Gå til innhold

Uenighet om samvær. Hjelp☹️


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis TS har hatt hovedomsorg, ansvar for nattevåk, morgenstell, mating og lek i løpet av dagen, kveldsstell og legging, mens mannen har vært opptatt av hobby og fritid, mener du da oppriktig at barnet har det best med å bo fulltid hos far? 

Leser dere, eller bruker de små grå, før dere skriver i tråder eller kommer gulpet kun av seg selv fordi dere så veldig gjerne vil støtte far, uavhengig av hva som er best for barnet og hva barnet er vant med? 

Anonymkode: b5404...938

Nå har alle som svarer her inne kun hørt den ene siden av saken. Hadde far skrevet innlegg her, er det stor sannsynlighet for at han mener han er den beste forelderen for barnet. Så ut i fra noen ord fra ts er det umulig å vite hvem som er best for barnet.

Slik jeg leser det har ts bestemt seg for hvor mye hun mener far skal se barnet. I  min verden er det like mye far sitt barn som mor sitt, og derfor har han like mye rettigheter som mor, eller burde ha det. 

Denne 1 åring er helt avhengig av at de voksne tar rett avgjørelse og gjør det mulig for han eller henne å ha begge foreldrene sine. 
Jeg lurer veldig på hva ts hadde gjort og følt om far fikk hovedomsorgen og hun fikk se barnet sitt annenhver helg. Og far mente mot hennes vilje som jo far opplever at jo det beste for barnet er å få være hos far.
Det virker ikke som ts klarer å ta dette innover seg.

Anonymkode: 33d16...808

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og uansett så spiller det ingen rolle hvem sitt valg det var. Barnets beste er å være med sin primære omsorgsperson uavhengig av hvordan vedkommende ble det.

Anonymkode: ba5ac...0a7

Jeg synes det er merkelig at det ikke er innlysende at i en slik sak så mener både mor og far at de begge er primære omsorgspersoner for barnet. Hvorfor mener du og andre at far straks skal innse at det beste for barnet at han backer ut og lar mor på hovedomsorgen de første årene? Naturlig nok mener han at han er bra for barnet, akkurat som mor mener det samme.

Så da kan det vel like godt være mor som bør tenke på barnet og backe ut, ikke sant? 

 

Anonymkode: 33d16...808

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har alle som svarer her inne kun hørt den ene siden av saken. Hadde far skrevet innlegg her, er det stor sannsynlighet for at han mener han er den beste forelderen for barnet. Så ut i fra noen ord fra ts er det umulig å vite hvem som er best for barnet.

Slik jeg leser det har ts bestemt seg for hvor mye hun mener far skal se barnet. I  min verden er det like mye far sitt barn som mor sitt, og derfor har han like mye rettigheter som mor, eller burde ha det. 

Denne 1 åring er helt avhengig av at de voksne tar rett avgjørelse og gjør det mulig for han eller henne å ha begge foreldrene sine. 
Jeg lurer veldig på hva ts hadde gjort og følt om far fikk hovedomsorgen og hun fikk se barnet sitt annenhver helg. Og far mente mot hennes vilje som jo far opplever at jo det beste for barnet er å få være hos far.
Det virker ikke som ts klarer å ta dette innover seg.

Anonymkode: 33d16...808

Igjen, barnet er ett år. 50/50 er ikke aktuelt. Vær så snill å les deg litt opp om emnet før du går til angrep. Dette blir for dumt. 

Anonymkode: ba5ac...0a7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/19/2018 at 3:35 PM, AnonymBruker said:

Hva gjør man egentlig da. Har bestilt mekling, men far er ikke til å rokke.

barnet er ett år. Far vil ha 50/50. Jeg vil ha «vanlig samvær»mens barnet er så lite- dvs at han bor fast hos meg, men treffer far ofte/vil tilrettelegge så ofte far vil.

Jeg har vært absolutt mest med barnet, men far er tilstedevørende og god far. Far sier han vil ta meg til retten om jeg ikke går m på 50/50☹️

Hvordan stiller jeg egentlig her? 

Anonymkode: a0618...472

Hvorfor skal han ikke få like mye samvær med sitt barn som deg mener du?! Dere er jo likeverdige foreldre?

Anonymkode: 1d250...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er merkelig at det ikke er innlysende at i en slik sak så mener både mor og far at de begge er primære omsorgspersoner for barnet. Hvorfor mener du og andre at far straks skal innse at det beste for barnet at han backer ut og lar mor på hovedomsorgen de første årene? Naturlig nok mener han at han er bra for barnet, akkurat som mor mener det samme.

Så da kan det vel like godt være mor som bør tenke på barnet og backe ut, ikke sant? 

 

Anonymkode: 33d16...808

Kjære deg, NEI. Den primære omsorgspersonen er den barnet har brukt mest tid med og er mest tilknyttet til. For en ettåring som blir ammet så er det mor som siden fødsel har vært ungens bauta. Far har ikke pupper. Ei heller føder han.

Du kan argumentere om urettferdighet opp og ned i mente, men fakta er fakta og barnets behov går foran fars og mors. Du får ikke forandret biologi. Det er derfor de minste barna nesten alltid havner hos mor frem til de er gamle nok for 50/50

Anonymkode: ba5ac...0a7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal han ikke få like mye samvær med sitt barn som deg mener du?! Dere er jo likeverdige foreldre?

Anonymkode: 1d250...a85

Nei. Ikke for en ettåring. Les deg opp. Så små skal være hos primær omsorgsperson. 50/50 utgår for så små. Er du uenig så send inn klage til fagfolk.

Anonymkode: ba5ac...0a7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, stan skrev:

Så fint da. Så vi brukte over to år fordi det var så gøy? 

Ifølge dommeren var det uvanlig raskt, men det er sikkert forskjell i ulike deler av landet. 

Fra stevningen til første formøte tok det ca 4 måneder. Så skulle sakkyndige involveres. Nye formøter. Bestandig var avtaleboka til dommeren full, så det ble bestandig to-tre måneder å vente. 

Første runde ble saken trukket 11 måneder etter stevningen. 

Så kom ny stevning et halvt år etter. Da gikk det litt raskere, fordi jeg nektet flere formøter. Da kom hovedforhandlingen etter bare 7 måneder. Selve dommen kom omtrent på to års dagen. Så kom anken. 

Det er lang tid for et barn. 

 

Det er samme erfaring jeg har. Tatt 19 mnd til nå og vi har fått dato i tingretten nå i oktober. 

Så raskt går det ikke. :( 

Anonymkode: 0b11e...33b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Igjen, barnet er ett år. 50/50 er ikke aktuelt. Vær så snill å les deg litt opp om emnet før du går til angrep. Dette blir for dumt. 

Anonymkode: ba5ac...0a7

Igjen, jeg er ikke uenig med deg. Problemet er at det er to foreldre som begge er skikket til å ta vare på barnet og som barnet ser på som omsorgs personer. Det er ikke gitt hvem av dem som bør få hovedomsorgen,

Anonymkode: 33d16...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Igjen, jeg er ikke uenig med deg. Problemet er at det er to foreldre som begge er skikket til å ta vare på barnet og som barnet ser på som omsorgs personer. Det er ikke gitt hvem av dem som bør få hovedomsorgen,

Anonymkode: 33d16...808

Jo det er det. Les tråden. Mor er primær omsorgsperson her.

Anonymkode: ba5ac...0a7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Igjen, jeg er ikke uenig med deg. Problemet er at det er to foreldre som begge er skikket til å ta vare på barnet og som barnet ser på som omsorgs personer. Det er ikke gitt hvem av dem som bør få hovedomsorgen,

Anonymkode: 33d16...808

Far har prioritert hobby, ikke tatt nattevåk eller morgen/kveld. 

Nei, her er ikke to omsorgspersoner. Barnet kan gjerne se på far som en omsorgsperson, men npen primæromsorgsperson er han så langt ifra. 

Anonymkode: b5404...938

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har alle som svarer her inne kun hørt den ene siden av saken. Hadde far skrevet innlegg her, er det stor sannsynlighet for at han mener han er den beste forelderen for barnet. Så ut i fra noen ord fra ts er det umulig å vite hvem som er best for barnet.

Slik jeg leser det har ts bestemt seg for hvor mye hun mener far skal se barnet. I  min verden er det like mye far sitt barn som mor sitt, og derfor har han like mye rettigheter som mor, eller burde ha det. 

Denne 1 åring er helt avhengig av at de voksne tar rett avgjørelse og gjør det mulig for han eller henne å ha begge foreldrene sine. 
Jeg lurer veldig på hva ts hadde gjort og følt om far fikk hovedomsorgen og hun fikk se barnet sitt annenhver helg. Og far mente mot hennes vilje som jo far opplever at jo det beste for barnet er å få være hos far.
Det virker ikke som ts klarer å ta dette innover seg.

Anonymkode: 33d16...808

Herregud at detjeg er mulig. 

Mor har vært hjemme med barnet, tatt kvelldsstell og nattevåk. Hvem som har vært mest med barnet er udiskutabelt. Hva barnet er mest vant med er udiskutabelt. 

TS har ingen steder sakt at far skal være helgepappa. Hvor du har fått det fra lyrer jeg fælt på, for det erer noe du har diktet opp selv

Det er fakta. Forhold deg til det, så blir argumentene dine mer fruktbare. Inntil da, blir det bare synsing og mening. 

Anonymkode: b5404...938

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2018 den 13.39, AnonymBruker skrev:

Hvem sitt valg var dette? Var det mor som dyttet far unna for å gjøre alt selv eller var det far som ikke giddet å gjøre det? Hvis det er det første så har ikke mor noe hun skulle sagt på det, mens hvis det er det andre så er det mer forståelig.

Anonymkode: 56d85...e7f

Spiller da virkelig ingen rolle hvem sitt valg det var, det er fortsatt barnets beste at den som har utført størsteparten av omsorgen også fortsetter med det. Det er barnets beste som skal være i fokus, ikke hva som er rettferdig ovenfor foreldrene. 

Buhu, jeg har ikke fått knyttet bånd til ungen min, så da skal det gå utover ungen som trenger sin primære omsorgsperson? Seriøst?

Anonymkode: bdba8...ae0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her synes jeg du er egoist. Han ønsker å ha barnet like mye som deg og det skal du være veldig glad for. Finnes nok av foreldre som ikke gidder å ha noe med egne barn å gjøre.

Jeg skjønner ikke at dette er ett problem. Barnet venner seg fort til å være 50/50 og det er ingen grunn til å vente med det.

Argumentet ditt om at du har hatt mest med barnet å gjøre spiller ingen rolle nå som du har sluttet å amme. Nå kan far ta like mye ansvar. Ønsker du ikke at barnet skal ha 50/50, så tar sikkert far en større prosentdel enn deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, EvaLena skrev:

Her synes jeg du er egoist. Han ønsker å ha barnet like mye som deg og det skal du være veldig glad for. Finnes nok av foreldre som ikke gidder å ha noe med egne barn å gjøre.

Jeg skjønner ikke at dette er ett problem. Barnet venner seg fort til å være 50/50 og det er ingen grunn til å vente med det.

Argumentet ditt om at du har hatt mest med barnet å gjøre spiller ingen rolle nå som du har sluttet å amme. Nå kan far ta like mye ansvar. Ønsker du ikke at barnet skal ha 50/50, så tar sikkert far en større prosentdel enn deg.

Glemte du å lese hele tråden før du svarte nå?

Barnet er ett år. Det har ikke vært sammen med faren sin sammenhengende så mye som 12 timer engang. Det er moren som har vært med barnet hele tiden fordi faren har prioritert jobb og hobby. Han har ikke hatt permisjon med barnet engang.

Syns du det er riktig overfor barnet å overlate den til en far som den ikke kjenner så godt? En far som han har sett og vært sammen med en brøkdel av livet sitt?

Noen nevnte ordet barnemishandling i forhold til 50/50 i dette tilfellet og det er jeg enig i .

Jeg håper for barnets del at TS får flyttet ut fort, skapt stabilitet og deretter få bli kjent med faren sin i barnets tempo. Det går ikke an å la en liten unge på 12 måneder være alene med faren sin dag og natt i flere døgn når de aldri har vært sammen alene i en hel dag engang. 

Anonymkode: 94d78...381

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.7.2018 den 15.58, AnonymBruker skrev:

Det at han er en tilstedeværende og god far betyr jo ikke at barnet er mindre knyttet til meg. Barnet er glad i far, men er klart mest knyttet til meg. Ikke så rart, når jeg har vært hjemme størstedelen av tiden+ammet frem til nå. Det er latterlig «å ofre meg»-i likestillingens navn?!!😬-på bekostning av barnet? Eller? 

 

Anonymkode: a0618...472

Jeg kan garantere deg at hvis du lar far få hovedomsorgen så vil barnet raskt knytte seg til far. 

Det er du som mor som sliter... for du må jo ha babyen din.

hvordan vet jeg det? Jeg har sett det.. min søster ammet barnet og tok ett ekstra år ulønnet perm. I løpet av tiden ble far oppsagt .. søster fikk i samme tid et unikt jobbtilbud .. far fikk kontantstøtte og ble hjemmeværende .. nå er det pappa som gjelder om man våkner brått eller har slått seg.. mamma syns self det er sårt.. fordi med første mann hadde hun denne egendefinerte primærollen..

barnet var akkurat på ditt sitt barns alder og det gikk HELT FINT.

så hvis DU er den som ønsker annet en 50-50 så så la far få hovedomsorgen ..

gjør du annet har du absolutt vikarierende akenda..

Anonymkode: a57ad...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker dere kan ha 50/50 når barnet er litt eldre. :) 
Vent til barnet i alle fall er 2-3 år, burde ikke være et problem. Skjønner far, men er jo sånt at når de er så små er det best med mye oppsyn fra mor. Angående melk og slikt. Men du kan jo sørge for at far kan komme på besøk frem til den alderen dere deler 50/50, så lenge dere ikke bor for langt unna. 
Barn trenger faren også, spesielt om det er en god far som du beskriver. :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Glemte du å lese hele tråden før du svarte nå?

Barnet er ett år. Det har ikke vært sammen med faren sin sammenhengende så mye som 12 timer engang. Det er moren som har vært med barnet hele tiden fordi faren har prioritert jobb og hobby. Han har ikke hatt permisjon med barnet engang.

Syns du det er riktig overfor barnet å overlate den til en far som den ikke kjenner så godt? En far som han har sett og vært sammen med en brøkdel av livet sitt?

Noen nevnte ordet barnemishandling i forhold til 50/50 i dette tilfellet og det er jeg enig i .

Jeg håper for barnets del at TS får flyttet ut fort, skapt stabilitet og deretter få bli kjent med faren sin i barnets tempo. Det går ikke an å la en liten unge på 12 måneder være alene med faren sin dag og natt i flere døgn når de aldri har vært sammen alene i en hel dag engang. 

Anonymkode: 94d78...381

Jeg leste alt og jeg står for det du siterte ennå.

Det er du som ikke vil gi faren mulighet til å ha barnet så mye som han ønsker.

Hvis du lar han få lov, så må jo hobby og jobb vike fordi han skal ha omsorg for eget barn. Det trur jeg helt sikkert at han skjønner selv uten at noen må fortelle han det. 

Jeg synes fremdeles det er egoistisk av deg å tviholde på din mening og trumfe igjennom. Det skaper ikke noen større tilknytning til far, derimot enda mindre. Til syvende og sist går det utover barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan garantere deg at hvis du lar far få hovedomsorgen så vil barnet raskt knytte seg til far. 

Det er du som mor som sliter... for du må jo ha babyen din.

hvordan vet jeg det? Jeg har sett det.. min søster ammet barnet og tok ett ekstra år ulønnet perm. I løpet av tiden ble far oppsagt .. søster fikk i samme tid et unikt jobbtilbud .. far fikk kontantstøtte og ble hjemmeværende .. nå er det pappa som gjelder om man våkner brått eller har slått seg.. mamma syns self det er sårt.. fordi med første mann hadde hun denne egendefinerte primærollen..

barnet var akkurat på ditt sitt barns alder og det gikk HELT FINT.

så hvis DU er den som ønsker annet en 50-50 så så la far få hovedomsorgen ..

gjør du annet har du absolutt vikarierende akenda..

Anonymkode: a57ad...698

Det er jo ganske annerledes når far og mor bor sammen, da. 

 

Anonymkode: 38da0...759

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ganske annerledes når far og mor bor sammen, da. 

Nei, fordi far og mor bor sammen og far er ingen fremmed.. 

dersom de ønsker å gjøre det enda smootere så overtar far all ansvar før de flytter fra hverandre .. 

men jeg vet det kommer til å gå supert uansett..Ts kan jo komme på hyppige besøk.

 

 

Sitat

Anonymkode: 38da0...759

Anonymkode: a57ad...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber mor? I dagens samfunn er det viktig med en ok økenomi. Noen vil si at det ikke er releveant, men arbeidsløshet og uføretrygd er arvelig. Nevner dette da jeg ser det blir brukt mot fedrei flere innleg her inne at han går på jobb ikke er våken på natta osv.  Kan garantere at økenomi er en stor grunn til at mor ønsker hovedomsorgen, er ikke 100% sikker men 95%.

Du bør uansett gå med på utvidet samvær då dette er det normale i dag. Så et forslag kan jo være at far henter fredag i BH levre mandag, har midtuke samvær onsadag til torsdag og annenvær ferie eller halve hver ferie? Jeg tror dette vil føles ok for far, barnet får god kontakt med far. Slik at go relasjon er bygget opp når barnet blir større. Men pga økenomi tipper jeg ikke du vil dette 🤑🤑🤑

Anonymkode: 6f5c0...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...