AnonymBruker Skrevet 19. juli 2018 #1 Skrevet 19. juli 2018 Jeg har to vennepar, som hver har flere barn hver. Spesielt det ene paret bruker jeg og barnet mye tid med. Jeg har et barn, og det er ingen far i bildet. Jeg har lyst til å spørre dem om de er interessert i å være fadder eller ta vare på barnet dersom noe skulle skje meg. Men jeg er veldig redd for at de skal si nei. Siden det er bare meg er jo risikoen større for at det kan skje noe, selv om det likevel er en marginal sjangse for at noe faktisk skjer. Hva tenker dere om en sånn forespørsel i mitt tilfelle? Er det en ære å bli spurt, og mer en formell greie? Eller tenker man hjelpes, her har man en forpliktelse overfor annens unge i 18 år, i tillegg til egne? Anonymkode: 92f80...b04
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2018 #2 Skrevet 19. juli 2018 Jeg er fadder til to barn fra to ulike familier. Har aldri sett på dette som noen forpliktelse til overta foreldreansvar ved død, det ville åpenbart gått til andre i deres familie. Jeg ser på dette som en hyggelig tillitserklæring som viser at foreldrene setter pris på vårt vennskap og ønsker at jeg skal være til stede i deres og barnets liv. Det er nok svært få i våre dager som setter likhetstegn mellom fadder og å steppe inn som omsorgsperson ved tragedier. Det man lover i kirka er å «oppdra barnet i den kristne tro». Anonymkode: b1a2d...012 6
asterix Skrevet 19. juli 2018 #3 Skrevet 19. juli 2018 Jeg er ateist, så lite vits i å be meg om å være fadder. Å være fadder har jo ellers ikke noe som helst å gjøre med hvem som skal ta seg av et barn om noe skjer med foreldrene. 7
Snaskesnusken Skrevet 19. juli 2018 #4 Skrevet 19. juli 2018 Det er bare til å spørre, trådstarter. Det verste som kan skje er at de sier nei.
BunnyBlue Skrevet 19. juli 2018 #5 Skrevet 19. juli 2018 Det er ingen automatikk i at faddere overtar omsorgen for barna hvis foreldrene dør, så hvis du ønsker at eventuelle faddere skal gjøre dette gjør du lurt i å avklare dette med dem på forhånd så de vet hva du forventer av dem. Er de villige til dette, bør du sette opp et testamente der du spesifiserer hvem du ønsker skal oppdra barna i verste fall. Da vet også myndighetene at du ønsker dette. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2018 #6 Skrevet 19. juli 2018 Det er vel strengt tatt ingen sammenheng mellom å være fadder og å overta foreldreansvar hvis foreldrene dør. Jeg er fadder for noen av mine tantebarn, men det betyr ikke at jeg overtar foreldreansvaret hvis foreldrene dør Anonymkode: a44c3...7ff 3
Arabella Skrevet 19. juli 2018 #7 Skrevet 19. juli 2018 Å være fadder - Den norske kirke, Kirkerådet I praksis er det vel svært få som følger opp dette som er beskrevet her. Dåpen er bare en hyggelig seremoni, og faddernes oppgave er å være vitner. Som flere skriver her, har man ingen forpliktelser til å tre inn i foreldres sted ved eventuell sykdom, dødsfall eller ulykke. Hvis Jeg Dør - Hvem får ansvaret for barnet ditt hvis du dør? 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå