Gå til innhold

Gravid etter anoreksiadiagnose


Shake90

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en forhistorie med anoreksia. Jeg fikk påvist diagnosen rundt 16-årsalderen og ble innlagt. Etter flere ups and downs så vil jeg erklære meg frisk fra ca 21 årsalderen. Stabil vekt og ikke problemer med mat. Fikk menstruasjon ca i 12-13 årsalderen og hadde den frem til 16 år. Jeg har fremdeles ikke fått den tilbake og i dag er jeg 28 år. Dette er sårt og skulle gjerne gått mer aktivt i verk for å sette igang utredning for dette tidligere. Nå ønsker jeg og samboer min å bli gravid og vi får assistanse av gynekolog. Har fått tilført østrogentilskudd i form av plaster da jeg hadde lave østrogennivå. Har også fått Provera for å sette i gang menstruasjon og deretter en runde med femar. Skulle til blodprøver på dag 22 for å måle progesteron, men pga ferie og helg så kom jeg meg ikke til blodprøver før dag 27 (!). Dumt av meg! Men er det da ikke mulig å få gode tall om det hadde skjedd en eggløsning? 

Er det noen her som har erfaring med tidligere anoreksia/spiseforstyrrelse, mistet menstruasjonen over lengre tid og har prøvd/oppnådd graviditet ?  Ettersom undersøkelsene hos gyn viser at eggstokkene min er der og alt er som normalt «der nede», samt alle andre blodprøver som blant annet stoffskiftet er bra så har jeg fortsatt et lite håp. Men noen dager så kjenner jeg at håpet daler og blir veldig lei meg for er redd for at det ikke skal gå og at jeg angrer på at jeg ikke har begynt med utredning tidligere. Vi har alt på stell nå og hadde vært helt nydelig med et lite nurk inn i livet vårt. 

Håper på svar :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke svare på spørsmålene dine, men svigerinna mi har hatt det samme og var innlagt som 16 åring og de har 3 barn i dag. Det eneste jeg vet er at hun har hatt litt ustabil mens.. Ønsker dere masse lykke til❤️

Anonymkode: f97ca...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde spiseforstyrrelser og mistet mens fra jeg var 17 og til jeg var 27. Eller dvs jeg gikk på p-piller og fikk den kunstige blødningen man får på dem, men siden det tok 2 år etter jeg sluttet på pillen før jeg fikk mensen er jeg relativt sikker på at jeg ikke hadde naturlig menstruasjon disse årene. Jeg var "frisk" og så vidt normalvektig, bmi på 19, men trente forferdelig mye. Jeg roet litt på treningen, gikk kanskje opp et lite kilo eller to, og vipps så kom menstruasjonen og etter 4 mnd var jeg faktisk gravid!

Se litt på livsstilen din, er du fortsatt veldig tynn? Trener mye? Restriksjoner på mat? Det kan hende det hjelper å gi litt slipp. Det er ikke sikkert det er så mye som skal til. Men det spørs litt hvor mye du ønsker å få barn. Om du tror at kroppen din hindrer deg, så burde du være villig til å ofre litt kontroll, gå litt opp i vekt eller spis litt mer for å få det til. Jeg vet at man aldri blir helt frisk fra sf, det henger alltid litt igjen. Om man vil det eller ikke. Min redning ble datteren min, og er nå (veldig) gravid på nytt.

Anonymkode: d927d...45e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke svare på spørsmålene dine, men svigerinna mi har hatt det samme og var innlagt som 16 åring og de har 3 barn i dag. Det eneste jeg vet er at hun har hatt litt ustabil mens.. Ønsker dere masse lykke til❤️

Anonymkode: f97ca...c14

Tusen takk ❤️❤️ Godt å høre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde spiseforstyrrelser og mistet mens fra jeg var 17 og til jeg var 27. Eller dvs jeg gikk på p-piller og fikk den kunstige blødningen man får på dem, men siden det tok 2 år etter jeg sluttet på pillen før jeg fikk mensen er jeg relativt sikker på at jeg ikke hadde naturlig menstruasjon disse årene. Jeg var "frisk" og så vidt normalvektig, bmi på 19, men trente forferdelig mye. Jeg roet litt på treningen, gikk kanskje opp et lite kilo eller to, og vipps så kom menstruasjonen og etter 4 mnd var jeg faktisk gravid!

Se litt på livsstilen din, er du fortsatt veldig tynn? Trener mye? Restriksjoner på mat? Det kan hende det hjelper å gi litt slipp. Det er ikke sikkert det er så mye som skal til. Men det spørs litt hvor mye du ønsker å få barn. Om du tror at kroppen din hindrer deg, så burde du være villig til å ofre litt kontroll, gå litt opp i vekt eller spis litt mer for å få det til. Jeg vet at man aldri blir helt frisk fra sf, det henger alltid litt igjen. Om man vil det eller ikke. Min redning ble datteren min, og er nå (veldig) gravid på nytt.

Anonymkode: d927d...45e

Jeg gikk også på P-piller når jeg var 22-23 år og hadde også mensen, men var også bevisst på at dette mest sannsynlig var kunstig mens som du også påpeker. Du høres veldig lik ut som meg: Er forsåvidt frisk bmi 19/20 og har et godt sammensatt kosthold med god næring. Men ja, trener endel - mest styrke noe løping. Skulle gjerne godt opp 2 kg, men føler jeg spiser godt. Men siden jeg ikke går opp så har jeg enda kun vedlikehold - det sier seg jo selv. Har ingen restriksjoner på mat, men liker fremdeles å ha kontroll og spiser fortsatt sunt. Derimot har jeg ingen angst eller tvang ift mat så den er en viktig del av hverdagen min, må nok øke kalorimengden. Hvor mye trente du på det meste og hvor mye måtte du redusere? Fikk du noe bistand av medikamenter når du ble gravid eller fikk dere det til på den naturlige måten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Shake90 skrev:

Jeg gikk også på P-piller når jeg var 22-23 år og hadde også mensen, men var også bevisst på at dette mest sannsynlig var kunstig mens som du også påpeker. Du høres veldig lik ut som meg: Er forsåvidt frisk bmi 19/20 og har et godt sammensatt kosthold med god næring. Men ja, trener endel - mest styrke noe løping. Skulle gjerne godt opp 2 kg, men føler jeg spiser godt. Men siden jeg ikke går opp så har jeg enda kun vedlikehold - det sier seg jo selv. Har ingen restriksjoner på mat, men liker fremdeles å ha kontroll og spiser fortsatt sunt. Derimot har jeg ingen angst eller tvang ift mat så den er en viktig del av hverdagen min, må nok øke kalorimengden. Hvor mye trente du på det meste og hvor mye måtte du redusere? Fikk du noe bistand av medikamenter når du ble gravid eller fikk dere det til på den naturlige måten? 

Jeg trente mest løping, og noe styrketrening. Jeg løp helst rundt 10 km om dagen, eller enda lengre. Jeg reduserte ved å bytte mange av øktene til 5-7 km og fikk egentlig mye bedre utbytte av treningene også, siden jeg hadde overskudd til å legge kvalitet i treningen og ikke bare kilometer. I tillegg jeg veldig streng på å spise sunt. Dette endret seg dagen etter jeg fødte, mannen min fikk sjokk :P Plutselig ville jeg ha kaffebrød osv. Dette var ting jeg ikke unnet meg selv veldig ofte før. Har nå lært at et halvt wienerbrød ødelegger ikke noe som helst;) 

Trengte ikke hjelp til å bli gravid, er sjeleglad for det, for var lenge bekymret for at det ville bli nødvendig. Jeg håper du får det til og at kroppen er mottakelig for en graviditet på den ene eller den andre måten!

Anonymkode: d927d...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var livstruende undervektig , innlagt og slet i 12 år med undervekt . Har et barn og hatt en Exu :) mistet mensen i 3 år 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt anoreksi, mistet mensen da jeg var 15, og den var borte flere år. Nøyaktig hvor lenge vet jeg ikke, da jeg begynte på p-piller etter hvert. Jeg er helt frisk nå, er normalvektig og har ikke noe anstrengt forhold til mat. Menstruasjonen kom tilbake da jeg sluttet på p-piller, syklusen var ustabil en stund først, men ble regelmessig etter hvert. Jeg slet med å bli gravid, og fikk til slutt et barn ved hjelp av ivf. Vi vet ikke årsaken, men legen mente det ikke hadde noe med de tidligere spiseforstyrrelsene å gjøre. Jeg kjenner imidlertid flere som har hatt/har spiseforstyrrelser og som har fått barn uten problemer. Jeg antar at flere av dem har vært uten mens over lengre perioder, da de har vært svært undervektige.

Sannsynligvis så er manglende eggløsning problemet hos deg, og du er enda ung og har nok mange og gode egg. Så med litt hjelp med syklusen er det gode sjanser for at dere får det lille nurket snart.

Anonymkode: 2f6b8...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Febmamma skrev:

Jeg var livstruende undervektig , innlagt og slet i 12 år med undervekt . Har et barn og hatt en Exu :) mistet mensen i 3 år 

Så flott! ☺️

Fikk du medikament og/eller assistanse for å oppnå graviditet? Fikk du tilbake menstruasjonen på naturlig måte og hvor lenge hadde du den før du ble gravid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt anoreksi, mistet mensen da jeg var 15, og den var borte flere år. Nøyaktig hvor lenge vet jeg ikke, da jeg begynte på p-piller etter hvert. Jeg er helt frisk nå, er normalvektig og har ikke noe anstrengt forhold til mat. Menstruasjonen kom tilbake da jeg sluttet på p-piller, syklusen var ustabil en stund først, men ble regelmessig etter hvert. Jeg slet med å bli gravid, og fikk til slutt et barn ved hjelp av ivf. Vi vet ikke årsaken, men legen mente det ikke hadde noe med de tidligere spiseforstyrrelsene å gjøre. Jeg kjenner imidlertid flere som har hatt/har spiseforstyrrelser og som har fått barn uten problemer. Jeg antar at flere av dem har vært uten mens over lengre perioder, da de har vært svært undervektige.

Sannsynligvis så er manglende eggløsning problemet hos deg, og du er enda ung og har nok mange og gode egg. Så med litt hjelp med syklusen er det gode sjanser for at dere får det lille nurket snart.

Anonymkode: 2f6b8...657

Takk for svar! Jeg har også fått tilbud om ivf, men vi ønsker å prøve litt selv først. Vil søke om dette i sept. om det fremdeles ikke har hatt noe fremgang. Hører at det fremdeles er muligheter og krysser fingrene for at det kun er litt drahjelp for å gi litt mer drivstoff til syklusen som vil kunne gjøre det oppe å gå igjen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Shake90 skrev:

Så flott! ☺️

Fikk du medikament og/eller assistanse for å oppnå graviditet? Fikk du tilbake menstruasjonen på naturlig måte og hvor lenge hadde du den før du ble gravid?

Alt gikk naturlig :) prøvde ikke bli gravid, men var vel et år- halvannet etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kan ikke svare på spørsmålene dine, men svigerinna mi har hatt det samme og var innlagt som 16 åring og de har 3 barn i dag. Det eneste jeg vet er at hun har hatt litt ustabil mens.. Ønsker dere masse lykke til❤️

Anonymkode: f97ca...c14

Har barna god helse? Er de normalvektige?

Anonymkode: cc4c8...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er absolutt håp ! Men burde gjerne fått noe for å få i gang eggløsning / mensen igjen . Så har jeg tro på du kan få det Til naturlig Jeg var syk lenge , men har Idag jeg verdens fineste gutt som er frisk, intelligent og raskt barn som er helt som det skal i hode, vekt og kropp ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Febmamma skrev:

Men det er absolutt håp ! Men burde gjerne fått noe for å få i gang eggløsning / mensen igjen . Så har jeg tro på du kan få det Til naturlig Jeg var syk lenge , men har Idag jeg verdens fineste gutt som er frisk, intelligent og raskt barn som er helt som det skal i hode, vekt og kropp ❤️

Herlig ❤️❤️ Ja, får hjelpemidler for å sette i gang eggløsningen. Veldig spent ! 

Takk for gode ord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg er gravid nå . Mistet mensen fra jeg var 16 til jeg fylte 22 er 28 nå vel og merke. Lykke til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde anoreksi frem til jeg var ca 17 år. Vært normalvektig og frisk siden den gang og er nå 26 år.

Gikk på ppiller i mange år så usikker på om jeg hadde hatt mens i den perioden. Deretter hadde gikk jeg ikke på ppiller og hadde mens kanskje 4 ganger i året, veldig ustabil syklus. Vet ikke om dette er grunnet anoreksien, men antar det.

I januar i år valgte jeg å ta ut hormonspiralen, vi tenkte det ville ta lang tid å bli gravid grunnet ustabil mens. Fikk ingen mens etter fjerning av spiralen. Fikk da 10 dagers proverakur av gynekologen, fikk etter dette mens som tydligvis trigget eggløsning, ble gravid og er nå 13 uker på vei :)

Lykke til!

Anonymkode: ebd73...ee7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trente mest løping, og noe styrketrening. Jeg løp helst rundt 10 km om dagen, eller enda lengre. Jeg reduserte ved å bytte mange av øktene til 5-7 km og fikk egentlig mye bedre utbytte av treningene også, siden jeg hadde overskudd til å legge kvalitet i treningen og ikke bare kilometer. I tillegg jeg veldig streng på å spise sunt. Dette endret seg dagen etter jeg fødte, mannen min fikk sjokk :P Plutselig ville jeg ha kaffebrød osv. Dette var ting jeg ikke unnet meg selv veldig ofte før. Har nå lært at et halvt wienerbrød ødelegger ikke noe som helst;) 

Trengte ikke hjelp til å bli gravid, er sjeleglad for det, for var lenge bekymret for at det ville bli nødvendig. Jeg håper du får det til og at kroppen er mottakelig for en graviditet på den ene eller den andre måten!

Anonymkode: d927d...45e

Du løp en del. Det er jo det at jeg er aktiv, men holder meg til en løpedag i uken (helst intervaller) og muligens en rolig løpetur (60 min) eller fjellturer - mens trener tung styrktrening 4-5 dg i uken. Men likevel så føler jeg ikke at jeg trener og presser kroppen sÅ mye at det skal hindre meg i å få tilbake syklusen min. Føler meg ikke noe særlig stresset, men selvsagt perioder hvor jeg er sliten. Men hvem er vel ikke sliten i en hverdag med 100% jobb, sosialt og trening. Har samtidig vært plaget med lave jernnivå, helt fra 15 års alderen og får ikke stabilisert den med tabletter. 

Jeg er også opptatt av å spise sunt, men spiser gode måltid og spiser jevnlig både kaker og masse is. Forstår ikke hvorfor kroppen ikke vil gi meg tegn på balanse i kroppen, men det er tydeligvis noe som den ikke stoler helt på meg enda. Uansett - takk for at du deler! Setter pris på det. Og ja, jeg håper også det ordner seg. Begynte ny periode med provera nå for å sette igang mensen og deretter skal jeg ta femar for å stimulere til eggløsning. Samboeren har testet og han har heldigvis god kvalitet på sin sperm 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Febmamma skrev:

Men det er absolutt håp ! Men burde gjerne fått noe for å få i gang eggløsning / mensen igjen . Så har jeg tro på du kan få det Til naturlig Jeg var syk lenge , men har Idag jeg verdens fineste gutt som er frisk, intelligent og raskt barn som er helt som det skal i hode, vekt og kropp ❤️

❤️ Jeg satte i dag igjen opp med 2.periode med provera (1 tab daglig i 12 dager), det setter igang mensen. Deretter tar jeg femar i 5 dg for å stimulere til eggløsning. Krysser fingrene !! Takk for svar :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt anoreksi/bulimi i ungdomsårene mine. Mistet menstruasjonen helt i over ett år. Da jeg la på meg tilstrekkelig, spiste nok og næringsrik og kuttet drastisk ned på treningen kom mensen tilbake. Jeg mistet mensen lenge før jeg ble sykelig tynn. Her er alle kropper forskjellig. 

Da jeg ville bli gravid (hadde da hatt mensen 3 år ca siden jeg mistet den) ble jeg gravid med en gang. 

Anonymkode: 65a89...83d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde anoreksi frem til jeg var ca 17 år. Vært normalvektig og frisk siden den gang og er nå 26 år.

Gikk på ppiller i mange år så usikker på om jeg hadde hatt mens i den perioden. Deretter hadde gikk jeg ikke på ppiller og hadde mens kanskje 4 ganger i året, veldig ustabil syklus. Vet ikke om dette er grunnet anoreksien, men antar det.

I januar i år valgte jeg å ta ut hormonspiralen, vi tenkte det ville ta lang tid å bli gravid grunnet ustabil mens. Fikk ingen mens etter fjerning av spiralen. Fikk da 10 dagers proverakur av gynekologen, fikk etter dette mens som tydligvis trigget eggløsning, ble gravid og er nå 13 uker på vei :)

Lykke til!

Anonymkode: ebd73...ee7

Så fantastisk! Masse lykke til med voksende mage ❤️ Jeg har også fått proverakur av gyn. Satte i gang 2 periode i dag. Men fikk du kun provera? Så mensen, så prøvde dere etter den ? Jeg får også femar, som jeg skal ta 3 dg etter dagen jeg får mens. Femar skal stimulere til eggløsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...