Gå til innhold

Samvær etter samlivsbrudd, barn vil være mer hos far


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg gikk fra far til min nå 8 år gamle datter, etter flere år med psykisk og seksuell vold. Han taklet bruddet dårlig og taklet det enda dårligere når jeg etterhvert fikk meg ny kjæreste. Det gikk så langt at han etter flere skremmende episoder, der han skremte livet av både meg og datteren vår, ble nektet samvær med datteren vår, av meg. Jeg ringte barnevern og familievernkontoret og ble fortalt at jeg gjorde rett i å nekte han samvær. Saken er nå inne i rettsystemet og han krever samvær igjen. Han har i en prøveperiode fått innvilget samvær noen timer av gangen, en dag i uka. Han går i behandling for volden og er under utredning for sin mentale helse. Han er alvorlig deprimert, har truet med selvmord veldig mange ganger og viser faretruende mange tegn på dyssosial personlighetsforstyrrelse, samt paranoia.

Det begynner å bli en stund siden den mest alvorlige hendelsen og datteren min begynner å få dette litt på avstand. De få timene i uken hun ser han, klarer han å ta seg sammen og oppføre seg bra. Kjøper henne alt hun vil ha og lar henne gjøre akkurat som hun vil. Dette har ført til at hun sier hun vil være hos han halvparten av tiden. Hun sier det er mye gøyere hos faren, fordi hun er "lei av reglene i dette huset" og synes jeg er for streng og aldri er enig med henne i alt. 

Jeg VET at faren hennes ikke har forandret seg. Han behandler meg fortsatt som dritt, sender spydige meldinger, har truet kjæresten min og oppfører seg generelt bare motbydelig og skremmende. Men han klarer å la være å snakke stygt de få timene hun er der og det har gitt henne tilliten tilbake og hun er ikke lenger redd.

Saken skal opp igjen i september og jeg kjenner jeg er livredd for at utfallet skal bli at han får mer samvær med henne, fordi jeg kjenner han så godt at jeg VET at han kommer til å falle tilbake til gamle vaner og snakke stygt og få aggressive utfall i hennes nærvær når han får mer tid sammen med henne og det blir mer slitsomt å ta seg sammen hele tiden. 

Jeg er så sliten av å hele tiden få så mye dritt fra han og måtte forklare datteren min hvorfor hun ikke får være sammen med faren sin. Hun er sint på meg og sier jeg nekter henne å se faren...

Hvor mye vektlegger sakkyndig og dommer, det en 8 åring forteller i retten? Vil de høre mer på hennes ønsker om mye samvær med faren, enn min oppfatning av han og de negative episodene som har inntruffet siden forrige rettsmøte?

Anonymkode: 0318a...1b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han vil sikker få mer samvær. Det du kan kreve er at det trappes opp sakte men sikkert. 

Anonymkode: 211c9...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo fortelle i retten at han forsatt sender deg stygge meldinger og truer kjæresten din, det viser jo at han slett ikke har endret seg. 

Anonymkode: 4d996...4a5

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama

Dokumenter alt. Ta opp samtaler. Vis retten at han ikke har forandret seg. 

Du får bare stå i at datteren din er sint på deg nå som hun er så ung. Hun vil forstå mer når hun blir eldre og da kan du også være mer ærlig med henne om farens problemer, hva du har gjennomgått og hva du fremdeles må gjennomgå.

Du må bare fortelle henne at pappa er veldig syk. Selv om han ikke virker sånn de få timene han ser henne så er han syk resten av dagen, uken, måneden og året.

Om dette skal til retten så har du vel en advokat? Han burde få tilgang på siste epikrise fra fars behandler og også få en uttalese fra behandler om han er i stand til å ha omsorg for et lite barn og ikke minst om han kan være en trussel mot henne. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skal jo høres, men det skal ikke nødvendigvis vektlegges. Jeg ville aldri i verden latt mitt barn overnattet hos en så farlig mann før han hadde avsluttet sinnemestringskurset (og tyngre saker enn Brødsethmodellen, for å si det sånn!), og bevist med handling over lenger tid at han klarer å endre seg for datteren sin skyld. 

Anonymkode: 3e65d...42d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, BearMama skrev:

Dokumenter alt. Ta opp samtaler. Vis retten at han ikke har forandret seg. 

Du får bare stå i at datteren din er sint på deg nå som hun er så ung. Hun vil forstå mer når hun blir eldre og da kan du også være mer ærlig med henne om farens problemer, hva du har gjennomgått og hva du fremdeles må gjennomgå.

Du må bare fortelle henne at pappa er veldig syk. Selv om han ikke virker sånn de få timene han ser henne så er han syk resten av dagen, uken, måneden og året.

Om dette skal til retten så har du vel en advokat? Han burde få tilgang på siste epikrise fra fars behandler og også få en uttalese fra behandler om han er i stand til å ha omsorg for et lite barn og ikke minst om han kan være en trussel mot henne. 

 

 

Behandleren hans har nok taushetsplikt

Anonymkode: aac60...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BearMama
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Behandleren hans har nok taushetsplikt

Anonymkode: aac60...3b2

Saker i retten der det er snakk om et barn sikkerhet er vel unntak? 

Det er jo en rettsak og der skal jo alle fakta komme frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Jeg sparer på alle meldinger og skal snakke med sakkyndig og min advokat før neste rettsmøte. Jeg kjenner jeg bare er så redd for datteren min og hvordan det skal gå med henne. Hun viser allerede mye av farens dårlige oppførsel og jeg er redd hun kommer til å slite på skolen og videre i livet, dersom han får for mye innflytelse over henne.

Advokaten får ikke tilgang til noe fra behandler, men som jeg forsto det så fikk sakkyndig tillatelse til å innhente informasjon derfra. 

Anonymkode: 0318a...1b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å hate eksen og det å være en dårlig far.. om hva som blir gjort og sakt mellom mor og far skulle avgjøre samvær , er det MANGE mødre som hadde mistet barna..

Mulig noe av det du skriver er sant - men du frarøver barnet faren sin slik du holder på, du misliker og snakker stykt om far. At far er snill med jenta si omtaler du som kjøper barnet og fremstiller det som noe negativt.. har du prøvd å se dette fra hans side ??

 

Anonymkode: 13372...1d2

 

Innlegget er ryddet for personangrep.

Endret av Papirfly
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Far har fortalt datteren vår at han skulle ønske hun aldri var født, fordi hun har ødelagt livet hans, han har sagt at han ønsker å ta selvmord til henne, tvinger henne til å sove i samme seng som seg selv, i stedet for at hun sover i sin egen seng, når hun er hos ham. 

Jeg har aldri sagt et vondt ord om faren, til vår datter. Han kaller meg både fitte og hore, så hun hører på. Og sier til henne at jeg ønsker at han dør.

Jeg har aldri gjort han noe vondt. Jeg har holdt ut psykisk og seksuell vold i flere år for at datteren min skulle slippe å vokse opp i to hjem og fordi han truet med å ta selvmord, hvis jeg reiste fra han. Jeg har all verdens grunner til å hate han, men jeg har aldri snakket nedlatende om han, til henne.

Han er en patologisk løgner, klarer ikke vise anger og lære av de feilene han gjør. Han er ekstremt oppfarende og impulsiv. Klarer ikke kontrollere sinnet sitt og mener at det er andres feil når han blir sint. Han skyver alle sine problemer over på de rundt ham og tror at alle er ute etter å gjøre han vondt. Jeg synes synd på han, fordi det er tydelig at han er et eller annet alvorlig psykisk problem, men jeg har gjort mitt og jeg klarer ikke å hjelpe han. Det eneste jeg kan gjøre nå er å prøve å hindre at datteren min tar skade av hans oppførsel.

Anonymkode: 0318a...1b8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med seksuell vold? Hvordan skiller dette seg fra voldtekt?

Anonymkode: 0eabb...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS: Far har fortalt datteren vår at han skulle ønske hun aldri var født, fordi hun har ødelagt livet hans, han har sagt at han ønsker å ta selvmord til henne, tvinger henne til å sove i samme seng som seg selv, i stedet for at hun sover i sin egen seng, når hun er hos ham. 

Jeg har aldri sagt et vondt ord om faren, til vår datter. Han kaller meg både fitte og hore, så hun hører på. Og sier til henne at jeg ønsker at han dør.

Jeg har aldri gjort han noe vondt. Jeg har holdt ut psykisk og seksuell vold i flere år for at datteren min skulle slippe å vokse opp i to hjem og fordi han truet med å ta selvmord, hvis jeg reiste fra han. Jeg har all verdens grunner til å hate han, men jeg har aldri snakket nedlatende om han, til henne.

Han er en patologisk løgner, klarer ikke vise anger og lære av de feilene han gjør. Han er ekstremt oppfarende og impulsiv. Klarer ikke kontrollere sinnet sitt og mener at det er andres feil når han blir sint. Han skyver alle sine problemer over på de rundt ham og tror at alle er ute etter å gjøre han vondt. Jeg synes synd på han, fordi det er tydelig at han er et eller annet alvorlig psykisk problem, men jeg har gjort mitt og jeg klarer ikke å hjelpe han. Det eneste jeg kan gjøre nå er å prøve å hindre at datteren min tar skade av hans oppførsel.

Anonymkode: 0318a...1b8

"Tvinge henne til å sove i samme seng" ?? Av og til er det mest praktisk v samvær hvis det er et dårlig alternativ ellers.. jenta er da ikke så gammel..du sexualiserer det - og det er SYKT.

iom at jenta vil være mer hos far er det neppe ett problem..

du svartmaler han mye.. må være tungt for han om han er deprimert.. vil tro at det at du nekter samvær gjør livet hans enda tyngre..

Anonymkode: 13372...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske jeg kunne gi et oppløftende svar, men dessverre har jeg bare erfaring med at far får det som han vil. Dette til tross for lydopptak, vitner og politirapporter på vold. Barnet blir mer og mer utagerende og sint, og nå venter vi bare til barnet er gammelt nok til å flytte for seg selv. Imens prøver vi så godt vi kan å være den trygge stanse, å høre og støtte.

Det er svært frustrerende og håpløst, men barnevernet mener at så lenge et barn har én oppegående og god forelder så er det ikke så nøye at den andre har en dårlig innvirkning. Så det er fortsatt 50/50 her etter 11 år med kamp. 

Håper det går bedre for dere.

Ps. Hvis datteren din er ærlig og gir samme grunn i retten, så vil de gjennomskue dette. Alle barn vil ha frihet, null regler og kule gaver. Men det er ikke det som er bra for dem. Det ER tøft å være den "strenge" forelderen når du har en motpol som er "den kule". Men det er du som gjør din datter til et godt og ansvarlig menneske som vil ta gode valg for seg selv. Stå på ❤️

Anonymkode: a202a...e3e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for personangrep og svar til dette.

Papirfly, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Tvinge henne til å sove i samme seng" ?? Av og til er det mest praktisk v samvær hvis det er et dårlig alternativ ellers.. jenta er da ikke så gammel..du sexualiserer det - og det er SYKT.

iom at jenta vil være mer hos far er det neppe ett problem..

du svartmaler han mye.. må være tungt for han om han er deprimert.. vil tro at det at du nekter samvær gjør livet hans enda tyngre..

Anonymkode: 13372...1d2

TS: Jeg seksualiserer ikke at han ønsker at hun skal sove i samme seng. Han bruker henne som en krykke og sutteklut. Han kan f.eks si til henne "kom til meg og gi meg en klem. Jeg er lei meg, og trenger trøst". Han tvinger nok henne til å sove sammen med seg, fordi han trenger omsorg og trøst og da må hun tre inn i den omsorgsrollen, når hun er hos han.

Hun forteller til meg at han er lei seg og trenger noen som trøster han og så nevner hun flere ting hun pleier å gjøre for han, for å få han til å smile, når hun er der. En 8 åring skal IKKE ha ansvar for å sørge for at foreldrene ikke er triste!

I utgangspunktet hadde vi en 60/40 samværsavtale, der han hadde 40, som jeg håpet og ba om at skulle fungere, men det gjorde det ikke. Datteren min ble mer og mer frustrert og lei seg over å måtte være hos far så mange dager i strekk, fordi han var så lei seg og sa så mange ekle ting. Det ble så ille at kontaktlærer ringte hjem 2 uker etter hverandre og fortalte at hun satt og gråt i timen, fordi hun ikke ville til far.

Nå går det bedre, fordi hun bare ser han noen få timer i uka og de timene er for det meste positivt preget, men jeg VET at han er den samme som før og ute av stand til å bedre seg, så dersom han skulle få mer samvær, så vil det neppe ta lange tiden før jeg får telefon fra kontaktlærer igjen.

Anonymkode: 0318a...1b8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle ønske jeg kunne gi et oppløftende svar, men dessverre har jeg bare erfaring med at far får det som han vil. Dette til tross for lydopptak, vitner og politirapporter på vold. Barnet blir mer og mer utagerende og sint, og nå venter vi bare til barnet er gammelt nok til å flytte for seg selv. Imens prøver vi så godt vi kan å være den trygge stanse, å høre og støtte.

Det er svært frustrerende og håpløst, men barnevernet mener at så lenge et barn har én oppegående og god forelder så er det ikke så nøye at den andre har en dårlig innvirkning. Så det er fortsatt 50/50 her etter 11 år med kamp. 

Håper det går bedre for dere.

Ps. Hvis datteren din er ærlig og gir samme grunn i retten, så vil de gjennomskue dette. Alle barn vil ha frihet, null regler og kule gaver. Men det er ikke det som er bra for dem. Det ER tøft å være den "strenge" forelderen når du har en motpol som er "den kule". Men det er du som gjør din datter til et godt og ansvarlig menneske som vil ta gode valg for seg selv. Stå på ❤️

Anonymkode: a202a...e3e

Med bare litt samvær er det helt IDIOTISK å være "streng" . Ingen kamp er verd å ta.. har man bare timer med samvær - fordi motsatt foreldre saboterer så gjør man det lillegull vil .. bare en kontrolleren og ond person ville gjort annet .. my God,  jeg er glad jeg ikke har barn med enkelte her inne,.

Anonymkode: 13372...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Tvinge henne til å sove i samme seng" ?? Av og til er det mest praktisk v samvær hvis det er et dårlig alternativ ellers.. jenta er da ikke så gammel..du sexualiserer det - og det er SYKT.

iom at jenta vil være mer hos far er det neppe ett problem..

du svartmaler han mye.. må være tungt for han om han er deprimert.. vil tro at det at du nekter samvær gjør livet hans enda tyngre..

Anonymkode: 13372...1d2

At han har sinneproblemer, snakker til en åtteåring om selvmordstanker, kaller eksen fitte og hore så barnet hører det, sier til barnet at hun har ødelagt livet hennes og ønsker hun aldri var født - det er i sin skjønneste orden, mener du?

Anonymkode: bbb43...301

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...