Gå til innhold

Har dyr empati?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kråker kjenner igjen mennesker, og har du vært snill mot dem kan de finne på å gi deg gaver som takk (småting de har funnet rundt omkring, som knapper osv.). Har du oppført deg dårlig mot en av dem, kan det også få konsekvenser.

https://zooom.no/havgapet/195320475/de-vet-hvem-du-er-og-husker-dine-gjerninger

 

Anonymkode: f355b...ea7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan dyr føle empati med andre dyr?

Anonymkode: acaf3...ae8

Et meget godt spørsmål, men som jeg ikke akter begi meg inn på akkurat nå da jeg er på en aldri så liten whiskysnurr. Men kudos til deg Ts for at du faktisk presterte kunststykket å stille et interessant spørsmål, en sjelden greie her på forumet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg skal holde meg til ordet mitt denne gangen. Jeg er ferdig i denne diskusjonen. Bare konseptet med at visse folk her insinuerer her at jeg ikke er glad i dyr finner jeg utrolig ondskapsfullt. Hvis noen her er dem som misjonerer for dyrevelferd, så er det meg. Det eneste jeg sier i bunn og grunn her er at dyrene har det best hvis de får lov til å bli behandlet som dyr. 

Vi MÅ innføre sertifikater for dyrehold når kulturen har blitt så ekstrem som den har blitt. Det er, spesielt en del yngre damer, som tvinger hunder til å gå med klær, kjøper accessories og behandler dyrene sine på måter som er intet mindre enn ren dyremishandling. Dyrene lider, og vi må få slutt på denne praksisen.

Takk for meg. La oss i det minste kunne enes om å gjøre det beste for dyrene. Ønsker dere alt godt.

Anonymkode: ea1ce...5fe

Men hva tenker du om det en ab sa, at hvorfor skulle en hund forsøke unngå kjeft om han ikke er i stand til å føle ubehag? Hvilken mekanisme gjør at hunder unngår kjeft om de er følelsesmessige likegyldige til kjeften? Og er ikke følelser egentlig noe som ville vært veldig nyttig opg viktig i et dyr og hjelpe dem overleve? Frykt vil hjelpe dem stikke av, sinne vil hjelpe dem beskytte seg selv osv

Emotions help animals to make choices: A new review of animal emotion suggests that, as in humans, emotions may tell animals about how dangerous or opportunity-laden their world is, and guide the choices that they make

An animal living in a world where it is regularly threatened by predators will develop a negative emotion or ‘mood’, such as anxiety, whereas one in an environment with plenty of opportunities to acquire resources for survival will be in a more positive mood state.

http://www.bristol.ac.uk/news/2010/7165.html

 

Anonymkode: acaf3...ae8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg skal holde meg til ordet mitt denne gangen. Jeg er ferdig i denne diskusjonen. Bare konseptet med at visse folk her insinuerer her at jeg ikke er glad i dyr finner jeg utrolig ondskapsfullt. Hvis noen her er dem som misjonerer for dyrevelferd, så er det meg. Det eneste jeg sier i bunn og grunn her er at dyrene har det best hvis de får lov til å bli behandlet som dyr. 

Vi MÅ innføre sertifikater for dyrehold når kulturen har blitt så ekstrem som den har blitt. Det er, spesielt en del yngre damer, som tvinger hunder til å gå med klær, kjøper accessories og behandler dyrene sine på måter som er intet mindre enn ren dyremishandling. Dyrene lider, og vi må få slutt på denne praksisen.

Takk for meg. La oss i det minste kunne enes om å gjøre det beste for dyrene. Ønsker dere alt godt.

Anonymkode: ea1ce...5fe

Nå var det ikke det det var snakk om. Hvordan kan det være dyremishandling å tro at et dyr har empati?

Anonymkode: ee7a9...6a6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal mennesket ha enerett på følelser som empati? Vi er en dyreart. Litt mer komplisert enn de fleste andre dyrearter, men like fullt en dyreart. Så hvis vi kan ha empati, hvorfor kan ikke andre arter ha det. Vi ser jo dyr redde hverandre hver dag, på måter som går forbi enhver logikk, i hvert fall ifølge enkelte her. For hadde ikke dyr vært i besittelse av et bredere følelserregister enn det enkelte*kremt* nevner ikke abkoder*kremt* her vil ha det til, er det absolutt ingen grunn til at dyr skal verken trøste hverandre eller beskytte på tvers av arter. 

Se bare til havet, slik som delfiner, eller fastlandets apearter. 

Anonymkode: a1e2c...9cd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg så absolutt. Har sett mange eksempler på det. Dyr har et vidt spekter av følelser. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen vet vel dette med sikkerhet men man kan få intrykk av mange dyrearter har det ut fra observasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2018 den 19.52, AnonymBruker skrev:

Nei, selvfølgelig har ikke dyr empati. Å tro det vil være å projisere menneskelige egenskaper på dyr.

Ehh du er klar over at mennesket ER et dyr?

Anonymkode: db090...ca3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Når vi hadde to hunder, pleide den ene å sove i sengen med den andre hvis den f. eks. hadde kastet opp, sydd eller andre ting. Når den vi ikke har lenger ble gammel sluttet den andre å jukke på den/irritere den/tirre til lek, fordi den merket at den andre hadde vondt. Var veldig forsiktig rundt beina til den andre (som var vonde). 

Anonymkode: a711b...b5e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2018 den 20.40, AnonymBruker skrev:

Nei. Sorg og empati er ikke det samme. Empati er å kunne sette seg inn i andres følelser. Sorg er en følelsesmessig tilstand som kommer av f.eks. reaksjon på tap.

Min mening er at dyr kan sørge, altså reagere på tap. Men de har ikke empati, altså mulighet til å sette seg inn i andres følelser. 

Anonymkode: 8c0db...234

Selvfølgelig har de det. Ta f.eks hvis en hund tygger på eierens sokker (på føttene), også skriker eieren til som om h*n får vondt og hunden stopper straks med å tygge på sokkene og logrer nervøst med halen og sleiker seg rundt munnen (som er tegn på at den er usikker), og den holder hodet lavt for å vise at den beklager.

Hvis den ikke kunne sette seg inn i en annen sin situasjon (altså at den skjønner at eieren får vondt siden den biter h*n) så ville heller ikke hunden ha reagert som det gjør.

Anonymkode: db090...ca3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min fikk kattunger for noen år siden, og jeg fikk gitt bort tre og skulle beholde to. Men den ene kattungen roet seg ikke hos de nye eierne og jeg måtte kjøre og hente den igjen. Den hadde skreket i to døgn og naboen lurte på om de hadde fått baby...herregud. Hun var blitt skikkelig traumatisert av å være der, tror de hadde jaget henne rundt og prøvd å få tak i henne eller noe, for hun var en sky kattunge som gjerne gjemte seg... Uansett, hun tålte ikke at jeg løftet henne og ville ikke ligge på fanget (tok flere mnd før hun godtok det igjen) og hun freste til de andre kattene når de prøvde å komme nær henne, noe hun aldri hadde gjort før. De så forundret ut og trakk seg unna, men de gikk ikke langt vekk fra henne og prøvde flere ganger å få kontakt med henne igjen, men hun bare freste til dem og slapp ikke noen nær seg. Så la de seg rundt henne alle tre, så nær de kunne komme uten at hun freste, èn lå ytterst på stolen der hun lå, og to like ved på golvet, og slik lå de i mange timer. Tror ikke de flyttet seg før hun var "normal" med dem igjen...

Anonymkode: ee7a9...6a6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Katten min fikk kattunger for noen år siden, og jeg fikk gitt bort tre og skulle beholde to. Men den ene kattungen roet seg ikke hos de nye eierne og jeg måtte kjøre og hente den igjen. Den hadde skreket i to døgn og naboen lurte på om de hadde fått baby...herregud. Hun var blitt skikkelig traumatisert av å være der, tror de hadde jaget henne rundt og prøvd å få tak i henne eller noe, for hun var en sky kattunge som gjerne gjemte seg... Uansett, hun tålte ikke at jeg løftet henne og ville ikke ligge på fanget (tok flere mnd før hun godtok det igjen) og hun freste til de andre kattene når de prøvde å komme nær henne, noe hun aldri hadde gjort før. De så forundret ut og trakk seg unna, men de gikk ikke langt vekk fra henne og prøvde flere ganger å få kontakt med henne igjen, men hun bare freste til dem og slapp ikke noen nær seg. Så la de seg rundt henne alle tre, så nær de kunne komme uten at hun freste, èn lå ytterst på stolen der hun lå, og to like ved på golvet, og slik lå de i mange timer. Tror ikke de flyttet seg før hun var "normal" med dem igjen...

Anonymkode: ee7a9...6a6

Så nydelig 😍😍😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Instinkt eller empati, hvem vet. Men hadde du gjort det samme som denne andemoren som umiddelbart adopterer en haug med morløse helt ukjente andunger? 

 

Anonymkode: ee7a9...6a6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til videoen over, jeg hører en si at han har hatt dem i tre dager og matet dem, har ringt rundt og alle vil avlive dem...

"I had them for three days. Been feeding them, three days man. I've been calling places...everybody wants to put them down.."

Anonymkode: ee7a9...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det hele er nok instinkter. 

Anonymkode: 5f57b...1a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2018 den 19.52, AnonymBruker skrev:

Nei, selvfølgelig har ikke dyr empati. Å tro det vil være å projisere menneskelige egenskaper på dyr. Og dyr byr behandles som dyr. Å tillegge dem egenskaper de ikke har, late som de er unger osv er potensielt skadelig for dyret. De blir usikre, ustabile og noen ganger aggressive av folk som ikke vet hvordan de skal behandle dyr. Det skulle egentlig vært et sertifikat i Norge for å eie husdyr. 

Anonymkode: ea1ce...5fe

Merkelig å tro at mennesket er så unik og skiller seg fra andre arter her på jorden når det gjelder empati. Som om vi skulle være de eneste som kan føle det. Jeg tror dyr har empati.

Jeg hadde en katt som trøstet ungene mine når de gråt. Og det kaller jeg empati.

Anonymkode: 7bcb7...05c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HankySpanky
On 7/20/2018 at 6:57 PM, AnonymBruker said:

Kan dyr føle empati med andre dyr?

Anonymkode: acaf3...ae8

Aper og noen hvaler kanskje.

 

Utover det er det antakelig forvirring rundt instinkt-reaksjoner, at en art tror at en annen art tilhører sin egen art.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, HankySpanky said:

Aper og noen hvaler kanskje.

Utover det er det antakelig forvirring rundt instinkt-reaksjoner, at en art tror at en annen art tilhører sin egen art.

Hvordan skiller du instinkter og empati, evt følelser?

Hvordan ville du for eks sett forskjell på om en katt lekte med en mus fordi den syntes det var gøy eller fordi det var jaktinstinkt? Hvordan ser man forskjell, i dine øyne?

Hvilket instinkt er dette:

 

Anonymkode: acaf3...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...