Gå til innhold

Hva skal til for å få hjelpehund?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et kraftig underlivsprolaps som begrenser meg veldig i hverdagen når det kommer til bæring/trekking. Jeg må gå flere turer i butikken for å få med meg alt eller få hjelp av andre. Er det mulig å få noe hjelp på dette grunnlaget? 

Anonymkode: 5e65f...63a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke kriteriene for dette, men tenker jo umiddelbart hvorfor du ikke opererer prolapsen? Det er en ganske vanlig operasjon gjort dagkirurgisk, du kan få fastlegen til å søke deg til sykehuset. Ellers så går det fint an å handle med sekk hvis det er vanskelig å bære, eller få deg en sånn handletrille. 

Anonymkode: 4eb6a...447

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke kriteriene for dette, men tenker jo umiddelbart hvorfor du ikke opererer prolapsen? Det er en ganske vanlig operasjon gjort dagkirurgisk, du kan få fastlegen til å søke deg til sykehuset. Ellers så går det fint an å handle med sekk hvis det er vanskelig å bære, eller få deg en sånn handletrille. 

Anonymkode: 4eb6a...447

Jeg har vært på sykehuset, men fikk anbefalt å ikke operere ettersom hele livmoren må fjernes og nett på settes inn og det var fare for alvorlige komplikasjoner. Sekk har jeg prøvd uten hell og samme med trille. Trillen hadde gått fint om det ikke var for oppoverbakker. Men ja tror også ikke jeg går under kriteriene for dette.. heldigvis har jeg noen som hjelper meg foreløpig.

Anonymkode: 5e65f...63a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært på sykehuset, men fikk anbefalt å ikke operere ettersom hele livmoren må fjernes og nett på settes inn og det var fare for alvorlige komplikasjoner. Sekk har jeg prøvd uten hell og samme med trille. Trillen hadde gått fint om det ikke var for oppoverbakker. Men ja tror også ikke jeg går under kriteriene for dette.. heldigvis har jeg noen som hjelper meg foreløpig.

Anonymkode: 5e65f...63a

Skulle til å si at du kunne søkt om tt kort eller hva det heter, men det tror jeg ikke gjelder for personlige ærender, kun til behandling osv 🤔 men undersøk det

Anonymkode: 8f6e8...5e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av ren uvitenhet, hvorfor må du FÅ en hund til å trekke tralle? Kan du ikke kjøpe en, eller bruke en omplasseringshund? Om den ikke skal gjøre mer avanserte oppgaver, trenger du jo ikke en sertifisert blindehund?

Anonymkode: 480cd...8b5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Av ren uvitenhet, hvorfor må du FÅ en hund til å trekke tralle? Kan du ikke kjøpe en, eller bruke en omplasseringshund? Om den ikke skal gjøre mer avanserte oppgaver, trenger du jo ikke en sertifisert blindehund?

Anonymkode: 480cd...8b5

Det eneste jeg tenker på er muligheten til å ta den med på kjøpesenter/inn i butikk etc. Evt kunne jeg bundet den utenfor, men vet ikke hvor komfortabel jeg er med det.

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skulle til å si at du kunne søkt om tt kort eller hva det heter, men det tror jeg ikke gjelder for personlige ærender, kun til behandling osv 🤔 men undersøk det

Anonymkode: 8f6e8...5e3

Er ikke det hovedsaklig transport?

Anonymkode: 5e65f...63a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skulle til å si at du kunne søkt om tt kort eller hva det heter, men det tror jeg ikke gjelder for personlige ærender, kun til behandling osv 🤔 men undersøk det

Anonymkode: 8f6e8...5e3

Det er motsatt - TT-kort er nettopp ment brukt til sosiale ting og personlige ærender :) Å evt. få dekket drosje til behandling, lege osv søkes om for hver gang via Helfo, og er ei anna ordning

Anonymkode: ed47e...e82

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta kontakt med kommunen/bydelen din og søke om å få handlehjelp, rett og slett. Litt ulikt hvordan det praktiseres rundt i landet, men det skal være mulig å få hjelp med.

Om det ikke finnes noen butikker som har hjemlevering der du bor? Ikke alle steder hvor nettbestilling av matvarer er en mulighet, men ofte er det noen som ennå har utkjøring av varer om en spør seg litt rundt.

Ellers tviler jeg litt på at en får tildelt servicehund for en ting som å trekke - en trenger ikke spesialdressert hund til det liksom? 

Å - en annen mulighet - du kan søke om en sånn elektrisk scooter. En får greit med seg endel poser på den :) Det får en (eller egentlig er det vel utlån) via NAV hjelpemiddeltjeneste.

Om du tar kontakt med kommunen din, så kan du be om hjemmebesøk av en ergoterapaut. De kan om tilrettelegging av hverdag, hjelpe med å finne løsninger og kan hjelpe med å skrive søknader. Veldig kjekk ordning - og det er helt gratis å få hjelp av. 

Anonymkode: ed47e...e82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du få dekke transpost (buss og taxi)? Eller kanskje bil? De virker jo som dette hindrer deg veldig i hverdagen. Hva med å bestille mat hjem (adams matkasse ol.)? Eller kanskje du kan finne en organisasjon som er behjelpelig med å handle og kjøre mat til deg (finnes feks for eldre)?

Skaff deg en stor frys om du ikke har. Gjør storhandel en gang i måneden, frys ned osv (om du kan få hjelp til dette). Så holder det å kanskje fylle en halv bærepose innimellom, så slipper du å gå så mange ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er motsatt - TT-kort er nettopp ment brukt til sosiale ting og personlige ærender :) Å evt. få dekket drosje til behandling, lege osv søkes om for hver gang via Helfo, og er ei anna ordning

Anonymkode: ed47e...e82

Da var det jeg som blandet 😅 men har du sjekket ut det Ts? 

Anonymkode: 8f6e8...5e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært på sykehuset, men fikk anbefalt å ikke operere ettersom hele livmoren må fjernes og nett på settes inn og det var fare for alvorlige komplikasjoner. Sekk har jeg prøvd uten hell og samme med trille. Trillen hadde gått fint om det ikke var for oppoverbakker. Men ja tror også ikke jeg går under kriteriene for dette.. heldigvis har jeg noen som hjelper meg foreløpig.

Anonymkode: 5e65f...63a

Jeg vil virkelig anbefale deg å få en second opinion av leger ved et annet sykehus. 

For øvrig er det flere butikker som kjører hjem varer uten at det koster noe særlig, absolutt verdt å undersøke i ditt område. 

Anonymkode: 4eb6a...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo også sjekke frivillighetssentralen :)

Anonymkode: d53d4...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.7.2018 den 8.43, AnonymBruker skrev:

Jeg har et kraftig underlivsprolaps som begrenser meg veldig i hverdagen når det kommer til bæring/trekking. Jeg må gå flere turer i butikken for å få med meg alt eller få hjelp av andre. Er det mulig å få noe hjelp på dette grunnlaget? 

Anonymkode: 5e65f...63a

En hjelpehund skal ikke brukes til å få saker og varer i hus fra butikken. Slik kan du uansett ikke bruke et dyr. 

Handling fra butikken må alle som ikke klarer det selv eller har andre til å hjelpe seg, ringe eller bestille det de trenger via nettet. 

En hjelpehun skal brukes til lettere ting, som å hente en ringende telefon, dra klesvasken ut av vaskemaskinen eller andre lette ting. Uansett behov så er det ergo og fysioterapitjenesten i kommunen du bor i som må på hjemmebesøk for å vurdere situasjonen og behovene dine. 

Du må også få en uttalelse fra lege på situasjonen din, og hva som kan eller ikke kan gjøres, før  noen kan søke om noe for deg via offentlige hjelpeorsninger. Elektruisk scooter er gjerne en bedre løsning? 

Anonymkode: a384a...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å få deg en skuter fra hjelpemiddelsentralen? På en sånn kan du ha ganske mye varer om du har kurv bak! Jeg har en sånn og digger den når det kommer til handling! http://www.hjelpemiddeldatabasen.no/r11x.asp?linkinfo=54216&newsid=1886&apostid=393 Ta kontakt med ergoterapeutene i kommunen din og be om hjelp til å få len sånn! Det er gratis og koster ingenting! Mulig du trenger legeerklæring men det varierer litt fra kommune til kommune tror jeg, jeg gjorde alt uten at fastlege/nevrologen min var involvert! (Og neida, det er ikke bare gamle mennesker som bruker sånne😊)

Anonymkode: ae3a5...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

En hjelpehund skal ikke brukes til å få saker og varer i hus fra butikken. Slik kan du uansett ikke bruke et dyr. 

Handling fra butikken må alle som ikke klarer det selv eller har andre til å hjelpe seg, ringe eller bestille det de trenger via nettet. 

En hjelpehun skal brukes til lettere ting, som å hente en ringende telefon, dra klesvasken ut av vaskemaskinen eller andre lette ting. Uansett behov så er det ergo og fysioterapitjenesten i kommunen du bor i som må på hjemmebesøk for å vurdere situasjonen og behovene dine. 

Du må også få en uttalelse fra lege på situasjonen din, og hva som kan eller ikke kan gjøres, før  noen kan søke om noe for deg via offentlige hjelpeorsninger. Elektruisk scooter er gjerne en bedre løsning? 

Anonymkode: a384a...099

Selvsagt kan man det. Man har gjerne veske på hunden når man går på tur, folk driver med hundekjøring, tror jeg har sett hunder trekke pulk også. Kjøper man en litt stor og sterk hund er det ingen grunn til at den ikke skal kunne bære noen liter melk og noen andre tyngre ting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, funginger skrev:

Selvsagt kan man det. Man har gjerne veske på hunden når man går på tur, folk driver med hundekjøring, tror jeg har sett hunder trekke pulk også. Kjøper man en litt stor og sterk hund er det ingen grunn til at den ikke skal kunne bære noen liter melk og noen andre tyngre ting.

En stor og sterk hund trenger mange timer med trening hver dag, altså ikke et bra alternativ for en som ikke klarer å handle på butikken.

Anonymkode: 4eb6a...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En stor og sterk hund trenger mange timer med trening hver dag, altså ikke et bra alternativ for en som ikke klarer å handle på butikken.

Anonymkode: 4eb6a...447

Det står ingen ting om at hun ikke kan gå tur, bare har problemer med bæring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å få levert varer på døra, fra kolonial eller meny. Jeg er selv kronisk syk, og må selv få levert varer på døra.

Anonymkode: a8577...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å få levert varer på døra, fra kolonial eller meny. Jeg er selv kronisk syk, og må selv få levert varer på døra.

Anonymkode: a8577...882

Er vel dessverre langt flere steder i vårt lange land de _ikke_ leverer, enn hvor det er et alternativ 😕 Men mange steder er det gjerne en lokal matbutikk som har hjemkjøring av varer likevel, om en spør seg litt rundt - men heller ikke det finnes alle steder lengre :( (f.eks ikke her)

Anonymkode: ed47e...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

En stor og sterk hund trenger mange timer med trening hver dag, altså ikke et bra alternativ for en som ikke klarer å handle på butikken.

Anonymkode: 4eb6a...447

Hvor står det at Ts ikke kan gi en hund trim? Hun kan ikke bære tungt, Thats it.

Anonymkode: 8f6e8...5e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...