Gå til innhold

Ubehagelig med tampong. Første gang nå i dag jeg prøver. Hmmm.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Satte inn en tampong for første gang i dag..

Vil ikke akkurat si detvar behagelig verken å gå eller sitte.

Ubehagelig men mange som bruker det fast.

Er på dag 1 av mensen.

Noen som bare bruker tampong å ikke bind? Det er vell en vanesak. 

Anonymkode: fad72...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har antakelig ikke dytta den langt nok inn - sitter den for langt ute kan den kjennes. Den skal lengre inn enn en kanskje tror som førstegangsbruker, og normalt sett kjenner en ikke noe til den da. Evt. er blødningen for liten ennå, kan bli litt ubehag om en setter inn tampong når det er for lite mensvæske, blir for tørt rett og slett. 

Anonymkode: 6232f...507

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at du bruker riktig størrelse for deg:) Personlig foretrekker jeg tamponger med hylse(dog er ikke alle med hylse like enkle å bruke...). Jeg synes disse er lettere og mer behagelig å føre inn, særlig om du har liten blødning, da kan det være litt ubehagelig fordi det er for tørt. En annen grunn til at jeg liker hylse er fordi de lettere havner på riktig plass:) Som oftest når det er ubehagelig så er den ikke langt nok inn. Husker jeg kviet meg for akkurat dette for jeg var redd for å ikke få den ut igjen :fnise:

PS: om du bader med tampong, ikke få sjokk når du drar den ut etterpå 😅

Anonymkode: 14a32...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blør ganske mye 1 og 2 dagen.

Vurderer å dra å kjøpe den minste tampongen. Leste at man bør bruke den minste første omgang.

Hva skjer hvis man ikke bruker akkurat riktig størrelse da?

Anonymkode: fad72...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blør ganske mye 1 og 2 dagen.

Vurderer å dra å kjøpe den minste tampongen. Leste at man bør bruke den minste første omgang.

Hva skjer hvis man ikke bruker akkurat riktig størrelse da?

Anonymkode: fad72...048

Det skjer ingenting. Størrelsen har å gjøre med, hvor mye man blør. Ikke hvor trang vagina er. Jeg bruker den blå, o.b. pakken. Med det er svært individuelt hva, man har behov for. 😊 

Anonymkode: c5fae...a50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig størrelse er viktig, og at du dytter den langt nok opp. Jeg hadde også vondt første gangen, da brukte jeg de minste - Gul pakning. Jeg hadde ikke dyttet den langt nok opp, så den sto nesten ut av kjedeåpningen, da klarte jeg ikke sitte eller noe. 

Jeg har kraftig mens 1-2 dager, men bruker fortsatt de Blå - nest minst OB. Fordi de andre blir for store.

Bruker du for stor så er det ubehagelig i underlivet, de vier seg veldig mye ut :) 

Anonymkode: 3e5fd...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Springfjær

Størrelsen har bare noe å si for hvor mye den trekker til seg, aka hvor lenge den kan sitte i :) 

du har nok ikke dyttet den langt nok inn. Mange syns det er lettere å få den langt nok inn hvis de står med en fot opp på feks dolokket eller en krakk. Man skal ikke kjenne den når den sitter riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var jeg å kjøpte den gule mini.

Kjenner ikke den like godt som jeg gjorde med blå pakke normal. 😊

Går det helt fint å bade Nå??

Anonymkode: fad72...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Springfjær
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå var jeg å kjøpte den gule mini.

Kjenner ikke den like godt som jeg gjorde med blå pakke normal. 😊

Går det helt fint å bade Nå??

Anonymkode: fad72...048

Når den den langt nok inne er det ikke noe problem å bade med den :) men bytt når du kommer opp av vannet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier så er det viktig at den sitter langt nok opp, ellers så vil du kjenne den. Jeg må bruke tampax, som har en innføringshylse, ellers så klarer ikke jeg å dytte den langt nok inn. Synes det er kjempekjekt og enkelt med den hylsen.

Størrelsen sier noe om hvor mye man blør, ikke str på vagina. 

Du kan fint bade med tampong, bytt den når du er ferdig med å bade. 

Anonymkode: a4e6c...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to - tre første dagene av mensen bruker jeg rosa ob pluss bind. 

Skulle jeg ikke brukt ob,  men bare bind måtte jeg byttet hver halvtime, da jeg hater å kjenne blo der nede. Liker at det er tørt og fint. Jeg bruker bind sammen med ob i tilfelle jeg plutselig begynner å blø. 

Anonymkode: 6af65...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker bare tampong, aldri bind. 

Du blir nok fort vant til det.

Anonymkode: c8842...be0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk p-piller, eller P-stav. Da kan du regulere blødningene. Ikke alle som bruker P-stav får den virkningen (null mensen), men jeg og de fleste andre jeg kjenner (som har P-stav) har det fått den "bieffekten". Mensen er noe hærk, jeg gjør alt for å slippe det. Drit i å hør på folk som bruker P-piller som sier at du må blø en gang i mnd, det er bullshit. Snakk med helsesøster.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Deg jeg er redd for er at jeg plutselig ikke skulle få tampongen ut!! At den sitter fast inni der.

Anonymkode: fad72...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ofte ubehagelig i begynnelsen. Både for det er uvant, men også som andre sier at man ikke dytter den langt nok opp. Når du gjør det skal du ikke kjenne den. Du trenger ikke å være redd for å dytte for langt opp! Ta ned tråden så er den mer enn lang nok til å få den ut :) Og så må du bare øve litt, sitt litt annerledes så du kommer du og dytt med én finger :) Når man blir vant til det er det hundre ganger bedre bind, man kjenner ikke tampongen, og man kjenner heller ikke at man blør! 

(Og en liten notis. Når du eller andre som kanskje leser tråder er vant med tamponger vil jeg virkelig varmt anbefale menskopp. Det er også litt tricky i begynnelsen, men til og med bedre enn tampong!) 

Anonymkode: 48478...1ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Deg jeg er redd for er at jeg plutselig ikke skulle få tampongen ut!! At den sitter fast inni der.

Anonymkode: fad72...048

Det tror jeg ikke er noe å bekymre seg for. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Deg jeg er redd for er at jeg plutselig ikke skulle få tampongen ut!! At den sitter fast inni der.

Anonymkode: fad72...048

Pass på at tråden er på utsiden. Jeg har brukt tampong siden jeg var tolv, har aldri skjedd at jeg ikke har fått den ut på egenhånd. 

Anonymkode: c5fae...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Deg jeg er redd for er at jeg plutselig ikke skulle få tampongen ut!! At den sitter fast inni der.

Anonymkode: fad72...048

Tror det er ganske vanlig å bekymre seg for i starten - men det går bra. Er det trådene er til, å dra den ut igjen. Men selv om det evt skulle blitt noe krøll, så får du tak i den - en uopphissa vagina er ikke så dyp. Tenk lege/jordmor sjekker livmorhalstapp med fingrene. De som bruker ting som menskopp eller pessar får tak i dem uten noen tråder til hjelp :) 

Anonymkode: 6232f...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det var vanskelig å få tampongen inn de første gangene jeg prøvde. Nå bruker jeg for det meste ob mini, og av og til ob normal. Blør en del i 3-4 dager, men skifter den ofte så da gjør det ikke noe om den er liten. Men merker de er vanskeligere å føre inn hvis det er for tørt, og hvis en ikke slapper av når en gjør det.

Bruker bind på natta og truseinnlegg i tillegg til tamponger på dagen. 

Anonymkode: 36843...6a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Springfjær
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Deg jeg er redd for er at jeg plutselig ikke skulle få tampongen ut!! At den sitter fast inni der.

Anonymkode: fad72...048

Det er en vanlig bekymring i starten. Men det kommer den ikke til å gjøre. Den kan være tyngre å få ut hvis den er for tørr bare :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...