Gå til innhold

Milios Overtidsdagbok


Milio

Anbefalte innlegg

De fleste oppretter vel disse dagbøkene i starten av svangerskapet. Man kan vel si at jeg er litt treig, siden jeg har termin i morgen. :fnise:
Jeg oppretter denne dagboken mest for min egen del, siden jeg er forberedt på å gå overtid og håper tiden kan gå litt fortere ved å kunne skrive litt om hverdagen frem til fødsel.

Litt om meg: Spiren satt på 3PP. Vi venter en liten gutt 21 juli 2018, men enn så lenge har han latt vente på seg og viser ingen tegn til å ville komme ut og hilse på verden.

40+2
Dagen før dagen. Var på kontroll hos jordmor igår og fikk konstantert 1 cm åpning og myk ytre livmormunn. Fortsatt litt stram på indre del av livmormunnen. Ble strippet, men jordmor var veldig forsiktig da hun ikke ønsket å gi meg ueffektive maserier gjennom helgen. Litt synd for min del, for jeg vil jo bare bli ferdig. Hadde forhøyet blodtrykk og SF-målet sto på stedet hvil. Hadde gått ned 400 g i vekt siden forrige uke, noe som gjør meg litt bekymret for at jeg kanskje har litt lite fostervann. Føler at bekymringen min ikke blir tatt alvorlig av hverken sykehus eller jordmor, som ønsker å vente til neste kontroll på mandag før de velger å reagere. :sjenert:

Lillegutt er likevel svært aktiv, så det er jo bra. Det blir svært lite søvn for tiden, siden kroppen føles tung og vanskelig. Jeg har mye stikninger i bekkenet, så jeg regner med det er en kombinasjon mellom bekkenløsning og nerver i klem. Det gjør veldig vondt til tider!! Hjelper ikke særlig på nattesøvnen at det er 30 grader ute. Og det er svært frustrerende at mannen sover som en stein ved siden av når jeg er lys våken og 23 ganger på do om natten. :fnise:

Jeg har vært gjennom en rekke kjerringråd. Hittil kan jeg meddele at ananas, kanel og sterk mat ikke har hatt noen effekt. Surprise, surprise. Har ikke brukt penger på modningsakupunktur, men jeg har vært gjennom en del videoer på Youtube med triggerpunkter som jeg masserer daglig. Har ikke helt trua, men det er farlig godt å massere så jeg har valgt å fortsette. Eneste jeg tror har hatt en effekt hittil er stimulering av brystvortene og sex. Å stimulere brystvortene gjorde meg veldig sår, men ga veldig mye kynnere, så det hadde vel litt effekt.. 
Ikveld skal jeg prøve Rikshospitalets sexoppskrift. Har hørt rykter om at det gjør svært vondt. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åå så gøy at du har startet dagbok! Jeg skjønner såå godt at du er ganske lei nå. Jeg var så utrolig lei av å være gravid på slutten, og utrolig motivert for fødsel. Jeg tror litt på sex-kuren (vi hadde sex ca 8 timer før fødsel startet :P), men jeg har også tro på at det å ikke stresse så mye hjelper. Hvis man er avslappet, glad og harmonisk, frigjøres oxytocin som kan sette i gang. Jeg ville fylt dagene med de tingene som du liker og som gjør deg glad! 

Det er kanskje litt lett for meg å si, som fødte en del dager før termindato! Men jeg tror det er det beste man kan gjøre!

Hvordan går det i dag? Noen nye tegn? 😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lidis88 skrev:

Åå så gøy at du har startet dagbok! Jeg skjønner såå godt at du er ganske lei nå. Jeg var så utrolig lei av å være gravid på slutten, og utrolig motivert for fødsel. Jeg tror litt på sex-kuren (vi hadde sex ca 8 timer før fødsel startet :P), men jeg har også tro på at det å ikke stresse så mye hjelper. Hvis man er avslappet, glad og harmonisk, frigjøres oxytocin som kan sette i gang. Jeg ville fylt dagene med de tingene som du liker og som gjør deg glad! 

Det er kanskje litt lett for meg å si, som fødte en del dager før termindato! Men jeg tror det er det beste man kan gjøre!

Hvordan går det i dag? Noen nye tegn? 😊

 

Du var jo kjempeheldig som fikk det lille nurket ditt så lenge før termin 😊 Var jo overbevist om at jeg skulle føde før termin selv, siden jordmødrene maste sånn om det, men typisk at det tar en helomvending og blir igangsettelse på overtid istedenfor 😂 

Jeg tror du har rett i at det å slappe av gjør susen, siden mange fødsler starter om natten. Jeg har forsøkt å slappe av i tre uker nå, men nei.. ingenting. Spent å se om jeg er mer moden på kontroll mandag, eller om ting står på stedet hvil :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40+3 - Termin

Våknet i 9-tiden etter en natt med overraskende mye søvn. Kjente plutselig at jeg var våt mellom beina. Shit, hva var det? Har jeg hatt vannavgang? Var gårdagens oppskrift så effektiv? Hoppet ut av senga og sjekket lakenet. Der var det noe væske. Ikke mye, men litt. Væsken var klar og luktet søtt. Var dette fostervann? Tok på meg et bind i full fart og ringte bort til Ahus. Fikk beskjed om å bevege meg litt hjemme før jeg skulle komme bort for en sjekk. Trengte ikke ta med meg noe annet enn helsekortet, da lekkasje som regel er falsk alarm, men det bør alltid sjekkes. Typisk hvis han skal melde sin ankomst på selve termindatoen.

Vel fremme på OBS-posten til Ahus fikk jeg en grundig sjekk. CTG-registreringen var perfekt og lillegutt lå overraskende langt ned i bekkenet, sa jordmor. Jeg hadde ikke fostervannslekkasje. Hadde jeg hatt det, så hadde jeg blitt satt igang i morgen. Så dessverre (for meg) var det bare å dra hjem og vente. Før vi satte snuten hjemover igjen, så fikk jeg en ny sjekk for å se hvor moden jeg var. Gladnyheten: Veldig myk og moden. Usikkert hvor mye åpning, men jordmor mente at kun rier kunne trigge noe mer nå. Måtte selvfølgelig forsøke å grave litt om hvor lang tid hun trodde dette ville ta og selvfølgelig var svaret at det er umulig å vite, men jordmor var sikker på at hun så oss veldig snart igjen. Det håper jeg, for nå begynner nedtellingen til overtidsterminen. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering:

Kynnerne har økt på idag. Veldig uregelmessige, men de kommer når jeg sitter stille også. Det er nytt for meg. I tillegg er jeg veldig sliten i ryggen. 

Jeg har hatt merkbare kynnere siden midten av 2 trimester. Som regel kjennes magen bare sliten ut, men nå mot slutten er det ganske tydelig at alt knyter seg - hele tiden. Skulle bare ønske det kunne gå over i rier snart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende med ei dagbok helt i innspurten på det mest spennende tidspunktet i hele svangerskapet da. Det høres jo ut som det nærmer seg veldig. Jeg sov uvanlig godt natten før fødsel, og det begynte med kynnere som kom mens jeg satt rolig ved kjøkkenbordet, og som etter hvert ble regelmessige. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Illy skrev:

Så spennende med ei dagbok helt i innspurten på det mest spennende tidspunktet i hele svangerskapet da. Det høres jo ut som det nærmer seg veldig. Jeg sov uvanlig godt natten før fødsel, og det begynte med kynnere som kom mens jeg satt rolig ved kjøkkenbordet, og som etter hvert ble regelmessige. Lykke til!

Takk :) Forhåpentligvis blir det en litt annerledes dagbok som er noe kortere enn ellers 😂 Vi får se! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det skjer noe kanskje alt i dag! :yvonne:

Jeg var forberedt på (og ikke minst, ønsket!) å gå over tiden og måtte bli satt igang. Følte meg i knall form i innspurten. Så ble det 39+0 plutselig rolig i magen, jeg slet med å sove. Dette skjedde på en tirsdag, fredag samme uke ble jeg mamma.

Føler alle andre sov godt og ble kjempesulten før fødsel. De tre siste døgna sov jeg rundt seks timer sammenlagt, og spiste ett skolebrød, en croissant og ett stykke grandis. :laugh: Pluss litt godteri og sukkerholdig drikke for å merke liv i mage.

Det er kjedelig å trave rundt og vente, hjelper vel ikke å nærmest få beskjed om at du må få rier og thats it. Ønsker deg lykke til!

Endret av Tonio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40+4 - 1 dag over termin

Kvelden igår bar preg av veldig vondt bekken. Jeg vet ikke om lillegutt festet hodet eller hva han gjorde, men for første gang strålte det ned innsiden av lysken min. Klarte knapt å gå. Måtte vagge fra side til side og gå til sengs tidlig. Baby var veldig, veldig aktiv langt nede i bekkenet. Det var som å få elektriske støt og samboeren min måtte komme med både varmeflaske mot korsryggen og paracet. Jeg har holdt meg unna smertestillende hele svangerskapet, men igår krøp jeg til korset med én paracet før leggetid.

Idag våknet jeg uggen og rar i kroppen. Det ble tre runder med oppkast før lunsj og kroppen skjelver :( Aldri hatt omgangssyke før, så håper ikke det er det. Håper det er kroppen som reagerer på at «noe» skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tider her altså!!! Håper det setter i gang snart og at du slipper gå for lenge slik 😊🤞🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40+5 - 2 dager over termin

Natten var fylt med nedpress fra en annen verden og veldig mye stikninger. En stor del av natten sov jeg i sittende posisjon fordi det gjorde så vondt. Våknet likevel uthvilt i liggende stilling, så det må ha gitt seg på et tidspunkt. 

Hadde siste kontroll hos JM idag. Dette var en ekstrakontroll pga stigende BT forrige uke. Urinprøven var fin, men BT hadde steget til 120/90. Altså var undertrykket alarmerende og jeg fikk fremskyndet overtidskontrollen på sykehuset til slutten av denne uken, istedenfor neste uke, slik at jeg ikke skulle gå unødvendig lenge uten å få sjekket utviklingen. Fikk streng beskjed om at overtidskontrollen betydde IKKE igangsetting, men grundig gjennomgang av alt. JM ville også presisere at hvis alt var bra var det mulig jeg måtte gå maks overtid. Jeg forstår at hun sier det for å senke forventningene mine, men samtidig blir jeg veldig irritert fordi det ikke er hennes avgjørelse i det hele tatt. Det er det fødselslegen på Ahus som skal bestemme. Og det svaret får jeg ikke før på fredag, med mindre fødselen starter før den tid.

Ellers er det ingen tegn på at noe skjer..

Endret av Milio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40+6 - 3 dager over termin

Jeg sover mye om dagen. Etter jeg fikk beskjed om forhøyet BT igår har jeg innsett at jeg kan faktisk ikke fylle dagene med stort annet enn søvn. Ikke at jeg har gjort så mye annet de siste tre ukene uansett. Trøster meg med fine urinprøver, da. 

Det skjer altså ingenting. JM sa til meg her om dagen «Vi ser ofte at guttene er så glade i mødrene at de vil ikke ut, så det er oftere overtid med guttene». Jeg vet ikke om det stemmer. Akkurat nå føles det som det stemmer..

Ellers er det mye mas fra alle hold. Alle vil vite om jeg har født og alle vil ha beskjed med én gang det skjer noe - uansett om det er natt eller dag. Beklager, men jeg ser ikke helt at det er naboens rett å få vite når jeg drar på fødeavdelingen. Eller at kjæresten til farfar MÅ få SMS med bilde av babyen med én gang den er ute. 😳🙄 Blir folk helt koko rundt nyfødte babyer? 

Når jeg var på Ahus i helgen som var, så fikk jeg bedre oversikt over besøkstidene. Ahus ønsker ikke besøk på barselavdelingen fra andre enn far og søsken. De mener man skal vente til hjemkomst og helst noen dager etter det igjen, slik at foreldrene kan bli vant med den nye tilværelsen. Jeg vet ikke om det blir respektert i min familie akkurat 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41+0 - 4 dager over termin

Hadde en «kjølig» natt med 24,5 varmegrader. Sov overraskende godt. Jeg hadde lovet meg selv at jeg ikke skulle gjøre noen flere kjerringråd, men jeg måtte gi stimuleringen av brystvortene et forsøk til. Fikk kynnere og murringer med én gang. Ikke sikkert det hjelper noe, men skal forsøke litt til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

41+1 - 5 dager over termin

Våknet litt før fem med sterk og intens smerte i korsryggen. Fytti helvete! Spratt opp av sengen og ble stående bøyd over sengekanten. La meg ned igjen for å sove, men etter ca 10 min skjedde det igjen. Gikk inn i dusjen. Det bare fortsatte. Takene varer ca 1 min hver gang, men varierer alt mellom 10-20 min mellom hver. Er dette rier?? Håper ikke det er maserier som ikke fører noe sted :( Får se om det tar seg opp eller dabber av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som rier! Sånn startet ene min fødsel og, med korte (30-60 sek) knallvonde rier 15 - 20 min mellom fra klokka sju om morran jevnt utover dagen. Barnet kom før klokka åtte på kvelden. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering: 

Takene kommer med 10-5 min mellomrom. Siden familien min har historie med keisersnitt så aner jeg ikke hvordan deres fødsler har utviklet seg eller om noen av dem har vært styrtfødsler. Det har også vært vanskelig å vite når de ville født naturlig (før eller etter termin).

Fødeavdelingen (nattevakten) ville ha meg inn på 5 min mellomrom, men dagvakten jeg snakket med kl 8 ville ha meg inn enten ved 5 min hvor jeg ikke klarer å snakke eller nærmere 3 min mellom. 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...