Gå til innhold

Reagerte på gråtende barn i byen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg applauderer denne faren, han benytter seg av noe sjeldent som oppdragelse og kanskje han til og med får et barn som ikke føler seg som verdens midtpunkt, og som føler seg forurettet hver gang han ikke får viljen sin. 

Ufølsomt å være så streng og bestemt? Nei, overhodet ikke - forskning viser at barn blir tryggere under slike rammer, enn om de får gjøre mer eller mindre som de vil uten at det får noen konsekvenser...

Hvor gammel er du, TS?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser ikke helt problemet, er jo tydelig at barnet har gjort noe det ikke skulle og selvsagt så blir det da konsekvenser.

Hva er problemet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes man skal snakke rolig til barnet og si de kan oppføre seg. Gjerne gi barnet noe godt(en is for eksempel) og si barnet må oppføre seg fint så får h*n noe godt. 

Blir bekymret når foreldre er så konsekvente. La barna ha det gøy!!

Anonymkode: 27fb7...082

Ha det gøy med å være frekk mot andre mennesker?

Anonymkode: 486a3...95b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes man skal snakke rolig til barnet og si de kan oppføre seg. Gjerne gi barnet noe godt(en is for eksempel) og si barnet må oppføre seg fint så får h*n noe godt. 

Blir bekymret når foreldre er så konsekvente. La barna ha det gøy!!

Anonymkode: 27fb7...082

Troll :ler:

Belønne dårlig oppførsel med en is, kjempelurt! Får virkelig veloppdragne unger av sånt :tommelopp: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Satt på en cafe i formiddag, og la merke til en far og en sønn som kom gående. Sønnen gråt og var sint. Faren sa noenn «vi drar ikke på stranda i dag, vi holder oss hjemme når du er frekk mot andre folk». Faren virket veldig streng. Er det ikke litt ufølsomt av faren å være så streng og bestemt?

 

Jeg vet ikke hva ungen har gjort, men det er veldig viktig at foreldre setter grenser på barna. Altfor mange bortskjemte unger der ute som gjør som de vil. Jeg har nulltoleranse hvis ungene mine er frekke eller slemme mot andre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes man skal snakke rolig til barnet og si de kan oppføre seg. Gjerne gi barnet noe godt(en is for eksempel) og si barnet må oppføre seg fint så får h*n noe godt. 

Blir bekymret når foreldre er så konsekvente. La barna ha det gøy!!

Anonymkode: 27fb7...082

Du synes vel politiet skal slutte å bure inne kriminelle og? Heller gi de et klapp på hodet og en tusenlapp hvis de oppfører seg? 

Anonymkode: a5519...b74

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man er absolutt ikke en dårlig forelder av å være normalt streng. Dette høres ut som en normalt streng pappa, selv om ingen av oss aner hvorfor han sa dette til barnet sitt. Ikke aner vi alderen på barnet heller. Det skader ikke barnet at man har en streng stemme dersom man har grunn til det, det er en forskjell på å være streng og tydelig, og på det å kjefte huden full av noen. Hadde pappaen vært urimelig, så hadde det vært en sak. Men vi kjenner jo vitterlig ikke til hvorfor det var slik heller, og da skal man være forsiktig med å dømme!

Anonymkode: fb847...f32

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enig med dere som hyller faren sin oppdragelsesmetode. Hvis gutten har vært frekk mot andre folk, er konsekvensen at folkene blir lei seg og ikke vil være med gutten mer. Den største trussel mot et lite menneske er at ingen vil være med den.

Å ikke dra på stranda/ ikke gi is/ whatever, er ikke en konsekvens som henger direkte sammen med det gutten har gjort. Det er en straff, løsrevet fra guttens handling, og vil ikke lære ham empati og forståelse for hva slags følelser han kan vekke i andre, som igjen kan føre til den konsekvensen at han blir utelukket fra fellesskapet. DET er den verste straff et lite menneske kan få. Ikke å dra på stranda den dagen.

Anonymkode: 0bfac...942

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes man skal snakke rolig til barnet og si de kan oppføre seg. Gjerne gi barnet noe godt(en is for eksempel) og si barnet må oppføre seg fint så får h*n noe godt. 

Blir bekymret når foreldre er så konsekvente. La barna ha det gøy!!

Anonymkode: 27fb7...082

Mener du at man skal belønne for vanlig oppførsel? 

Bare spørsmål altså:) 

Anonymkode: 6f89e...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet ikke bakgrunnen for dette. Kanskje det var overdrevet, kanskje helt på sin plass. Nå er ikke en avlyst strandtur verdens verste straff heller. 

Helt innafor spør du meg. 

Anonymkode: 6f89e...c3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke enig med dere som hyller faren sin oppdragelsesmetode. Hvis gutten har vært frekk mot andre folk, er konsekvensen at folkene blir lei seg og ikke vil være med gutten mer. Den største trussel mot et lite menneske er at ingen vil være med den.

Å ikke dra på stranda/ ikke gi is/ whatever, er ikke en konsekvens som henger direkte sammen med det gutten har gjort. Det er en straff, løsrevet fra guttens handling, og vil ikke lære ham empati og forståelse for hva slags følelser han kan vekke i andre, som igjen kan føre til den konsekvensen at han blir utelukket fra fellesskapet. DET er den verste straff et lite menneske kan få. Ikke å dra på stranda den dagen.

Anonymkode: 0bfac...942

Nå er det slik at, avhengig av guttens alder, er det slett ikke sikkert at barnet er moden nok til å forstå langtidskonsekvensene av å være frekk og slem mot andre. Dvs at han ikke lærer 

Synes farens reaksjon er helt innafor. 

Mvh Pedagog 

Anonymkode: 12fc1...9da

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Satt på en cafe i formiddag, og la merke til en far og en sønn som kom gående. Sønnen gråt og var sint. Faren sa noe sånn «vi drar ikke på stranda i dag, vi holder oss hjemme når du er frekk mot andre folk». Faren virket veldig streng. Er det ikke litt ufølsomt av faren å være så streng og bestemt?

Anonymkode: 27fb7...082

Det kalles oppdragelse.. Barnet fikk vel advarsler, han hørte ikke etter, pappaen fikk nok og det ble konsekvenser.. flere foreldre nå til dags burde prøve det...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg synes man skal snakke rolig til barnet og si de kan oppføre seg. Gjerne gi barnet noe godt(en is for eksempel) og si barnet må oppføre seg fint så får h*n noe godt. 

Blir bekymret når foreldre er så konsekvente. La barna ha det gøy!!

Anonymkode: 27fb7...082

Det høres kjempefint ut! Barnet er ufyselig, la oss belønne den oppførselen med en is!

Og så får du ett barn som skriver rasistiske utsagn på universitetets sider (dette skjedde), la oss belønne han med en måneder tur til Mexico (dette skjedde)!  Stakkars barn...

Anonymkode: bce01...d4e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke rart at så mange kvier seg til å få barn, når det kan bli spunnet såpass mange historier/bli sådd så mye tvil, ut i fra en situasjon som ble observert i rundt et minutt.. 

Forhistorien til dette er det ingen av oss som vet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det slik at, avhengig av guttens alder, er det slett ikke sikkert at barnet er moden nok til å forstå langtidskonsekvensene av å være frekk og slem mot andre. Dvs at han ikke lærer 

Synes farens reaksjon er helt innafor. 

Mvh Pedagog 

Anonymkode: 12fc1...9da

Altså...barn begynner å utvikle empati allerede fra ett- årsalderen. De forstår at andre blir lei seg på et ganske tidlig stadium. Med mindre vi har med en liten sosiopat å gjøre, er det iboende i oss at vi ikke ønsker å gjøre andre lei seg. 

Mvh Helt Vanlig Mamma

Anonymkode: 0bfac...942

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en mor til en viljesterk toåring og en baby på fem måneder må jeg si jeg forstår faren. Mitt barn som vanligvis er en snill liten kar reagerer svært dårlig på denne varmen. I dag måtte vi gjøre ærender i varmen, det var ikke hyggelig. Han løp etter duer, noe som er strengt forbudt for oss, slo meg fordi han ikke fikk løpe ut i trafikken, klinte is på en fremmed bil på trass fordi han ikke fikk bruke softisen som hatt (Ja, jeg snakket med eieren) OG la seg ned midt i ett fotjengerfelt og hadde ett enormt trassanfall. 

Hun moren som bar den ungen hylende og sparkende på skuldra mot bilen mens hun dyttet på en dobbelvogn var heller ikke blid for å si det sånn...Jeg forstår denne faren veldig godt. Når min unge har en sånn dag er det bare å drite i prat og pedagogiske forklaringer. 

Anonymkode: ed649...f18

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså...barn begynner å utvikle empati allerede fra ett- årsalderen. De forstår at andre blir lei seg på et ganske tidlig stadium. Med mindre vi har med en liten sosiopat å gjøre, er det iboende i oss at vi ikke ønsker å gjøre andre lei seg. 

Mvh Helt Vanlig Mamma

Anonymkode: 0bfac...942

Har du noensinne satt din fot i en barnehage? Isåfall: ser du  små barn som høflig deler, smiler og er alltid hyggelige med hverandre, ingen dytting, krangling eller lugging? Sign me in, isåfall! 

Barn er egoistiske og ser kun seg selv og sitt. Spesielt frem til 3.5 års alder. Barn som er frustrerte, lugger. Barn som har dårlig verbalspråk, dytter når de ikke gjør seg forstått. Barn som ikke vil dele, kan bli fratatt leken av et annet barn og respondere med å slå. Noen barn er sinte fordi de ikke håndterer store barnegrupper, og protesterer ved utagering. Andre er midt i foreldreskilsmisser, blitt storebror, flytting etc som gjør at de er sinte og frustrerte som de tar ut over andre. 

Ja, Barn har empatiske evner fra de er små. Til tross for dette er det ikke alltid prososial atferd som utøves - det er MYE dytting, slåing, sparking etc. Ikke fordi de er sosiopater (wtf?!?), men fordi spesielt barn under 4 år uttrykker seg mye kroppslig. Ikke fordi de liker å gjøre andre vondt, eller fordi de ikke vet at det gjør vondt, men fordi de fokuserer mer på sine egne behov enn andres behov. 

Anonymkode: 12fc1...9da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes man skal snakke rolig til barnet og si de kan oppføre seg. Gjerne gi barnet noe godt(en is for eksempel) og si barnet må oppføre seg fint så får h*n noe godt. 

Blir bekymret når foreldre er så konsekvente. La barna ha det gøy!!

Anonymkode: 27fb7...082

Bare nei. Veldig mye nei. 

En sånn oppdragelse blir det ikke folk av. 

Anonymkode: 20ef6...6b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du noensinne satt din fot i en barnehage? Isåfall: ser du  små barn som høflig deler, smiler og er alltid hyggelige med hverandre, ingen dytting, krangling eller lugging? Sign me in, isåfall! 

Barn er egoistiske og ser kun seg selv og sitt. Spesielt frem til 3.5 års alder. Barn som er frustrerte, lugger. Barn som har dårlig verbalspråk, dytter når de ikke gjør seg forstått. Barn som ikke vil dele, kan bli fratatt leken av et annet barn og respondere med å slå. Noen barn er sinte fordi de ikke håndterer store barnegrupper, og protesterer ved utagering. Andre er midt i foreldreskilsmisser, blitt storebror, flytting etc som gjør at de er sinte og frustrerte som de tar ut over andre. 

Ja, Barn har empatiske evner fra de er små. Til tross for dette er det ikke alltid prososial atferd som utøves - det er MYE dytting, slåing, sparking etc. Ikke fordi de er sosiopater (wtf?!?), men fordi spesielt barn under 4 år uttrykker seg mye kroppslig. Ikke fordi de liker å gjøre andre vondt, eller fordi de ikke vet at det gjør vondt, men fordi de fokuserer mer på sine egne behov enn andres behov. 

Anonymkode: 12fc1...9da

Ok. Så du ser et barn på 3,5 år eller yngre dytte en annen unge. Du responderer da sporenstreks med: Da drar vi ikke på stranda som vi hadde planlagt i helga likevel.

Istedenfor å ta tak i den umiddelbare situasjonen og snakke med barnet om det som skjedde og forsøke å dra lærdom av det: Jeg forstår at du dytter xx fordi han står i veien. Men ser du at xx får vondt når du dytter. Han blir lei seg. Det hadde du også blitt dersom han hadde dyttet deg, tror du ikke? Det er bedre hvis du går rundt/ venter til han er ferdig. Alle må vente på tur. 

 

 

Anonymkode: 0bfac...942

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Så du ser et barn på 3,5 år eller yngre dytte en annen unge. Du responderer da sporenstreks med: Da drar vi ikke på stranda som vi hadde planlagt i helga likevel.

Istedenfor å ta tak i den umiddelbare situasjonen og snakke med barnet om det som skjedde og forsøke å dra lærdom av det: Jeg forstår at du dytter xx fordi han står i veien. Men ser du at xx får vondt når du dytter. Han blir lei seg. Det hadde du også blitt dersom han hadde dyttet deg, tror du ikke? Det er bedre hvis du går rundt/ venter til han er ferdig. Alle må vente på tur. 

 

 

Anonymkode: 0bfac...942

Hvordan skal barnet lære noe som helst folkeskikk av eksempel 1 hvor han ikke får dra på stranda? Det er jo ingen naturlig sammenheng mellom dytting og ikke dra på stranda. I tillegg er strandturen mest sannsynlig flere timer fram i tid.

Anonymkode: 0bfac...942

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...