Gå til innhold

Økning av livmorhalskreft etter HPV vaksinen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må holdnigsendring til. Dette smitter sexuelt. Jo flere partnere, jo større økning. Kondom hjelper ikke. Grunnet hyppigere sex og med flere så har både munnkreft, analkreft og livmorhalskreft økt de siste 15 årene. 100 i året dør av sykdommen hvert år. Jenter; eneste som beskytter er 0 sex. 

Anonymkode: 14ba7...9b4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Link til en skikkelig kilde så skal jeg heller se på den. Kreftregisteret finner nemlig det motsatte. 

https://www.kreftregisteret.no/Generelt/Nyheter/hpv-oppsummert/

Anonymkode: f6d7b...ffa

Kun kreftregistret som har "skikkelige" kilder?

Anonymkode: d1182...6f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Hva er galt med trådstarters kilde? 

Det er en tilfeldig pdf fra en side som ikke er en anerkjent vitenskapelig database. 

Anonymkode: f6d7b...ffa

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kun kreftregistret som har "skikkelige" kilder?

Anonymkode: d1182...6f9

Nei, overhodet ikke! Uptodate, pubmed, vitenskapelige tidsskrifter, nasjonale organisasjoner, alt det er skikkelige sider. 

Anonymkode: f6d7b...ffa

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er en tilfeldig pdf fra en side som ikke er en anerkjent vitenskapelig database. 

Anonymkode: f6d7b...ffa

Ok. Men så at denne rapporten kommer fra Karolinska institutt i Sverige som er et anerkjent sykehus.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så dårlig på å lese fagtekster på engelsk..står det noe om denne økningen også omfatter de som faktisk er vaksinert?

Anonymkode: 253de...115

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må slutte å ligge rundt. Det er jo ikke måte på hvor mange partnere folk har hatt i disse dager. Er ikke rart det øker. 

Anonymkode: 9dea2...a93

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh well. jeg ble vaksinert for 9 år siden ( som er tidligere enn de fleste) og har ikke utviklet kreft.

Anonymkode: c6a0a...a89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Oh well. jeg ble vaksinert for 9 år siden ( som er tidligere enn de fleste) og har ikke utviklet kreft.

Anonymkode: c6a0a...a89

Herregud. 

Jeg drikker gin og har aldri hatt tyfus! Ergo gin hjelper mot tyfus 🤪

Anonymkode: 27b87...36d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det står i linken ar «man kan ikke stole på at USA vil si noe som helst negativt om denne vaksinen» da er kilden upålitelig... for slik skrives ikke i akademiske artikler.

Men vaksinen som finnes vil gjelde for noen av typene HPV og vil være aller mest effektiv når de gis til noen som ikke allerede er smittet. Hver gang man har sex øker sjangsen for smitte. Dette var en av grunne til at det kun var de jentene i skoelalder som fikk vaksinen gratis. Så om de som allerede har hatt en del sex får vaksinen og får kreft... man har allerede fått vite at «beskyttelse» fra vaksinen minsker med hvor aktivt sexliv man har hatt. 

Men etter hva jeg kan se ble denne vaksinen tilgjengelig i 2006. Altså den er kun litt over 10 år gammel. Det betyr at man ikke kan vite helt sikkert hvordan dette kommer til å påvirke og gi utslag i fremtiden.

Men jeg personlig er stor forkjemper for vaksiner, tok selv vaksinen når den ble gratis for de på min alder. Om dette kan ha negativ innvirkning på med senere i livet.. da har jeg ihvertfall kanskje kunnet bidra til at vaksinen kan bli enda bedre lengre inn i fremtiden. 

Anonymkode: c2088...cfe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Herregud. 

Jeg drikker gin og har aldri hatt tyfus! Ergo gin hjelper mot tyfus 🤪

Anonymkode: 27b87...36d

Takk for tipset, frem med ginen! 

 

Hvor lang tid gikk det  fra kvinnene tok vaksinen, til de utviklet kreft?  Var de jomfru frem til de hadde tatt alle de tre dosene? Er jo masse faktorer som kan spille inn. 

Anonymkode: c6a0a...a89

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så dårlig på å lese fagtekster på engelsk..står det noe om denne økningen også omfatter de som faktisk er vaksinert?

Anonymkode: 253de...115

Ja, men de vet ikke noe konkret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tipset, frem med ginen! 

 

Hvor lang tid gikk det  fra kvinnene tok vaksinen, til de utviklet kreft?  Var de jomfru frem til de hadde tatt alle de tre dosene? Er jo masse faktorer som kan spille inn. 

Anonymkode: c6a0a...a89

Dette har alt å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det 20% økning hvis man sammenligner de kullene som har tatt vaksinen med tidligere kull, eller er det en generell økning i befolkningen på 20%? HPV, og kreft som følge av dette, har dessverre blitt relativt vanlig fordi folk ligger mye mer rundt nå enn før. Jeg husker da vaksinen ble innført på barneskolen. De første som fikk den er rundt 20 år nå. I den alderen har mange ikke hatt så mange sexualpartnere enda, noen har til og med ikke debutert sexuelt. Men, det aller viktigste, er at det er svært sjeldent at unge mennesker får livmorhalskreft. Man skal begynne å ta celleprøve fra man er 25, og det er det jo en grunn til. De første kullene som fikk vaksinen på barneskolen er fortsatt under 25, og jeg tviler på at det er en stor økning i livmorhalskreft for så unge mennesker. Denne kreftsykdommen trenger også gjerne en god del år på å utvikle seg.

Samtidig melder det norske kreftregisteret om nedgang i HPV. Jeg tror den svenske artikkelen er skremselspropaganda. 

Anonymkode: e6eb0...f7c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat

Jeg tok aldri den vaksinen ettersom at foreldrene mine var skeptiske. 

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...