Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I dag skal en venninne av meg gifte seg. Hun har ikke invitert meg. Brudeparet har dårlig råd, og jeg sjønner at da må en kutte ned. Og jeg kunne kanskje kommet meg over det litt lettere om jeg ihvertfall hadde blitt i vitert til vielsen. Men nei. Har ingen peiling på klokkeslett eller hvor. Tinghuset, kirke... 

Jeg vet jeg kunne såklart selv ha spurt, men det er vel hennes jobb å invitere meg om hun ønsker å ha meg der... jeg fikk vite om det ved at jeg fikk en invitasjon til en etter-brullups-fest. Hadde vel egnetlig tenkt at jeg kom til å få en liten melding fra henne, men nei. 

Kjenner meg sykt skuffa, hadde jo vert hyggelig å fått sett henne «bli giftet» enn om jeg ikke hadde fått komme i selve festen.

Men nei. 

Jeg vet at jeg ihvertfall skal gjøre ting «riktig» når det er min tur. Men hadde forventa litt mer av henne. 

Vi har falt litt fra hverandre de siste årene, så jeg kan fint se hvorfor jeg har blitt kuttet fra selve festen med tanke på penger. Så akkurat den delen kunne jeg virkelig ha levd med, men får ikke en gang sett henne i kjolen. 

Anonymkode: 2b1ca...79d

Videoannonse
Annonse
Gjest Dævendøtte
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg fikk vite om det ved at jeg fikk en invitasjon til en etter-brullups-fest

Skjønner ikke helt, du har blitt invitert på fest eller ikke? 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Dævendøtte skrev:

Skjønner ikke helt, du har blitt invitert på fest eller ikke? 

En fest de skal ha med noen venner en mnd etter bryllupet. Så ikke selve festen, gjester tar med egen mat og drikke, og festen er hjemme hos dem. Burde kanskje skrevet det (fort gjort å tenke feil, det gjorde jeg også de første sekundene jeg så invitasjonen). 

Gjest SelinaKyle
Skrevet

Er det vanlig å bli invitert til vielse da? Det er jo åpent for alle. Slike opplysninger bruker stå på bryllupsinvitasjon. Har du ikke fått det, må du finne ut av det selv.

Skjønner dog du er lei deg, men husk at bryllup er mye stress og arbeid, i tillegg til at det ligger mye forventninger hos brudeparet, venninnen din kan rett og slett ha glemt av å si noe, eventuelt tenkt at du finner ut av tidspunkt for vielsen selv.

Gjest Dævendøtte
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

En fest de skal ha med noen venner en mnd etter bryllupet. Så ikke selve festen, gjester tar med egen mat og drikke, og festen er hjemme hos dem. Burde kanskje skrevet det (fort gjort å tenke feil, det gjorde jeg også de første sekundene jeg så invitasjonen). 

Da synes jeg rett og slett du skal finne ut når vielsen er og reise dit. Du er da ikke glemt av noen, men bruden har sikkert tusen ting på tapetet og tar det kanskje for gitt at de som ønsker, kommer i vielsen. Du skal i hvert fall ikke være skuffet, er helt sikker på du er velkommen til kirken (regner med vielsen er i et åpent hus hvor alle kan komme, vel og merke).

Skrevet

Altså siden de skal ha etter-fest, og har dårlig råd, så kan det jo hende at det bare er de nærmeste og familie som blir invitert på selve bryllupsdagen, og ikke venner?

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Da skal de sikkert ha en privat vielse på tinghuset. 

Anonymkode: f8b25...fc1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke helt. Tror ikke det er vanlig å invitere til vielsen dersom du ikke er invitert til festen? Det er jo litt kleint å invitere noen til vielsen, men ikke festen?

Hadde jeg fått invitasjon til vielsen, ville jeg automatisk tenkt at jeg også var invitert på festen etterpå.

Hadde jeg mottatt en invitasjon til etter bryllupsfest, ville jeg svart noe ala dette; " Gratulerer så masse! Selvfølgelig kommer jeg gjerne på fest for å feire dere! Tusen takk for invitasjonen. Når står selve bryllupet? Jeg forstår det kan bli for trangt inne i tinghuset til alle som har lyst til å se deg denne dagen, men lurte bare på om jeg kunne komme å se deg når du går ut av tinghuset som brud. Helt i orden selvfølgelig om du ikke synes det passer. Gratulerer igjen, og stor klem fra meg"

Anonymkode: 33112...b5c

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare et bryllup. Hva er det å bli skuffa over? Hadde vært langt verre å bli droppa på venninnekveld feks.

Anonymkode: a0217...11b

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i alder hvor folk rundt meg begynner å å gifte seg. Hun her er føst ut i min gjeng. Men grunnen til at jeg kanskje forventa en vielses messender-melding/sms/et eller annet (nei sjønner at du ikke får en offisiell invitasjon til selve vielsen, men en perosnlig liten melding «hei jeg skal ...») er at jeg fikk det av ei jeg tidligere gikk på skolen med på facebook: en liten vi skal gifte oss hvis du er interessert i å komme i kirken. Kanskje dette var unormal da... hva kan vel jeg vite, aldri vert i et bryllup før i voksen alder.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke helt. Tror ikke det er vanlig å invitere til vielsen dersom du ikke er invitert til festen? Det er jo litt kleint å invitere noen til vielsen, men ikke festen?

Hadde jeg fått invitasjon til vielsen, ville jeg automatisk tenkt at jeg også var invitert på festen etterpå.

Hadde jeg mottatt en invitasjon til etter bryllupsfest, ville jeg svart noe ala dette; " Gratulerer så masse! Selvfølgelig kommer jeg gjerne på fest for å feire dere! Tusen takk for invitasjonen. Når står selve bryllupet? Jeg forstår det kan bli for trangt inne i tinghuset til alle som har lyst til å se deg denne dagen, men lurte bare på om jeg kunne komme å se deg når du går ut av tinghuset som brud. Helt i orden selvfølgelig om du ikke synes det passer. Gratulerer igjen, og stor klem fra meg"

Anonymkode: 33112...b5c

Jeg har aldri vert i brullup i voksen alder. Vet at et anne (ikke noe spesliet nær) sendt et en facebook event invitasjon «vi gifter oss, kom til vielsen sted, klokkeslett...

Jeg vet at folk i dag ofte deler opp «folket» i to. Kaffegjester og festgjester. Kanskje jeg har missforstått hele «kaffegjester» begrepet. Har alltid tenkt at det er noe de har i kirken, og at noen får invitasjon til kun den formelle sermonien, men ikke festen etter hvor middag og slik blir servert.

Kanskje jeg er hårsår at jeg forventet at en venninne kunne sendt en liten melding selv, kanskje bare jeg som er teit at jeg ville gjort det selv... 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri vert i brullup i voksen alder. Vet at et anne (ikke noe spesliet nær) sendt et en facebook event invitasjon «vi gifter oss, kom til vielsen sted, klokkeslett...

Jeg vet at folk i dag ofte deler opp «folket» i to. Kaffegjester og festgjester. Kanskje jeg har missforstått hele «kaffegjester» begrepet. Har alltid tenkt at det er noe de har i kirken, og at noen får invitasjon til kun den formelle sermonien, men ikke festen etter hvor middag og slik blir servert.

Kanskje jeg er hårsår at jeg forventet at en venninne kunne sendt en liten melding selv, kanskje bare jeg som er teit at jeg ville gjort det selv... 

Kaffegjester inviteres til kaffe og kake etter middag i enkelte bryllup fordi brudeparet ikke har råd/plass til å invitere alle til middag, så det er noe annet. Å invitere til selve vielsen er ikke vanlig, så det er ikke noe problem om du sender en melding og spør når og hvor den er og om det er mulig å komme å se. Vielsen er bare seremonien, ingenting i tillegg 😊

• Liker 7
Skrevet

Siden bryllupet er i dag, fredag, vil jeg gjette på at det ikke er kirkebryllup. De er nesten bestandig på lørdager. Hvis det er et borgerlig bryllup, så er de kommunale lokalene som regel av begrenset størrelse, slik at det er plass til forlovere og nær familie, men ikke så mange flere enn det. (NB: det eneste som er sikkert, er at bryllupet IKKE er på tinghuset, for domstolene gjennomfører ikke vielser lenger. Det er overført til kommunene.)

• Liker 12
Skrevet

Det er ikke vanlig å invitere til kun vielse. Det pleier å annonseres i avisen noen dager i forkant og gjør de ikke det er det fordi de ikke vil ha andre en selskapsgjestene i kirka. For de som vil se vielsen går det an å enten se i avisen eller ringe familien/forloveren etc og spørre om tid og sted. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på hvilken vielse paret skal ha. Er det på et rådhus kan det hende det bare er plass til rundt 20 stykker. De kan ha gjort det utenlands bare de to eller bare vært å fått signert papirene på et kontor. Altså det er mange måter å gifte seg på og ikke alle måtene er i store kirker der det er plass til mange.synes ikke du skal bli skuffet, dette er deres dag og de får feire den akkurat slik det passer for dem.

Anonymkode: 79e8c...2bb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg stusser på at dere ikke har snakket om når og hvor vielsen er, venninner prater vel om sånt. Så hun kan ikke være en veldig nær venninne? Og du kunne ha spurt for å vise interesse. Du er invitert på fest etter vielsen, og det er brudeparet som har ønsket og gjøre det sånn. Let it og!

Anonymkode: 66c9b...cdf

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Let it go

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg stusser på at dere ikke har snakket om når og hvor vielsen er, venninner prater vel om sånt. Så hun kan ikke være en veldig nær venninne? Og du kunne ha spurt for å vise interesse. Du er invitert på fest etter vielsen, og det er brudeparet som har ønsket og gjøre det sånn. Let it og!

I sees ca en gang i mnd. Vi har aldri vert av den typen som føler trang for å snakke sammen hver uke, aldri i de nesten 10 årene jeg har kjent henne har dette vert en greie mellom oss. 

Og nei det dukket aldri opp, noe jeg selv også stusset litt på. Kanskje litt av det som svir mest, at hun ikke har nevnt noe selv. Jeg personlig vet jeg hadde sendt ut en melding til gjenden og sagt i fra om det. Jeg ble overraska og litt.. gratulere, hva mer kan ma si... Kunne selvsagt spurt selv, men jeg er tross alt ikke invitert, så da er jeg jo ikke invitert. Følte det ble feil å spørre henne også.

Jeg anser henne som en nær venninne, men dette kanskje siden jeg ikke har for mange venner, spesielt i område jeg bor i, men godt mulig hun ikke tenker det samme. Men samtidig så feirer blant annet gjengen alltid «jul» sammen hvert år, og vi er godt sveiset. Har ikke turt å spørre de andre i gjengen om de er invitert til noe i dag, da jeg er redd jeg kanskje rett og slett bare ikke er ønsket. 

Festen jeg er invitert til er jo ikke selve «brullipsfesten» bare en casual hjemmefest.

Gjest Sjokomilkshake
Skrevet (endret)

Vi informerte ikke hver og en om når vielsen var (de som var invitert til festen etterpå hadde fått informasjon i invitasjonen), men det stod i avisen at vi skulle gifte oss den datoen, det klokkeslettet, på det stedet. Var til og med en av mine gamle lærere som dukket opp i kirken, så det var veldig koselig😊

I avisen (både nett og papir) har de egne sider med dét, bursdagshilsener, dødsannonse, fødsel osv). I alle fall her. 

Endret av Sjokomilkshake
Skrevet

Hun hadde selvsagt satt stor pris på om du kom i vielsen. 

Tror ikke noen melder ut om når det skal være, utenom at det står i avisen og hvis de snakker med venner og kommer inn på det.

Jeg informerte ikke. Følte at det var litt upassende og at det kunne gi signal ut om at de følte seg forpliktet til å gå i vielsen.

Klart brudeparet setter pris på alle som kommer for se på dem. Synes absolutt du må gå.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...