Gå til innhold

Norsk sprangrytter pisket hesten.


Nobile

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, viren skrev:

Hvis jeg klapper deg på armen/skulderen som anerkjennelse, trøst, en hilsen eller liknende - er det mishandling? Det er nemlig på det nivået man snakker om ved å signalisere til hesten. Forskjellen er at du bruker pisken til å gjøre det med heller enn hånden, fordi det er enklere enn å bøye seg ned langs siden og signalisere med hånden. Det er altså ikke snakk om et slag, det er snakk om en svært, svært lett klapp. Jeg så aldri noen som faktisk slo/straffet/skremte hesten med pisken de årene jeg drev på, men dersom det er så sprikende oppfatninger i enkelte staller/miljøer om hva som er akseptabelt så bør saken med denne sprangrytteren være et startskudd for virkelig å sette seg ned og diskutere dette. All form for fysisk eller psykisk vold må være totalforbudt, det må tydeliggjøres akkurat hvor grensen går også må man være knallhard på sanksjonene. 

Jeg snakker om å slå, ikkr klapping. Hun slo hesten. Hun klappet den ikke

Endret av Honey Dew
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kristina S.

Hvis dette gjør vondt for hesten, er det forferdelig. Men jeg har ikke kunnskap om sprangridning. Hvor vondt gjør denne pisken, egentlig? Det er jo et stort dyr og liten pisk. Eller har den stor kraft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristina S.

Jeg kan se at det er klart dyremishandling når de holder en bjørn i lite bur, eller bur i det hele tatt, og mater den med øl. Men dette er verre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Vannballongkrig skrev:

Unnskyld meg, men hun har ikke brutt noen regler iflg sprangrytterreglementet. Da er det utrolig hyklersk av publikum å bue. Det er litt som å se på en boksekamp og bue ut vinneren for å ha brukket nesa på taperen. Hvordan skal de sette seg selv i en moralsk dømmende posisjon, når de samtidig støtter sporten ved å bidra med inngangsbilletter. Da spytter de penger inn i en sport som legger opp til å piske hester (som neppe er det eneste hestene må gjennomgå av helsemessige momenter som man kan være skeptiske til.)

Oppdater deg på reglementet før du uttaler deg om noe du tydeligvis ikke kan nok om.

10 minutter siden, Chaya skrev:

Konkurransereglement, Norges Rytterforbund: http://www.rytter.no/wp-content/uploads/2014/12/REGLEMENT_KR-I-2014.pdf 

Det er patetisk at Cecilie Hatteland bruker et skadet ben som unnskyldning for at hun brukte pisken når hun også ble gitt advarsel for horse abuse i 2013.

Her er paragrafen:

KR 1 - § 174 - 

5. Som rettledning om bruk av pisk skal gjelde at pisk ikke må brukes som avstraffelse,bare som rettledning. Ved ulydighet kan hesten gjøres oppmerksom gjennom et lett slag på bogen eller bakom salen. Pisken skal i så fall benyttes umiddelbart i tilknytning til ulydigheten. Hva gjelder «tipping», kan dette tillates høyst et par ganger i løpet av rittet ved at rytteren «tipper» hesten gjennom et lett slag på bogen eller bak salen. For kjørekonkurranser, se KR IX § 974.

6. Som ukorrek tbehandling av hest regnes alle tilfelleder noen opptrer slik mot en hest at det kan medføre smerte eller unødig ubehag. Som eksempler kan nevnes:

–  Rykk i tøylene

–  Gjentatte kraftige sjenkelslag

–  Overdreven sporebruk

–  Harde piskeslag

–  Å ri med oppvinklet pisk (feil vei i hånden)

–  Skrik, banning eller andre upassende uttrykk

–  Gjentatt hopping over hinder etter rittet

–  Andre tilfeller som har form av avstraffelse, f.eks. elektriske sjokk, blistrende bandasjer,smørelser etc.

–  Konkurrering med eller arbeid av tydelig halt, syk, utslitt eller skadet hest

 Konkurrering med eller arbeid av hest som er eliminert/nektet start ved veterinærbesiktigelse eller av dommer/OD pga hest i ikke konkurransemessig stand, uten at slik tillatelse uttrykkelig er gitt av OD.

Forbudet mot ukorrekt behandling av hest gjelder både på konkurransebanen og på stevneom- rådet for øvrig (jf. § 121.2) så lenge stevnet varer, døgnet rundt.

 

Hvordan i alle dager kan du mene at dette ikke bryter reglementet @Vannballongkrig? Ikke bare gjorde hun det i første fase, men hun gjorde nøyaktig det samme i andre fase!!!

 Film under.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Sirah skrev:

Oppdater deg på reglementet før du uttaler deg om noe du tydeligvis ikke kan nok om.

Her er paragrafen:

KR 1 - § 174 - 

@Vannballongkrig5. Som rettledning om bruk av pisk skal gjelde at pisk ikke må brukes som avstraffelse,bare som rettledning. Ved ulydighet kan hesten gjøres oppmerksom gjennom et lett slag på bogen eller bakom salen. Pisken skal i så fall benyttes umiddelbart i tilknytning til ulydigheten. Hva gjelder «tipping», kan dette tillates høyst et par ganger i løpet av rittet ved at rytteren «tipper» hesten gjennom et lett slag på bogen eller bak salen. For kjørekonkurranser, se KR IX § 974.

 

:ler::ler: Ja, der bekrefter jo bare reglementet at innvendingen min var 100% relevant. Hun pisker fra maksimalt 90 graders bøy i albuen. Jeg har fått hardere slag enn det der under helt vanlig sado-moro. (Hun har rimelig bra balanse som klarer å få inn et par rapp der, og så på den lille hinder-avstanden.)

Noen hestejenter trenger å ta seg en bolle, og skjønne at det er forskjell på å kose med hest, og å drive idrett på høyt nivå. Jeg tror neppe folk hadde blitt så forbanna om det ikke var for at "synderen" var en slank ung kvinne, som holder landslagsnivå, dvs rir bedre enn de aller aller fleste av dere. Rett og slett janteloven og misunnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Vannballongkrig skrev:

:ler::ler: Ja, der bekrefter jo bare reglementet at innvendingen min var 100% relevant. Hun pisker fra maksimalt 90 graders bøy i albuen. Jeg har fått hardere slag enn det der under helt vanlig sado-moro. (Hun har rimelig bra balanse som klarer å få inn et par rapp der, og så på den lille hinder-avstanden.)

Noen hestejenter trenger å ta seg en bolle, og skjønne at det er forskjell på å kose med hest, og å drive idrett på høyt nivå. Jeg tror neppe folk hadde blitt så forbanna om det ikke var for at "synderen" var en slank ung kvinne, som holder landslagsnivå, dvs rir bedre enn de aller aller fleste av dere. Rett og slett janteloven og misunnelse.

Wow............ Dette beviser bare at du virkelig ikke har peiling på hva du snakker om. Vi avslutter diskusjonen her.

Endret av Sirah
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Husmusa70
4 hours ago, Kristina Schwartz said:

Hvis dette gjør vondt for hesten, er det forferdelig. Men jeg har ikke kunnskap om sprangridning. Hvor vondt gjør denne pisken, egentlig? Det er jo et stort dyr og liten pisk. Eller har den stor kraft?

En hest kjenner det om det lander en flue på den og noen kan være så kilne eller følsomme at det er vanskelig å børste dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Vannballongkrig skrev:

:ler::ler: Ja, der bekrefter jo bare reglementet at innvendingen min var 100% relevant. Hun pisker fra maksimalt 90 graders bøy i albuen. Jeg har fått hardere slag enn det der under helt vanlig sado-moro. (Hun har rimelig bra balanse som klarer å få inn et par rapp der, og så på den lille hinder-avstanden.)

Noen hestejenter trenger å ta seg en bolle, og skjønne at det er forskjell på å kose med hest, og å drive idrett på høyt nivå. Jeg tror neppe folk hadde blitt så forbanna om det ikke var for at "synderen" var en slank ung kvinne, som holder landslagsnivå, dvs rir bedre enn de aller aller fleste av dere. Rett og slett janteloven og misunnelse.

Du har virkelig ikke peiling på hest

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristina S.
10 timer siden, Husmusa70 skrev:

En hest kjenner det om det lander en flue på den og noen kan være så kilne eller følsomme at det er vanskelig å børste dem...

Ok, skjønner. Takk. Signerer underskriftskampanjen, men kommer ikke til å støtte denne sporten i det hele tatt. Syns ikke det er underholdende å se dyr piskes til mål. Dyrene skal ha det bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/19/2018 at 2:27 PM, Vannballongkrig said:

OK. Da sammenlikner vi det med friidrett- og sykkelsport. Man kan av resultatlister de siste 25 årene og avsløringene i etterkant, konkludere med at dersom man ikke doper, så vinner man ikke internasjonale konkurranser. Bare ta en titt på resultatlistene i Tour de France, så blir det klart at de fleste innenfor topp 10 har vært beviselig dopet, eller avslørt som dopere indirekte. Da kan man si at en som ser på Tour de France, støtter doping økonomisk og legger til rette for det. Følgelig er det da hyklersk å rakke ned på doping. Det samme gjelder de som ser på en hestesport som tillater pisking, og hvor det er en fordel å piske hesten. Man støtter en sport som da uungåelig fører til pisking.

Hvorfor ikke heller sammenligne det med en sport der de involverte er med frivillig? 

En hest er ikke frivillig med på dette, så det nytter ikke å sammenligne med en annen sport! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.7.2018 den 13.51, Vannballongkrig skrev:

Unnskyld meg, men hun har ikke brutt noen regler iflg sprangrytterreglementet. Da er det utrolig hyklersk av publikum å bue. Det er litt som å se på en boksekamp og bue ut vinneren for å ha brukket nesa på taperen. Hvordan skal de sette seg selv i en moralsk dømmende posisjon, når de samtidig støtter sporten ved å bidra med inngangsbilletter. Da spytter de penger inn i en sport som legger opp til å piske hester (som neppe er det eneste hestene må gjennomgå av helsemessige momenter som man kan være skeptiske til.)

Faktisk så brøt hun en regel. Det er ikke lov å løfte pisken i vinkel oppover for å få kraft til å slå. Det kan man se tydelig på bilde her at hun gjorde. 

CAA3C573-2113-4AE9-8814-4957BC899A8F.jpeg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan selvsagt alltid gjøre en feil, men det jeg ikke skjoenner er- hvorfor ri dersom man har brukket benet? Dersom jeg hadde brukket et ben, så ville jeg kanskje heller ha tenkt at det best å holde seg hjemme enn å ri. Det bare hoeres veldig rart ut og å delta på konkurranseriding til tross for at man har brukket et ben. 

Dessuten gjorde jeg et raskt soek på nettet, og Norges Rytterforbund har ganske klare regler for hva du kan gjøre eller ikke:

 

http://www.rytter.no/stevnestart/reglement/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.7.2018 den 23.17, Kristina Schwartz skrev:

Jeg kan se at det er klart dyremishandling når de holder en bjørn i lite bur, eller bur i det hele tatt, og mater den med øl. Men dette er verre?

Man skal jo ikke bruke pisken så hardt at det gjør vondt for hesten. Det er jo aa slå. Selv har jeg nok gjort det i affekt uten at det var hensikten, men det skjer som regel aldri, og da innser jeg med en gang at 'nå gikk jeg for langt'. Jeg aner ikke hvor mye skader de paadrar seg av aa bli pisket, men og å bruke pisken så hardt at det blir til rene slag er ikke OK. Man skal bare gi den et lite napp på baken. Hvis det er absolutt noedvendig. Det er det man bruker ridepisk til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Mari Y skrev:

Man kan selvsagt alltid gjøre en feil, men det jeg ikke skjoenner er- hvorfor ri dersom man har brukket benet? Dersom jeg hadde brukket et ben, så ville jeg kanskje heller ha tenkt at det best å holde seg hjemme enn å ri. Det bare hoeres veldig rart ut og å delta på konkurranseriding til tross for at man har brukket et ben. 

Dessuten gjorde jeg et raskt soek på nettet, og Norges Rytterforbund har ganske klare regler for hva du kan gjøre eller ikke:

 

http://www.rytter.no/stevnestart/reglement/

 

Enig. Og spesielt ikke en sånn konkurranse som hun deltok i. Her har både rytteren selv og Norges Rytterforbund gjort en grov feilvurdering ved å la henne ri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Husmusa70

Det at hun hadde brukket benet er ikke grunn nok til å slå hesten. Hun har klart å vri det til at "hun skulle ikke ridd, hun feilvurderte" til at hun faktisk mishandlet hesten med overlegg, og har gjort det før også. Hun har det for vane rett og slett. Jeg blir så forbanna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Husmusa70
On 7/20/2018 at 1:17 AM, Sirah said:

 

 

Nå har jeg sett på dette klippet mange ganger. Sa hun ikke at hun så at hesten ikke kom til å treffe riktig på hinderne fordi den var for sent ute, og at hun derfor måtte drive mere? Men det jeg ser er bare at hesten river pga at hun pisker den...? Kan noen forklare meg dette, og se om det er noe som helst grunn til å begynne å drive hesten mere akkurat der som hun gjør det? Er det noen logikk i dette? Jeg driver ikke med sprang, så jeg kan ikke telle antall galoppslag og vurdere avstand etc....

Endret av Husmusa70
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...