Gå til innhold

Hvor usunt er Krone Is?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei du/ dere som har greie på transfett. Står det alltid på emballasjen om det er transfett i en matvare? Firs Price majones (vanlig og lett), inneholder de transfett?

Anonymkode: 686c9...a62

Nei, det står nesten aldri på pakken om det er transfett i varen. Jeg vet EU har regler om hvor mye transfett det er lovlig å ha i produkter som selges, og noen produkter står det at det er innenfor kravene av transfett, men husker ikke hvilke.

Men f.eks kjeks som ikke inneholder transfett = harsknet fett, står det på. Det er kjeks som som oftest selges på helsekostforretninger, nå mer og mer i dagligvarebutikker også.

Jeg tror ikke majones inneholder transfett. Innholdet ikke det bare animalsk fett? Det er vegetabilsk fett (en del oppvarmet vegetabilsk fett, ikke alltid) som kan omdannes til transfett når det er behandlet/oppvarmet, og det er det i mange varer med vegetabilsk fett. Men ikke hvis det er kaldpressede oljer/fett.

Endret av exictence
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men Krone Is er jo ikke billig? Stiv pris for en sekser.

Anonymkode: 04876...97a

Nei, for oss kunder tar de seg betalt. Men transfett er billig for produsentene å bruke i sine produkter. Derfor bruker de det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, exictence said:

Nei, det står nesten aldri på pakken om det er transfett i varen. Jeg vet EU har regler om hvor mye transfett det er lovlig å ha i produkter som selges, og noen produkter står det at det er innenfor kravene av transfett, men husker ikke hvilke.

Men f.eks kjeks som ikke inneholder transfett = harsknet fett, står det på. Det er kjeks som som oftest selges på helsekostforretninger, nå mer og mer i dagligvarebutikker også.

Jeg tror ikke majones inneholder transfett. Innholdet ikke det bare animalsk fett? Det er vegetabilsk fett (en del oppvarmet vegetabilsk fett, ikke alltid) som kan omdannes til transfett når det er behandlet/oppvarmet, og det er det i mange varer med vegetabilsk fett. Men ikke hvis det er kaldpressede oljer/fett.

Majones er vegitabilsk fett blandet med egg

Anonymkode: 4f14a...c63

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, exictence skrev:

Nei, det står nesten aldri på pakken om det er transfett i varen. Jeg vet EU har regler om hvor mye transfett det er lovlig å ha i produkter som selges, og noen produkter står det at det er innenfor kravene av transfett, men husker ikke hvilke.

Men f.eks kjeks som ikke inneholder transfett = harsknet fett, står det på. Det er kjeks som som oftest selges på helsekostforretninger, nå mer og mer i dagligvarebutikker også.

Jeg tror ikke majones inneholder transfett. Innholdet ikke det bare animalsk fett? Det er vegetabilsk fett (en del oppvarmet vegetabilsk fett, ikke alltid) som kan omdannes til transfett når det er behandlet/oppvarmet, og det er det i mange varer med vegetabilsk fett. Men ikke hvis det er kaldpressede oljer/fett.

Tusen takk :) 

Anonymkode: 686c9...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Majones er vegitabilsk fett blandet med egg

Anonymkode: 4f14a...c63

Da er det meget sannsynlig at det innholder transfett. 

Som sagt, spis mye mat matvarer med antioksidanter, så går det bra :)

 

Endret av exictence
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, exictence said:

Da er det meget sannsynlig at det innholder transfett. 

Som sagt, spis mye mat matvarer med antioksidanter, så går det bra :)

 

Vi blir anbefalt majones fra lipidklinikken så tror nok den er trygg :)

Anonymkode: 4f14a...c63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk :) 

Anonymkode: 686c9...a62

Bare hyggelig.

Dessverre viste det seg at majones muligens har transfett siden det innholder vegetabilsk fett. Men det er ett å lage. Da vet du hva du får i deg. Her er en enkel oppskrift:

https://www.nrk.no/mat/hjemmelagd-majones-pa-tre-sekunder-1.12050482

Altså, du kan kjøpe gode vegetabilske oljer og du kan kjøpe dårlige vegetabilske oljer. Lager du selv ting, bestemmer du hva du tar i.

Produsenter som lager ferdig produkter bruker som oftest det billigste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, exictence skrev:

Da er det meget sannsynlig at det innholder transfett. 

Som sagt, spis mye mat matvarer med antioksidanter, så går det bra :)

 

Hvor mye Krone Is anbefaler du pr måned? 

Anonymkode: 04876...97a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, exictence skrev:

Bare hyggelig.

Dessverre viste det seg at majones muligens har transfett siden det innholder vegetabilsk fett. Men det er ett å lage. Da vet du hva du får i deg. Her er en enkel oppskrift:

https://www.nrk.no/mat/hjemmelagd-majones-pa-tre-sekunder-1.12050482

Altså, du kan kjøpe gode vegetabilske oljer og du kan kjøpe dårlige vegetabilske oljer. Lager du selv ting, bestemmer du hva du tar i.

Produsenter som lager ferdig produkter bruker som oftest det billigste.

Tusen takk for god hjelp :) Da slutter jeg med majones fra butikken, og lager selv :) 

Anonymkode: 686c9...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye Krone Is anbefaler du pr måned? 

Anonymkode: 04876...97a

Det vet jeg ikke. Du kan spise flere dersom du beveger deg, er ute i frisk luft (ja, det gir deg antioksidanter), spiser grønnsaker og andre matvarer med antioksidanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for god hjelp :) Da slutter jeg med majones fra butikken, og lager selv :) 

Anonymkode: 686c9...a62

Hyggelig. Jeg prøver å være bevisst på hva jeg spiser. Samtidig skal man ikke være fanatisk heller. Det er usunt å være redd og bekymret også. Spise en mellomting av det meste, men prøve å lage mest mulig mat selv, tror jeg på :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Stella Rose skrev:

Ingenting er usunt om du spiser det med måte. Det sa min bestemor :nigo:

Det tror jeg din bestemor hadde aldeles rett i. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En kroneis er sunnere enn 100 g med godteri (dvs ca 20 gummibjørner) som ofte er nesten rent sukker.

Jeg har spist 1 is nesten hver dag i sommeren og likevel har holdt vekten min stabil, men jeg spiser ellers sunt resten av dagen. Dvs frokost, lunsj, middag og kveldsmat bør bestå av grønnsaker, rent kjøtt, grovbrød, osv... Ikke spis godteri eller kake i tillegg til isen (for du har brukt opp dessert-kvoten din) ;) 

Men hvis man ønsker å gå ned i vekta, så er kroneis ikke anbefalt å spise. Bedre med lett-is, smoothie-is, saftis eller Dream Yoghurtis (hva nå det heter igjen). Eller Skyr Is (som er ganske ny)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er verre for kropp og sjel å være så opphengt i hvor sunn eller usunn en is er at man må spørre på kvinneguiden enn å bare unne seg en i ny og ne. Kos deg!

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekymringen din for hvor mange kroneis du kan spise i måneden, er antakelig mer usunt enn å spise en kroneis når du får lyst på.

Anonymkode: fefa6...3ec

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

kan ikke dere karbs- og fett-interesserte rote dere over til underforumet "Trening og kosthold"? Her i mat og drikke handler det om mat og drikke. Ikke om hvor mye karbs eller andre "usunnheter" maten inneholder. Eller hvor "farlig" maten er. Det var vært svært mange tråder om "farlig" mat her i det siste. Til TS: Post disse et annet sted. 

Anonymkode: 7c89c...090

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil ikke pådra med hjertesykdommer pga Krone Is har så mye transfett i seg kanskje.

Anonymkode: 04876...97a

Man får ikke hjertesykdommer av å spise 1 krone is.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er tankegang og følelser man heller burde ta en titt på og få det fikset i samtaleterapi? Å lage såpass mye mulig negativt ut av en liten is er merkelig. 

Anonymkode: 98e8d...f54

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, exictence said:

Ingredienser

Skummetmelk, kremfløte (18%), sukker, hvetemel, kokosolje, skummetmelkpulver, hasselnøtter (3%), glukose, laktose, kakao, emulgator (E471, solsikkelecitin, E476), rapsolje, melkeproteiner, stabilisator (E466, E412, E407), aromaer, salt, fargestoff (E150d, E160b).Kan inneholde spor av andre nøtter, peanøtter og soya.

Ikke èn ingrediens som vi trenger. Dette er jo bare tilsetningsstoffer med melkeprodukter som er ihjelbearbeidet. 
Tenk på at du kunne spise nice cream av bananer og jordbær istedenfor, en næringsbombe av dimensjoner som strutter av antioksidanter og vitaminer: https://www.detsoteliv.no/oppskrift/nice-cream-med-jordbaer

Anonymkode: a2b18...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...