Gå til innhold

Å være fosterhjem


ImMsH

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har. Hva vil du vite?

Anonymkode: 78bb9...d49

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er motbydelige kryp, og mottar penger for det.

Anonymkode: f4d4c...9d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er motbydelige kryp, og mottar penger for det.

Anonymkode: f4d4c...9d9

Usaklig kommentar 

Anonymkode: 3bd0d...953

  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Usaklig kommentar 

Anonymkode: 3bd0d...953

Det er sant. 

Anonymkode: f4d4c...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist om dere har hatt det vanskelig i fosterhjem 😢

Anonymkode: 3bd0d...953

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har. Hva vil du vite?

Anonymkode: 78bb9...d49

Tenker litt generelt om hvordan dere har opplevd å være fosterhjem, samarbeid med barnevernet, biologisk familie osv. Hvilken aldersgruppe har dere vært fosterhjem for?

Er selv i en prosess for å bli fosterhjem nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke du skal bytte etternavn på barnet. Det er knyttet til det. Ihvertfall fra 7 års alderen og opp.

Anonymkode: d6c9a...9ac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Boxee
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper ikke du skal bytte etternavn på barnet. Det er knyttet til det. Ihvertfall fra 7 års alderen og opp.

Anonymkode: d6c9a...9ac

Det har en jo uansett ikke rett til å gjøre før en evt adopsjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke erfaring med det, men har noen i nabolaget som er fosterhjem, så jeg har erfaring med å ha barn som blir venner med fosterhjemsbarn. Det jeg har opplevd er preget av at fosterforeldre lar barna, som ikke hører på voksne, løpe rundt hele dagen slik at naboer skal ta seg av irettesettingen.

Anonymkode: 0ee47...209

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Boxee skrev:

Det har en jo uansett ikke rett til å gjøre før en evt adopsjon.

Man kan jo gjøre det hvis den som har foreldreansvaret er enig. En god del fosterbarn skifter navn uten å være adoptert.

Anonymkode: 51547...add

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke erfaring med det, men har noen i nabolaget som er fosterhjem, så jeg har erfaring med å ha barn som blir venner med fosterhjemsbarn. Det jeg har opplevd er preget av at fosterforeldre lar barna, som ikke hører på voksne, løpe rundt hele dagen slik at naboer skal ta seg av irettesettingen.

Anonymkode: 0ee47...209

Det har  nok mye mer med disse menneskene å gjøre, enn fosterforeldre generelt.

Anonymkode: 51547...add

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Håper ikke du skal bytte etternavn på barnet. Det er knyttet til det. Ihvertfall fra 7 års alderen og opp.

Anonymkode: d6c9a...9ac

Kan du ikke bare pelle deg ut av tråden når du ikke er mer konstruktiv enn som så?

Som fosterforeldre er man ANSATT. Man kan ikke skifte etternavn uten videre. 

Det er jo uansett ikke dette Ts spør om.

Jeg kjenner to fosterfamilier der de etter noen år har angret på ansvaret de har. Det er en jobb de aldri blir ferdig med da de har aldri etablert de rette følelsene for barna.

Jeg kjenner også to familier som fikk «egne» barn på denne måten og ikke kunne elsket barna høyere.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man blir på ingen måte rik av å være fosterforeldre så den myten kan vi ta livet av med en gang :laugh:

Som fosterhjem er man som en vanlig familie der barna har ulike behov alt etter hva de har opplevd. Man samarbeider ikke alltid med de biologiske foreldrene for det er noen tilfeller der de ikke får ha samvær med barna sine, men i mange tilfeller samarbeider man så godt man kan fordi man ønsker at barna skal ha et godt forhold til foreldrene sine. Spesielt viktig om fosterbarna på sikt er ment å gjenforenes med sine foreldre - da er rollen som fosterforeldre å gi barna best mulig fundament for en slik løsning samtidig som man ivaretar dem mens man har dem hos seg.

Å være fosterforeldre er å øse av en utømmelig kilde omsorg, det er å sette grener, det er å lytte, klemme, si fra og sette av tid til barnet - det er å sloss for at barnet får den hjelpen det trenger på linke med evt biologiske barn, det er våkenetter, det er snøtt og tårer og spybøtter på samme måte som med egne barn. Det er våkenetter der du uroer deg for barnets beste, det er kamper med alle instanser for noen barn fordi du som fosterforelder ser at barnet ikke får det de trenger - også i noen tilfeller mot barnevernet, men som oftes sammen med..

Det er å lære seg å holde hodet kaldt mens følelsene raser, det er å se urett skje uten å kunne gjøre noe med det men også å få gleden av å se et barn med dårlige ods vokse, utvikle seg og leve et godt liv til tross for en dårlig start..

Det er å være fosterMOR og fosterFAR for en fosterSØNN eller fosterDATTER er som for alle andre foreldre, med hjertet litt på utsiden for barnas beste..

- men det var kanskje ikke det svaret du tenkte på TS? :fnise:

Endret av Carrot
  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

De er motbydelige kryp, og mottar penger for det.

Anonymkode: f4d4c...9d9

Hadde foreldrene gjort jobben sin hadde ikke fosterhjem vært et tema.

Anonymkode: 1cd45...7d6

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært fosterhjem i mange år, og adopterte jenta for ca 3 år siden. Hun kom til meg som baby. For min del har det vært min største lykke - og min største sorg. Elsker jenta over alt på jord, samtidig som hun har med ting bagasje (arv) som er utrolig vanskelig å håndtere. Jeg er idag overbevist om at arv teller mer enn miljø, trodde motsatt før jeg fikk henne. Min største drøm er at det går henne godt i fremtiden, men er veldig usikker. Jeg jobber for det hver dag, med alt jeg har. 

Anonymkode: db86d...df5

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært fosterhjem i mange år, og adopterte jenta for ca 3 år siden. Hun kom til meg som baby. For min del har det vært min største lykke - og min største sorg. Elsker jenta over alt på jord, samtidig som hun har med ting bagasje (arv) som er utrolig vanskelig å håndtere. Jeg er idag overbevist om at arv teller mer enn miljø, trodde motsatt før jeg fikk henne. Min største drøm er at det går henne godt i fremtiden, men er veldig usikker. Jeg jobber for det hver dag, med alt jeg har. 

Anonymkode: db86d...df5

Kan du utdype om du her snakker om genetisk belastning eller foreldrenes person og om de er en del av hennes hverdag? For i utgangspunktet uten mer input virker det du sier her som noe BV burde oppfattet og du burde nok ikke adopert jenta..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rotemor skrev:

Kan du ikke bare pelle deg ut av tråden når du ikke er mer konstruktiv enn som så?

Som fosterforeldre er man ANSATT. Man kan ikke skifte etternavn uten videre. 

Det er jo uansett ikke dette Ts spør om.

Jeg kjenner to fosterfamilier der de etter noen år har angret på ansvaret de har. Det er en jobb de aldri blir ferdig med da de har aldri etablert de rette følelsene for barna.

Jeg kjenner også to familier som fikk «egne» barn på denne måten og ikke kunne elsket barna høyere.

Kanskje er det mitt barn som havner hos henne.

Anonymkode: d6c9a...9ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje er det mitt barn som havner hos henne.

Anonymkode: d6c9a...9ac

Barn får beholde navnet sitt med mindre de skal i skjul.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje er det mitt barn som havner hos henne.

Anonymkode: d6c9a...9ac

I så fall burde du kanskje fokusere mer på hva du konkret kan gjøre for å være en god forelder for barnet ditt enn på hva en evt fosterforelder som stiller opp for barnet ditt gjør, er, ikke gjør, ikke er osv osv osv..?

Anonymkode: 93a63...503

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...