Gå til innhold

Hvordan fungerer bemanningen på føden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble så imponert forrige gang jeg fødte. Var igangsatt, men ingen så for seg at noe skulle skje på mange timer. Men så plutselig gikk vannet  og så kom riene umiddelbart etter, som viste seg å være pressrier. Og i løpet av 30 minutter ble jeg flyttet over på fødestua, fødestua ble full av folk (setefødsel) og ungen kom ut. 

Det jeg lurer på er, hvor kom alle disse legene og jordmødrene og barnepleierne og alt fra, siden de plutselig var der på så kort varsel? Hva er ville skjedd dersom noen andre trengte tilsvarende hjelp på samme tidspunkt? Hvordan er egentlig føden bemannet for å på få sekunder kunne sette inn full beredskap? Hvilke oppgaver løper de fra? 

Nesten flaut hvor lite jeg kan om dette, men jeg er altså nysgjerrig. 

Anonymkode: fd44f...acf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De har ett callinganlegg iallefall. Trykker på en knapp så strømmet det inn hos meg også. Imponerende mange. 2 barnepleiere, 2 jordmødre, to fødselsleger og enda en jeg ikke vet hva var. Hos meg var det en igangsatt risikofødsel med fare for keisersnitt, tvillinger, seteleie så de fleste ventet vel bare på beskjed om å komme i løpet av vakta. 

Anonymkode: 944d0...216

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har en knapp de kan trykke på - noe alá stansalarm på andre avdelinger - som gjør at alt helsepersonell som overhodet kan droppe det de driver med (og da slipper de ALT som ikke står om liv), kommer til. Dette er en egen knapp som viser de andre på callinganlegget at det er jordmor som ringer, og trenger akutt hjelp. Så om en jordmor/barnepleier/lege driver med papirarbeid eller henter kaffe til en sliten far - droppes det og hun løper. Skjer dette to steder samtidig,  må ressursene fordeles :) folkene du fikk inn på rommet er sannsynligvis alt personalet som ikke bedrev livsnødvendige oppgaver akkurat da. Det er nok ikke slik at de har en horv med folk «på lur» som venter på en slik situasjon :) 

Anonymkode: 6812c...0cd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stort sett alltid mange på jobb som gjør mange ulike oppgaver som man kan løpe fra hvis akuttalarmen går. Regner med det gjelder føden ogsæ, det er alltid noe forefallende å gjøre,  kontorarbeid, rutineting, stell eller mindre akutte pasienter. Mens de som allerede står oppi noe de ikke kan gå fra blir igjen der de trengs. 

Anonymkode: 091ce...9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg lå tilnærmet alene og fødte i 5 døgn, før haste ks. Så regner med jordmoren min var og jobbet andre steder....

Anonymkode: ebccb...a9a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bøff Eløff

Man multitasker.

De som kan løpe fra, løper. Oppstår to like scenarioer må man fordele ressursene på to, men det skjer svært sjeldent. 

Ved foreksempel katastrofesnitt går alarmen og alle vet hva de skal gjøre. Da lar man mindre oppgaver vente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De har en knapp de kan trykke på - noe alá stansalarm på andre avdelinger - som gjør at alt helsepersonell som overhodet kan droppe det de driver med (og da slipper de ALT som ikke står om liv), kommer til. Dette er en egen knapp som viser de andre på callinganlegget at det er jordmor som ringer, og trenger akutt hjelp. Så om en jordmor/barnepleier/lege driver med papirarbeid eller henter kaffe til en sliten far - droppes det og hun løper. Skjer dette to steder samtidig,  må ressursene fordeles :) folkene du fikk inn på rommet er sannsynligvis alt personalet som ikke bedrev livsnødvendige oppgaver akkurat da. Det er nok ikke slik at de har en horv med folk «på lur» som venter på en slik situasjon :) 

Anonymkode: 6812c...0cd

Nei, jeg klarer ikke helt se for meg at det sitter en haug av bakvakter på et rom og drikker kaffe og venter på en evt alarm :ler:

Anonymkode: fd44f...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg klarer ikke helt se for meg at det sitter en haug av bakvakter på et rom og drikker kaffe og venter på en evt alarm :ler:

Anonymkode: fd44f...acf

Nei neppe 😄😄 Har ikke jobbet på føden (bare født), men har en jordmorvenninne som sa at de har en «stansalarm» der også. Bare at det på føden stort sett ikke er hjertestans, men andre akutte situasjoner da, men prinsippet er det samme! Slipp alt og løp det beina klarer 😄👍🏼

Anonymkode: 6812c...0cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det så er det nettopp pga slike ting man skiller mellom sykehus som har barneavdeling og ikke. Feks. fødestuer hører kanskje til små lokalsykehus, og har bare kirurg som kan komme akutt i nødsfall. På større sykehus har de alltid gynekologer, barneleger etc på vakt i andre avdelinger, og derfor vil det være tryggere for de som ikke er godkjente for å føde på fødestuer. 

Anonymkode: 4424b...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel jeg lå tilnærmet alene og fødte i 5 døgn, før haste ks. Så regner med jordmoren min var og jobbet andre steder....

Anonymkode: ebccb...a9a

Huff❤️

Anonymkode: 26010...ea0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel jeg lå tilnærmet alene og fødte i 5 døgn, før haste ks. Så regner med jordmoren min var og jobbet andre steder....

Anonymkode: ebccb...a9a

Det er vel ingen som er i fødsel så lenge?!! Om hvorfor gjøre det så dramatisk?

Etter en viss tid i aktiv fødsel uten tilstrekkelig fremgang så blir det keisersnitt. 

Det er forskjell på å være i fødsel og å ha rier! Du trenger ikke jordmor før man er i aktiv fødsel.

Anonymkode: f05b3...274

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slik jeg har forstått det så er det nettopp pga slike ting man skiller mellom sykehus som har barneavdeling og ikke. Feks. fødestuer hører kanskje til små lokalsykehus, og har bare kirurg som kan komme akutt i nødsfall. På større sykehus har de alltid gynekologer, barneleger etc på vakt i andre avdelinger, og derfor vil det være tryggere for de som ikke er godkjente for å føde på fødestuer. 

Anonymkode: 4424b...080

Ikke alltid dette stemmer. Du kan ha store sykehus som har alt bortsett fra nyfødt intensiv avdeling fordi det er bestemt at i akkurat det helseforetaket skal den avdelingen ligge på et spesifikt sykehus. 

Anonymkode: 20fb2...0f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var gjennom et katastrofesnitt. Altså, det var minutter fra avgjørelse om keisersnitt til jeg var i narkose og jeg var bevist til jeg hadde pustet gass lenge. Venefloer ble satt i mens de løp og det vrimlet av folk. På kvelden. Nesten alle var klare i skjorter, masker og luer. 

Jeg spurte i ettertid (stort sykehus) om det er vakter som nærmest er utstyrt klare til sprang. Fikk vite at det de gjør i akuttsituasjoner er at de stanser pågående operasjoner og henter nødvendig personell og lar andre pasienter vente midt i operasjonene sine med kun nødvendig personell til å holde dem stabile. 

Jeg ble helt kvalm, så for meg hjertepasienter ligge åpent med anestesi og en sykepleier og støvdottene i svingdøra. 

Jeg vet ikke om det stemmer eller om inntrykket mitt stemmer men det var det de sa til meg dagen etterpå når jeg spurte. 

Anonymkode: 4d8b1...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var gjennom et katastrofesnitt. Altså, det var minutter fra avgjørelse om keisersnitt til jeg var i narkose og jeg var bevist til jeg hadde pustet gass lenge. Venefloer ble satt i mens de løp og det vrimlet av folk. På kvelden. Nesten alle var klare i skjorter, masker og luer. 

Jeg spurte i ettertid (stort sykehus) om det er vakter som nærmest er utstyrt klare til sprang. Fikk vite at det de gjør i akuttsituasjoner er at de stanser pågående operasjoner og henter nødvendig personell og lar andre pasienter vente midt i operasjonene sine med kun nødvendig personell til å holde dem stabile. 

Jeg ble helt kvalm, så for meg hjertepasienter ligge åpent med anestesi og en sykepleier og støvdottene i svingdøra. 

Jeg vet ikke om det stemmer eller om inntrykket mitt stemmer men det var det de sa til meg dagen etterpå når jeg spurte. 

Anonymkode: 4d8b1...d23

Du får trøste deg med at det er veldig få sykehus som utfører hjerteoperasjoner. Og en pasient som ligger intubert på operasjonsbordet blir ikke forlatt alene. 

Men når hjertestans/medisinsk nødkall- knappen blir trykket på, så kommer alle de som har mulighet til å bidra med noe. 

Anonymkode: 20fb2...0f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var gjennom et katastrofesnitt. Altså, det var minutter fra avgjørelse om keisersnitt til jeg var i narkose og jeg var bevist til jeg hadde pustet gass lenge. Venefloer ble satt i mens de løp og det vrimlet av folk. På kvelden. Nesten alle var klare i skjorter, masker og luer. 

Jeg spurte i ettertid (stort sykehus) om det er vakter som nærmest er utstyrt klare til sprang. Fikk vite at det de gjør i akuttsituasjoner er at de stanser pågående operasjoner og henter nødvendig personell og lar andre pasienter vente midt i operasjonene sine med kun nødvendig personell til å holde dem stabile. 

Jeg ble helt kvalm, så for meg hjertepasienter ligge åpent med anestesi og en sykepleier og støvdottene i svingdøra. 

Jeg vet ikke om det stemmer eller om inntrykket mitt stemmer men det var det de sa til meg dagen etterpå når jeg spurte. 

Anonymkode: 4d8b1...d23

Hvis du tror en hjertekirurg løper for å gjøre keisernitt på deg så er du bra tett i toppen. Det er ikke sånn at en kirurg er en kirurg og kan gjøre alle typer operasjoner. For øvrig er det få sykehus som opererer hjertepasienter, og de som gjør det er store nok til å ha egne team i beredskap på gyn. Og før du skremmer folk fra å bli operert med malinformasjonen din i den tro at de blir forlatt alene underveis i operasjonen, ingen blir etterlatt alene i narkose mens alle stikker, ingen. De fleste operasjoner gjøres av to kirurger, en av dem kan fint gå fra hvis det er akuttsituasjoner andre steder, men det er likevel en kirurg, anestesisykepleier og operasjonssykepleiere igjen på hos den de holder på med. 

 

TS; Det er som regel egne team som er i keisernittberedskap på sykehus og som kommer hvis alarmen utløses; anestesilege, anestesisykepleier, gynekologer, operasjonssykepleiere, barnelege og jordmor. Slik er det for mange ting som kan haste i helsevesenet, man går med egne callinger som utløses om det er noe, som f.eks ifm fødsel, hjertestans, traume o.l. Ikke tid til å ringe til alle, bare trykke på en knapp eller slå en kode så kommer teamet. 

Anonymkode: b6d9f...4f3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du tror en hjertekirurg løper for å gjøre keisernitt på deg så er du bra tett i toppen. Det er ikke sånn at en kirurg er en kirurg og kan gjøre alle typer operasjoner. 

Snakk om å være nebbete 😅 Er ikke sikkert vedkommende er så kjent med strukturen på et sykehus, men det kan også være hun refererte til annet personell som ofte er til stede under operasjon enn selve kirurgen. Anestesisykepleiere, operasjonssykepleiere, anestesilege.. Hun sa dessuten at pågående operasjonspasienter hadde nødvendig personell rundt seg, så hun forstod at pasientene ikke ble liggende alene og forlatt :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 19.7.2018 den 22.58, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg klarer ikke helt se for meg at det sitter en haug av bakvakter på et rom og drikker kaffe og venter på en evt alarm :ler:

Anonymkode: fd44f...acf

Jeg kan se det for meg, fordi jeg har sett det. Ikke en haug altså, men bakvakter drikker mye kaffe..

Anonymkode: d33d0...bcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan også ha folk i bakvakt hjemme. Jeg tok akutt ks på en søndag kveld på et mindre lokalsykehus. Den ene gynekologen var på sykehuset og jeg møtte ham underveis i fødselen (det keisersnittet kom ikke helt ut av det blå), men hvis jeg ikke hadde vært i fødsel, tipper jeg han hadde hatt hjemmevakt (vanligvis med 20 minutter utrykning). Den andre gynekologen hadde nok hjemmevakt og ble kalt ut da det ble bestemt at det ble keisersnitt. Jordmor sa også at de hadde jordmødre i bakvakt hvis det ble veldig travelt. 

Anonymkode: 569dc...219

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du tror en hjertekirurg løper for å gjøre keisernitt på deg så er du bra tett i toppen. Det er ikke sånn at en kirurg er en kirurg og kan gjøre alle typer operasjoner. For øvrig er det få sykehus som opererer hjertepasienter, og de som gjør det er store nok til å ha egne team i beredskap på gyn. Og før du skremmer folk fra å bli operert med malinformasjonen din i den tro at de blir forlatt alene underveis i operasjonen, ingen blir etterlatt alene i narkose mens alle stikker, ingen. De fleste operasjoner gjøres av to kirurger, en av dem kan fint gå fra hvis det er akuttsituasjoner andre steder, men det er likevel en kirurg, anestesisykepleier og operasjonssykepleiere igjen på hos den de holder på med. 

 

TS; Det er som regel egne team som er i keisernittberedskap på sykehus og som kommer hvis alarmen utløses; anestesilege, anestesisykepleier, gynekologer, operasjonssykepleiere, barnelege og jordmor. Slik er det for mange ting som kan haste i helsevesenet, man går med egne callinger som utløses om det er noe, som f.eks ifm fødsel, hjertestans, traume o.l. Ikke tid til å ringe til alle, bare trykke på en knapp eller slå en kode så kommer teamet. 

Anonymkode: b6d9f...4f3

Så få sykehus er det ikke med angioberedskap altså. Men der stemmer at en hjertekirurg nok ikke utfører hks. Og en angioopperasjon er uansett såpass kritisk at det skal litt til å avbryte den om den er påbegynt.

 

Jeg har ingen dårlig samvittighet om jeg skulle ende med HKS, jeg får de ressursene jeg trenger og det får andre og.

Anonymkode: 73c2d...334

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så få sykehus er det ikke med angioberedskap altså. Men der stemmer at en hjertekirurg nok ikke utfører hks. Og en angioopperasjon er uansett såpass kritisk at det skal litt til å avbryte den om den er påbegynt.

 

Jeg har ingen dårlig samvittighet om jeg skulle ende med HKS, jeg får de ressursene jeg trenger og det får andre og.

Anonymkode: 73c2d...334

Det er ikke hjertekirurger (som det for ordens skyld heller ikke heter) som gjør angioer heller. Det er invasiv kardiologer, som er subspesialiserte hjertespesialister og ikke kirurger i det hele tatt.

Og det er helt ok for folk flest å ikke vite hvem som gjør hva. 

Anonymkode: 903b3...44b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...