Gå til innhold

IPS og arv: hva skjer da?vil ikke at samboer skal arve den


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har regnet ut at min pensjon blir veldig lav, ergo: nå blir det IPS på meg. 

Samboeren min har mye bedre økonomi enn meg og han har særkullsbarn. Dersom jeg dør før han, (og etter at felles barna er myndige), ønsker jeg ikke at han og i neste omgang særkullsbarna skal arve det jeg har spart i IPS. Kan man ha et eget punkt om dette i testamentet?

Vi har testament med gjensidig arv 1/3 til hverandre - det er ok syns jeg mtp bolig, men jeg vil prioritere barna når det gjelder pensjonssparekonto om jeg er uheldig og dør før jeg får glede av sparingen. 

Anonymkode: 04555...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dævendøtte
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har regnet ut at min pensjon blir veldig lav, ergo: nå blir det IPS på meg. 

Samboeren min har mye bedre økonomi enn meg og han har særkullsbarn. Dersom jeg dør før han, (og etter at felles barna er myndige), ønsker jeg ikke at han og i neste omgang særkullsbarna skal arve det jeg har spart i IPS. Kan man ha et eget punkt om dette i testamentet?

Vi har testament med gjensidig arv 1/3 til hverandre - det er ok syns jeg mtp bolig, men jeg vil prioritere barna når det gjelder pensjonssparekonto om jeg er uheldig og dør før jeg får glede av sparingen. 

Anonymkode: 04555...71d

Den arven som ikke er spesifisert til samboeren din, går til barna dine (deres). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Dævendøtte skrev:

Den arven som ikke er spesifisert til samboeren din, går til barna dine (deres). 

“Hvis du dør før IPS-en er ferdig utbetalt, går resten av pensjonen til familien din. Barn under 21 år har rett til en årlig barnepensjon tilsvarende 1 G (folketrygdens grunnbeløp) frem til de fyller 21 år. Ektefelle, samboer eller registrert partner får resten som utbetales som pensjon over 10 år. Er det ikke ektefelle, samboer eller registrert partner går resten til dødsboet som et engangsbeløp, og blir dermed fordelt mellom arvingene etter reglene i arveloven og  testamente .»

 

Jeg tolker dette slik at samboer arver .., ikkr barna, hvis jeg dør etter at barna er myndige 

 

TS

Anonymkode: 04555...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

“Hvis du dør før IPS-en er ferdig utbetalt, går resten av pensjonen til familien din. Barn under 21 år har rett til en årlig barnepensjon tilsvarende 1 G (folketrygdens grunnbeløp) frem til de fyller 21 år. Ektefelle, samboer eller registrert partner får resten som utbetales som pensjon over 10 år. Er det ikke ektefelle, samboer eller registrert partner går resten til dødsboet som et engangsbeløp, og blir dermed fordelt mellom arvingene etter reglene i arveloven og  testamente .»

 

Jeg tolker dette slik at samboer arver .., ikkr barna, hvis jeg dør etter at barna er myndige 

 

TS

Anonymkode: 04555...71d

Aha, beklager. Tenkte ikke over/visste forskjellen mellom IPS og vanlig arv. Da nytter det heller ikke å skrive et testamente, regner jeg med.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

“Hvis du dør før IPS-en er ferdig utbetalt, går resten av pensjonen til familien din. Barn under 21 år har rett til en årlig barnepensjon tilsvarende 1 G (folketrygdens grunnbeløp) frem til de fyller 21 år. Ektefelle, samboer eller registrert partner får resten som utbetales som pensjon over 10 år. Er det ikke ektefelle, samboer eller registrert partner går resten til dødsboet som et engangsbeløp, og blir dermed fordelt mellom arvingene etter reglene i arveloven og  testamente .»

 

Jeg tolker dette slik at samboer arver .., ikkr barna, hvis jeg dør etter at barna er myndige 

 

TS

Anonymkode: 04555...71d

Det stemmer. Så lenge du dør etter barna dine har fylt 21 år, er det din samboer som arver IPS-en. 

Anonymkode: 9719d...a79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror uten å være sikker at han kan frasi seg pensjonen. Min mann hadde en fripolise og pensjonssparing. I papirene jeg fikk så stod det at tidligere ektefelle skulle ha en del ut fra lengde på ekteskapet om ikke hun hadde frasagt seg dette eller giftet seg igjen. Dersom en av oss hadde frasagt seg pensjonen (om det er rett uttrykk?) så ville alt gått til den andre.

Så jeg vil anta at han kan frasi seg pensjonen og at det da vil gå inn i boet om barna dine er over 21 - og at det så blir fordelt etter testamentet?

Anonymkode: fd143...26f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spar i fond i stedet for IPS? Da har du vel bedre kontroll over pengene?

Anonymkode: a0055...0fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spar i fond i stedet for IPS? Da har du vel bedre kontroll over pengene?

Anonymkode: a0055...0fc

Hvis du vil ha avkastning på 30 000 kr i stedet 40 0000 kr hvert år frem til utbetaling, så er det greit å gjøre det slik.

Anonymkode: d6d4c...290

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du vil ha avkastning på 30 000 kr i stedet 40 0000 kr hvert år frem til utbetaling, så er det greit å gjøre det slik.

Anonymkode: d6d4c...290

Tja, kommer an på hvordan man bruker skattefradraget, det... som forøvrig bare er utsatt skatt. Man må investere skattefradraget for at det skal lønne seg. 

Jeg sparer i fond i stedet for IPS fordi jeg ikke ønsker å binde pengene fram til pensjonsalder. Jeg er bare 38, mye kan skje før den tid. Hvis jeg *trenger* pengene, har jeg tilgang på dem. Livet blir ikke alltid slik man hadde tenkt.

Anonymkode: a0055...0fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja, kommer an på hvordan man bruker skattefradraget, det... som forøvrig bare er utsatt skatt. Man må investere skattefradraget for at det skal lønne seg. 

Jeg sparer i fond i stedet for IPS fordi jeg ikke ønsker å binde pengene fram til pensjonsalder. Jeg er bare 38, mye kan skje før den tid. Hvis jeg *trenger* pengene, har jeg tilgang på dem. Livet blir ikke alltid slik man hadde tenkt.

Anonymkode: a0055...0fc

Hva betyr det konkret: å investere skattefradraget for at det skal lønne seg? 

Anonymkode: 04555...71d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tja, kommer an på hvordan man bruker skattefradraget, det... som forøvrig bare er utsatt skatt. Man må investere skattefradraget for at det skal lønne seg. 

Anonymkode: a0055...0fc

Å sammenligne 40 000 i ASK med 40 000 i IPS blir en tungvinn måte å se på det på, synes jeg. For da må man tenke at neste år må 9200 kroner reinvesteres i ASK, for å få en apples to apples comparison.

Men hvis man justerer skattetrekket sitt ned til å ta hensyn til forventede IPS-innskudd, så slipper man å tenke på at man må reinvestere skattepengene man får igjen på skatten neste år.

Da kan man sammenligne 30800 i ASK med 40 000 i IPS og få en korrekt sammenligning med en gang.

Anonymkode: d6d4c...290

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva betyr det konkret: å investere skattefradraget for at det skal lønne seg? 

Anonymkode: 04555...71d

Du må investere skattefradraget og ikke bare bruke det opp. Med IPS skatter du av hele beløpet når du tar ut pengene (det er utsatt skatt, så ikke egentlig et fradrag), for aksjefond skatter du bare av gevinsten. Men IPS gjør det mulig å investere skattefradraget slik at også de pengene kan vokse (forhåpentligvis, selvsagt...) i årene fram til uttak. Det er forsåvidt ikke en dum idé, for min del er årsaken til at jeg dropper IPS at jeg vil ha tilgang på pengnene hvis noe skulle skje. Langvarig sykdom, samlivsbrudd etc. Det hjelper lite med penger om 20 år hvis jeg trenger penger NÅ til å bygge om huset til rullestol. 

 

Anonymkode: a0055...0fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må investere skattefradraget og ikke bare bruke det opp. Med IPS skatter du av hele beløpet når du tar ut pengene (det er utsatt skatt, så ikke egentlig et fradrag), for aksjefond skatter du bare av gevinsten. Men IPS gjør det mulig å investere skattefradraget slik at også de pengene kan vokse (forhåpentligvis, selvsagt...) i årene fram til uttak. Det er forsåvidt ikke en dum idé, for min del er årsaken til at jeg dropper IPS at jeg vil ha tilgang på pengnene hvis noe skulle skje. Langvarig sykdom, samlivsbrudd etc. Det hjelper lite med penger om 20 år hvis jeg trenger penger NÅ til å bygge om huset til rullestol. 

 

Anonymkode: a0055...0fc

Ville du tenkt annerledes om du var litt eldre og hadde nedbetalt bolig , f eks 10 år eldre ?

Anonymkode: 04555...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må investere skattefradraget og ikke bare bruke det opp. Med IPS skatter du av hele beløpet når du tar ut pengene (det er utsatt skatt, så ikke egentlig et fradrag), for aksjefond skatter du bare av gevinsten. Men IPS gjør det mulig å investere skattefradraget slik at også de pengene kan vokse (forhåpentligvis, selvsagt...) i årene fram til uttak. Det er forsåvidt ikke en dum idé, for min del er årsaken til at jeg dropper IPS at jeg vil ha tilgang på pengnene hvis noe skulle skje. Langvarig sykdom, samlivsbrudd etc. Det hjelper lite med penger om 20 år hvis jeg trenger penger NÅ til å bygge om huset til rullestol. 

 

Anonymkode: a0055...0fc

Enig i at IPS gir tapt fleksibilitet. Men hvis du blir ufør, får du tilgang pengene, da.

Og det er mulig det vil tvinges gjennom ordninger som gjør at man får tilgang på pengene før pensjonsalder

Anonymkode: d6d4c...290

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som USA, der man kan få tilgang mot en viss straff. F.eks. du kan ta ut penger fra pensjonskonto hvis du betaler 10% høyere skatt på pengene enn om du tok dem ut i pensjonsalder.

Anonymkode: d6d4c...290

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å droppe å spare mer i IPS. Jeg angrer på at jeg startet slik sparing. 

Anonymkode: 8c4bc...c97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg startet å spare som 35 åring - lavt ikke merkbart beløp pr mnd, utgjør nå 200 000. Målet mitt er minst 1 mill i IPS, slik at jeg kan spe på pensjonen med minst 100000 i året. Uten IPS har jeg pensjon på ca 300 000, dvs halvparten av hva jeg tjener i dag. 

Sparer også i vanlig ASK, men litt mindre offensivt i tilfelle jeg trenger pengene 

Anonymkode: 04555...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville du tenkt annerledes om du var litt eldre og hadde nedbetalt bolig , f eks 10 år eldre ?

Anonymkode: 04555...71d

Det er mulig jeg ville tenkt annerledes hvis jeg var nærmere pensjonsalder, det vet jeg ikke.

Anonymkode: a0055...0fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig i at IPS gir tapt fleksibilitet. Men hvis du blir ufør, får du tilgang pengene, da.

Og det er mulig det vil tvinges gjennom ordninger som gjør at man får tilgang på pengene før pensjonsalder

Anonymkode: d6d4c...290

Det kan godt hende du har rett i det, det ligger jo endel usikkerhet rundt et produkt med så lang tidshorisont for oss som er relativt unge. Ingen vet jo hvordan skattesystemet vil være ved uttak heller, eller om myndighetene kommer til å gjøre IPS enda mer gunstig enn i dag. Men jeg må forholde meg til hvordan regelverket er nå, og for meg er det helt uaktuelt å binde pengene mine helt i 25+ år.

Anonymkode: a0055...0fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mamma døde arvet hennes eksmann pensjonssparingen hennes. Han får utbetalt 4000,- i måneden. 

Ingenting var testamentert til ham, men siden de hadde vært gift så så lenge fikk han rett på pengene. 

Anonymkode: bca23...e6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...