Gå til innhold

Ansatt med 60% i butikk-sjefen mener hun enkelte måneder at jeg skal jobbe 100% og enkelte måneder 20%


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er dette lovlig?? Trodde at det skal være 60% hver måned, men hun sier det er 60% på et år siden det ikke står noe sted. 

Anonymkode: 9d3ce...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Står det i kontrakten du jobber 60%, så er det pr mnd. 

Anonymkode: 1a5fa...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk tariffavtaler. Så lenge den samlede arbeidsmengden er 60% over tid, så er det jo opp til arbeidsgiver å bestemme hvilke dager man skal jobbe, og det kan jo variere. 

Anonymkode: 280a6...95f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal stå i kontrakten dersom det årlige skal utgjøre 60%,ikke månedlig. Dersom det bare står 60%er det månedlig. 

Anonymkode: 74217...bc0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk tariffavtaler. Så lenge den samlede arbeidsmengden er 60% over tid, så er det jo opp til arbeidsgiver å bestemme hvilke dager man skal jobbe, og det kan jo variere. 

Anonymkode: 280a6...95f

Er man ansatt 60% så skal man ha 60% lønn pr mnd.  Alle har krav på å vite når de skal jobbe, senest 14 dager før. Endring i turnus skal man også vite god rid i forveien. Jobber man mer enn 60% en mnd, skal man ha betalt for det man jobber.

 

Kontakt arbeidstilsynet ts.

Anonymkode: 1a5fa...9be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Det er noe som heter gjennomsnittsberegning av arbeidstiden. Det er lov å gjøre, men det skal være avtalt. I kontrakten. Som du signerte, da du ble ansatt. Står det der? Står det ikke noe om dette ja da skal du selvsagt ha 60 % stilling hver måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har årsturnus der jeg jobber. Da gjennomsnittsberegner man arbeidstiden i løpet av 12 mnd. Noen måneder er det mye jobb, andre mye fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå jobber jeg i kommunen, så vet ikke om det er annerledes. Det står i kontrakten min at jeg har 100% stilling, men det er tydeligvis slik at arbeidsgiver kan pålegge meg å jobbe f.eks 120% i én periode, og deretter 80% i tilsvarende periode. Det blir praktisert ved min arbeidsplass grunnet varierende behov for arbeidskraft. 

Anonymkode: a30a9...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er man ansatt 60% så skal man ha 60% lønn pr mnd.  Alle har krav på å vite når de skal jobbe, senest 14 dager før. Endring i turnus skal man også vite god rid i forveien. Jobber man mer enn 60% en mnd, skal man ha betalt for det man jobber.

 

Kontakt arbeidstilsynet ts.

Anonymkode: 1a5fa...9be

Man kan jo fortsatt ha varsel minst 14 dager i forveien selv om man har varierende arbeidsmengde fra måned til måned. Om det f. eks. er tariffavtale på gjennomsnittsberegning av arbeidstiden så kan arbeidsgiver benytte seg av det, det er derfor jeg skrev til TS at hun bør sjekke opp hva som står i tariffavtale. Og er hun ikke medlem av en av arbeidstakerorganisasjonene, så er dette en ypperlig mulighet til å melde seg inn. Det er nemlig lurt å være medlem når spørsmål som dette dukker opp. 

Anonymkode: 280a6...95f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hvis man i løpet av et år har mindre enn 60% pga innsparinger i bedriften? Det er også greit?

Anonymkode: d4cde...5d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I butikkbransjen blir man no bare mer og mer rævkjørt. Ypperlig tidspunkt å bytte bransje. Noen kurs her og der, ev. studier så er det bare til å kjøre på. 

Anonymkode: 8a808...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva hvis man i løpet av et år har mindre enn 60% pga innsparinger i bedriften? Det er også greit?

Anonymkode: d4cde...5d8

Det er kun greit dersom det er forhandlet om det og dere er blitt enige. Ellers gjelder kontrakten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...