Gå til innhold

Hva er riktig her ? Sykemeldt , ferie og lønn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan noen hjelpe ? Jeg får ulike svar av alle jeg har forhørt meg med og føler meg hjelpesløs! 

- Har vært ansatt i flere år, 100 % fast. 

- Jeg ble sykemeldt 100 % , i slutten av mai, jobben betalte de 16 første dagene og nav etter, som er rett. 

- Jeg fikk feriepenger i juni, ingen lønn eller noe fra nav

- jeg er sykemeldt 100% i forkant av min fastbestemte ferie , som jeg ikke kan avvikle da jeg er 100 % sykemeldt . 

- Jeg fikk juni lønn i juli, og ikke noe mer .

- jobben sier jeg får ferien til gode men den vil da være uten lønn, altså jeg avvikler 4 uker ferie senere uten betalt. Dette vil jo bli kjempe dyrt og uaktuelt . Skulle jeg ikke hatt ferie til gode med lønn eller at jobben betaler ut ferien min??

håper noen kan hjelpe !

Anonymkode: 1e966...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan avvikle ferie selv om du er sykmeldt (Og NAV kommer til å kreve at du gjør det før du evt. går over på AAP), men hvis arbeidsgiver har trukket deg i lønn for ferie og du ikke har mottatt sykepenger fra NAV så skal ferien du tar ut når du blir friskmeldt være med lønn. Vær imidlertid klar over at du ikke uten videre kan overføre årets ferie til neste år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Leo skrev:

Du kan avvikle ferie selv om du er sykmeldt (Og NAV kommer til å kreve at du gjør det før du evt. går over på AAP), men hvis arbeidsgiver har trukket deg i lønn for ferie og du ikke har mottatt sykepenger fra NAV så skal ferien du tar ut når du blir friskmeldt være med lønn. Vær imidlertid klar over at du ikke uten videre kan overføre årets ferie til neste år. 

Det vet jeg ,men jeg avvikler ikke ferie nå mens jeg er sykemeldt.. det er klargjort med både nav og arb.giver.

Må spørre dumt , det stå ingenting på min lønnsslipp om trekk for ferie , skulle det ha vært trekk da jeg fikk feriepenger eller når skille dette trekker være utført?? 

Anonymkode: 1e966...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det vet jeg ,men jeg avvikler ikke ferie nå mens jeg er sykemeldt.. det er klargjort med både nav og arb.giver.

Må spørre dumt , det stå ingenting på min lønnsslipp om trekk for ferie , skulle det ha vært trekk da jeg fikk feriepenger eller når skille dette trekker være utført?? 

Anonymkode: 1e966...cd3

Når jeg kun får feriepenger i juni og ingen lønn er jeg vel trukket for ferie ??

Anonymkode: 1e966...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg kun får feriepenger i juni og ingen lønn er jeg vel trukket for ferie ??

Anonymkode: 1e966...cd3

Det kommer an på. Sjekk lønnslippen din. På feriepengeutbetalingen trekkes du for ferie som går utover en mnd. Jeg trekkes for eksempel en uke fra feriepengene mine (har fem ukers ferie). Sjekk om du er trukket, så har du svar på spm ditt. 

Anonymkode: efad5...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar . Jeg skulle hatt fire uker ferie ... 

Føkr meg litt dum nå, men det står ingenting annet enn som en vanlig lønnsslipp på lønnsslippen for juni.. Står ingenting om trekk, kun pensjonsstrekk, timelønn osv... Ingenting som kan gi svar.. Betyr dette ikke noe trekk da ..?!

Anonymkode: 1e966...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår det slik at NAV utbetaler sykepengene? Vanligvis (når man ikke er sykmeldt) får man utbetalt feriepengene i juni OG man trekkes for hele årets ferie samtidig (fra junilønna). Ut fra det du skriver, fikk du utbetalt feriepenger i juni, og du fikk også sykepenger fra NAV for juni (utbetalt i juli), dvs at du *ikke* er trukket for ferie. Hvis  jeg har oppfattet dette riktig ut fra Hi, stemmer det som arbeidsgiver sier - du må trekkes i lønn når du avvikler ferie (noe du må gjøre når du blir friskmeldt, du kan ikke si at det er «uaktuelt» siden du har opptjent feriepenger. Du har plikt til å ta ut ferie.) Dette blir heller ikke «kjempedyrt», det betyr bare at du må spare feriepengene til ferien. Du får utbetalt akkurat det samme, bare på et annet tidspunkt. Regner med du får julilønna utbetalt fra NAV i august? 

 

Anonymkode: 49ecd...348

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, takk for svar . Jeg skulle hatt fire uker ferie ... 

Føkr meg litt dum nå, men det står ingenting annet enn som en vanlig lønnsslipp på lønnsslippen for juni.. Står ingenting om trekk, kun pensjonsstrekk, timelønn osv... Ingenting som kan gi svar.. Betyr dette ikke noe trekk da ..?!

Anonymkode: 1e966...cd3

Jeg vil tro det, trekk for ferie pleier i alle fall å stå på min lønnsslipp. Selv om lønnsslipper i beste fall er kryptiske, pleier det å være ganske tydelig at man trekkes for ferie. Man trekkes fra junilønna. Hvis man har fem ferieuker vil dette utgjøre mer enn junilønna, så noe går også fra feriepengene. 

Hvis du hadde fått utbetalt sykepenger fra arbeidsgiver hadde dette gått helt som vanlig, men siden du får sykepengene fra NAV ble sikkert dette mer forvirrende. Arbeidsgiver kan ikke trekke deg for ferie fra en lønn (sykepenger) som blir utbetalt av NAV.

Anonymkode: 49ecd...348

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår det slik at NAV utbetaler sykepengene? Vanligvis (når man ikke er sykmeldt) får man utbetalt feriepengene i juni OG man trekkes for hele årets ferie samtidig (fra junilønna). Ut fra det du skriver, fikk du utbetalt feriepenger i juni, og du fikk også sykepenger fra NAV for juni (utbetalt i juli), dvs at du *ikke* er trukket for ferie. Hvis  jeg har oppfattet dette riktig ut fra Hi, stemmer det som arbeidsgiver sier - du må trekkes i lønn når du avvikler ferie (noe du må gjøre når du blir friskmeldt, du kan ikke si at det er «uaktuelt» siden du har opptjent feriepenger. Du har plikt til å ta ut ferie.) Dette blir heller ikke «kjempedyrt», det betyr bare at du må spare feriepengene til ferien. Du får utbetalt akkurat det samme, bare på et annet tidspunkt. Regner med du får julilønna utbetalt fra NAV i august? 

 

Anonymkode: 49ecd...348

Ja jeg fikk halv lønn av nav og halv lønn av arb plassen , i  juli, som er lønn fra juni. 

Jeg tenker også jeg får juli lønn i august av nav.. jeg vil være sykemeldt til permisjonen aå den ferien må jeg ta neste år, hvordan blir dette da ?

Anonymkode: 1e966...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil tro det, trekk for ferie pleier i alle fall å stå på min lønnsslipp. Selv om lønnsslipper i beste fall er kryptiske, pleier det å være ganske tydelig at man trekkes for ferie. Man trekkes fra junilønna. Hvis man har fem ferieuker vil dette utgjøre mer enn junilønna, så noe går også fra feriepengene. 

Hvis du hadde fått utbetalt sykepenger fra arbeidsgiver hadde dette gått helt som vanlig, men siden du får sykepengene fra NAV ble sikkert dette mer forvirrende. Arbeidsgiver kan ikke trekke deg for ferie fra en lønn (sykepenger) som blir utbetalt av NAV.

Anonymkode: 49ecd...348

Ja, det ble ganske forvirrende...

Ok, da skal det vel være rett da , selv om jeg er sykemeldt frem til min permisjon starter vil dette blir litt vrient .. skal ferien tas ut dobbel neste år da ?

Anonymkode: 1e966...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...