Gå til innhold

Hva er det mest slitsomme du gjør i ditt familieliv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

God kveld alle fine forumbrukere, Jeg planlegger å samle sammen en del elementer i "driften av husholdningen" som alle er en del av enten det første, andre eller tredje skiftet. 

Tanken er, i tillegg til en økt bevisstgjøring av de ulike arbeidsoppgavene i hjemmet å finne mer effektive løsninger, mer effektiv fordeling av oppgaver med mer, slik at forhåpentligvis en kan få større overskudd og bli mindre slitne i hverdagen og i høytider. Men en må vite hvor skoen trykker, og det som kan oppleves som tidkrevende og slitsomt for noen kan være helt bagatellmessig for andre.  Jeg er særlig på jakt etter de usynlige arbeidsoppgavene, de som ingen legger merke til før plutselig ikke noen gjør dem lenger. Derfor hadde det vært gull om dere hadde lyst å tenke litt høyt sammen med meg. 

Her er jeg veldig giret på innspill. Jeg har skrevet noen på listen allerede, og håper på mange flere. Begrunn gjerne hva dere velger om det føles naturlig

Det første skiftet (jobben)

  • Arbeidslivet
    • Kroppen (tunge og slitsomme arbeidsoppgaver)
    • Hodet (emosjonelt krevende yrker - servicebransjen der en alltid skal være blid og hyggelig eller omsorgsyrker med krevende pasienter og pårørende)
  • Pendling
  • Konflikter på arbeidsplass

Det andre skiftet (husarbeidet)

  • Vasking
  • Rydding
  • Matlaging
  • Praktisk barnestell
  • Praktisk vedlikehold av bil/hus/sykkel
  • Oppussings- og renoveringsprosjekter

Det tredje skiftet (omsorg og planlegging)

  • Delegere oppgaver i det andre skiftet over på andre familiemedlemmer
  • Oppfølging av eldre/syke slektninger (kontakt med ulike offentlige instanser, helsevesen med mer)
  • Huske bursdager, kaker, skoleavslutninger og hvem av vennene som har glutenallergi
  • Holde oversikt over innhold i kjøleskap/handling på butikken
  • Kontroll på at alle ungene har hele og rene klær i riktige størrelser til enhver tid
  • Kontakt med yngre og eldre slektninger
  • Mental støtte til familiemedlemmer i vanskelige perioder
  • "humørutjevning" på familiemedlemmer

Og vær så snill ikke for mye innspill av typen "jeg synes ikke oppgave X er noe stress". Det er ikke poenget. Det oppleves som stress for _noen_ og da skal det på lista. Takk :)

Anonymkode: 8ceeb...585

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det verste for meg er egentlig alt småplukket. Når jeg rydder en lekebil her, en tallerken der, bretter sammen et par bukser de har slengt ut på gulvet osv. Alle disse småtingene som dukker opp overalt hele tida. Føler jeg ikke gjør annet enn å gå rundt og rydde, uten at det egentlig har noe særlig effekt på noen ting. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekymre meg. Rett og slett mine egne mentale katastrofekonstruksjoner. De sliter meg ut mer enn alt det andre til sammen.

Anonymkode: 95c5f...019

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfølging av skole for barna. Lekser, psykisk backing før muntlighøringer/eksamen og evt prøver som har gått dårlig, foreldremøter, utviklingssamtale, oppfølging av et barn med behov for ekstra tilrettelegging, opprettholde strukturen vi er blitt enig om hjemme (plikter ungdommene har, som skal gjøre at de får øvd seg i å lage mat, vaske klær og hus og bli skikket for voksenlivet. Det aller tyngste her er en ungdom med lærevansker på 'alle plan' der man før hundrede gang må forklare hvordan måle opp korrekt mengde ris, forskjell på liter og desiliter osv) 

Anonymkode: 06dc5...bb5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tredje skiftet: Holde oversikt over barnas aktiviteter og ukeplaner, reguleringstannlegetimer og påmeldingsfrister, kontakt med lærere og trenere, dugnader, kjøring og henting. Tror fort det går noen timer på det i en normaluke. Ekstra jobb hvis man gar barn som krever mer enn "normalen", for eksempel når det gjelder behandlig, medisinering, ekstra oppfølging på skole osv.

Anonymkode: 4aae6...d2c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... Og forresten, ts: bra begrep med 'humørutjevning' Jeg føler jeg bærer ansvaret for å skape hyggelig familiestemning og at vi skal ha kosestunder med fex god mat og film sammen og at jeg ALDRI kan være sur hjemme mens det tydeligvis er fritt frem for de øvrige i husstanden. 

Anonymkode: 06dc5...bb5

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Jadzia skrev:

Det verste for meg er egentlig alt småplukket. Når jeg rydder en lekebil her, en tallerken der, bretter sammen et par bukser de har slengt ut på gulvet osv. Alle disse småtingene som dukker opp overalt hele tida. Føler jeg ikke gjør annet enn å gå rundt og rydde, uten at det egentlig har noe særlig effekt på noen ting. 

Helt enig! Det er småryddingen og minioppgavene HELE tiden. Plukke sokker fra stuegulvet, kaste hundreogfjørti ladere i kurven de skal ligge i, vaske opp stekepannen noen har satt fra seg brukt, sette glass og tallerker fra stuebordet og i vaskemaskinen, rydde sammen legoen på stuegulvet etc. Det er de små, raske oppgavene man aldri får fri fra.

og humørutgjevning som den over skriver. Stemningen i hjemmet er alltid mitt ansvar, og jeg får aldri «lov» å være sur, lei meg eller ha en dårlig dag. Mens de andre tramper og snurter rundt meg hele tiden av allskens småtteri.

Anonymkode: a221b...e5f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 (...) opprettholde strukturen vi er blitt enig om hjemme (plikter ungdommene har, som skal gjøre at de får øvd seg i å lage mat, vaske klær og hus og bli skikket for voksenlivet. 

Anonymkode: 06dc5...bb5

Ja, ja, JA! 

Jeg har en hjelpsom mann og ikke verre enn vanlige tenåringer/barn, og alle trår til, men det er piskadausen meg sjelden noe blir gjort før JEG lager en plan, maser om planen, minner om, påpeker, kjefter på osv osv. Får ofte følelsen av at hvis jeg forsvant ville alle sitte på ræva og gro ned i sin egen skitt, fordi ingen fortalte dem at hallo, det er ikke støvsuget i gangen siden i fjor... :roll: 

Som sagt, mine samboere er verken late eller vrange, men tiltaksansvaret hviler 95% på meg.

Anonymkode: 4aae6...d2c

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på 5 året nå med 1,2,3 skiftet helt alene uten noen form for avlastning..

Alt i hverdagen dreier seg om å overleve, dag for dag, og ingenting annet! 

 

Anonymkode: 4507c...786

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bøff Eløff

Kjøring og henting av barn. Det være barnehage, skole og SFO eller fritidsaktiviteter og venner. Fram og tilbake i rushen, hit og dit. Blir sliten bare av å tenke på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et innspill til: Hvis du er så heldig/uheldig å få et barn som i en eller annen periode blir plassert i kategorien "talent", eksploderer forventningene til hva man skal bidra med som forelder, både av praktisk, følelsesmessig, organisatorisk og økonomisk oppbacking.

Anonymkode: 4aae6...d2c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting som ikke legges merke til som feks nesten daglig vasking av kjøkkenskapsdører fordi enkelte tar på med fettete fingre slik at det blir avtrykk overalt, blir så ulekkert på skspdørene i hvitt, glass eller stål/aluminium. 

Samme med ting som å vaske ut av kjøleskap, gå over lysbrytere og dørhåndtak med ren klut jevnlig, legge sammen klær (!!!), tørke over vask på badet osv. 

Anonymkode: c539d...5a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småplukket i hverdagen, for å få barn, hus og hjem til å se presentabelt nok ut, som ikke legges merke til.

Planleggingsarbeidet.

Kjøring og henting land og strand.

Overnattingsbesøk her hjemme med oppvarting.

Nistesmøring.

Endret av *Budeia*
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det eneste jeg syntes er slitsomt (siden jeg har en mann som bidrar 👍) er ar alt planleggingsarbeidet faller på meg. Altså det tredje skiftet. Med mindre jeg har husket at eldstemann skal ha med nisselue/luciakostyme/kake/frukt i barnehagen og yngstemann mangler bleier, så blir det ikke gjort. At barna har klær og sko i riktig størrelse som passer sesongen er også min oppgave, for ikke å nevne å huske bursdagene barn i klassen og til og med til mannens familie samt kjøpe inn gaver. Det er jeg som har oversikt over alt som må gjøres, og det å alltid måtte huske på 100 ting og handle inn/bake til avslutninger osv. er slitsomt. Mannen kan selvsagt hjelpe til med den praktiske utførelsen av arbeidet, men ikke uten at jeg minner han på det minst et par ganger. 

Anonymkode: ae17f...72e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg helt alene om alt, så ingen å dele det på. Men det jeg opplever som tyngst som jeg kommer på nå er kjøkkentjenesten, da mener jeg handle inn rett mat i rett tid, lage alle måltider, rydde og vaske opp etc. Det bare tapper meg for energi, jeg er overhode ikke interessert i det som skjer på kjøkkenet, men er alene så jeg må! En annen ting jeg misliker sterkt er å sette meg inn i nye tekniske duppeditter og ting som PC, nettbrett, mobil, kamera etc. Det og bruke masse tid for å finne ut av hvordan ting fungerer. 

Anonymkode: 716d1...9f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke jeg som gjør alt, men: økonomiplanlegging (budsjett, sparing, plassering, bytte bank for lån til bedre rente), ferieplanlegging ned til bestilling av leiebil og lese anmeldelser av restauranter, 

Alt av vedlikehold skal vel med i 2.skift, men planleggingen av det i 3.? Oppussing. Jeg vet at mannen min har et tredje skift han også (pluss at vi forsøkerdele på alt, også planlegging av vedlikehold hus/hytte/bil, du bør kanskje spørre menn om det samme hvis dette skal ende i en utfyllende liste? Det som bare jeg gjør er(men det er ikke nødvendigvis det mest slitsomme): . Tradisjonbærer. Adventskalenderen. Halve jula. Fastelavnsboller. Påskeeggene. Pynt og servietter. Pizza 1.skoledag og en spesiell dessert på bursdag. Popcorn og familiefilm på hytta. Opplegget rund klassefest. 

Nå kom jeg på noe slitsomt som ikke syns og som ikke blir gjort hvis ikke jeg gjør det: det meste rundt personlig hygiene hos barna. Og det er tidkrevende. Bad, klutvask, hårvask, greing, negleklipping, stell av sår, hårklipp, daglige frisyrer, tanntråd, fluor, kremer,-jeg bruker nok tre kvarter på dette daglig. Og nå er altså når barna er så store at å følge dem på do heldigvis utgår. Lusekurer. Lusekjemming. Nå på sommeren, vaske og stelle føtter.

Anonymkode: 6be20...41a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Solstråletårer

Planlegging og det du skriver i der 3 skift.  Bestemme middager og aktovitererDet å være den som holder humøret oppe.  Jobben den er ok men er der konflikter der går det ut over skift 3 .   Rydde og ta inn oppvask og klesvask ( fordi jeg personlig synes det er rå kjedelig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første skiftet: pendling, reising, kjøring ifm møter og annet. 

Det andre skiftet: all småryddingen etter unger som ikke legger ting på plass etter seg, og den evinnelige loopen med matlaging, rydding, oppvask.

Det tredje skiftet: å huske og holde rede på alle bursdager, avslutninger, avtaler og slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært alene med barna i 12 år, og det mest slitsomme er nå som de er store, alle bekymringene, begge har en diagnose og, så det er så mye møter med skole, ppt, BUP, oppvekstjenesten. Så opplevde ene barnet mobbing, da var det møter på skolen hele tiden. Og siden største opplevde dette, er jeg livredd for at minste skal oppleve det og. Da hans diagnose er mer synlig, og noe man lett kan mobbes for. Så er det bekymring for økonomi, jeg ble svært syk for 3 år siden, og kommer meg ikke tilbake i jobb, jeg har laveste sats AAP. Siden jeg studerte da jeg ble syk. Hadde jeg ikke blitt syk, hadde jeg hatt jobb med startlønn på ca 500 000, og vi hadde hatt det helt fint. 

Som jeg savner den tiden de var 3-5 år, gikk i barnehagen, og det var ikke noen bekymringer, og det skulle ingenting til, for å få de til å le skikkelig. 

 

Anonymkode: 74888...7e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

God kveld alle fine forumbrukere, Jeg planlegger å samle sammen en del elementer i "driften av husholdningen" som alle er en del av enten det første, andre eller tredje skiftet. 

Tanken er, i tillegg til en økt bevisstgjøring av de ulike arbeidsoppgavene i hjemmet å finne mer effektive løsninger, mer effektiv fordeling av oppgaver med mer, slik at forhåpentligvis en kan få større overskudd og bli mindre slitne i hverdagen og i høytider. Men en må vite hvor skoen trykker, og det som kan oppleves som tidkrevende og slitsomt for noen kan være helt bagatellmessig for andre.  Jeg er særlig på jakt etter de usynlige arbeidsoppgavene, de som ingen legger merke til før plutselig ikke noen gjør dem lenger. Derfor hadde det vært gull om dere hadde lyst å tenke litt høyt sammen med meg. 

Her er jeg veldig giret på innspill. Jeg har skrevet noen på listen allerede, og håper på mange flere. Begrunn gjerne hva dere velger om det føles naturlig

Det første skiftet (jobben)

  • Arbeidslivet
    • Kroppen (tunge og slitsomme arbeidsoppgaver)
    • Hodet (emosjonelt krevende yrker - servicebransjen der en alltid skal være blid og hyggelig eller omsorgsyrker med krevende pasienter og pårørende)
  • Pendling
  • Konflikter på arbeidsplass

Det andre skiftet (husarbeidet)

  • Vasking
  • Rydding
  • Matlaging
  • Praktisk barnestell
  • Praktisk vedlikehold av bil/hus/sykkel
  • Oppussings- og renoveringsprosjekter

Det tredje skiftet (omsorg og planlegging)

  • Delegere oppgaver i det andre skiftet over på andre familiemedlemmer
  • Oppfølging av eldre/syke slektninger (kontakt med ulike offentlige instanser, helsevesen med mer)
  • Huske bursdager, kaker, skoleavslutninger og hvem av vennene som har glutenallergi
  • Holde oversikt over innhold i kjøleskap/handling på butikken
  • Kontroll på at alle ungene har hele og rene klær i riktige størrelser til enhver tid
  • Kontakt med yngre og eldre slektninger
  • Mental støtte til familiemedlemmer i vanskelige perioder
  • "humørutjevning" på familiemedlemmer

Og vær så snill ikke for mye innspill av typen "jeg synes ikke oppgave X er noe stress". Det er ikke poenget. Det oppleves som stress for _noen_ og da skal det på lista. Takk :)

Anonymkode: 8ceeb...585

Det første skiftet: Har en tung, fysisk jobb. I tillegg er det turnus, ofte med lite søvn mellom vakter. Mangelen på søvn, kombinert med at man ofte er fysisk sliten når man kommer hjem, gjør at man har lite energi igjen til det andre skiftet.

Det andre skiftet: Etter jobb gjøres kun det som absolutt må gjøres. Av dette hater jeg matlaging og planlegging av måltider mest. Her i huset gjøres dessverre mesteparten av husarbeidet på frihelger eller før seinvakter når jeg er opplagt og uthvilt. Skulle ønske jeg klarte å få mesteparten unnagjort på ukedagene, så jeg bare kunne kose meg med familien i helgene.

Det tredje skiftet: Jeg er rå på planlegging, delegering, økonomistyring og organisering, så dette plager meg egentlig ikke. Utfordringen er å få utført det man planlegger i praksis. Har f.eks. alltid planer om å ta helgevasken på torsdager, så jeg bare kan nyte helgen, men når torsdagen kommer er jeg for trøtt og sliten.

Konklusjon: Det andre skiftet er verst, da spesielt alt av husarbeid. Hadde jeg hatt råd til vaskehjelp hadde jeg investert i det på flekken 😒

 

Anonymkode: 65116...58e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...