Gå til innhold

Påstand: "Psykisk syke må bare ta seg sammen"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mange som sliter psykisk kunne nok fått en langt enklere hverdag om de ikke dyrker problemene sine men derimot prøver å fokusere på og få det bedre. Man kan ta et valg; fortsette sånn her, eller velge at fra nå av vil jeg ha fokus på å få et bedre liv og ta i bruk alle midler for å få det.

Anonymkode: fa2a8...8b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Psykiske lidelser er jo en veldig vid betegnelse som spenner over et hav av forskjellige tilstander. Å be noen med tung schizofreni om å "ta seg sammen" er selvfølgelig meningsløst, men det betyr ikke at det ikke finnes personer med psykiske lidelser der en sånn uttalelse er mer eller mindre på sin plass. Om det har noen effekt er en annen sak...

Anonymkode: c33b7...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått til behandling for angst. Man blir friskere av tankererapi a la mindfullness, som ikke akkurat handler om noe så simpelt som å bare tenke positivt- men å omprogrammere tankemønsteret. Går du i behandling har du sikkert fått høre dette og, at en del av hjernen (amygdala) husker og forsterker negative eller positive tankemønstere. Dette er en rent fysisk forsterkning, som en negativ muskelgruppe man trener opp ved å stadig la seg selv tenke negativt eller på vanskelige ting.

det er dermed sagt ikke bare å ta seg sammen over natta. Jeg har jo gått på x-antall kurs og grupper i regi av offentlig psykisk helsevesen. Har du et slikt tilbud der du bor ville jeg anbefalt dette på det varmeste. 

Anonymkode: d321b...59b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen forteller meg at det bare er å ta seg sammen så blir mine problemer ganget med ti for en stund fremover. Jeg fungerer ganske greit til vanlig, men en sånn bemerkning gir en forskjell fra fungerende til ikke-fungerende. 

Så, nei, sånne kommentarer bidrar ikke til noe bra. 

Hva trodde de? At ideen om å ha det fortreffelig bare er noe vi ikke har kommet på enda?  Hva forventer de å høre? ,: «åh, da gjør jeg det, jeg. Takk for tipset...»  .. ...  

Anonymkode: 725e4...f1d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn for hvorfor de kalles psykisk syke, og ikke psykisk holdningsproblem. Skulle ønske denne helsesektoren ble tatt mer på alvor. Mange gode behandlere der ute!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om man er psykisk syk kan man ikke forvente at friske tar hensyn til deg, på samme måte man ikke kan forvente vica verca. Friske har ingen forutsetning til å kunne sette seg inn i sykdommen og det kan man heller ikke forvente. Det er din sykdom og ditt liv og din prioritet. Akkurat som det er den andre veien. Man er segselv nærmest og sett bort i fra nærmeste familie så vil man leve livet slik det gagner en selv. 

De fleste er så opptatte med sitt at de ser nesten ikke andre.

Anonymkode: 8782c...01e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.7.2018 den 19.27, Overrasket skrev:

Jeg ser begge sider av saken. På den ene siden er det ufølsomt og meningsløst av ufaglærte synsere å seriøst mener at det ligger noe verdi i å bare bable om å "ta seg sammen". Det er verken konstruktivt eller snilt. På den andre siden er det faktisk mye sant i at mange kan bli flinkere til å å bruke teknikker for mental selvledelse. Det at utsagnet "bare ta deg sammen" er ufint betyr ikke at det ikke er noe verdi i forsøke å utvikle seg innen selvhjelp og egenmotivering.

Jeg tror folk som bagateliserer psykisk sykdom ikke mener at psykisk syke ønsker å være syke. Men de har nok fordommer rundt hvor sterkt psykisk syke ønsker å bli friske. Lærdommen er nok at dersom du ikke kan noe faglig eller selvopplevd om den aktuelle diagnosen, så er det best å holde kjeft. Det er ikke alt her i verden det lønner seg å mene eller synes noe om. 

Dog må vi ikke overse betydningen av kraften og evnen som vi har iboende i oss selv og styrken i å ta det i bruk, men måten å nå dit på er ikke å stadig oppleve bagatelisering og frekke kommentarer.

 

Er enig. Har en kronisk psykisk sykdom men får medisiner. Så egentlig er det opp til meg selv å komme vekk fra vante mønstre skapt av sykdommen, og tenke positivt og løsningsorientert. Da tenker jeg at det er opp til meg selv å ikke gli inn i en depresjon, men finne glede over hva jeg har. Hadde gått glipp av så mye flott i livet om jeg ikke hadde tenkt slik. Og jeg har nylig opplevd et enormt traume. Men jeg har bestemt at det ikke skal definere meg. For jeg er MEG, samme pokker hva, uansett.

Anonymkode: 2885e...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv om man er psykisk syk kan man ikke forvente at friske tar hensyn til deg, på samme måte man ikke kan forvente vica verca. Friske har ingen forutsetning til å kunne sette seg inn i sykdommen og det kan man heller ikke forvente. Det er din sykdom og ditt liv og din prioritet. Akkurat som det er den andre veien. Man er segselv nærmest og sett bort i fra nærmeste familie så vil man leve livet slik det gagner en selv. 

De fleste er så opptatte med sitt at de ser nesten ikke andre.

Anonymkode: 8782c...01e

Men det er jo holdningene til psykisk syke. Vis man ikke kan sette seg inn i det bør man ikke uttale seg om det heller. 

Og nei, ikke alle er så selvsentrerte. Jeg har veninner og bekjente som sliter psykisk hvor jeg prøver så godt jeg kan å hjelpe og være der for dem, det samme med fysiske sykdommer. Det er stor forskjell å si "jeg skjønner du har det vondt og vanskelig, men jeg kan ikke forstå hvordan du har det" enn "det er bare å ta seg sammen". 

 

 

Anonymkode: 4e158...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...