbruk er noe som ikke samsvarer med meg. Det hjelper ikke at jeg er ung selv, og at de rundt meg ikke forstår seg på meg.

Husker russetiden var en ganske ensomt og kjedsom opplevelse for meg. Jeg endte opp med å vær ærlig mot meg selv, og deltok ikke av den grunn i de fleste aktivitetene. Det var enten det, eller å gi etter pressen og tilfredstille klassekameratene mine. Jeg visste at et slikt valgt ville gjort meg deprimert, og at jeg ville brukt voksen livet mitt på å angre på valgene jeg tok.

Det verste er når folk spør meg om det er religion som ligger til grunne for de «konservative» valgene jeg tar. Hvorfor antar folk at dersom du ikke er så veldig seksuell eller festete, så må det vær fordi en stor og mektig Gud ser over deg? Jeg liker det bare ikke, så enkelt er det.  Og nei, det er ikke fordi jeg tror på Jesus og Den Hellige ånd. 😕

Så fort jeg sier at jeg ikke er troende og det ikke er noe religiøst til grunne for valgene jeg tar, blir jeg raskt dømt for å være ‘arrogant’, ‘rar’ eller ‘overlegen’. Særlig når jeg står imot drikkepress. Drar ikke på fester lengre på grunn av det.. Har også fått press fra venner i flere år om å opprette et instagram eller snapchat konto, men ser ikke selv vitsen.

Å ha det gøy er for meg er å ta en joggetur, lese en bok med en kopp kakao, dra på kaffeér med venner og oppleve nye kulturer. Jeg liker ikke høy støy, festing, drikking, sosiale media og føler at sex er noe spirtuelt (som jeg ikke har lyst å dele med hvem som helst). Og slik har det vært siden jeg kan huske. Skulle ønske det var rom for indivudalitet. Hvorfor må vi alle være like? Særlig oss unge.

Skjønner deg utrolig godt. Akkurat som at det er feil, og de verdiene du har er feil i forhold til hva som forventes. 

Jeg regner med at du ikke bryr deg om hva andre gjør en lørdagskveld. Du vil bare gjøre ditt. Men så får du rare blikk og kommentarer på det. 

I russetiden feiret jeg ingenting. Derimot er jeg religiøs og hadde akkurat funnet ut av det, så jeg hadde min interesse der.. 

Trist at det er blitt slik egentlig..

Anonymkode: 88441...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...