Gå til innhold

Forhøyet CRP ved kreft


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TS her.

Til deg som lurte på hvor jeg hadde lest at man kan få forhøyet crp ved kreft, så la jeg ut link fra NHI over her. Her er den igjen https://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/undersokelser/crp-hva-er-det/?page=5

Jeg er roligere nå, men det er mye man kan begynne å tenke på en sen kveld.

Beklager at jeg ikke utdypet mer, men jeg ble så satt ut av en av de første kommentarene om at det ikke kunne være så alvorlig uten crp over 200. Jeg fikk diagnosen nyrebekkenbetennelse. Legen sa at det ikke er crp, men allmenntilstand som avgjør hvor alvorlig det er. Jeg hadde blod i urin, store smerter i ryggen og magen, feber, og influensafølelse i hele kroppen. Fikk en antibiotikakur, som altså fikk crp fra 50 (eller det var kanskje 59) ned til 30 og fjernet feberen, men jeg hadde fortsatt blod i urin og smerter. Fikk en ny kur som jeg snart er ferdig med. Har mindre blod i urin, men har fortsatt smerter, og nå har jeg fått smerter nedover beina også. Derfor ble jeg så stresset når jeg begynte å tenke over det og lese om det  i går.

Da tror jeg dere er fullt oppdatert :P 

Anonymkode: d3ceb...985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS igjen. 

Jeg glemte helt å si tusen takk for svarene:blomst:

Anonymkode: d3ceb...985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får da forholde deg til Dr. Google og sitte der på din høye hest.  

Anonymkode: ce991...51a

 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Link til disse enkle googlesøkene som bekrefter påstanden din glemte du legge ved eller? 

Anonymkode: a82db...aa9

Hvis du Googler crp stigning ved kreft så er det lett. Så ingen kilder til påstanden om at crp ikke stiger ved kreft heller. 

Anonymkode: 1abbe...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som påstår at CRP blir forhøyet ved kreft, kan dere forklare og begrunne hvorfor legen ikke tar CRP rutinemessig for å utelukke kreft hos alle pasienter? 

Celleprøver og all verdens andre prøver blir jo med flere av dere sine teorier helt verdiløse og kostbare prøver man bør legge bort, når dere mener CRP er en enkel og sikker måte å påvise kreft på. 

Anonymkode: ce991...51a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dere som påstår at CRP blir forhøyet ved kreft, kan dere forklare og begrunne hvorfor legen ikke tar CRP rutinemessig for å utelukke kreft hos alle pasienter? 

Celleprøver og all verdens andre prøver blir jo med flere av dere sine teorier helt verdiløse og kostbare prøver man bør legge bort, når dere mener CRP er en enkel og sikker måte å påvise kreft på. 

Anonymkode: ce991...51a

Har du giddet å lese linken, og hva folk har skrevet i tråden? Det er selvfølgelig ikke en sikker måte å påvise kreft på, og det er det jo heller ingen som har sagt. Crp er heller ingen sikker måte å påvise leddgikt på, men crp kan bli forhøyet både med kreft og leddgikt. Og mange andre tilstander.

Anonymkode: d3ceb...985

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men CRP stiger også ved andre tilstander, for eksempel ved gikt, kreft og hjerteinfarkt, opplyser Marit Hermansen, leder i Norsk forening for allmennmedisin (NFA), til Lommelegen.

https://www.lommelegen.no/infeksjoner/artikkel/hva-er-crp-og-hvor-hoy-kan-den-bli/68996310

Kan vi slutte å krangle om det nå? 

Anonymkode: d3ceb...985

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som påstår at CRP blir forhøyet ved kreft, kan dere forklare og begrunne hvorfor legen ikke tar CRP rutinemessig for å utelukke kreft hos alle pasienter? 

Celleprøver og all verdens andre prøver blir jo med flere av dere sine teorier helt verdiløse og kostbare prøver man bør legge bort, når dere mener CRP er en enkel og sikker måte å påvise kreft på. 

Anonymkode: ce991...51a

Fordi du snur opp ned på problemstillingen. Det er allerede forklart av andre tidligere i tråden; forhøyet CRP kan bety mange ting, og kreftpasienter har ofte (men ikke bestandig) en forhøyet CRP. Det betyr imidlertid ikke at man HAR kreft selv om CRP er forhøyet. Det er mye mer sannsynlig at man har en infeksjon; bakteriell eller et virus. 

Som kronisk kreftpasient kan jeg for øvrig informere om at hver gang jeg tas blodprøve av, og det er ofte, er CRP en av de tingene det analyseres på, nettopp pga forhøyede nivåer hos kreftpasienter. Min utmerkede onkolog sier også det samme som det som står i lenken over her (som er en kvalitetssikret side). CRP-nivåene for kreftpasienter ligger litt høyere enn for helt friske.  CRP-målingen kan dermed være nyttig over tid. Hvis den stadig øker, samtidig som det ikke er noe som tyder på at jeg har noen infeksjon i kroppen, kan det tyde på at kreftspredningen er blitt større og mer alvorlig. Man bruker selvsagt ikke CRP alene til slike diagnoser, men de kan være grunnlag for vurderinger av om jeg må raskt til MR eller CT for å undersøke funnet videre. 

Selv om man kan finne noe ved å google, betyr det ikke nødvendigvis at det IKKE er sant. Man må bare vite hvilke nettsteder som er kvalitetssikret, og hvilken kontekst informasjonen står i, og NHI er en trygg kilde.

Men altså: TS har nyrebekkenbetennelse, og hennes CRP har gått ned etter antibiotikabruk. Andre bekymringer må man lufte med legen sin. 

 

Anonymkode: 11afd...aeb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi du snur opp ned på problemstillingen. Det er allerede forklart av andre tidligere i tråden; forhøyet CRP kan bety mange ting, og kreftpasienter har ofte (men ikke bestandig) en forhøyet CRP. Det betyr imidlertid ikke at man HAR kreft selv om CRP er forhøyet. Det er mye mer sannsynlig at man har en infeksjon; bakteriell eller et virus. 

Som kronisk kreftpasient kan jeg for øvrig informere om at hver gang jeg tas blodprøve av, og det er ofte, er CRP en av de tingene det analyseres på, nettopp pga forhøyede nivåer hos kreftpasienter. Min utmerkede onkolog sier også det samme som det som står i lenken over her (som er en kvalitetssikret side). CRP-nivåene for kreftpasienter ligger litt høyere enn for helt friske.  CRP-målingen kan dermed være nyttig over tid. Hvis den stadig øker, samtidig som det ikke er noe som tyder på at jeg har noen infeksjon i kroppen, kan det tyde på at kreftspredningen er blitt større og mer alvorlig. Man bruker selvsagt ikke CRP alene til slike diagnoser, men de kan være grunnlag for vurderinger av om jeg må raskt til MR eller CT for å undersøke funnet videre. 

Selv om man kan finne noe ved å google, betyr det ikke nødvendigvis at det IKKE er sant. Man må bare vite hvilke nettsteder som er kvalitetssikret, og hvilken kontekst informasjonen står i, og NHI er en trygg kilde.

Men altså: TS har nyrebekkenbetennelse, og hennes CRP har gått ned etter antibiotikabruk. Andre bekymringer må man lufte med legen sin. 

 

Anonymkode: 11afd...aeb

Når en selv ikke frstår hva CRP er en undersøkelse av og hvilke mekanismer kreft setter i gang i kroppen, så er det lettere å angripe andre, og hevde andre er uvitende enn å gi seg, tydeligvis? 

Hva tror du er standard prøver vi tar på kreftpasienter der kreft er oppdaget og behandling satt i gang? Og hvorfor tror de nettopp de prøvene legene velger velges? Ikke fordi pasientene har kreft men fordi....? 

Det er sørgelig at feilinnformasjon blir stående i denne tråden. 

Anonymkode: ce991...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viste ikke at jeg hadde mer grunn til bekymring før nå, gitt.;:- I  Hvis det er mistanke om kreft, som det er i mitt tilfelle, så vet man det fordi man er på hurtiglinjen gjennom helsevesenet. 

Anonymkode: e0b90...273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Viste ikke at jeg hadde mer grunn til bekymring før nå, gitt.;:- I  Hvis det er mistanke om kreft, som det er i mitt tilfelle, så vet man det fordi man er på hurtiglinjen gjennom helsevesenet. 

Anonymkode: e0b90...273

Kan jeg spørre hvilke type kreft de mistenker? Har hatt kreft selv. 

Anonymkode: 236eb...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...