Gå til innhold

Alvorlig forstoppelse!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, vi kom hjem fra ferie igår og datteren min på 16 har fått en grusom forstoppelse. Den startet for 4 dager siden. Vi kjøpte medisiner i Spania som skal hjelpe med å løsne avføringen, men det har ikke funket. Hun harprøvd å sitte på huk, men ingening funker. I dag var vi på apoteket og kjøpte microlax. Hun brukte dette i fjor og det funket supert etter 5 minutter, men denne gangen hjalp det nesten ikke i det hele tatt. Hun tok først en, satt på do i 30 min, men ingenting skjedde. Hun tok en til og satt i 30 min til, og alt som kom ut var ein liten klump. Hun er ei tøff jente å gråter kun når hun har det fryktelig vondt. Hun gråter nå hver gang hun er på do og sier at hun har kraftige smerter i mage og rygg. Hun har heller ikke spist ordentlig på 3 dager og er derfor sliten og trøtt hele tiden og jeg tror at hele foratoppelsen tapper henne for alt energi. Dette er jo selvfølgelig vondt for meg å se på med tanke på at jeg ikke kan gjøre noe.

Hva kan vi gjøre? Får vi gjort noe hos legevakta eventuelt sykehus?

 

Anonymkode: bd5ca...ddf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 dager er ikke SÅ alvorlig.Tenker at dette går seg til nå som dere er kommet hjem, mange som blir forstoppet på ferie. Kjøp svisker, biola og slikt som kan bidra til å løsne avføringen:) 

Anonymkode: a9f52...172

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan jo også alltids prøve en snus og en kaffekopp, det pleier å gjøre susen. 

Anonymkode: a9f52...172

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville satset på svisker, biola naturell, dadler, havregrøt, raw food, ut å gå eller trene. Ingen medisiner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring legevakta og spør - evt ring fastlegekontoret i morgen tidlig. Hva tilfeldige folk på KG måtte synse er ikke akkurat der en bør ta sine råd.... Kraftige smerter bør en ta på alvor, den enes situasjon er ikke lik den andres  - her ville jeg fått en vurdering av helsepersonell, når egenbehandling er utprøvd.

Anonymkode: 11bed...dc7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Væske, bevegelse, svisker og muligens kaffe. Men rådfør med lege siden dere er i utlandet. Når det nærmer seg en uke begynner det å bli farlig, og kraftige smerter bør også rope varsku.

Anonymkode: 943ed...414

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye vann og svisker. Mixrolac fungerer kun når avføringen er langt nede i tarmen. I Spania er det varmt, ved lite drikke da kan det hende at avføringen blir for tørr og sitter lengre oppe. 

 

Anonymkode: 06816...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be hun drikke masse vann, minst 2 liter om dagen. Og iskaffe eventuelt, jeg kan noen ganger ha treg mage, ihvertfall hvis jeg spiser mye hveteprodukter. Iskaffen smører alt inni der og da driter jeg som en gud etterpå x) 

Når man har forstoppelse er det viktig å få smørt alt som er i tarmen, mye væske er cluet. Hvis det ikke er bra når dere kommer hjem får dere kjøpe avføringsmiddel på apoteket, som skal smøre de øvre delene av tarmen.

Anonymkode: 93e76...e23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpt Movicol eller Laktulose på apoteket, kan også kjøpe laxoberal dråper og ta opp i Laktulosen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikke mye vann og svisker men har hun vondt ville eg ringt legen.. 

Anonymkode: 4cd8a...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er jo hjemme, kjøp klyster på apoteket.

Hva spiste hun i Spania?

Anonymkode: 61b55...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svisker og andre kjerringråd funker ikke. Man må bare finne ut hva man ikke tåler og slutte å spise det. (Snakker av erfaring)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikk mye, sviskejuice, duphalac med laxobrealdråper, evt. kjøp oljeklyster på Apoteket som smører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Gent82 skrev:

Svisker og andre kjerringråd funker ikke. Man må bare finne ut hva man ikke tåler og slutte å spise det. (Snakker av erfaring)

Svisker har dokumentert effekt. Men man må spise mange mer enn 10. 

Anonymkode: 06816...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp movicol på apoteket

Ta en pose

Vent en time

Ta en pose til

Vent en time

Ta en siste pose. 

Har aldri opplevd at det ikke funker, og jeg fikser en masse forstoppelser så og si daglig. 

Hvis det ikke kommer noe innen 12-24 timer ville jeg prøvd med to poser til

 

Anonymkode: 1e66b...ebc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Svisker har dokumentert effekt. Men man må spise mange mer enn 10. 

Anonymkode: 06816...233

Vel, det fungerte ikke på meg så ingen garantier for at det fungerer for hun heller. Men svisker er godt, så hun kan jo såklart spise det uansett

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Gent82 skrev:

Vel, det fungerte ikke på meg så ingen garantier for at det fungerer for hun heller. Men svisker er godt, så hun kan jo såklart spise det uansett

Spiser du ofte svisker så forsvinner effekten. Så det kan være derfor de ikke virket på deg. 1 pose Fishermans friend gir samme nytten hos meg, men absolutt ikke anbefalt.😂

Anonymkode: 06816...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiser du ofte svisker så forsvinner effekten. Så det kan være derfor de ikke virket på deg. 1 pose Fishermans friend gir samme nytten hos meg, men absolutt ikke anbefalt.😂

Anonymkode: 06816...233

Er det mulig å være så treig..😂

Til ts Dere bør dere finne ut om hva hun ikke tåler så det ikke blir mange forstoppelse-episoder i fremtiden

Endret av Gent82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hvor vondt hun har det! Det beste produktet som finnes på apoteket er Pursenid. Siden det har gått så mange dager anbefaler jeg å ta 4 tabletter rett før leggetid. 

Anonymkode: fac11...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avføringen sitter mest sannsynlig lengre opp i systemet, så klyx alene vil ikke hjelpe. 4 dager uten avf er heldigvis ikke så ille. 

Hun må prøve å løsne det begge veier. Kjøp avføringstabletter og laktulose. Følg anvisning på pakken (tablettene taes om kvelden). Ta i tillegg max dose lactulose for å smøre tarmen. Mest sannsynlig vil det løsne morgenen etter. Ta deretter lactulose morgen og kveld de kommende dagene for å forebygge ny runde med forstoppelse.

Når systemet funker igjen så bør hun forebygge ny forstoppelse med å spise fiber, drikke nok væske, være i fysisk aktivitet, samt ikke holde seg når hun kjenner avføringstrang.

 

Anonymkode: feac4...0e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...